OBECNÁ PSYCHOLOGIE – METAKOGNICE PSY258 PSYCHOLOGIE JEDNOOBOROVÉ DENNÍ STUDIUM Fakulta sociálních studií MU 2018 OBECNÁ PSYCHOLOGIE III. - METAKOGNICE Určeno pro: bakalářské studium psychologie - jednooborové, doporučeno pro 2. ročník studia Garant předmětu: Mgr. Miroslav Šipula (miro(zavináč)fss.muni.cz) Konzultace: viz osobní vizitka garanta v ISu (http://www.is.muni.cz/lide/?uco=8530), průběžně e-mailem nebo osobně po předchozí domluvě e-mailem Vyučující: Ing. Ondřej Bečev Mgr. Hynek Cígler, Ph. D Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D. Mgr. Vít Gabrhel Mgr. Ondřej Straka Bc. Adam Růžička, MRes. MSc. Mgr. Miroslav Šipula Charakteristika předmětu Kurz navazuje na kurzy PSY105 Obecná psychologie - Psychologie kognitivních procesů a PSY106 Obecná psychologie - Psychologie emocí a motivace. Cílem je prohloubit znalosti ve vybraných tématech obecné psychologie, zejména těch, která umožní studentům integrovat poznatky obou předcházejících předmětů a rozvíjet schopnost reflexe vlastního poznávání světa z různých hledisek: z hlediska role smyslů, myšlení, řeči, emocí a zprostředkující role paměti. Těžiště kursu je v rozvíjení témat z kognitivní psychologie, každé téma však bude prezentováno jako integrující oblast kognitivních a emočních (motivačních) procesů. Kurz je koncipován jako soubor přednášek a interaktivních hodin (dále seminářů), které jsou v každém z témat zastoupeny ve stejném poměru. Vyučující kladou podobný důraz jak na poznatky – znalosti tak dovednosti a vlastní zkušenost ve vztahu k tématu. Způsob prezentace a použité úkoly mají podněcovat studenty ke kritickým úvahám nad tématy. Doporučení k zápisu předmětu, studiu a bezproblémovému zvládnutí zkoušky Kurz předpokládá znalost témat zahrnutých v předmětech Psychologie kognitivních procesů a Psychologie emocí a motivace, proto (ačkoliv zde není uvedena formální prerekvizita) doporučujeme jeho absolvování až po zvládnutí uvedených dvou kurzů. Zároveň je koncepce tohoto kurzu odlišná od obou kurzů. Jde o soubor šesti vybraných – různorodých a relativně samostatných - témat, která jsou vyučována různými vyučujícími. Pro probíraná témata je také charakteristická vyšší míra abstrakce. Kromě studia uvedených zdrojů je k bezproblémovému zvládnutí předmětu žádoucí i aktivní interakce s vyučujícími. Proto důrazně doporučujeme absolvování nejen povinných seminářů ale i všech přednášek. Vyučující předmětu jsou připraveni zodpovědět věcné otázky ke svému tématu, případně způsobu studia tématu – viz kontakty výše. Požadavky k zápočtu a zkoušce Pro získání kreditů je třeba získat zápočet a úspěšně absolvovat zkoušku. Zápočet, tj. možnost přistoupit ke zkoušce, student/-ka získá za: 1. vypracování písemné práce (viz „Požadavky k písemné práci“, bodově hodnoceno – viz „Bodový systém hodnocení“) 2. aktivní účast na seminářích (bodově hodnoceno – viz „Bodový systém hodnocení“) 3. podíl na vytváření databáze testových otázek v e-learningovém systému ELF (http://www.phil.muni.cz/elf - předmět PSY258) Podrobné informace k tomuto úkolu, termíny odevzdání a podmínky náhrad za nesplnění některé části úkolu budou zveřejněny tamtéž. Pozn.: Termíny uvedené v systému ELF jsou závazné a jsou nedílnou součástí tohoto sylabu. Doporučujeme také ve vlastním zájmu min. jednou týdně sledovat diskuse v diskusních fórech předmětu v ISu a systému Elf. Témata prezentovaná ve cvičeních a diskusích v systému ELF mohou být