STÁTNÍ ZÁVĚREČNÁ ZKOUŠKA Z „Metody a techniky výzkumu médií“ (ZURs306): Termín zkoušky: 19. 6. 2018 Jméno: UČO: Předmět ZURs306 Metody a techniky výzkumu médií prověřuje teoretické znalosti nabyté v průběhu studia a reflektuje tak především obsah povinného předmětu ZUR434 Metodologie mediálního výzkumu. Délka trvání: 60 minut Forma zkoušky: písemný test na PC, všechny zadané otázky jsou otevřené. Obsah: Zkouška sestává ze šesti otázek, které zahrnují tematické okruhy vycházející z předmětu ZUR434. Hodnocení: Celkem lze získat max. 100 bodů. V rámci každé otázky lze získat maximálně 17 bodů. Známka Bodové rozpětí A 100–93 b. B 92–85 b. C 84–77 b. D 76–69 b. E 68–60 b. F 59 b. a méně Do opraveného testu bude možné nahlédnout dne 26. 6. 2018 od 16:00 do 17:00 v pracovně č. 2.46 Zadání (otázka 1 – max. 17 bodů): Vysvětlete, co T.S. Kuhn myslí pod termínem paradigma. Popište rozdíl mezi pozitivistickým a interpretativistickým paradigmatem v sociálních vědách, a tento rozdíl následně ilustrujte na konkrétním příkladu výzkumu z oblasti mediálních studií (může být i fiktivní). Vypracovaná odpověď: Zadání (otázka 2 – max. 17 bodů): Renomovaná výzkumná agentura zveřejnila výsledky nejnovějšího šetření zkoumajícího míru důvěry české populace v média. Pan Zdeněk ale výsledkům nevěří a na sociální síti napsal: „Odkud berete ta čísla, já jsem se žádné ankety nezúčastnil, resp. nikdo mě neoslovil!“ Navrhněte pro pana Zdeňka odpověď, která by mu vysvětlila a zdůvodnila, proč mohou být výsledky průzkumu veřejného mínění spolehlivé a důvěryhodné, i když se ho on sám neúčastnil. Zároveň v odpovědi vysvětlete: a) co je kvótní výběr a jak funguje, b) co je reprezentativní výběr, c) co se myslí pod CAPI a PAPI dotazováním. Technické parametry výzkumu: Výběr respondentů: Kvótní výběr Kvóty: Kraj, velikost místa bydliště, pohlaví, věk, vzdělání Zdroj dat pro kvótní výběr: Český statistický úřad Reprezentativita: Obyvatelstvo ČR ve věku od 15 let Počet dotázaných: 1 086 Metoda sběru dat: Osobní rozhovor tazatele s respondentem - kombinace dotazování CAPI a PAPI Vypracovaná odpověď: Zadání (otázka 3 – max. 17 bodů): Vysvětlete funkci principu triangulace v kvalitativním výzkumu a uveďte příklad jeho aplikace (může být i fiktivní). Vypracovaná odpověď: Zadání (otázka 4 – max. 17 bodů): Vysvětlete, v čem se liší vedení výzkumného rozhovoru, přijímá-li výzkumník představu vědění jako preexistujícího nebo konstruovaného (metafory zlatokopa vs. cestovatele). Vypracovaná odpověď: Zadání (otázka 5 – max. 16 bodů): Uveďte pozitiva a negativa výzkumu realizovaného s využitím online dotazníku („online survey“). Vypracovaná odpověď: Zadání (otázka 6 – max. 16 bodů): Uveďte (a) navrhněte výzkum (jeho cíle a metody), který analyzuje nějaká data z Facebooku – popište, jaká konkrétně data použijete a jakým způsobem je zpracujete (b) zamyslete se, jaká je validita a reliabilita vašeho výzkumu (c) uveďte, jaké možné etické problémy může mít vámi navrhovaný výzkum. Vypracovaná odpověď: