B-III – Charakteristika studijního předmětu Název studijního předmětu Technologické kompetence Typ předmětu povinný doporučený ročník / semestr[LW1] 1-2 / J+P Rozsah studijního předmětu 42p / 14s hod[LW2] . 56 kreditů[LW3] 2 Prerekvizity, korekvizity[LW4] , ekvivalence - Způsob ověření studijních výsledků[LW5] Zk Forma výuky[LW6] Před/Sem Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta[LW7] Výukové metody: slovní, názorně-demonstrační, praktické. Metody hodnocení a zakončení kurzu: klíčovým hodnotícím prvkem je písemná zkouška, kde součástí hodnocení je i odevzdání seminární práce a průběžná evaluace studentů školitelem. Výstupy z učení: Znalosti – student získá teoretické znalosti napříč oblastmi technologie výroby a zpracování, celé multimediální tvorby (tisk, rozhlas, televize, hypermédia, …). Student se seznámí s historií multimédií i novými trendy a teoretickými koncepty z oblasti nových médií. Student bude schopen vyjmenovat hlavní témata z vyučované problematiky a vést nad nimi odbornou diskuzi. Dovednosti – praktické a funkční – absolvent kurzu musí znát pokročilé metody kalibrování a přípravy záznamových i reprodukčních technologií (barevné obrazové korekce, sjednocení obrazového materiálu, napříč záznamovými technologiemi tzv. obrazová kalibrace, a to pro specifické případy užití v dokumentaristicko-publicistické praxi. Další klíčové znalosti, které si absolvent osvojí budou: znalost technologie virtuální produkce, osvětlovací a zvukové techniky, pokročilé formátování a zálohování audiovizuálního materiálu, znalostní báze technologické kompatibility a audiovizuálních norem v produkčním řetězci. Obecné způsobilosti – kompetence – student získá komplexní přehled v oblasti výběru a přípravy technologií pro samostatnou dokumentaristicko-publicistickou činnost, a to napříč různými formáty a druhy médií. Garant předmětu Prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D. Zapojení garanta do výuky předmětu - Vyučující Mgr. Leo Nitče, Mgr. Rodrigo Morales Stručná anotace předmětu[LW8] Cíl kurzu: Cílem kurzu je seznámit studenty s technologiemi a teoretickými východisky, které jsou nutné pro praxi novináře, videožurnalisty, dokumentaristy, potažmo pro praktický vhled mediálního experta. Důraz ve výuce je kladen na zvyšování informační gramotnosti studenta/ budoucího absolventa oboru, která by měla být vyšší, než běžného uživatele informačních a audiovizuálních (AV) technologií. Student by měl na konci kurzu mít vysoce odborné znalosti o používaných technologiích v novinářské praxi. Měl by umět nastavit a použít různými typy zvukové a kamerové techniky, správně zvolit záznamovou techniku a definovat proč použije právě pro daný typ natáčení danou technologii a zvolený postup. Studenti se seznámí i s novými technologiemi pro AV záznam, projekci, seznámí se i s novými technologiemi z oblasti preprodukce a produkce tištěných médií. Okruh témat I: období analogových a digitálních médií, období digitalizace Okruh témat II: teorie přenosu informací, vlastnosti digitálních nosičů Okruh témat III: bezpečnost přenosu dat a jejich archivace Okruh témat IV: technologické trendy v oblasti televizních, audio vizuálních a fotografických technologií Okruh témat V: praktické aspekty formátování výstupů pro média, skenovací obrazové systémy, reprodukční systémy - tisk, projekce, kopírování ad. Okruh témat VI: akustika, záznam, nosiče, reprodukce Okruh témat VII: mobilní technologie Okruhy témat VIII: osvětlení, měření, kalibrace v televizní a rozhlasové praxi Okruh témat IX: televizní studiová technika, virtuální sety, produkce Okruh témat X: odbavení multimédií pro terestriální vysílání Okruh témat XI: distribuce multimédií pro