součástí závěrečné zkoušky. Všechny povinné úkoly musí být splněny nejpozději 7 dní před plánovaným termínem zkoušky (popř. termínem, na který je student/-ka přihlášen/a). Zkouška má podobu písemného testu (bodově hodnoceno – viz „Bodový systém hodnocení“). Obsahové požadavky k písemné práci Volitelná témata písemné práce (student/-ka si ze čtyř navržených témat vybere libovolné a práci odevzdá ve stanoveném termínu do příslušné „odevzdávárny“ předmětu v ISu – viz oddíl „Harmonogram“ níže): Cílem práce je nácvik a rozvíjení dovednosti - reflexe a sebereflexe - postižení procesuální stránky psychických dějů, nejen „statických“jevů - aplikovat získané poznatky v reálném životě - vhodně integrovat poznatky psychologie kognitivních procesů, psychologie emocí a motivace, psychologie osobnosti a popř. i sociální psychologie Práce bude vycházet z vlastních postřehů reálných chyb v daných procesech. Student/-ka si vybere jednu nebo více situací z reálného života (inspirací mohou být vlastní nebo zprostředkované osobní zkušenosti, zprávy, reportáže, dokumenty a rozhovory v médiích, reálné společenské události ale i filmy, seriály, realityshow, literární příběhy, reklamy, diskuse na internetu, politické diskuse, procesy výběru politických reprezentantů, reklamní a mediální kampaně… atd., které věrně znázorňují chyby ve výše zmíněných procesech. Je možné využít i lidových přísloví a rčení, případně odrazu vybraných chyb ve veřejných diskuzích o důležitých rozhodnutích, v mediálních prezentacích určitých témat atd.) a použije ji/je k dokumentaci chyb, k nimž typicky dochází nebo může dojít v průběhu vybraného procesu. V případě výběru jedné konkrétní, komplexní, situace (tuto volbu doporučujeme) bude očekávána detailnější a komplexnější odborná analýza z více hledisek, v případě více situací pak bude akcentován systematický postup. Práce jako celek tedy může sloužit jako osobitý, kreativní odborný výklad o chybách v rámci procesů s citacemi odborných zdrojů a důslednou dokumentací chyb pomocí odkazů na reálné zkušenosti (záznamy v Odborný esej (forma viz např. http://goo.gl/lWJpxo) na téma: „Jakých chyb se dopouštíme v procesu…“ a) …usuzování, popř. řešení problémů b) …rozhodování c) …hledání odpovědi na otázku d) …matematickém usuzování e) …utváření subjektivních interních (mentálních) kategorií, vodítek (o něž se opíráme při poznávání sebe i světa, řešení problémů, intrapsychických i sociálních konfliktů apod.) médiích, dílech apod. viz výše). Výhodou bude vždy ověřitelnost odkazů, případně jejich přímá prezentace, tam, kde je to možné (např. odkaz na videozáznam na internetu, kopie časopiseckého rozhovoru, fotografie v příloze apod.). Těžiště práce je v obecné psychologii. Výhodou bude zvážení vybraného procesu z hlediska teorie mysli. Kritéria hodnocení: 1. Obsahová úroveň (počet nalezených chyb, příp. hloubka zpracování tématu na zvolené úrovni, počet a adekvátnost uplatněných hledisek analýzy) 2. Systematičnost zpracování, formální provedení 3. Propojení oblastí kognitivní psychologie s jinými (zejména psychologie emocí a motivace) 4. Vlastní vklad do tématu, osobitost, kreativita zpracování 5. Odborné zpracování, literatura Způsob odevzdání a formální náležitosti písemné práce Minimální počet znaků: 5400 (= 3 normostrany) Písemná práce bude přijata v elektronické podobě v příslušné „odevzdávárně“ předmětu v Informačním systému MU. Jako titulní stranu práce doporučujeme