Vni-BELGICKÝ POLITICKÝ SYSTÉM V PROCESU _.__FEDERALIZACE Decentralizáciu trendy v současné západní Evropě Uvod vm.1 vm.i, vin. i. vm.i. vin.]. vni.i. vin.]. vm.2. VIII.2. VIII.2. vni.2. VIII.2. vni.2. vni.2. VIII.2. vni.2. vin.3. vra.3. vni.3. vra.3. vra.3. vieu. vra.4. vni.4. vni.4. vra.4. Renáta Jaňovková VUI.4. . Historické milníky belgického federalismu 1. Vznik samostatného belgického státu 2. Vlámské hnutí a valonské hnutí 3. Královská otázka i 4. Školská dohoda 5. Jazykové zákony a jazyková hranice 6. Problém Voeren- Les Fourons , Hlavní aktéři procesu federalizace 1. Pilíře belgické společnosti 1.1. Pilarizace společnosti a nátlakové skupiny: 1. 2. Křesťansko- demokratický pilíř I. 3. Socialistický pilíř i 1. 4. Pluralizace a sekularizace společnosti 2. Politické strany 2. 1. Tradiční politické strany 2. 2. Ostatní politické strany Reformy belgické ústavy 1. Reforma roku 1970 2. Reforma roku 1980 3. Reforma roku 1988 ■ 4. Reforma roku 1993 , Belgický politický systém po čtvrté ústavní reformě 1. Současný politický' systém Belgie 1.1. Zákonodárná moc i . 1. 2. Výkonná moc 2. Principy spolupráce á hierarchie v belgickém politickém systému 3. Specifika belgického federalismu 566 567 567 570 573 575 579 580 582 583 583 583 586 587 588 590 594 597 597 597 601 603 606 606 606 608 610 612 L DECENTRALIZACNI TRENDY V SOUČASNÉ ZÁPADNÍ EVROPĚ v Blanka Ríchová a Vlastimil Fiala Úvod Všechny instituce moderních států dělíme podle teritoriálního hlediska na centrální (národní) a periferní (regionální, provincionální nebo místní). Vztahy mezi centrem a periférií se Uší země od země a obvykle jsou řešeny v příslušných ústavních dokumentech Ústavní dokumenty se obvykle zabývají otázkami kompetencí, rozdělení pravomocí a funkcí různých úrovní vlád a jejich odpovědností za svěřené úkoly, stejně jako otázkami obsazení těchto centrálních a periferních mocenských institucí (způsob volby či jmenováním). Moderní politická praxe ukazuje, že jak centrální, tak periferní orgány jsou na sobě velmi úzce závislé. Jedním z výrazných trendů vývoje většiny západoevropských zemí v poslední třetině 20. století jsou procesy spjaté s přenášením části kompetencí z centrálních mocenských institucí na nižší, často nově vytvořené správní jednotky. Povrchní přístup k analýze těchto procesů někdy vede k jednoduchému závěru, že všechny tyto změny jsou nedílnou součástí obecného trendu postupné decentralizace dříve unitárních států, přičemž hlavním smyslem všech těchto posunů je zlepšení komunikace mezi moceriskými reprezentanty a obyvateli konkrétních oblastí, posílení ekonomického růstu, resp. posílení teritoriálně, jazykově i kulturně poclniíněné identity obyvatel daných specifických území. K hlavním obecným výhodám decentralizace se řadí především formování takové politiky, která je přizpůsobena místním podmínkám a potřebám obyvatelstva, zkracuje vzdálenosti pro poskytování služeb a prostředků mezi přidělujícími institucemi (ministerstva, státní úřady, státní agentury atd) a přijimateli (místní státní a samosprávné úřady, organizace, občané), umožňuje větší znalost potřeb aktérů na místní úrovni a dává prostor pro větší ohledy k místním zvláštnostem. V neposlední řadě je spjata i se snahou zvýšit účast občanů na správě věcí veřejných. A. Heywood tyto výhody zobecňuje do čtyř základních kategorií spojených s decentralizací. Jsou jimi: (1) participace občanů, (2) vyšší odpovědnost místních orgánů, (3) větší legitimita jejich rozhodnutí a (4) ochrana svobody před centralizačními hrozbami. Heywood navíc zdůrazňuje i kontrolní funkci lokální vlády a její možnost vyvažovat 8 9 Decentralizáciu trendy v současné západní Evropě Decentralizáciu trendy v současné západní Evropě centrálni moc.1 Obecně se dá říci, že decentralizace měla přispět k efektivnějšímu a účinnějšímu přerozdělování veřejných prostředků a služeb. Pojem decentralizace se tak jstal nejobecnějším výrazem pro posílení demokracie v zemích západní Evropy. Hlubší analýzy těchto „tíecentralizačních" procesů však již takto jednoznačný závěr neposkytuj}. Pokud existuje mezi autory shoda, pak pouze v tom, že termín decentralizace nevystihuje reálnou skutečnost, neboť zakrývá v mnoha případech výrazně odlišné procesy. Odlišnosti se přitom týkají nejen východisek, tj. důvodů, proč k přesunu části kompetencí dochází (zda jsou