Ideologický čtverec a diskurzivní strategie ZUR522 Náboženství a religiozita v českých médiích optikou kritické diskurzivní analýzy HW z minula }soustřeďte se na konstitutivní funkci diskurzu, tedy na to, }jaké subjekty v něm promlouvají?, jaké subjekty jsou opomenuty?, jaké jsou jejich vzájemné vztahy? }jaké objekty jsou textem konstruovány?, jaké události/jevy/stavy/souvislosti jsou komentovány a jak (z perspektivy koho)? } }zkuste ve vztahu ke zkoumanému textu promyslet, proč hovoříme o diskurzu jako o sociální praxi }jaké jsou textem prosazované hodnoty, čím jsou obhájeny, kdo je podle autora dodržuje, kdo ne a proč? }jaké jsou potencionální ideologické efekty diskurzu? Mimochodem: psaní analýzy, hierarchie jednotlivých kroků }ideologický čtverec (van Dijk) nebo pravidla diskurzu (Fairclough) = rámec analýzy (top) } }diskurzivní strategie = mechanismy diskurzu, které formují, tj. potvrzují nebo přepisují, dosavadní významové struktury }sjednocování – fragmentace }foregrounding – backgrounding }legitimizace – delegitimizace } }dílčí roviny a nástroje pro zachycení diskurzivních strategií (podrobněji další slide) }makrosociologická analýza }mikrosociologická analýza }makrolingvistická analýza }mikrolingvistická analýza (down) Mimochodem: dílčí roviny a nástroje pro zachycení diskurzivních strategií }mikrolingvistická analýza }rovina lexikální, hlavní nástroje: volba a význam slov, metafory a metonymie }rovina gramatická, hlavní nástroje: tranzitivita (nominalizace, pasivizace), modalita }makrolingvistická analýza }rovina koheze, koherence, uspořádání, hlavní nástroje: slovosled, vztahy vět, uspořádání textu, argumenty }rovina intertextuální, nástroje: intertextualita (reprezentace diskurzu, presupozice), interdiskurzivita (styly, žánry) }mikrosociologická analýza }nástroje: paratextové informace (kde – médium, rubrika, strana etc., kdy – datum zveřejnění, aktualizace, kým byl napsán – novinář, tisková agentura, externista etc.) }zjistit si dodatečně, ale v návaznosti na toto další info o producentovi a předpokládaných recipientech textu, podle toho rekonstruovat diskurzivní komunitu }makrosociologická analýza }nástroje: systémy vědění, sociální identity, sociální vztahy }zjistit si dodatečně, ale v návaznosti na toto další info o události/diskutovaném problému (např. migrační krize, ekonomická krize v Řecku, pravicový extremismus v ČR,… = komplexní archiv/systém vědění, sociální, kulturní, ekonomický, politický kontext) } Ideologie }naturalizace selektivního vnímání, záměna sociální a materiální reality } }ideologie: význam ve službě moci (Thompson 1990) }„studovat ideologii znamená studovat způsoby, jak symbolické formy systematicky přispívají k vytváření dominantních mocenských struktur ve společnosti“ }osy asymetrie: třída, rasa, gender; věk, vzdělání, náboženství, … } }negativní definice ideologie: ideologii je neadekvátní chápat }jako sociální cement (sjednocuje – vylučuje) }jako osobní/individuální přesvědčení (jedinec a sociální skupiny) }jako inherentní vlastnost textu/symbolických forem (texty - sociální užití textů) }výlučně ve vztahu k institucím státu (sociální instituce: média) }jako iluzi, převrácený obraz reálného (materiální – sociální realita) Ideologický čtverec }binární opozice: my vs. oni } }ideologický čtverec }zdůraznit naše dobré vlastnosti/jednání }zdůraznit jejich špatné vlastnosti/jednání }marginalizovat (mitigate) naše špatné vlastnosti/jednání }marginalizovat jejich dobré vlastnosti/jednání } }různé způsoby realizace čtverce: komunikační funkce textu }negativní kampaň }pozitivní kampaň } Rekonstruování ideologického čtverce }CDA je kvalitativní analýza textu }analytik potřebuje ve svém rozboru poukázat na to, co se děje + demonstrovat, jak se to děje } }rekonstruování ideologického čtverce nestačí pojmout jako výčet lidí, jejich vlastností a činností }je potřeba ukázat, jak se skupiny formují, jak