ZUR522 Náboženství a religiozita v českých médiích optikou kritické diskurzivní analýzy Předpoklady předmětu Schopnost číst texty v angličtině. Cíle předmětu Základním cílem kurzu je prohloubit teoretické poznatky studentů o diskurzívní analýze médií a nabídnout jim možnost aplikovat získané vědomosti na konkrétní témata spojená se zobrazováním a informováním o náboženství a religiozitě v tuzemských médiích. Kurz tedy účelně propojuje trojí: teorii, která pojmově a interpretačně ukotví studentské analýzy mediálních textů, metodologii, která umožní projekci těchto konceptů do stabilního a přesvědčivého výzkumného designu, a novinářskou praxi, která zajistí popularizaci získaných výzkumných zjištění. Výstupy z učení Absolventi kurzu: - si osvojí koncepty a kontexty religionistiky - prohloubí znalost principů kritické diskurzivní analýzy - vyzkouší si možnost publicistické prezentace vlastní výzkumné práce Další: Témata - zpravodajství: tištěná média (online?) – základní práce v ANOPRESSU, zbytek v archívu Ukončení - pořad 25 minut, vzdělávací cyklus - formy participace: - odborník, představit závěry a metodologii - zprávař (načíst ukázky analyzovaných textů) - základy střihu a zvukařské práce - průběžné úkoly - zpracování vlastní analýzy (v týmech) - povinná četba: Sociologie náboženství => position paper Osnova 1. Úvodní setkání (19. 2.) 2. Úvod do sociologie náboženství (JM; 26. 2.) (úkol na hodinu: position paper – 1ns, max. 2ns – VÁCLAVÍK, David. Definice náboženství. In Příručka sociologie náboženství, pp. 119-129.) a. náboženství jako sociální jev, b. přehled základních teorií, c. náboženská mapa české společnosti – statistiky apod. Klíčová slova: náboženství, sekta, kult, církev, náboženská společnost, religiozita, víra, tradice, normativní a žité náboženství, náboženský expert, konverze, definice náboženství (funkcionální, esencialistická, responzivní hypotéza, degenerativní hypotéza apod.) 3. Současný stav (JM; 5. 3.) (příprava na hodinu – soubor otázek, na něž vytvoří rešerše, zadání na předchozí hodině ústně) d. studentská rešerše e. přehled náboženských médií f. kritika východisek statistik g. úkol: generujte téma 4. Diskurz a kvalitativní analýza mediálních textů (KK; 12. 3.) Klíčová slova: diskurz jako řeč a sociální praxe, ideologie, diskurzivní událost a pravidla diskurzu, roviny významu (text, diskurzivní praxe, sociokulturní praxe), roviny analýzy (deskripce, interpretace, explanace), pasivní vs. aktivní čtení, interní vs. externí čtení Povinná literatura: Wodak, Ruth – Meyer, Michael. 2002. „Critical discourse analysis: history, agenda, theory, and methodology“. In Wodak, Ruth – Meyer, Michael (eds.). 2002. Methods of Critical Discourse Analysis. London: Sage, pp. 1-33. domácí úkol: position paper práce na hodině: přednáška a seminář (první společná analýza na zadaném textu) 5. Estetika náboženství v médiích (OK; 19. 3.) h. týmy a témata [DEL: 6. Skupinová prezentace témat (26. 3.) :DEL] i. [DEL: co objevili, co jim připadá zajímavé, proč si to vybrali… :DEL] j. [DEL: hromadná konzultace :) :DEL] 7. Velikonoční pondělí (2. 4.) 8. Ideologický čtverec (KK; 9. 4.) Klíčová slova: ideologie jako význam ve službě moci, materiální zakotvenost ideologie, ideologický čtverec, diskurzivní strategie: sjednocování - fragmentace, foregrounding - backgrounding, legitimizace - delegitimizace Doporučená literatura: van Leeuwen, T.. 2007. Legitimation in discourse and communication. Discourse & Communication 1 (1): 91-112. domácí úkol: [DEL: týmová :DEL] analýza: vyberte si libovolný mediální text a rozeberte podle zadání ze sedmého slidu z prezentace o diskurzu ze čtvrtého týdne, rozsah zhruba jedna strana; nepracujte pouze enumerativně a popisně, vysvětlujte práce na hodině: přednáška a seminář - diskuze o úkolech, druhá společná analýza na zadaném textu 9. Diskurzivní strategie / analytická práce (KK; 16. 4.) [DEL: domácí úkol :DEL] [DEL: : analýza článků, s nimiž ten který tým pracuje a jejichž témata byla prodiskutována na šesté hodině, rozsah upřesním :DEL] domácí úkol: vymyslet téma/rozvést navrhnuté, zdůvodnit jeho relevanci, navrhnout, v jakých médiích, v jakém období ho sledovat a proč, předvybrat články a popsat, jak jste při tom postupovali a proč; rozsah zhruba 2 strany; odevzdáváte do 13. 4.; na hodině prodiskutujeme práce na hodině: seminář - prezentace analýz a diskuze o nich, ladění práce s nástroji KDA 10. Procvičování / analytická práce (KK; 23. 4.) [DEL: domácí úkol :DEL] [DEL: : analýza článků, s nimiž ten který tým pracuje a jejichž témata byla prodiskutována na šesté hodině, rozsah upřesním :DEL] domácí úkol: rozbor textu z Vašeho korpusu z hlediska ideologického čtverce a diskurzivních strategií, rozsah zhruba 2 strany; odevzdáváte do 20. 4.; i k tomuto se na příslušné hodině můžeme vrátit základní doprovodné / pomocné, abyste ideologický čtverec nebrali výhradně výčtově práce na hodině: seminář - prezentace analýz a diskuze o nich, ladění práce s nástroji KDA 11. První výstupy z vlastních výzkumů (JM, OK, 30. 4.) 12. Prezentace přepracovaných výstupů (JM, OK, 7. 5.) 13. Studio Proglas (OK) a. návštěva ve studiu b. hlasové cvičení (Kačka? Igor?) c. pohled dovnitř d. Filip Breindl: principy křesťanského zpravodajství Literatura ● STOCCHETTI, Matteo a Karin KUKKONEN. Images in Use. Towards the critical analysis of visual communication. Amsterdam – Philadelphia: John Benjamin B.V., 2011. ISBN 9789027206350. ● VÁCLAVÍK, David. Náboženství a moderní česká společnost. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. 243 s. ISBN 978-80-247-2468-3. ● VÁCLAVÍK, David, Zdeněk NEŠPOR, Iva DOLEŽALOVÁ, Eleonóra HAMAR, Dana HAMPLOVÁ, Olga NEŠPOROVÁ a Jiří VEČERNÍK. Příručka sociologie náboženství. Spoluautor. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. 449 s. Studijní texty ; sv. 44. ISBN 978-80-86429-92-2. ● LUŽNÝ, Dušan. Řád a moc. Vybrané texty ze sociologie náboženství. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 375 s. Religionistika 12. ISBN 80-210-3043-7. ● Qualitative discourse analysis in the social sciences. Edited by Ruth Wodak - Michał Krzyżanowski. First published. New York: Palgrave Macmillan, 2008. xi, 216. ISBN 0230019870. ● RICHARDSON, John E. Analysing newspapers : an approach from critical discourse analysis. New York: Palgrave Macmillan, 2007. xi, 268. ISBN 9781403935656. ● FAIRCLOUGH, Norman. Media discourse. 1st pub. London: Hodder Arnold, 1995. viii, 214. ISBN 0340588896.