použít vzor na webu katedry: (http://psych.fss.muni.cz/files/titulni_strana.docx). Pokud student/-ka vytvoří vlastní titulní stranu, vždy na ní budou uvedeny minimálně tyto údaje: celé jméno, identifikační číslo - UČO, název a kód předmětu, datum odevzdání. Termín odevzdání je uvedeny v oddílu „Harmonogram“ níže. Práce výjimečně odevzdané po tomto termínu budou přijaty s podmínkou srážky 3 bodů za každý den zpoždění. Práce odevzdané v termínu budou mít při vyhodnocování přednost před pracemi odevzdanými se zpožděním (a bodovou ztrátou). V případě, že práce nesplňuje některou z podmínek zadání, má student právo na opravu práce do termínu stanoveného vyučujícím. Od bodového hodnocení opravené práce bude odečteno 5 bodů (jako kompenzace časového zvýhodnění při zpracování a zvýhodnění dodatečnými konzultacemi oproti ostatním studentům). Práce budou vytvořeny výhradně pro předmět PSY258, tj. text práce se nesmí shodovat s textem nebo nápadně podobat textu, který vznikl pro účely jiného předmětu. Odevzdáním kterékoliv práce v předmětu PSY258 student/-ka stvrzuje, že je výhradním autorem/-kou textu, respektuje řádné způsoby citace a bere na vědomí, že práce bude uložena v elektronickém archívu předmětu a původnost práce bude prověřena systémy pro odhalování plagiátů. Příklady prací budou zveřejněny v systému ELF. Průběžný test Student/-ka má přibližně v polovině semestru možnost získat zvláštní bodové hodnocení (bonus 3 body) za úspěšné zvládnutí průběžného znalostního testu. Absolvování testu je nepovinné. Forma, podmínky a termín budou upřesněny po domluvě. Bodový systém hodnocení: maximální počet bodů minimální počet bodů zkouška 36 18 písemná práce 30 16 účast na seminářích 9 3 celkem 75 37 bonus za průběžný test (nepovinný) 3 Poznámka k bodování účasti na seminářích: 9 bodů - účast na všech seminářích, 6 bodů - absence na jednom semináři, 3 body - absence na dvou seminářích. Při neúčasti vyšší než dvě absence student/-ka nezískává minimální počet bodů, tj. nesplnil/-a podmínky pro absolvování předmětu. Celkové hodnocení: A 75 – 69 B 68 – 62 C 61 – 53 D 52 – 45 E 44 – 37 F nesplnění minimálního počtu bodů v některém z požadavků Harmonogram Přednáška Přednáška 13.30-15.00 +seminářsk.A 15:15-16.45 středa,sudét. Seminářsk.B 15:15-16.45 středa,lichét. Vyučující 1 Mentální reprezentace 21. 2. 28. 2. Mgr. Miroslav Šipula 2 Inteligence… …a za hranice inteligence… 7. 3. 14. 3. Mgr. Ondřej Straka 3 Metakognice v matematickém usuzování 21. 3. 28. 3. Mgr. Hynek Cígler, Ph. D. Písemná práce 10. 4. 4 Vědomí a sebe-uvědomování 4. 4. 11. 4. Ing. Ondřej Bečev 5 Mysl a mozek: Zamyšlení nad vztahem psychologie a neurovědy 18. 4. 25. 4. Bc. Adam Růžička, MRes. MSc. 6 Kognitivní teorie procesu odpovědi na otázku 2. 5. 9. 5. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D. Mgr. Vít Gabrhel Mentální reprezentace A. Přednáška MR - definice, východiska, obsah a struktura, různá pojetí, polarity: externí vs interní, „analogový“ vs. „digitální“ princip, imaginativní vs. propoziční reprezentace, princip podobnosti, dimenzionalita, mapování; druhy, vlastnosti a formy MR; MR v paměti a vědomé mysli; mentální stavy; řády MR; nejdůležitější výzkumy, modely, přístupy; hledisko procesu a obsahu reprezentace; teorie mysli; „ikonofilové“ a „ikonofobové“ B. Seminář Práce na téma interních subjektivně významných dimenzí podle Kellyho konceptu. Videozáznam přednášky na téma „limity a chyby v usuzování“ jako inspirace k písemným pracím. Literatura: strany č. počet stran Eysenck, W. E. (2008). Kognitivní psychologie. Praha, Academia. 