hybridní, internetové a mobilní sítě Okruh témat XII: věda, umění, technologie a média Okruh témat XIII: interaktivní média a jejich distribuce Studijní literatura a studijní pomůcky[LW9] Povinná: B. BROWN. Cinematography, theory and practicies: Focal Press, 2012 T. HOLMAN. Sound for film and television: Focal Press, 2002 G. KENNEL. Color and mastering digital cinema: Focal Press, 2007 H. M. McLUHAN. Člověk, média a elektronická kultura: JOTA, 2000 V. JIROVSKÝ. Kybernetická kriminalita: Grada, 2007 NITČE, Leo. Možnosti výroby pořadů pro webovou televizi. In Nové trendy v médiích II: rozhlas a televize. Brno: Masarykova univerzita, 2012 Doporučená: R. Small. Production safety for film, television and video, Focal Press, 2000 Pomůcky: Vlastní prezentace přednášek ve formě elektronického dokumentu, elektronické dotazníky ze seminářů, notebook, tablet, nebo chytrý telefon. Informace ke kombinované nebo distanční formě Rozsah konzultací (soustředění) hodin Informace o způsobu kontaktu s vyučujícím Přímo na seminářích (AVC, Střižna 5.31), v konzultačních hodinách, elektronicky, telefonicky. B-III – Charakteristika studijního předmětu Název studijního předmětu Pokročilé technologie pro novináře Typ předmětu povinně volitelný doporučený ročník / semestr[LW10] 2-3/ J+P Rozsah studijního předmětu 14p / 28cv hod[LW11] . 56 kreditů[LW12] 2 Prerekvizity, korekvizity[LW13] , ekvivalence Technologické kompetence (prerekvizita, příp. korekvizita) Způsob ověření studijních výsledků[LW14] KZ Forma výuky[LW15] Přednáška/Cvičení Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta[LW16] Výukové metody: slovní, názorně-demonstrační, praktické. Metody hodnocení a zakončení kurzu: zápočtová práce skládající se z hodnocení autorských seminárních prací, demonstrace dovedností při cvičení (argumentaci a práci se zdroji) a průběžná evaluace/testování studentů školitelem. Výstupy z učení: Znalosti – student získá teoretické znalosti z oblasti nových médií, které se naučí samostatně aplikovat při návrhu a tvorbě grafického designu digitálních médií. Student se naučí rozeznávat výtvarné formy a výrazové prostředky jednotlivých digitálních žánrů. Student bude umět připravit videomateriál pro digitální streaming, podcasting a další formy obrazové distribuce, a to včetně následné analýzy. Student bude schopen vyjmenovat hlavní témata z vyučované problematiky a vést nad nimi odbornou diskuzi. Dovednosti – praktické a funkční – absolvent kurzu si osvojí praktické metody práce v aplikacích určených pro televizní a multimediální preprodukci, produkci a analýzu digitálního materiálu. Student si osvojí klíčové práce v kompozičních aplikacích pro pokročilou audiovizuální tvorbu. Student bude umět prakticky nakonfigurovat a spustit televizní virtuální set pro malé televizní studio, nebo navrhnout a zpracovat interaktivní infografiku pro televizní pořad. Student se bude orientovat i v trendech navrhování a designu interaktivních médií, jakými je například webdesign a aplikační design pro mobilní rozhraní. Obecné způsobilosti – kompetence – student získá způsobilosti k samostatnému návrhu a designu rozhraní pro klasické televizní médium i média interaktivní, jakými je web design, multiplatformní a mobilní design, herní a e-learningový design médií ad.) Student tak bude mít rozšířené kompetence v oblasti produkce obrazového a audiovizuálního materiálu i jeho přípravy pro následnou analýzu na internetu pomocí metod a aplikací vyhodnocující chování diváka/uživatele. Garant předmětu Prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D. Zapojení garanta do výuky předmětu - Vyučující Mgr. Leo Nitče, hosté: prof. Ing. Ivo Serba, CSc. (počítačem podporovaný design (teoretik, umělec