BEZPEČNOSTNÍ DIMENZE POLSKÉ ZAHRANIČNÍ POLITIKY BEZPEČNOSTNÍ DIMENZE POLSKÉ ZAHRANIČNÍ POLITIKY MVZ220 FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ BEZPEČNOSTNÍ POLITIKU POLSKA PO KONCI STUDENÉ VÁLKY • geopolitické umístění (výhoda, nebo limit?) • demografický, sociální a ekonomický potenciál PR• demografický, sociální a ekonomický potenciál PR • historické reminiscence • strategie a koncepty polské bezpečnostní politiky FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ BEZPEČNOSTNÍ POLITIKU PO KONCI STUDENÉ VÁLKY (ZAJĄC 2016: STR. 1 - 30) geopolitické umístění (výhoda, nebo limit?) demografický, sociální a ekonomický potenciál PRdemografický, sociální a ekonomický potenciál PR strategie a koncepty polské bezpečnostní politiky POLSKÁ STRATEGICKÁ KULTURA • Co je to strategická kultura? • Hlavní rysy polské strategické kultury: I. preference silného postavení USA II. aktivní východní politika III. snaha o aktivní pojetí politiky IV. nedůvěra v multilaterální bezpečnostní organizace POLSKÁ STRATEGICKÁ KULTURA v multilaterální bezpečnostní organizace POLSKO NA ROZCESTÍ – SMĚŘOVÁNÍ BEZPEČNOSTNÍ POLITIKY STÁTU PO KONCI STUDENÉ VÁLKY Po roce 1989 nejasné bezpečnostní směřování země (přítomnost sovětských vojsk, ormování státu) NATO nebylo vytyčeno jako priorita „s ohledem na rovnováhu regionu, v němž seNATO nebylo vytyčeno jako priorita „s ohledem na rovnováhu regionu, v němž se acházíme“ (Skubiszewski 1992). 1991 - ideologický rozpor - Skubiszewski vs. Důraz na nějakou formu systému kolektivní bezpečnosti ( Wałęsa a koncept NATO-bis SMĚŘOVÁNÍ BEZPEČNOSTNÍ POLITIKY STÁTU PO KONCI STUDENÉ VÁLKY Po roce 1989 nejasné bezpečnostní směřování země (přítomnost sovětských vojsk, „s ohledem na rovnováhu regionu, v němž se„s ohledem na rovnováhu regionu, v němž se vs. Kołodziejczyk Důraz na nějakou formu systému kolektivní bezpečnosti (Skubiszewski – reforma KBSE) POLSKO NA ROZCESTÍ – SMĚŘOVÁNÍ BEZPEČNOSTNÍ POLITIKY STÁTU PO KONCI STUDENÉ VÁLKY •Debata o budoucím směřování NATO (otázka jeho odstranění) •V centru pozornosti KBSE a její možná reforma (ALE polská nedůvěra v její soft power), návaznost na návrh premiéra Mazowieckéhopower), návaznost na návrh premiéra Mazowieckého evropské politické struktury (plán na * European • válka v Jugoslávii – Polsko návrh na peacekeapingovou KBSE =) upadající role KBSE • 1991 - * NATO Partnerství se zeměmi CEE = impuls pro změnu orientace na struktury NATO SMĚŘOVÁNÍ BEZPEČNOSTNÍ POLITIKY STÁTU PO KONCI STUDENÉ VÁLKY Debata o budoucím směřování NATO (otázka jeho odstranění) V centru pozornosti KBSE a její možná reforma (ALE polská nedůvěra v její soft Mazowieckého (1990) o vzniku pan-Mazowieckého (1990) o vzniku panEuropean Cooperation Council) peacekeapingovou misi pod patronátem * NATO Partnerství se zeměmi CEE = impuls pro změnu orientace na SMĚŘOVÁNÍ BEZPEČNOSTNÍ POLITIKY STÁTU PO KONCI STUDENÉ VÁLKY – KONCEPČNÍ ROVINA Koncepční dokumenty (2. 11. 1992) – „Principy polské bezpečnostní politiky“ Bezpečnostní a obranná politika strategie Polské republiky“ reakce na měnící se mezinárodní prostředíreakce na měnící se mezinárodní prostředí zdůraznění polské problematické polohy (mezi dezintegrující se východní Evropou a rych e integrující západní Evropou) primárním cílem integrace do Západoevropské unie (ZEU) důraz na uspořádání smluvních vztahů se sousedními zeměmi SMĚŘOVÁNÍ BEZPEČNOSTNÍ POLITIKY STÁTU PO KONCI KONCEPČNÍ ROVINA „Principy polské bezpečnostní politiky“ a Bezpečnostní a obranná politika strategie Polské republiky“ zdůraznění polské problematické polohy (mezi dezintegrující se východní Evropou a rych primárním cílem integrace do Západoevropské unie (ZEU) důraz na uspořádání smluvních vztahů se sousedními zeměmi MAZOWIECKI 1989: „Poland desires to participate in the creation world‘s divisions which are now totally anachronistic Our openness to the whole of Europe doesOur openness to the whole of Europe does and obligations. Our reiteration that the obligations, is not tactical placatory expedient Poland‘s raison d‘etat and our analysis of If the days comes when European security say goodbye to them without regret.“ creation of a new Europe and overcoming anachronistic. (…) does not mean repudiation of our previousdoes not mean repudiation of our previous the new government will honor Poland‘s allia expedient. This stems from our understanding of the international situation. security will no longer require military blocks we POLSKÁ BEZPEČNOSTNÍ POLITIKA V 90. LETECH • realita unipolárního světa • strategické partnerství s USA• strategické partnerství s USA • rezervovaný přístup k rozvoji SZBP • NATO hlavním pilířem polské bezpečnosti POLSKÁ BEZPEČNOSTNÍ POLITIKA V 90. LETECH strategické partnerství s USAstrategické partnerství s USA rezervovaný přístup k rozvoji SZBP NATO hlavním pilířem polské bezpečnosti POLSKÝ VSTUP DO NATO KROK ZA KROKEM I. 9 – 1991 Myšlenka na vstup Polska do NATO ubiszewski 1999) 1991 – U.S. Embassy- …střední Evropa by neměla být hodně není rozšíření NATO, neboť je stále třeba brát ohled na vývoj v SSSR jna 1991- * Severoatlantická rada pro spoluprácijna 1991- * Severoatlantická rada pro spolupráci 2 – členství v NATO = „hlavní strategicko-bezpečnostní i zahraničně ystrom 1994) venec 1992 – úsilí o vstup do NATO do obranné doktríny státu, potvrzeno 7. října 1992 hocki POLSKÝ VSTUP DO NATO KROK ZA KROKEM I. 1991 Myšlenka na vstup Polska do NATO "náležela do říše přání a ne do reálné politi …střední Evropa by neměla být mocenskou šedou zónou, ale řeše hodně není rozšíření NATO, neboť je stále třeba brát ohled na vývoj v SSSR spolupráci – NAAC (podnět SRN +USA)spolupráci – NAAC (podnět SRN +USA) bezpečnostní i zahraničně-politický cíl Polska“ úsilí o vstup do NATO do obranné doktríny státu, potvrzeno 7. října 1992 – POLSKÝ VSTUP DO NATO KROK ZA KROKEM ské volby, Clintonova administrativa 93 Olechowski: ANO polskému vstupu do NATO protože: „1) v posledních čtyřech letech jsme učinili významný pokrok v našem směřování k demokracii a stabilitědemokracii a stabilitě 2) jsme vývozcem stability v regionu, který má ke stabilitě stále daleko 3) Polsko v NATO bude příkladem a podnětem pro ostatní země v regionu, včetně Ruska, v om, že svět bohatých a bezpečných není jen exkluzivním klubem 4) Polsko se může pochlubit velkou pozemní armádou, kterou ze západoevropských zemí předčí jen Francie a Německo“ (Stefanowicz 1995 olsko není „ponížený žadatel o vstup, ale sebevědomí partner, který je si ědom svých předností“ POLSKÝ VSTUP DO NATO KROK ZA KROKEM II. : ANO polskému vstupu do NATO protože: „1) v posledních čtyřech letech jsme učinili významný pokrok v našem směřování k 2) jsme vývozcem stability v regionu, který má ke stabilitě stále daleko 3) Polsko v NATO bude příkladem a podnětem pro ostatní země v regionu, včetně Ruska, v om, že svět bohatých a bezpečných není jen exkluzivním klubem 4) Polsko se může pochlubit velkou pozemní armádou, kterou ze západoevropských zemí 1995: str. 61) není „ponížený žadatel o vstup, ale sebevědomí partner, který je si POLSKÝ VSTUP DO NATO KROK ZA KROKEM na 1994 delegace v čele M. Albright – představení konceptu Partnerství pro mír ( as s přístupem 2. 