297-341 44 Hill, G. (2004). Moderní psychologie. Praha, Portál. 172 1 Hoskovec J., Nakonečný M., Sedláková M. (2002): Psychologie XX. století: některé významné směry a školy. Praha, Karolinum. 113-126 13 Sedláková, M. (2004): Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie. Praha, Grada Publishing. 43-100 57 Heslo „Mental Representation“ ve Standfordské encyklopedii filosofie dostupné na adrese: http://plato.stanford.edu/entries/mental-representation/ celý text Experience and Theory as Determinants of Attitudes toward Mental Representation: The Case of Knight Dunlap and the Vanishing Images of J. B. Watson. Nigel J. T. Thomas University of Leeds, U. K., The American Journal of Psychology [1989, vol. 102] dostupné jako draft na adrese http://cogprints.org/3750/01/dun-wat-cp.htm 395-412 17 Vyučujícím doporučený postup studia tématu: 1. Vyučující očekává účast na přednášce a studium podle osnovy prezentace z přednášky. 2. Při studiu literatury doporučuje začít pasáží (44 stránek) v knize Kognitivní psychologie, pokračovat přehledem (1 stránka) v knize Moderní psychologie, získané poznatky následně prohloubit terminologicky náročnějšími zdroji od autorky M. Sedlákové (celkem 70 stran) a navázat anglicky psanými zdroji. Inteligence… …a za hranice inteligence… Podtitul: Proč mohou podobně inteligentní jedinci dosahovat odlišných studijních výsledků? A. Přednáška Inteligence a její měření v historickém kontextu Faktorové teorie inteligence (Spearman: g-faktor, Thurstone: primární mentální schopnosti, Guilford: struktura intelektu, Cattel: fluidní a krystalická inteligence, Carrollův hierarchický model) Alternativní přístupy (kontextualismus, Gardnerova teorie multidimenzionální inteligence, Sternbergova triarchická teorie) Další koncepce (vč. kritické reflexe) Implicitní teorie inteligence Vztah metakognice – inteligence; M. Veenman vs. R. Sternberg B. Seminář (uvedení do problematiky) - měření inteligence v psychologické praxi (IST, Woodcock Johnson IE, Wechslerovy testy, Ravenovy progresivní matrice) - implicitní teorie inteligence: diskuse, konfrontace s výzkumy Sternberga, Ruisela a Plhákové Literatura základní: strany č. počet stran Ruisel, I. (2000): Základy inteligence. Praha, Portál. 13-53 79-104 149-162 78 Sternberg, R. J. (2002): Kognitivní psychologie. Praha, Portál. (základní + rozšiřující znalosti k tématu inteligence) 501-527 (527-543) 26 (44) Literatura rozšiřující: strany č. počet stran Gardner, H. (1999): Dimenze myšlení. Teorie rozmanitých inteligencí. Praha, Portál. (co a k čemu je inteligence) 89-99 10 Gould, S. J. (1997): Jak neměřit člověka. Praha, Nakladatelství Lidové noviny. (k doplnění teorií inteligence kapitola 4, pro porozumění knize Gaussova křivka) 357-368 11 Jelínek, M., Klimusová, H., Blatný, M. (2003). Stabilita a trendy vývoje inteligence u dětí ve věku 3 - 15 let. Československá psychologie, 47, 5 392-404 12 Piaget, J. (1999): Psychologie inteligence. Praha, Portál. (Kapitola 5 - Vytváření myšlení, názor a operace) 114-145 31 Plháková, A. (1999): Přístupy ke studiu inteligence. Olomouc, Filozofická fakulta Univerzity Palackého. (doplnění základních vědomostí, srovnání mužů a žen) 31-95 119-132 95 Sternberg, R. J., Kaufman, J. C. (1998). Human Abilities. Annual Review of Psychology, 49 (český překlad byl publikován v časopise Pedagogika a je k dispozici ke stažení na adrese: http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?attachment_id=2488&edmc=2488 ) 479-502 23 Internet – rozšiřující texty: http://www.intestcom.org/ - inspirace k mezinárodnímu pojetí testů rozumových schopností a měření inteligence http://www.intelltheory.com/bellcurve.shtml – komentář ke kontroverzní studii srovnání průměrného IQ mezi různými skupinami (ras, kultur a povolání) Vyučujícím doporučený postup studia tématu: 1. Vyučující očekává účast na přednášce a semináři, studium podle osnovy v ISu. 2. Pro přípravu na přednášku doporučujeme text R. J. Sternberga, na seminář potom texty J. Burešové a A. Plhákové vložené v ISu. 3. Kromě studia základní literatury nezbytné pro porozumění tématu je vhodné i rozšíření v uvedených oblastech – viz poznámky vyučujícího v závorkách u jednotlivých zdrojů. Řešení matematických úloh A. Přednáška: Přednáška představí kognitivní procesy zapojené do zpracovávání informací o množství a číslech a do řešení prematematických a matematických úloh u „běžné“ populace. Zaměří se dále na vývojové hledisko a zařazení „matematických“ schopností mezi ostatní intelektové schopnosti. Představí rovněž metakognitivní a nekognitivní aspekty, které reálný matematický výkon moderují, vztah teorií řešení matematických úloh a obecných teorií řešení problémů. Témata: ANS a OTS systémy, jejich adaptibilita; rutinní a nerutinní problémy; mentální reprezentace matematických problémů a čísla; hypotéza (ne)konzistentního jazyka a vztah k příznakovosti; racionální chyba; numerozita, enumerace a numerace; math anxiety; math self-efficacy. B. Seminář: Seminář bude sloužit k demonstraci vybraných metakognitivních efektů spojených s řešením matematických úloh. Konstrukce modelu chyb při řešení konkrétních typů matematických úloh. Literatura základní: strany č. počet stran Gelman, R., & Meck, E. (1983). Preschoolers’ counting: Principles before skill. Cognition, 13(3), 343–359. doi: 10.1016/0010-0277(83)90014-8 343-358 16 Saxe, G. B. (1982). Developing forms of arithmetical thought among the Oksapmin of Papua New Guinea. Developmental Psychology, 18(4), 583–594. http://doi.org/10.1037/0012-1649.18.4.583 583–594 12 Mayer, R. E., & Hegarty, M. (1996). The Process of Understanding Mathematical Problems. In R. J. Sternberg & T. Ben-Zeev (Eds.), The Nature of Mathematical Thinking (pp. 29–53). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. 29–51 23 Ben-Zeev, T. (1998). Rational errors and the mathematical mind. Review of General Psychology, 2(4), 366–383. http://doi.org/10.1037/1089-2680.2.4.366 366–380 24 Pape, S. J. (2003). Compare word problems: Consistency hypothesis revisited. Contemporary Educational Psychology, 28(3), 396–421. http://doi.org/10.1016/S0361-476X(02)00046-2 396–416 23 Literatura rozšiřující: strany č. počet stran Gelman, R., & Gallistel, C. R. (1979). The Child’s Understanding of Number. Massachusetts: Harvard University Press. celá publikace 245 Frank, M. C., Everett, D. L., Fedorenko, E., & Gibson, E. (2008). Number as a cognitive technology: Evidence from Pirahã language and cognition. Cognition, 108(3), 819–824. http://doi.org/10.1016/j.cognition.2008.04.007 819–823 5 Schoenfeld, A. H. (1987). What’s all the fuss about metacognition. In A. H. Schoenfeld (Ed.), Cognitive science and mathematics edu-cation (pp. 189–215). Hillsdale, NJ: Erlbaum. 