FI MU, host), MgA. Federico Díaz (atelier supermédií, host), Petr Závorka (UPP, host) Stručná anotace předmětu[LW17] Cíl kurzu: Grafický design a design digitálních médií zahrnuje dvě propojení vývojové disciplíny, které se zabývají různými formami visuální komunikace. Kurz si klade za cíl seznámit posluchače s hlavními okruhy návrhu digitálního média, které spadají do konceptu mediálního designu. Tento dnes formuje nejen design klasického televizního média, tištěných médií ale především interaktivních médií, webdesignu, designu mobilních rozhraní a skrze digitální nosiče (billboardy, led-panely, interaktivní fasádní prvky) formuje i urbanismu měst. Cílem kurzu je seznámit posluchače s koncepty a formami visuální komunikace nových i tradičních médií. V kurzu si studenti osvojí práci ve vybraných aplikacích a vytvoří vlastní digitální projekt. Klíčové je seznámit posluchače s novými technologie, které se uplatňují při generování digitálního obrazu a jeho implementaci v televizi, filmu a nových médiích. Okruh témat I: historie visuální komunikace, dělení digitálních médií Okruh témat II: vnímání obrazu, digitální distribuce audiovizuálního materiálu Okruh témat III: reklama, současná počítačová technika a její uplatnění v oblasti vizualizace Okruh témat IV: výtvarné formy a informatika, zadání semestrálních prací Okruh témat V: vnímání obrazu a informační propustnost (televize, internet, hry a hybridní média) Okruh témat VI: návrh audiovizuální kompozice založené s využitím vícedimensionálních nástrojů (televizní infografika), pokročilá analýza obrazového materiálu skrze grafické a textové prvky v obraze (video podcasting a multicasting, video streaming, ad.) Okruh témat VII: preprodukce, návrh, žánry, sotryboarding. Okruhy témat VIII: produkce, práce se zdroji, pořizování vlastního audiovizuálního materiálu Okruh témat IX: diskuse nad tématy Okruh témat X: postprodukce, kompoziční práce Okruh témat XI: seznámení s motion capture technologií, návštěva vývojářského studia, způsoby využití Okruh témat XII: interaktivní média a jejich praktické využití /případové studie/ Okruh témat XIII: média vs. digitální urbanismus Okruhy témat XIV: odevzdání semestrální práce a její reflexe Studijní literatura a studijní pomůcky[LW18] Povinná: C. ELWES. Video Art a Guided Tour, 2005 D. CAMPBELL. Technical Film and TV for Nontechnical People, 2002 S. BROWNE. High Definition Postrpoduction - Editing and Delivering HD Video, 2007 J. RICE. Creating Digital Content for Video Production, 2002 A. LUGMAYR. Digital Interactive TV and Metadata, 2004 A. COOPER. About Face 3 The Essentials of Interaction Design, 2007 K. JACK. Dictionary of Video Television Technology, 2002 Doporučená: KEANE, Stephen. CineTech: Film, Convergence and New Media, Palgrave, 2007 H. M. McLUHAN. Člověk, média a elektronická kultura, JOTA, 2000 NITČE, Leo. Možnosti výroby pořadů pro webovou televizi. In Nové trendy v médiích II: rozhlas a televize. Brno: Masarykova univerzita, 2012 Pomůcky: Vlastní prezentace ve formě elektronického dokumentu, elektronické dotazníky ze seminářů, počítač/notebook, tablet, chytrý telefon. Informace ke kombinované nebo distanční formě Rozsah konzultací (soustředění) hodin Informace o způsobu kontaktu s vyučujícím Přímo na seminářích (Střižna 5.31), v konzultačních hodinách, elektronicky, telefonicky. B-III – Charakteristika studijního předmětu Název studijního předmětu Dílna IV: MUNI TV Typ předmětu Volitelný doporučený ročník / semestr[LW19] 1-3/J+P Rozsah studijního předmětu 0p / 56s hod[LW20] . 