Environmentální výchova, JS 2019 Hodnocení eseje Zásady pro zpracování  Studenti zpracují esej (1000-1500 slov) korespondující s tématy diskutovanými v prezentacích zpracovaných pro výuku v modelu převrácená učebna (Flipped Classroom) (Cíle, Senzitivita, Ekologické zákonitosti a výzkumné dovednosti, Problémy a konflikty, Akční strategie). Jako téma eseje si studenti a) vyberou některou z otázek, uvedených v závěru prezentací (v. přehled témat); b) navrhnou vlastní téma, které vyplývá z prezentací, koresponduje se zájmem studentů a má charakter jasně definované otázky, kterou studenti v úvodu formulují a v rámci eseje zodpovědí. Vlastní témata schvaluje vyučující kurzu.  Esej studenti odevzdávají v elektronické podobě (ve formátu PDF) do „Odevzdávárny“.  Poslední termín odevzdání je 15. červen.  Pro přípravu eseje doporučuji využívat čas pro společné diskuse daného tématu v rámci výuky, případně navazující konzultace.  Esej by zejména měla splňovat následující předpoklady: a) Relevance vzhledem k tématu a položené otázce; b) Práce s primárními odbornými zdroji (zejména doporučené tituly v prezentacích); c) Respektování citační etiky (preferována je harvardská metoda). Způsob hodnocení Nesplněno (0) Částečně splněno (2) Splněno (4) Relevance vzhledem k tématu a otázce (0-4 body) Esej v převážné části neodpovídá na položenou otázku a nepřináší žádné argumenty. Esej z části odpovídá na položenou otázku, ale v určitých aspektech se pohybuje v příliš obecné rovině, případně málo argumentuje. Esej ve velké většině textu odpovídá na položenou otázku, závěry jsou podloženy smysluplnými argumenty. Rozsah a kvalita použité literatury (0-4 body) Esej vychází ze zdrojů, které jsou převážně popularizujícího charakteru, případně nekorespondují s tématem. Použité argumenty převážně nejsou podpořeny literaturou. Esej vychází z menšího počtu odborných zdrojů (zejm. recenzované studie, monografie). U některých publikací není zjevná relevance (např. příliš obecné texty), některé části argumentace nejsou podpořeny literaturou. Esej vychází především z relevantních odborných zdrojů (zejm. recenzované studie, monografie), u většiny je zřejmá relevance s tématem, každá část argumentace je podpořena. Kvalita jazyka (0-2 body) Text obsahuje značné gramatické a stylistické nedostatky. V takovém případě nebude práce přijata. Text obsahuje malý počet gramatických a stylistických nedostatků (1 bod). Text je psán gramaticky i stylisticky odpovídající formou pro akademický typ prací (2 body). Environmentální výchova, JS 2019 Dodržení citační etiky V případě porušení nebude práce přijata. Přehled navržených témat Studenti mohou navrhnout i vlastní téma eseje, vyplývající z otázek diskutovaných v jednotlivých přednáškách. V takovém případě je podmínkou jeho schválení vyučujícím. Navržené téma musí mít charakter jasně formulované otázky, která bude uvedena v úvodu eseje. • Porovnejte česká vymezení cílů EV se zahraničními koncepty. V čem se české vymezení liší? Jaké důvody mohou pro tyto rozdíly být? • Na základě nastudované teorie, jak byste navrhovali pojetí EV podle DOV změnit? • V jakých situacích může být oprávněné nahradit v EV přímý kontakt s přírodou symbolickým? Pokuste se svůj názor opřít o konkrétní výzkumné studie. • Prohlédněte si video z badatelské lekce „Karvinské moře realizované na ZŠ Dělnická – Karviná v rámci programu Badatele.cz na http://badatele.cz/cz/jak-vypada-vyuka. V čem vidíte přednosti takto vedené výuky? Jaké mohou být její případné problematické aspekty? • Prozkoumejte program Les ve škole / 8. ročník a navrhněte, proč program ovlivnil dívky více, než chlapce. • Najděte v novinových zprávách informace o jakékoliv aktivitě, ve které se žáci zapojili do diskuse či řešení místního environmentálního problému / konfliktu. Jaký je Váš názor na vhodnost zvoleného konfliktu pro žáky a způsob jejich zapojení? • Jaká doporučení pro vedení programu Ekoškola lze, na základě prezentovaných výzkumů, učitelům doporučit? Doporučená literatura Cíle environmentální výchovy Přednáška: https://youtu.be/jxoLXXimSTQ • Broukalová, L., Broukal, V., Činčera, J. Daniš, P., Kažmierski, T., Kulich, J., Lupač, M., Medek, M., Novák, M. (2012). Cíle a indikátory pro environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu v České republice. Praha: Ministerstvo životního prostředí České republiky. Retrieved from http://www.mzp.cz/cz/cile_indikatory_evvo_dokument. • Činčera, J., Jančaříková, K., Šimonová, P., & Volfová, K. (2011). Environmentální výchova. In M. Pastorová (Ed.). Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat na základních školách. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. Retrieved from http://www.vuppraha.cz/nova-publikace-divize-vup-%E2%80%93-doporucene-ocekavane- vystupy-pro-zakladni-skoly. • Jensen, B. B. & Schnack, K. (2006). The action competence approach in environmental education. Environmental Education Research, 12 (3), 163–178. Environmentální výchova, JS 2019 • Simmons, B. a kol. (1999). Excellence in Environmental Education. Guidelines for Learning (K- 12). Washington: North American Association for Environmental Education. Senzitivita Přednáška: https://youtu.be/1zCdanl2dNs • Bixler, R. D., & Floyd, M. F. (1997). Nature is scary, disgusting, and uncomfortable. Environment and Behavior, 29(4), 443–467. https://doi.org/0803973233 • Bögeholz, S. (2006). Nature experience and its importance for environmental knowledge, values and action: recent German empirical contribution. Environmental education research, 12, 1, 65-84. • Chawla, L. (1999). Life Paths Into Effective Environmental Education. The Journal of Environmental Education, 31, 1, 15-26. • Kahn, P.H. & Kellert, S. R. (2002). Children and Nature: Psychological, sociocultural, and Evolutionary Investigations. Cambridge: MIT. • Prokop, P. & Randler, C. (2017). Biological Predispositions and Individual Differences in Human Attitudes Toward Animals. Ethnozoology, 447-466. https://doi.org/10.1016/B978-0-12- 809913-1.00023-5 • Schönfelder, M. L., & Bogner, F. X. (2017). How to sustainably increase students’ willingness to protect pollinators. Environmental Education Research, 4622(January), 1–13. https://doi.org/10.1080/13504622.2017.1283486 Ekologické znalosti a výzkumné dovednosti Přednáška: https://youtu.be/Lf6TQzZdJ8s • Cincera, J., Medek, M., Cincera, P., Lupac, M. & Tichá, I. (2017) What science is about – development of the scientific understanding of secondary school students. Research in Science & Technological Education, 35 (2), 183-194. • Chiappetta, E. L., & Adams, A. D. (2004). Inquiry-based instruction, The Science Teacher, 71(2),46-50. • Manoli, C. C., Johnson, B., Hadjichambis, A. C., Paraskeva-Hadjichambi, D., Georgiou, Y., & Ioannou, H. (2014). Evaluating the impact of the Earthkeepers earth education program on children’s ecological understandings, values and attitudes, and behaviour in Cyprus. Studies in Educational Evaluation, 41, 29-37. • Osborne, J., S. Simon, and S. Collins. 2003. “Attitudes towards Science: A Review of the Literature and its Implications.” International Journal of Science Education 25 (9): 1049–1079. • Van Matre, S., & Johnson, B. (1988). Earthkeepers: Four keys for helping young people live in harmony with the earth. Greenville, WV: The Institute for Earth Education. Problémy a konflikty Environmentální výchova, JS 2019 Přednáška: https://youtu.be/c3EwD85uYVE • Cincera, J., & Simonova, P. (2017). “I am not a big man“: Evaluation of the issue investigation program. Applied Environmental Education & Communication, 16(2), 84-92. • Eilam, E., & Trop, T. (2010). ESD Pedagogy: A Guide for the Perplexed. The Journal of Environmental Education, 42(1), 43–64. https://doi.org/10.1080/00958961003674665 • Marcinkowski, T. (2001). An Overview of an Issue and Action Instruction Program for Stewardship Education. In: Defining Best Practices in Boating, Fishing, and Stewardship Education. Retrieved from http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED464820.pdf • McNaughton, M. J. (2014). From Acting to Action: Developing Global Citizenship Through Global Storylines Drama. The Journal of Environmental Education, vol. 45, no. 1, p. 16–36. ISSN 0095-8964. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/00958964.2013.804397. • Sobel, D. (2005). Place-Based Education: Connecting Classrooms & Communities. techreport, Barrington: The Orion Society. Akční strategie Přednáška: https://youtu.be/aYnFia86iMU • Boeve‐de Pauw, J., & Van Petegem, P. (2011). The Effect of Flemish Eco‐Schools on Student Environmental Knowledge, Attitudes, and Affect. International Journal of Science Education, 33(January 2015), 1513–1538. https://doi.org/10.1080/09500693.2010.540725 • Činčera, J., & Krajhanzl, J. (2013). Eco-Schools: What factors influence pupils’ action competence for pro-environmental behavior? Journal of Cleaner Production, 61, 117-121. • Cincera, J., & Kovacikova, S. (2014). Being an Eco-Team member: Movers and Fighters. Applied Environmental Education & Communication, 13(4), 227-233. Jan Činčera, 2019