motivovány zájmy mocenských elit v centru či zda jsou jejich iniciátory reprezentanti zájmů jednotlivých oblastí), ale i obsahu (nelze směšovat situaci, v níž dochází k přenesení čistě administrativních kompetencí bez práva podílet sě na rozhodování, se situací, kdy je na nižší, tj. podstatní jednotky7 přenesena i kompetence přímo rozhodovat v určitých specifických oblastech). Nejnovější analýzy decentralizačních procesů se proto přiklánějí k diferencovanějšímu hodnocení daného souboru jevů. A právě diferencovanost v procesech spjatých s přenášením kompetencí z centra na nižší podstatní jednotky a úloha politických aktérů v tomto procesu je základním tématem předkládaného souboru případových studií. Sledovat tuto genezi vsak není možné bez alespoň rámcového přiblížení obecné terminologipkých problémů, které jsou s diskusí o „decentralizaci" v zemích západní Evropy neoddělitelně spjaty. Vedle sporného významu obecně rozšířeného pojmu decentralizace, jež označuje celý soubor procesů stojících v centru našeho zájmu, je jím i pojem region. jež je často užíván jako sjnonymum oné podstatní jednotky, na níž jsou v rámci „decentralizace" přenášeny konkrétní kompetence. Jako východisko následujícího rámcového terminologického přehledu jsme proto zvolili pojem region, abychom mohli! přiblížit důvody, které vedou politology k rozlišování mezi pojmy A. regionalizace a regionalismus, resp. decentralizace, dekóncentrace ádevoluce. 1,1. Regiony • Jak jsme již naznačili, pojem region vyvolává v současné odborné literatuře řadu sporů a nesrp\Ttalosti. Důvodem je především jeho terminologická nejednoznačnost. Obecně platí, že pojem region se v odborné literatuře objevuje ve dvojím, základním "\ymezeni: jednak je ' Hey wood, A.: Politics. Houndmiils, Basingstoke, Hampshire and London MacMillan, 1997, s. 123. region územní jednotkou (territory), která je menší než státní celek, jehož je součástí.2 Takový region může být nadán určitým autonomním statutem, jenž je vázán na aóniinistrativní, tj. správní účely zřizovatele - centrální vlády (v tomto ohledu by se tedy jednalo o vymezení funkční). Takto vymezený a určitými pravomocemi vybavený region je fakticky mezistupněm mezi centrální mocí a lokální správou. Stejně tak však může vdaném kontextu pojem region suplovat označení kulturní a pohtické jednotky, jež je vázána na specifické etnické, historické či jazykové odlišnosti obyvatelstva (takto definovaný region je přednostně vymezen prostorově). Podle M. Keatinga3, jednoho z předních a nejuznávanějších politologů zabývajících se současnými decentrahzačními procesy a problematikou regionalismu v zemích západní Evropy, je_ nezbytné definovat regiony prostřednictvím dvou základních ukazatelů, a to: £> prostorově - jako teritorium mezi národním státem a lokalitou, které je současně objektem působení aktérů z různých úrovní (od místních po nadrárodní); j£> funkčně - jako prostor, kde se střetávají různé typy vztahů mezi různými institucemi (agencies); funkčně jsou tedy regiony prostorem soutěže. Přesto se většina autorů shoduje v názoru, že takovéto striktní rozlišení neodpovídá mnoha reálně existujícím regionům, resp. jednotkám, jež jsou jako regiony běžně označovány. Například P. Wagstaff1 zdůrazňuje, že pojem region může zahrnovat - a většinou také zahrnuje - oba rysy současně: je tedy administrativní jednotkou, jež je vázána na teritorium obývané specifickou skupinou. Důležitým kontextuálním rámcem definice regionu je však rovněž rovina nadstátní (v anglicky psané hteratuře rovněž označovaná jako trans-national contexf), tj. rovina, která zahrnuje vztahy mezi jednotlhými státy.5 2 Waever, O.: Europe since 1945: Crisis to Renewal. In: van der Dussen, J., Wilson, K. (eds.): The History of the Idea of Europe. London, M. Keynes, The Open University, 1993. 3 Keating, M. - Loughlin, J. (eds.): The Political Economy and the European State. Brighton, Harvester-Wheasheaf, 1997, s. 17. 4 Wagstaff, P. (ed.): Regionalism in the European Union. Exeter (England), Portland (Oregon) 1999. 