Veřejné občanské kampaně Milan Štefanec 11. března 2019 Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity Otázky a odpovědi •Jak chápete civic advocacy (občanskou advokacii)? •Co si představíte pod občanskou kampaní? •A co watchdog? •Kdy dává smysl vést advokační kampaň? • Výhody vedení občanských kampaní •efektivní a prověřený způsob jak dosáhnout systémových změn •do tématu umí vtáhnout vybranou části veřejnosti •možnost získání pozornosti médií •vybudování si pozice respektovaného partnera pro ty, kteří rozhodují (politiky, úředníky), získání nových spojenců atd. Nevýhody vedení občanských kampaní •hrozí vytvoření konfliktu •dojde k aktivizaci vašich protivníků •„získáte“ zodpovědnost za téma •hrozí hromadění témat, které „musíte“ začít řešit Výběr tématu • Nemůžete vyhrát všechno najednou • Je nutné hledat aktuální prioritu a pečlivě ji volit • Kritéria: např. ekologický význam, šance uspět (prosaditelnost, příležitost), další společenské přínosy, šance na systémovou změnu, přínos pro organizaci • Ilustrativní problém? • Další témata nechme na příští kampaň Na začátku si odpovězte několik otázek: • V čem spočívá problém, který chcete řešit? • Jaké jsou příčiny problému a jeho důsledky? • Jaké existují možnosti řešení? • Proč se to ještě nestalo (bariéry)? • Kdo je (nejlépe) schopen věcmi pohnout? • Kdo jsou klíčoví hráči v tématu (spojenci i protivníci) Strom problému DŮSLEDKY PROBLÉM PŘÍČINY Strom problému Pozitivním přeformulováním problému získáme základ pro cíl projektu / kampaně. Pozitivním přeformulováním příčin získáme způsob řešení problému. Pozitivním přeformulováním důsledků získáme: Øindikátory úspěchu Økomunikační argumenty pro změnu / vyřešení problému Cíle Hlavní cíl / cílový stav + indikátory systémové změny / vyřešení nebo umenšení definovaného problému Podpůrné cíle (vedoucí k dosažení hlavního cíle) + indikátory Milníky Zásadní okamžiky, které ovlivňují dosažení cílů. Pokud lze, odhadněte termíny dosažení. SMART kritéria •Specifický •Měřitelný •Ambiciózní Akceptovatelný •Realistický •Termínovaný Mapa klíčových hráčů vliv + vztah k tématu/cíli - Cílové skupiny Z mapy klíčových hráčů vyberte všechny, které chcete oslovit a po kterých „něco chcete“. Vždy určete: -Kdo to je -Co má udělat? Má zaujmout nějaký postoj? -Jak ho můžeme oslovit / jak ho přimět, aby udělal co chceme / zaujmul žádaný postoj Terč Terčem je zpravidla konkrétní osoba, schopná (např. z pozice své funkce) výrazně ovlivnit splnění cílů kampaně. Je to někdo, na koho bude vytvořen největší „tlak“ od nás, cílových skupin nebo veřejnosti. Kalendář předpokládaných událostí Vnější události nezávislé na vašich aktivitách • Volby • Vydání různých studií a zpráv • Projednávání zákonů a směrnic • Různé další politické i nepolitické události • Můžeme něco z toho v naší advokační kampani využít? A jak? Aktivity U každé aktivity je třeba stanovit výstup: K čemu aktivita vede? Jaký má aktivita plánovaný efekt? Indikátory? Komunikační strategie (komunikační kuchařka) • Cíle, představující odstavec • Tón, argumenty, údaje/fakta • Komunikujete linky kampaně (a nic jiného) • Cílem je motivace, ne vzdělávání • Začněte tam, kde jsou vaši posluchači • Základní plán Potřeby •Finance •Know-how •Data •Lidská kapacita •Apod.