Peter Spáč 13.3.2019 Teorie •Množina tvrzení, jež společně popisují a vysvětlují určitý fenomén, jeho příčiny nebo důsledky • •Tato tvrzení jsou na vyšší úrovni abstrakce než jednoduchá fakta • •Cíl – nejen popsat, ale i vysvětlit • •Vysvětlení věcí na logice pokud – tak • •Van Evera – teorie není nic víc než soubor kauzálních zákonů a hypotéz — § § § Kauzalita —Příčinná souvislost — —Kauzální efekt: —Změna v hodnotě závislé proměnné pokud se změní hodnota nezávislé proměnné — —Kauzální mechanismus: —Mechanismy, jež propojují příčinu a následek —Objasňují charakter vztahu nezávislé a závislé proměnné — —A (NP) à q à r à s à B (ZP) http://edushyster.com/wp-content/uploads/2013/11/match.jpg https://expertbeacon.com/sites/default/files/act_quickly_and_calmly_when_suffering_a_boiling_water_ burn.jpg http://cdn.flaticon.com/png/256/32165.png http://cdn.flaticon.com/png/256/32165.png http://www.med.unc.edu/ophth/news/june-is-uv-safety-month/image https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSrlwdnLzFD_uwHces_8K-WnASBXJBVay49ZAIyxSuHpT3 O3sdqiQ „Dobrá“ teorie —1. Má vysokou vysvětlovací schopnost —2. Vysvětluje hodně s málem —3. Není banální —4. Je jasně formulovaná —5. Je testovatelná —6. Vysvětluje žádanou oblast —7. Má schopnost preskripce 1. — „Dobrá“ teorie —Má vysokou vysvětlovací schopnost: —Význam – nezávislá proměnná způsobuje výraznou změnu závislé proměnné —Počet pokrytých oblastí —Aplikovatelnost – jednoduchost aplikace v reálném světě — —Vysvětluje hodně s málem: —„Úspornost“ teorie —Své efekty vysvětluje pomocí malého počtu proměnných — „Dobrá“ teorie —Není banální: —Je jasné, co vysvětluje —Samotný fakt, že je „pravdivá“ ji ještě nedělá významnou —Vysvětlení má být co nejpřesnější —Příliš všeobecná příčina není optimální — —Příčinou prohry politických stran ve volbách je to, že získávají příliš málo hlasů — —Následkem podepsání mírové smlouvy je mír „Dobrá“ teorie —Je jasně formulovaná: —Jasně definované pojmy, vztahy — —Ne pouze „A způsobuje B“ a zbytek je ponechaný každému na úvahu — —Bez jasné formulace nelze teorii aplikovat, testovat a vytvářet z ní predikce — —Jasně definované podmínky platnosti – nesmí jich však být příliš mnoho — — http://qwallpapers.net/wp-content/uploads/2014/02/butterflyinkwear-blue-butterfly-tattoo---in-love- with-fashion-yovx5w3z.jpg „Dobrá“ teorie —Je testovatelná: —Teorie musí být testovatelná (a tedy i falsifikovatelná) —Teorie, která se nedá testovat, není teorií —Musí existovat prostor pro její zpochybnění — —Netestovatelné „teorie“: —Nejsou spojeny s daty —Nemohou být nesprávné — —Typicky – náboženská dogmata — „Dobrá“ teorie —Vysvětluje žádanou oblast: —Objasňuje relevantní téma —Teorie o věcích, o které není zájem, mají menší význam (stále jsou to však teorie) —Častý problém v sociálních vědách — —Má schopnost preskripce: —Vyvozování důsledků na základě poznání proměnných a okolností — — Práce s teorií —Teorie ve výzkumu má své opodstatnění — —Není v práci „do počtu“, aby se naplnily znaky — —Dva základní postupy: —Tvorba —Testování — —V práci může dojít k jejich kombinaci — —Tvorba teorií je typicky spojena s kvalitativním přístupem a testování s kvantitativním à není to výlučné — Logiky výzkumu —Induktivní —Deduktivní —Retroduktivní —Abduktivní — —Induktivní: —Cíl – generalizace, formulování teorií — —Deduktivní: —Cíl – testování teorií Indukce Dedukce Pozorování, sběr dat Teorie à hypotézy Hledání pravidelností Testování hypotéz Generalizace, nové teorie Potvrzení / zamítnutí teorie 1. Tvorba teorií —Neexistuje „recept“ na vytváření teorií — — —Podobně jako u témat výzkumů, ani zde není žádný myšlenkový proces s garancí výsledku — — —Jak tedy vytvořit teorii? Tvorba teorií - tipy —Sledování nevysvětlených nebo málo vysvětlených jevů — —Zkoumání deviantních a extrémních případů — —Komparativní metoda — —Kontrafaktuální analýza (https://www.youtube.com/watch?v=0lpY0Kt4bn8) — —Analýza existujících velkých datových souborů — —Import teorií z jiných oblastí — Pravidla tvorby teorií —King, Keohane, Verba — —Teorie mají být: —Vyvrátitelné —Vnitřně konzistentní —Se zodpovědně vybranými závislými proměnnými —Maximálně konkrétní —Široce formulované — — Pravidla tvorby teorií —Vyvratitelnost (falsifikovatelnost): —Pro každou teorii je třeba si klást otázku „jaký důkaz by ji mohl popřít?