Příprava kampaně POL510 Miloš Gregor 1. března 2018 volební kampaň financování výzkumy plán kampaně tým ! BONUS !
 desatero úspěšné kampaně mgregor@fss.muni.cz mgregor@fss.muni.cz I.
 volební kampaň Kampaň je organizovaná snaha informovat, přesvědčovat a mobilizovat. Pippa Norris Volební kampaň pak je organizované úsilí kandidujících jednotlivců s cílem pomocí přesvědčování voličů zajistit dostatečnou podporu kandidujícímu. Jan Spousta mgregor@fss.muni.cz definice „Volební kampaní se rozumí jakákoliv propagace kandidující politické strany, politického hnutí nebo koalice, jejich kandidáta anebo nezávislého kandidáta nebo volební agitace ve prospěch kandidující politické strany, politického hnutí nebo koalice, jejich kandidáta nebo nezávislého kandidáta, zejména veřejné oznámení určené na jejich podporu anebo sloužící v jejich prospěch, včetně jakékoliv doprovodné akce, za které se poskytne nebo obvykle poskytuje úplata. Za  volební kampaň se považuje i sdělení v neprospěch jiné kandidující politické strany, politického hnutí, koalice, jejich kandidáta nebo nezávislého kandidáta.” Zákon č. 322/2016, Sb. mgregor@fss.muni.cz definice vymezení kampaně mgregor@fss.muni.cz ‣vytvořit trh s novým zbožím ‣zlepšit image ‣zvětšit povědomí o značce ‣udržet dosavadní příznivce ‣nabídnout konkrétní výhody produktu mgregor@fss.muni.cz cíle, charakteristiky a funkce David T. Danver & H. T. Gordon Hands ‣ informování ‣ přesvědčení ‣ posílit stávající podporu ‣ mobilizování …voličů mgregor@fss.muni.cz cíle, charakteristiky a funkce ‣kandidáta ‣politickou stranu ‣tvorbu image ‣obsahová kampaň mgregor@fss.muni.cz orientace kampaně na kritéria? mgregor@fss.muni.cz klasifikace mgregor@fss.muni.cz klasifikace ‣historické hledisko ‣náročnost ‣organizace ‣komunikace mgregor@fss.muni.cz II. financování zákony / pravidla v ČR mgregor@fss.muni.cz financování kampaní politických stran ‣ příspěvek za hlas (>1,5 %) ‣ příspěvek na činnost (> 3 %) za každých dalších 0,1 % ‣ příspěvek na mandát: poslanec / senátor kraj / Praha 100 Kč / hlas 6 000 000 Kč ročně 200 000 Kč ročně 900 000 Kč ročně 250 000 Kč ročně mgregor@fss.muni.cz kolik a za co? mgregor@fss.muni.cz novinky ‣UDHPSH ‣registrovaná třetí osoba ‣transparentní volební účet ‣limity ‣Volby do Poslanecké sněmnovny: 90 mio Kč ‣ Prezident: 40 mio Kč / 50 mio Kč ‣Evropský parlament: 50 mio Kč ‣Krajské volby: 7 mio Kč / kraj ‣ Senát: 2 mio Kč / 2,5 mio Kč mgregor@fss.muni.cz Limity? mgregor@fss.muni.cz kolik a za co? mgregor@fss.muni.cz výdaje na kampaň ‣ANO: 84,5 mio Kč ‣ČSSD: 85,4 mio Kč ‣KDU-ČSL: 55,6 mio Kč ‣KSČM ??? ‣ODS: 82,7 mio Kč ‣Piráti: 16,3 mio Kč ‣SPD: 33,2 mio Kč ‣STAN: 56,7 mio Kč ‣TOP 09: 74,8 mio Kč mgregor@fss.muni.cz kolik a za co? ‣rovnosti ‣svobody ‣veřejnosti ‣kontroly (Outlý 2001) mgregor@fss.muni.cz principy financování mgregor@fss.muni.cz principy financování (Outlý 2001) ‣rovnosti
 zabezpečení stejného přístupu politických stran k finančním zdrojům za účelem zajištění srovnatelných podmínek pro jejich činnost. mgregor@fss.muni.cz principy financování (Outlý 2001) ‣rovnosti ‣svobody
 umožnist průchod odlišným schopnostem různých politických stran získávat finanční prostředky svépomoci. mgregor@fss.muni.cz principy financování (Outlý 2001) ‣rovnosti ‣svobody ‣veřejnosti financování by mělo být transparentní (občanům a státu) skrze možnost nahlížení do finančních zpráv. mgregor@fss.muni.cz principy financování (Outlý 2001) ‣rovnosti ‣svobody ‣veřejnosti ‣kontroly
 možnost ověřit si pravdivost a úplnost informací, které strany ve svém účetnictví uvádějí proč to všechno? mgregor@fss.muni.cz mgregor@fss.muni.cz ‣možnost svobodně se účastnit politické soutěže ‣hmotně zabezpečit fungování politické strany mezi volbami ‣komunikace s voliči ‣možnost pro příznivce strany podpořit názory a záměry hmotnými prostředky ‣zamezit střetu zájmů a korupci ‣omezit státní náklady na reprezentanty demokracie mgregor@fss.muni.cz cíle financování státní přímé státní nepřímé mgregor@fss.muni.cz 2 x 2 způsoby financování vlastní přímé vlastní nepřímé jak začít? mgregor@fss.muni.cz mgregor@fss.muni.cz III. plán kampaně mgregor@fss.muni.cz ‣timing ‣celkový rámec kampaně ‣plán po měsících ‣po týdnech ‣po dnech ‣po hodinách mgregor@fss.muni.cz plán kampaně úspěšná kampaň je naplánovaná kampaň. mgregor@fss.muni.cz nad čím se zamyslet před začátkem kampaně? mgregor@fss.muni.cz mgregor@fss.muni.cz získejte co možná nejvíc informací. mgregor@fss.muni.cz výzkumy kvantitativní kvalitativní ‣benchmark polls ‣focus groups ‣analýza volebního obvodu ‣SWOT ‣analýza konkurence mgregor@fss.muni.cz výzkumy mgregor@fss.muni.cz mgregor@fss.muni.cz mgregor@fss.muni.cz IV. volební tým “… ten správnej tým!” mgregor@fss.muni.cz mgregor@fss.muni.cz struktura a organizace volebního týmu volební manažér šéf volebního štábutiskové oddělení finanční oddělení analytici
 a další pracovníci dobrovolníci externí
 poradci sponzoři KANDIDÁT celostátní vs. centralizovaná vs. horizontální vs. mgregor@fss.muni.cz struktura a organizace volebního týmu regionální decentralizovaná vertikální členění ‣po kandidátovi nejdůležitější osoba v kampani ‣vybraný buď kandidátem, nebo poradci ‣finanční zodpovědnost ‣kontroluje celý tým a průběh celé kampaně ‣24/7 mgregor@fss.muni.cz struktura a organizace volebního týmu Volební manažer mgregor@fss.muni.cz struktura a organizace volebního týmu Šéf volebního štábu ‣u nás často zastává volební manažer ‣logistika a koordinace celé kampaně ‣administrativní práce ‣rychlá rozhodnutí ‣information flow mgregor@fss.muni.cz struktura a organizace volebního týmu ‣fundraising, sponsoring, partneři ‣financování kampaně ‣finanční strategie ‣poptávání, zakázky, fakturování Pokladník mgregor@fss.muni.cz struktura a organizace volebního týmu ‣musí vždy mluvit za kandidáta ! ‣vždy na straně kandidáta ‣mediálně exponovaný ‣krizový management ‣flexibilita ‣improvizace Tiskový mluvčí mgregor@fss.muni.cz takže co je potřeba do začátku? mgregor@fss.muni.cz ‣legislativní rámec ‣volební štáb ‣průzkum veřejného mínění ‣strategie (vize –> strategie –> taktika) ‣finance ‣SWOT ‣sdělení ‣plán komunikace ‣harmonogram ‣dobrovolníci mgregor@fss.muni.cz cíle. plánu. strategie. implementace. mgregor@fss.muni.cz čeho se držet 1. měj úctu ke svému týmu 2. drž se sdělení 3. zacházej s penězi jako s vlastními 4. nelži. nikdy! 5. vyhraj přes srdce, ne rozum 6. začni včas 7. připrav se. na vše. 8. znej svoji pozici 9. znej svoji cenu 10. s nevěrou se to má stejně jako s lhaním mgregor@fss.muni.cz desatero úspěšné kampaně mgregor@fss.muni.cz děkuji za pozornost.