PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE – DĚTI, MLÁDEŽ PSY407 PREZENČNÍ STUDIUM Fakulta sociálních studií MU 2018 V PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE – DĚTI, MLÁDEŽ Základní charakteristika: Kurz je realizován v jarním semestru. Cílem kurzu je seznámit studenty s nejobvyklejšími tématy dětského poradenství. Kurz se zaměřuje na potíže dítěte v širším kontextu (vývojové stadium dítěte, jeho potřeby, životní situace apod.) a na poradenský proces. Po ukončení kurzu by studenti měli být schopni: • rozumět dopadům, jaké nejčastější problémy v dětství mají na jednotlivé oblasti života dítěte (např. jak ADHD dítěte ovlivňuje jeho chování, rodinný život, školní výkon, vztahy s vrstevníky, self-esteem a životní spokojenost) • poskytnout základní poradenství rodičům a učitelům dětí s nejčastějšími potížemi (ADHD, ADD, PAS, úzkostnost, problémové chování, agresivita) • vytvořit individualizovaný plán péče o děti s různými typy potíží s respektem k jejich potřebám, životnímu kontextu a vývojovému stadiu. Určeno: Kurz je určen studentům magisterského studia psychologie s profilací Pedagogická a školní psychologie. Garantka a kontaktní osoba kurzu: Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. e-mail: zuzana.masopustova@fss.muni.cz Vyučující: Mgr. Petra Daňsová Mgr. Veronika Hanáčková PhDr. Ilona Pešová Obsahové a časové rozvržení kurzu u Kurz je vyučován formou přednášek a tří kazuistických seminářů. Ačkoliv podle stávajícího Studijního řádu MU není účast na přednáškách povinná, pro zdárné zvládnutí témat PSY407 a pro dobrou přípravu na zkoušku je účast na přednáškách velmi důležitá. Témata probíraná na přednáškách jsou nedílnou součástí zkoušky, průběžným studiem si tedy usnadníte přípravu na závěrečnou zkoušku. Pro získání zápočtu je povinné zúčastnit se alespoň dvou seminářů s prezentacemi kazuistik. Výuka se koná vždy ve středu 8:00 – 9:30 v P24 PŘEDNÁŠKY 21.2. P1 I. Pešová Legislativní ukotvení 28.2. P2 Z. Masopustová Zásady práce s dospělými – rodiči, učiteli apod. 7.3. P3 P. Daňsová, V. Hanáčková Zásady práce s dětmi 14.3. P4 Z. Masopustová ADHD, ADD 21.3. P5 Z. Masopustová PAS 28.3. P6 Z. Masopustová Rozvod, porozvodová péče, výchovný nesoulad 4.4. P7 Z. Masopustová Úzkostnost, hypersenzitivita 11.4. P8 I. Pešová Poradenství v rámci PPP 18.4. S1 P. Daňsová, V. Hanáčková Prezentace kazuistik 25.4. S2 P. Daňsová, V. Hanáčková Prezentace kazuistik 2.5. S3 P. Daňsová, V. Hanáčková Prezentace kazuistik 9.5. P9 Z. Masopustová Náhradní rodinná péče 16.5. P10 Z. Masopustová Bude upřesněno Seminární práce Zadání seminární práce: Seminární prací bude vytvoření kazuistiky, komplexního návrhu řešení problému dítěte. Každý/á student/ka si z libovolné beletrie, filmu apod. vybere příběh dítěte, pro něž by byla vhodná poradenská intervence. Příběh popíše dle osnovy uvedené v samostatném dokumentu v ISu. Podstatou seminární práce – kazustiky pak bude: - zvolit cíl intervence a zdůvodnit ho - navrhnout komplexní řešení problému (s kým, jak …) - zdůvodnit jednotlivé postupy řešení (s oporou v odborných zdrojích) - reflektovat rizika Prezentace kazuistiky: Každý/á student/ka odprezentuje svou kazuistiku (včetně návrhů řešení) na semináři. Seminář bude mít supervizní charakter. Každý/á student/ka ke své prezentaci obdrží zpětnou vazbu od vyučujících i spolužáků. Prezentace je nezbytná pro získání zápočtu, nicméně je bez bodového ohodnocení. K prezentaci kazuistiky je nutné se přihlásit prostřednictvím IS do 31.3.2018. Každý/á student/ka je povinen/povinna se zúčastnit alespoň dvou seminářů s prezentacemi kazuistik (prezentovat bude samozřejmě jen jednou). Odevzdání písemné podoby kazuistiky: Písemnou podobu kazuistiky je nutné odevzdat v elektronické podobě ve formátu .doc nebo docx do 14.5.2018 do odevzdávárny v ISu. Předpokládá se, že student/ka v písemné podobě kazuistiky využije zpětnou vazbu, která zazněla na seminářích (tzn. nejen k jeho/její vlastní práci, ale i připomínky a náměty, které zazněly k ostatním kazuistikám a jsou relevantní k jeho/její práci). Hodnocení kazuistiky: Seminární práce se nevracejí k opravě, pro získání zápočtu je tedy nezbytné odevzdat práci v pořádku a splnit základní pokyny. Získaný počet bodů bude spolu s body získanými u ústní zkoušky tvořit výslednou známku. Zápočet Zápočet bude udělen v případě, že student/ka: - absolvoval/a minimálně dva semináře s prezentacemi kazuistik - řádně prezentoval/a svou kazuistiku - odevzdala písemnou podobu řádně (tzn. dle pokynů) vypracované kazuistiky Ústní zkouška Ústní zkoušky se mohou zúčastnit pouze studenti, kteří splnili podmínky zápočtu. Pro úspěšné složení ústní zkoušky je nutné získat minimálně 5 bodů. Hodnocení Závěrečná známka z PSY407 je tvořena součtem bodů ze seminární práce a ústní zkoušky. minimum bodů maximum bodů seminární práce 25 ústní zkouška 5 15 Celkem 40 Celkové hodnocení: A 40-38 vysoce nadstandardní výkon; student(ka) perfektně zvládl(a) obsah kurzu a prokázal(a) vysoce nadprůměrné znalostí a dovedností ve všech oblastech PSY403 B 37-35 nadprůměrný výkon; student(ka) zvládl(a) obsah kurzu a prokázal(a), že je schopen/schopna v některých oblastech v rámci PSY403 podávat výborné výkony C 34-32 adekvátní splnění podmínek kurzu; prokázání zcela přijatelné úrovně znalostí a dovedností v rámci oblastí PSY403 D 31-29 mírně podprůměrné vyhovění požadavkům kurzu, student(ka) má v některých znalostech a dovednostech v rámci oblastí PSY403 více „slabých míst“, kterým by se ještě měl(a) věnovat E 28-26 splnění požadavků kurzu na nejnižší přijatelné úrovni; student(ka) by se měl(a) snažit své znalosti a dovednosti v rámci oblastí PSY403 značně zlepšit a rozšířit F 25 a méně nevyhovění podmínkám kurzu, prokázání nepřijatelně nízké úrovně znalostí a dovedností v rámci oblastí PSY403