189–215 27 Anobile, G., Castaldi, E., Turi, M., Tinelli, F., & Burr, D. C. (2016). Numerosity but not texture-density discrimination correlates with math ability in children. Developmental Psychology, 52(8), 1206–1216. http://doi.org/10.1037/dev0000155 1206–1214 9 Burr, D. C., & Ross, J. (2008). A Visual Sense of Number. Current Biology, 18(6), 425–428. http://doi.org/10.1016/j.cub.2008.02.052 425–428 4 Geary, D. C. (2007). Development of Mathematical Understanding. In W. Damon & R. M. Lerner (Eds.), Handbook of Child Psychology (pp. 777–810). Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons. doi: 10.1002/9780470147658.chpsy0218 777–84 28 Nosek, B. A., Smyth, F. L., Sriram, N., Lindner, N. M., Devos, T., Ayala, A., … Greenwald, A. G. (2009). National differences in gender-science stereotypes predict national sex differences in science and math achievement. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 106(26), 10593–7. http://doi.org/10.1073/pnas.0809921106 10593–7 5 Vyučující doporučený postup studia tématu: 1. Vyučující očekává účast na přednášce i semináři, nedoporučuje spoléhat se jen na studium na základě přednášek a z prezentací. 2. Základní literaturou pro pochopení základů matematických schopností je Gelman a Meck (1983). Vhodným doplněním je krátký a zajímavý text Saxe (1982). Následně doporučuje studium alespoň jednoho až dvou ze zbývajících, vzájemně se prolínajících povinných materiálů (Mayer a Hegarty, 1966; Ben-Zeev, 1998; Pape, 2003). Tyto informace budou vyžadovány u zkoušky nad rámec prezentovaný přímo ve výuce. 3. Dále doporučuje nahlédnout do doporučené literatury, která rozšiřuje vybrané informace prezentované na přednášce a semináři. Tyto informace budou u zkoušky požadovány jen okrajově na úrovni představené osobně ve výuce. Témata si lze vybrat podle svého zaměření a zájmu: přehledové texty se širším záběrem (Gelman a Gallistel, 1979; Schoenfeld, 1987), kulturně-jazyková vázanost matematického myšlení (Frank a kol., 2008), genderové rozdíly a stereotypy (Nosek a kol., 2009) a biologické základy matematických schopností (Anobile a kol., 2016; Burr a Ross, 2008). Vědomí a sebe-uvědomování A. Přednáška Od pojmu vědomí v psychologii se podíváme k současným neurofilosofickým poznatkům o vědomí. Seznámíme se s intencionalitou, těžkým problémem, stupni uvědomění, vědomím prvního a druhého řádu a teoriemi o úloze vědomí při jednání. Dotkneme se i tématu selfawareness, rozeznávání vlastního těla a poruch těchto mechanismů. Téma intencí a jejich úloze v motorické a mentální agenci. V souvislosti s tématem seberegulace a kauzální potenci vědomí se budeme zabývat také otázkou svobodné vůle jednak v jejích klasických pojetích, tak i v některých vybraných kompatibilistických reakcích. B. Seminář Videoukázky demonstrující popisované jevy. Ukázky vlastního výzkumu a výsledků. Literatura: strany č. počet stran Sternberg, R. J. (2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál. 89 - 129 30 Gallagher, S. (2000). Philosophical conceptions of the self: implications for cognitive science. Trends in Cognitive Sciences, 4(1), 14–21. 14–21 8 Searle, J. (1990). Is The Brain’s Mind A Computer Program? Scientific American, 262(1), 26–31. 26 - 31 6 Lau, H., Maniscalco, B., Shaver, E. C., & Graves, T. (2012). Awareness of Intention. In Scholarpedia. (ke stažení na http://www.scholarpedia.org/w/index.php?title=User:Hakwan_Lau/Proposed/Awareness_of_intent ion&oldid=137989) celý text 7 Vyučujícím doporučený postup studia tématu: 1. Vyučující očekává účast na přednášce a studium prezentace z přednášky. 2. Při studiu literatury doporučuje začít obecným přehledem (10 doporučených stránek v knize Kognitivní psychologie), pokračovat filosofickými východisky (9 stránek v knize Umělá inteligence 3), představením oboru umělé inteligence (Umělá inteligence 1) a přípravu ukončit studiem krátkého Úvodu do kognitivní vědy. Mysl a mozek: Zamyšlení nad vztahem psychologie a neurovědy A. Přednáška Vývoj zobrazovacích metod zvláště pak funkční magnetické rezonance (fMRI) a magnetoencefalografie (MEG) každým rokem umožňuje detailnější a detailnější pohled do útrob našeho neurálního aparátu. Tento technologický pokrok s sebou nese značnou dávku entuziasmu, neboť výzkum funkce lidského mozku slibuje osvětlení fungování lidské mysli. Nicméně je tento předpoklad oprávněný? A do jaké míry bychom do neurovědy měli či neměli vkládat naděje? V přednášce se podíváme na základní teoretické předpoklady kognitivní vědy, která se snaží principiálně propojit psychologii a neurovědu. Předvedeme vlivnou tezi vícera úrovní analýzy Davida Marra, která je obranou vůči neadekvátnímu biologickému redukcionismu. Pohlédneme na současné trendy v neurovědeckém a psychologickém výzkumu (např. human connectome, big-data, etc.), které ve světle nastolené problematiky kriticky zhodnotíme. B. Seminář Budeme pokračovat diskuzí ohledně tématu přednášky a zamyslíme se nad některými interpretacemi poznatků neurovědy z médií a popkultury. (např. „Za lásku může dopamin.“, „Meditace vám doslova mění mozek.“, etc.) Literatura: strany č. počet stran Marr, D. (1982). Vision. San Francisco: Freeman. https://web.stanford.edu/class/psych209a/ReadingsByDate/01_07/Marr82Philosophy.pdf 8-29 21 Krakauer, J. W., Ghazanfar, A. A., Gomez-Marin, A., Maciver, M. A., & Poeppel, D. (2017). Neuroscience Needs Behavior: Correcting a Reductionist Bias. Neuron, 93(3), 480–490. http://doi.org/10.1016/j.neuron.2016.12.041 480-490 10 Fodor, J. (1999). Diary: Why the brain? London Review of Books, 21(19), 68-69 https://www.lrb.co.uk/v21/n19/jerry-fodor/diary 68-69 2 Literatura rozšiřující: strany č. počet stran Embick, D., & Poeppel, D. (2015). Towards a computational(ist) neurobiology of language: correlational , integrated and explanatory neurolinguistics. Language, Cognition and Neuroscience, 30(4), 357–366. http://doi.org/10.1080/23273798.2014.980750 357-366 9 Chomsky, N. (1980). Rules and Representations. Cambridge: MIT Press - Chapter 1: Mind and Body 3-47 44 Poeppel, D. (2012). The maps problem and the mapping problem: Two challenges for a cognitive neuroscience of speech and language. Cognitive Neuropsychology, 29(1–2), 34– 55. http://doi.org/10.1080/02643294.2012.710600 34-55 21 Poeppel, D., & Embick, D. (2004). Defining the relation between linguistics and neuroscience. Linguistics, (1), 1–16. http://doi.org/citeulike-article-id:6138571 1-16 16 Bloom, P. (2004). Natural-born Dualists. https://www.edge.org/conversation/paul_bloom-natural-born-dualists 41-58 17 Satel,S., & Lillienfeld, S. (2015). Brainwashed: The Seductive Appeal of Mindless Neuroscience. New York: Basic Books Dle libosti Vyučujícím doporučený postup studia tématu: Základní literatura a přednáška poslouží. Ale určitě doporučuji důkladně si přečíst i Marrův článek a popřemýšlet nad ním… Kognitivní teorie procesu odpovědi na otázku A. Přednáška: Cílem přednášky bude seznámit studenty: 1. s aktuálními kognitivními aspekty teorie procesu odpovídání na otázku (v dotazníku, rozhovoru). Modely: a) Canellův procesuální model jako zástupce high-track/low-track modelů b) 4-fázový model „porozumění-vybavení-posouzení-odpověď“ (Tourangeau, Rips, Rasinski, 2000). 2. s kognitivními procesy a heuristikami, které hrají roli v jednotlivých fázích procesu odpovídání, a také s očekávatelnými zkresleními v odpovědích a) porozumění: obsah, intence, pragmatika: Griceho konverzační maxima b) vybavení: chyby vybavování z dlouhodobé paměti (Schacter, 2001), specifika vybavování paměťových obsahů relevantních pro postoje a hodnoty c) posouzení: zpracování vybaveného materiálu - frekvence, pravděpodobnosti, postoje a hodnoty (Fischhoff, 1991), emoce (Robinson, Clore, 2002) d) odpověď: editace a formátování odpovědi, odpovídání na citlivé otázky 3. se shrnutím low-track strategií - způsobů, jimiž si respondenti zjednodušují odpovídání, a jimi způsobených zkreslení v odpovědích. B. Seminář Cílem semináře bude demonstrovat některé z efektů odpověďových heuristik replikací drobných studií Schwartze a Tourangeaua. Studenti náhodně rozdělení na dvě skupiny vyplní různé verze speciálně sestrojeného krátkého dotazníku. Rozdíly demonstrujících vliv heuristik budou předmětem následné diskuze s prvky kognitivního interview (dle možností). Literatura základní: strany č. počet stran Tourangeau, R., Rips, L. J., Rasinski (2000). The psychology of survey response. Cambridge: Cambridge University Press. (1 výtisk v knihovně, 1 k dispozici ke krátkodobému zapůjčení u vyučujícího, použitá publikace na Amazonu v době tvorby syllabu v hodnotě cca 16 liber) Kapitoly: 1-6, 8-9 273 Fischhoff, B. (1991). Value elicitation: Is there anything in there? American psychologist, 46, 8 835-847 13 Schacter, D. L. (1999). The seven sins of memory. Insights from psychology and cognitive neuroscience. American psychologist, 54,3, 182-203. Vyšlo také v knižní podobě česky: Schacter, D. L. (2003). Sedm hříchů paměti. Jak si pamatujeme a zapomínáme. Praha: Paseka. 182-203 21 Robinson, M. D., Clore, G. (2002). Belief and feeling: Evidence for an accessibility model of emotional self-report. Psychological Bulletin, 128, 6, 934-960 934-960 26 Literatura rozšiřující: strany č. počet stran Schwartz, N. (1999). Self-reports: How the questions shape the answers. American psychologist, 54 93-105 13 Sudman, S., Bradburn, N. B., Schwartz, N. (1996). Thinking about answers. The application of cognitive processes to survey methodology. San Francisco: Jossey-Bass. celá publikace 304 Vyučujícím doporučený postup studia tématu: 1. Vyučující předpokládá účast na přednášce i semináři. 2. Vyučující silně nedoporučuje studium z výukových prezentací. 3. Základem je studium učebnice (Tourangeau, Rips, Rasinski). Pro úspěšné studium je třeba si znalosti uspořádat do vlastní struktury. Lze nabídnout dvoudimenzionální konceptuální strukturu: Jednu dimenzi tvoří teorie, jak reprezentujeme základní konstrukty, na které se obvykle dotazujeme (fakta, data/trvání, četnosti, postoje, hodnoty (Fischhoff)), a jaký charakter tedy mohou mít informace, které si o nich vybavujeme. Tyto znalosti je třeba dát do souvislosti s teoriemi procesu odpovídání na otázky, resp. s jejich jednotlivými fázemi porozumění, vybavení (Schacter), posouzení, odpověď.