probíhá přisuzování vlastností, činností a jejich hodnocení } }klíčové je určit základní osu mocenské asymetrie a rozebrat diskurzivní strategie k ní přidružené Vytváření základní osy mocenské asymetrie }diskurzivní společenství (Gee), imaginární společenství (Anderson) } }konstruování opozice: my vs. oni }falešné dilema x zpravodajské hodnoty (kontrast, srozumitelnost) }dynamické formování skupin (# osy asymetrie: co koho sjednocuje, co koho od koho distancuje) }hierarchie uvnitř skupiny my: mluvčí, „jádro“, napravitelní hříšníci }hierarchie uvnitř skupiny oni: }zjevní nepřátelé (hlavní osa asymetrie), ti, kteří dosud nepochopili, naši nenapravitelní hříšníci }pokud chybí, zvážit v návaznosti na obeznámenost s kontextem důvody takové absence (neexistuje?, je zanedbatelná?, je umlčena?, nechce promlouvat?) }nestabilita významu (discourse: fluid, elusive, ambivalent) Příklady: ideologický čtverec }Za křesťanství zelenější http://denikreferendum.cz/clanek/27386-za-krestanstvi-zelenejsi } }Papež František, opak Zemana, vyzývá mladé lidi: Křičte! Nenechte se umlčet https://nazory.aktualne.cz/komentare/papez-frantisek-opak-zemana-vyzyva-mlade-lidi-kricte/r~4a07483 230dd11e88560ac1f6b220ee8/ } }Svatováclavské kázání 2017 http://www.dominikduka.cz/kazaniK/svatovaclavske-kazani-2017/ } Precizování osy mocenské asymetrie }diskurzivní strategie výčtově }sjednocování - fragmentace }foregrounding – backgrounding }legitimizace – delegitimizace } }diskurzivní strategie jako vnitřní mechanismy diskurzu, mnohoúrovňová podpora určitého sdělení } }inspirace: }„Diskurs, to jsou prvky nebo taktické bloky v poli silových vztahů; uvnitř jedné a téže strategie mohou existovat rozdíly, dokonce i rozpory; naopak mohou beze změny formy obíhat mezi protikladnými strategiemi.“ (Foucault 1999, s. 119) }„Variations in interpretation are not an obstacle; they are rather the fact with which one starts.“ (Culler 1981: 124) } } } Příklad: diskurzivní strategie }Za křesťanství zelenější http://denikreferendum.cz/clanek/27386-za-krestanstvi-zelenejsi } }Papež František, opak Zemana, vyzývá mladé lidi: Křičte! Nenechte se umlčet https://nazory.aktualne.cz/komentare/papez-frantisek-opak-zemana-vyzyva-mlade-lidi-kricte/r~4a07483 230dd11e88560ac1f6b220ee8/ } }Svatováclavské kázání 2017 http://www.dominikduka.cz/kazaniK/svatovaclavske-kazani-2017/ } Literatura }Andersen, Niels Åkerstrøm. 2003. Discursive analytical strategies: understanding Foucault, Koselleck, Laclau, Luhmann. Bristol: The Policy Press. }Baker, Paul – Ellece, Sibonia. 2011. Key terms in discourse analysis. New York: Continuum. }Culler, Jonathan. 1981. The Pursuit of Signs. Ithaca, New York: Cornell University Press. }Fairclough, Norman. 1995. Media discourse. London: Hodder Arnold. }Fairclough, Norman. 1992. Discourse and social change. Cambridge: Polity Press. }Fowler, John. 1991. Language in the News: Discourse and Ideology in the Press. London and New York: Routledge. }Gee, James Paul. 2005. An introduction to discourse analysis: theory and method. New York: Routledge. }Foucault, Michel. 2002. Archeologie vědění. Praha: Hermann a synové. }Foucault, Michel. 1999. Dějiny sexuality. I., Vůle k vědění. Praha: Herrmann & synové. }Mills, Sara. 1997. Discourse. London: Routledge. }Richardson, John E. 2007. Analysing Newspapers: An Approach from Critical Discourse Analysis. Houndmilts, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan. }Thompson, John B. 1990. Ideology.and modern culture: critical social theory in the era of mass communication. Cambridge: Polity Press. }Thompson, John B. 2004. Média a modernita: sociální teorie médií. Praha: Karolinum. }van Dijk.T. A. 1991. Racism and the Press. London: Routledge. }van Dijk, Teun A. 2002. „Multidisciplinary CDA: a plea for diversity“. In Wodak, Ruth – Meyer, Michael (eds.). 2002. Methods of Critical Discourse Analysis. London: Sage Publications, pp. 95-120.