“ — —Vnitřní konzistentnost: —Jednotlivé části teorie si nesmí odporovat —Důkaz nekonzistentnosti – pokud je z teorie možné vytvořit navzájem si odporující hypotézy — — Pravidla tvorby teorií —Zodpovědný výběr závislé proměnné: —Dát si pozor, aby byla skutečně závislá —Závislá proměnná by neměla být konstantní —Závislá proměnná musí reprezentovat zkoumaný vztah — —Cíl – určit, za jakých podmínek vznikají války —Sledovány pouze ty události, které končí válkou — —Je to správný postup? — Pravidla tvorby teorií —Maximální konkrétnost: — —Teorie se má skládat z pozorovatelných konceptů — —Národní zájem – jak to pozorovat? — —Čím abstraktnější koncepty, tím bude těžší takovou teorii testovat — —Možnost rozložit abstraktní koncepty na pozorovatelné indikátory — Pravidla tvorby teorií —Široká formulace: —Teorie má vysvětlovat co nejvíc, pokud je to možné —Ne teorie o extremistické skupině ABC ve státu XYZ ale teorie o extremismu — —Zohlednění tohoto cíle už při tvorbě ovlivňuje podobu výsledné teorie — —Širokou teorii je možné vytvořit i z užšího okruhu dat à univerzálnější platnost je potom věcí testování 2. Testování teorií —Popper – žádná teorie není věčná — —Testování probíhá přezkušováním hypotéz, které se potvrzují nebo zamítají — —Výsledkem nemusí být pouze potvrzení (zachování) nebo zamítnutí teorie, ale i její modifikace — — — Testování teorií —Experiment: —Výzkumník manipuluje s nezávislou proměnnou a sleduje se efekt vyvolaný touto změnou —Experimentální (manip.) vs. kontrolní skupina (bez manip.) — —Kontrola i těch proměnných, o nichž nevíme — —Náročná realizace, ne vždy se dá použít (v sociálních vědách obzvlášť) — — http://extension.usu.edu/waterquality/images/uploads/sciencefair/scientist.jpg Testování teorií —Pozorování (observační studie): —Sledování a sběr dat bez zásahu výzkumníka —Lehčí realizace proti experimentu — —Statistická analýza (velký počet případů) —Případové studie (jeden nebo málo případů) — —Typy: —Průřezové (cross-sectional) – více případů v 1 čase —Logitudinální (time-series) – 1 případ v různých časech —Kombinace obou — Longitudinální studie Průřezová studie Teoretická část práce —Žádný výzkum se neodehrává ve vakuu, literatura je povinná a nevyhnutelná součást práce — —Navzdory častému přesvědčení, nejde o: — —Nutné zlo — —„Vatu“ v textu — —Kapitolu, jejímž jediným významem je přispění k naplnění požadovaného počtu znaků Teoretická část práce – význam —Zisk přehledu o vašem tématu — —Specifikování problému a zasazení do rámce probíhajících debat — —Dodání serióznosti vaší práci a zvýšení její „vědecké“ váhy — —Posouzení vašich metod, vhodnosti jejich využití — —Později zisk představy o vlastních zjištěních a jejich vztahu s existující literaturou — Teoretická část práce JE NENÍ Místo pro specifikování problému identifikovaného v úvodu práce Místo první zmínky a definice problému vaší práce Místo, kde diskutujete otázky relevantní pro váš výzkum Seznam všeho, co jste přečetli a aspoň trochu to souvisí s vaším tématem Kritická rozvaha nad argumenty v relevantních textech – posouzení významu pro vaši práci Prostá deskripce za účelem zabrat co nejvíce místa uváděním všech možných argumentů Místo, kde odkazujete i na akademické zdroje Část textu založená výhradně na akademických zdrojích Teoretická část ve vaší práci —Řazení literatury: —Chronologické —Tématické —Kombinace — —Vyhněte se příliš dlouhým přímým citacím — —Pokud je to možné, upřednostněte primární literaturu před sekundární — — — Práce s literaturou —Sami si určujete, co budete číst — —Neexistuje žádný „sylabus s povinnou literaturou“ — —Zdroje: —Monografie, sborníky, články, konferenční příspěvky… —Konzultace s vedoucím, lidmi z katedry, osobami z praxe —Přímá komunikace s autory zdrojů —Zdroje ve zdrojích — —Co nebude stačit: —Pouze základní a všeobecné texty —Pouze Internet — — Práce s literaturou —Čtěte pouze to, co má smysl pro vaši práci — —Čtěte zaměřeně a selektivně: —Není nutné číst kompletní texty —Na poslední straně se nedozvíte, kdo je vrah — —Stanovte si organizaci zaznamenávání toho, co jste získali čtením — —Pozor na nekonečné čtení – pro práci je čtení nevyhnutelné, ale práce se musí napsat — — —