56 kreditů[LW21] 2 Prerekvizity, korekvizity[LW22] , ekvivalence Technologické kompetence, Audiovizuální žurnalistika. Způsob ověření studijních výsledků[LW23] Z Forma výuky[LW24] Cvičení Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta[LW25] Výukové metody: slovní, názorně-demonstrační, praktické. Metody hodnocení a zakončení kurzu: zápočtová práce, skládající se z hodnocení autorských seminárních prací, demonstrace dovedností při cvičení (argumentaci a práci se zdroji) Výstupy z učení: Znalosti – student získá důležité znalosti z oblasti produkčního řetězce televizní tvorby, a to zejména tvorby televizního schématu, návrhu a námětu krátkého televizního pořadu, televizní režie, studiové režie, základy dramatické tvorby, produkce a distribuce. To vše především praktickou demonstrací dovedností a opakováním. Student bude schopen rutině užívat televizní technologie v televizní tvorbě. Dovednosti – praktické a funkční – rozšíří znalosti a dovednosti z oboru Audiovize a televizní tvorby, a to vše s ohledem na profesní orientaci studenta. Absolvent kurzu bude umět: pracovat v televizní redakci, kde projde vybrané pracovní pozice (televizní redaktor, reportér, kameraman, televizní produkce a postprodukce, marketing ad.) Naučí se pracovat v týmu, s ohledem na televizní skladbu dané produkční skupiny. Obecné způsobilosti – kompetence – Absolvent se naučí vedení, supervizi a hodnocení pořadů v pozici šéfredaktora, dramaturga, režiséra. Absolvent bude umět rutině pracovat se všemi druhy televizních technologií potřebných pro reportážní činnost v běžné televizní praxi. Garant předmětu Prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D. Zapojení garanta do výuky předmětu - Vyučující Mgr. Leo Nitče, Mgr. Rodrigo Morales, Bc. Michal Cagala (ČT, host), Bc. Bedřich Prokop (VJ a reportér TV JOJ, TV Markíza, Nova TV, host) Stručná anotace předmětu[LW26] Cíl kurzu: Cílem kurzu je poskytnout studentům zázemí k tvorbě vlastní televizní platformy. Studenti v kurzu zúročí své poznatky z audiovizuálně a teoreticky zaměřených kurzů, které cílí na televizní a audiovizuální tvorbu. Studenti vytvoří vlastní televizní redakci, ve které se naučí pracovat na různých postech v audiovisuální produkci. Cílem kurzu je seznámit studenty s praktickými kompetencemi v řetězci televizní výroby, od návrhu designu média, formátu pořadu, vlastní audiovizuální tvorby, zpracování audiovizuálního obsahu, režie, televizní skladby atd. Studenti si budou moci vše vyzkoušet na reálných zadáních pro univerzitní médium. Seznámí se postupně s pracemi v televizním studiu, a to nejdříve jako studenti a dále jako mentoři, kteří pomáhají novým kolegům, a to díky repetitivnímu absolvování daného kurzu, a to ve formě povinně volitelný kurz a jen volitelný. Studenti musí pro zdárné absolvování předmětu předložit 3–6 autorských prací ve formě reportáží, nebo krátkých dokumentů. Případně se podílet autorsky na tvorbě (střih, kamera, režie, návrh grafiky/designu pořadu atp.) Z pohledu praxe se studenti se naučí především rutině v používaných metodách, dále vlastní samostatnosti a odpovědnosti za výsledný produkt zadavateli. Vyučující zde má úlohu supervizora nad výsledným formátem média a odpovídá za výsledné hodnocení studentů. Studijní literatura a studijní pomůcky[LW27] Povinná: ORLEBAR, Jeremy. Kniha o televizi, AMU, 2012 ARONSONOVÁ, Linda. Scénář pro 21. století, AMR, 2014 GOLDBERG, Bernard. Jak novináři manipulují, Ideál, 2012 RŮŽIČKA, Daniel. Každý den jsem měla premiéru. Příběh první televizní hlasatelky. Jas, 2014 NITČE, Leo. Možnosti výroby pořadů pro webovou televizi. In Nové trendy v médiích II: rozhlas a televize. Brno: Masarykova univerzita, 2012 Doporučená: LANCASTER, Kurt. Video Journalism for the Web: A Practical Introduction to Documentary Storytelling, Routledge, 2012 PEARL, Matt. The Solo Video Journalist: Doing It All and Doing It Well in TV Multimedia Journalism, Focal Press, 2016 Pomůcky: AV technologie, chytré a mobilní technologie. Informace ke kombinované nebo distanční formě Rozsah konzultací (soustředění) hodin Informace o způsobu kontaktu s vyučujícím Přímo na seminářích (Střižna 5.31), v konzultačních hodinách, elektronicky, telefonicky. ________________________________ [LW1]Doplňte s ohledem na navržený průchod studiem z xls souboru. [LW2]Celkový rozsah výuky předmětu (přednášek, seminářů, cvičení, laboratoří apod.) za semestr ve vyučovacích hodinách (např. 42p + 28s = 42 vyuč. hod. přednášek + 28 vyuč. hod. seminářů za semestr). [LW3]Navrhněte počet kreditů vzhledem k návrhu v xls tabulce, ale i vzhledem k plánované zátěži studentů, důvod výše kreditů musí být ze sylabu jasný [LW4]Doplňte, jestli chcete navázat na jiný plánovaný (ideálně povinný) kurz [LW5]Zápočet, zkouška, klasifikovaný zápočet apod. [LW6]Přednáška, seminář, cvičení, laboratorní praktika odborná praxe, exkurze apod. [LW7]Uvádí se forma ověření studijních výsledků uvedeného v předchozím bodě (ústní, písemná či obojí) a další požadavky na studenta vedoucí k zakončení předmětu, např. seminární práce, prezentace, docházka apod. [LW8]Hlavní témata (osnova) předmětu po jednotlivých týdnech (blocích) výuky. [LW9]Prosím max. 10 nejdůležitějších odborných knih a/nebo odborných článků. Uvádí se základní studijní literatura v členění na povinnou a doporučenou a případné studijní pomůcky. [LW10]Doplňte s ohledem na navržený průchod studiem z xls souboru. [LW11]Celkový rozsah výuky předmětu (přednášek, seminářů, cvičení, laboratoří apod.) za semestr ve vyučovacích hodinách (např. 42p + 28s = 42 vyuč. hod. přednášek + 28 vyuč. hod. seminářů za semestr). [LW12]Navrhněte počet kreditů vzhledem k návrhu v xls tabulce, ale i vzhledem k plánované zátěži studentů, důvod výše kreditů musí být ze sylabu jasný [LW13]Doplňte, jestli chcete navázat na jiný plánovaný (ideálně povinný) kurz [LW14]Zápočet, zkouška, klasifikovaný zápočet apod. [LW15]Přednáška, seminář, cvičení, laboratorní praktika odborná praxe, exkurze apod. [LW16]Uvádí se forma ověření studijních výsledků uvedeného v předchozím bodě (ústní, písemná či obojí) a další požadavky na studenta vedoucí k zakončení předmětu, např. seminární práce, prezentace, docházka apod. [LW17]Hlavní témata (osnova) předmětu po jednotlivých týdnech (blocích) výuky. [LW18]Prosím max. 10 nejdůležitějších odborných knih a/nebo odborných článků. Uvádí se základní studijní literatura v členění na povinnou a doporučenou a případné studijní pomůcky. [LW19]Doplňte s ohledem na navržený průchod studiem z xls souboru. [LW20]Celkový rozsah výuky předmětu (přednášek, seminářů, cvičení, laboratoří apod.) za semestr ve vyučovacích hodinách (např. 42p + 28s = 42 vyuč. hod. přednášek + 28 vyuč. hod. seminářů za semestr). [LW21]Navrhněte počet kreditů vzhledem k návrhu v xls tabulce, ale i vzhledem k plánované zátěži studentů, důvod výše kreditů musí být ze sylabu jasný [LW22]Doplňte, jestli chcete navázat na jiný plánovaný (ideálně povinný) kurz [LW23]Zápočet, zkouška, klasifikovaný zápočet apod. [LW24]Přednáška, seminář, cvičení, laboratorní praktika odborná praxe, exkurze apod. [LW25]Uvádí se forma ověření studijních výsledků uvedeného v předchozím bodě (ústní, písemná či obojí) a další požadavky na studenta vedoucí k zakončení předmětu, např. seminární práce, prezentace, docházka apod. [LW26]Hlavní témata (osnova) předmětu po jednotlivých týdnech (blocích) výuky. [LW27]Prosím max. 10 nejdůležitějších odborných knih a/nebo odborných článků. Uvádí se základní studijní literatura v členění na povinnou a doporučenou a případné studijní pomůcky.