5 Region. z hlediska mezinárodního, na jehož analýzu se zaměřují jak politologie a studium mezinárodních vztahů, tak politická geografie, je 10 11 I_Decentralizáciu trendy v současné západní Evropě_ Pojmovou konŕúzi ve vztahu k regionům a regionalisma připomínají i jiní autori. Napríklad již pňpomínaný M. Keating společně J. Loughlinem6 ve své analýze regionalismu sklonku 20. století zdůrazňují, že je třeba rozlišovat ekonomické, historické, resp. etnické, administrativní a politické region}'. Posledně jmenované sé dle jejich názoru vyznačují přítomností tzv. fully-fledged regional govkrnments, tj. demokraticky volených zastupitelských sborů, na něž jsou svou volbou vázány orgány výkonné moci. Autoři k nim řadí jednak rakouské či německé spolkové země {Ländef) s výraznými pravomocemi, ale stejně tak i velmi slabé francouzské regiony (Régipns), jejichž pravomoci jsou spojeny s pravomocemi departmentů (Departements). Mezi těmito dvěmi krajními variantami se dle hodnocení Keatinga a Loughlina nacházejí příklady španělských autonomních komunit (Comudidades Autónomas) či; italských regionů (Regioni). Oba autoři rovněž nesouhlasí s názorem, j že změny probíhající v současnosti jsou provázeny „deteritorizací" politiky a zdůrazňují, že dle jejich názoru hraje teritorium stále důležitou roli,; a to jako „prostor pro působnost státu, politickou mobilizaci, ekonomickou změnu i obhajobu kultury". Na region se váže politická legitimita a je rovněž jednou z mála protivah trhu v současné době. Neplatí však že by regiony nahradily stát či že by docházelo k jejich splynutí se státem Naopak, současný stav prokazuje, že vzniká mnoho mobilizačních úrovní, na nichž se rozvijí kompletní legitimita: Potvrzují to především konflikt}' mezi velkými aglomeracemi a regionálními orgány (typickým příkladem je konflikt1 mezi Barcelonou a Katalánskou regionální vládou). chápán jako území, jež nebere ohled nejen na hranice státních celků, ale mnohdy zahrnuje i rozsáhlé oblasti, a to až do rozlohy kontinentů. B. Hnízdo (1995) ve svém stručném přehledu problematiky politické geografie rozlišuje tři typy „politických regionů", a to (1) makroregiony (panregiony), pro něž jsou vedle politických znaků typické i integrující znaky civilizační a kulturní; (2) transnacionální regiony, jež slučují nejméně dva státní celky z konkrétního makroregionu i(š ohledem na vyváženost vztahů mezi konkrétními státními celky je lze dále členit na regiony, v nichž převažuje vliv jednoho ze států /region Britské ostrovy/ či seskupení, v němž taková převaha není příliš patrná či neexistuje /např. Benelux, Skandinávie/); a konečně (3) transhraniční {mezihraničn!) regiony. Posledně jmenovaný typ je spojením několika příhraničních oblastí různých států. 6 Keating, M. -Loughlin J. (eds.) (1997), cit. ď., s. 1-13. _Decentralizáciu trendy v současné západní Evropě_| Na definiční problém spjatý' s pojmem region navazují další konceptuálni problémy, jimiž jsou: « regionalizace, která se vztahuje výlučně k institucím, a je vázána na zájmy mocenského centra, <£> regionalismus, jež je spojen s politickým a ideologickým zázemím obyvatel daného regionu. Z obsahového rozlišení pojmů regionalizace a regionalismus tak jednoznačně vyplývá, že oba, byť vycházejí ze stejného slovního základu, jsou fakticky procesuálne v protikladu. /. 2. Regionalizace Regionalizace předpokládá vytvoření nové úrovně teritoriální organizace státu. Jedná se rovněž o pojem; jímž M. Keating a J. Loghlin označují procesy, v jejichž průběhu jednotlivé vlády jako instituce přenášejí určité pravomoci na regiony7. Jako taková směřuje regionalizace shora-dolů, je technokratická a fakticky centralistická (ve smyslu aktivního podílu centra na přenášení kompetencí a rozhodování o jejich podobě a obsahu).8 Platí, že regiony mohou být současně podřízeny jak státním institucím, tak územním orgánům, které s ohledem na specifika konkrétních zemí mají různý ústavní statut. Jedno je jim však společné, a to že bez ohledu na svůj charakter a bez ohledu na kompetence a pravomoci, jež získávají, jsou vždy nadřazeny existujícím lokálním institucím. Podle některých autorů (G. Marcou, L. Verebelyi) je regionalizace nezávislá na kvalitě unitárního či federálního státu. V literatuře se pak setkáváme se třemi základními typy kontextuální interpretace pojmu regionalizace a region: • Regionalizace bez vytvořeni regionálních stupňů, která zjevně odkazuje k situaci ve Spojeném království, v němž pouze tři ze čtyř národů, tj. Skoti, Irové a Velšané, tvoří v administrativním kontextu jednotky, které lze označit pojmem region. Naopak Anglie nic takového doposud nemá. (