2. 1994 bylo PfP v Polsku nejdříve vnímání veskrze kriticky? Clintonovo evropské turné – „rozšíření NATO není už ve fázi zda, ale kdy a jak“Clintonovo evropské turné – „rozšíření NATO není už ve fázi zda, ale kdy a jak“ nerství pro mír přiblíží Polsko členství v NATO“ tegie „nejpilnějšího žáka“ lečné vojenské cvičení (od září 1994), kontingent Bosna, invaze Haiti …. nec 1995 zahájení dialogu 96 mrtvý bod (prezidentské volby Rusko, lobbyistické aktivity např. eness Program atd.) POLSKÝ VSTUP DO NATO KROK ZA KROKEM III. představení konceptu Partnerství pro mír (PfP) – Pawlak za Pols v Polsku nejdříve vnímání veskrze kriticky? „rozšíření NATO není už ve fázi zda, ale kdy a jak“ + Olechowski:„rozšíření NATO není už ve fázi zda, ale kdy a jak“ + Olechowski: vojenské cvičení (od září 1994), kontingent Bosna, invaze Haiti …. 96 mrtvý bod (prezidentské volby Rusko, lobbyistické aktivity např. Brzezinski – politika dvou kolejí, N POLSKÝ VSTUP DO NATO KROK ZA KROKEM října 1996 Detroit – Clinton: přijetí nových členů NATO do dubna 1999 (50.leté výročí) července 1997 – oficiální zahájení rozhovorů, návštěva Clintona ve anci“)– finální jednání říjen 1997 prosince 1997 – podepsán protokol o přistoupení února 1998 – ratifikace (duben 1998 ANO USA) února 1999 – prezident PR podepisuje potřebné legislativní akty, Smlouva ratifikována února 1999 ciální vstup 12. března 1999 (50. výročí vzniku ps://www.youtube.com/watch?v=EL5AmWCGrqw POLSKÝ VSTUP DO NATO KROK ZA KROKEM IV. Clinton: přijetí nových členů NATO do dubna 1999 (50.leté výročí) oficiální zahájení rozhovorů, návštěva Clintona ve Varšavě („Vítejte v podepsán protokol o přistoupení ratifikace (duben 1998 ANO USA) prezident PR podepisuje potřebné legislativní akty, Smlouva ratifikována 1999 (50. výročí vzniku Aliance) - ps://www.youtube.com/watch?v=EL5AmWCGrqw EZPEČNOSTNÍ POLITIKA POLSKA Z POHLEDU POL. STRAN 90ties – shoda mezi hlavními politickými subjekty o směřování polské bezpečnostní polit po roce 2000 diskuse především mezi PO a PIS: shoda na roli NATO a EU, zdůraznění strategického spojenectví s USA, spolupráci se sousedními zeměm především důraz na aktivní roli Polska v mezinárodních otázkách a nutnost posílení vojenských kapaci Polska;Polska; PiS – důraz na geopolitiku v mez. prostředí, nutnost návratu ke klasickým nástrojům ( bilaterálních dohod a to i v rámci NATO!), důraz na strategické partnerství s USA, explicitní vyjádření RF ako hrozby pro polskou bezpečnost, strategická důležitost východní politiky (koncept Międzymorze) PO – reflexe možností PR (stát střední velikosti), závislost na multilaterální spolupráci (důraz na EU a rozvoj EBOP x PiS), odlišné pojetí východní politiky než EZPEČNOSTNÍ POLITIKA POLSKA Z POHLEDU POL. STRAN shoda mezi hlavními politickými subjekty o směřování polské bezpečnostní polit po roce 2000 diskuse především mezi PO a PIS: shoda na roli NATO a EU, zdůraznění strategického spojenectví s USA, spolupráci se sousedními zeměm především důraz na aktivní roli Polska v mezinárodních otázkách a nutnost posílení vojenských kapaci důraz na geopolitiku v mez. prostředí, nutnost návratu ke klasickým nástrojům (prioritizace bilaterálních dohod a to i v rámci NATO!), důraz na strategické partnerství s USA, explicitní vyjádření RF ako hrozby pro polskou bezpečnost, strategická důležitost východní politiky (koncept Intermarum reflexe možností PR (stát střední velikosti), závislost na multilaterální spolupráci (důraz na EU a ), odlišné pojetí východní politiky než PiS POLSKÉ ETABLOVÁNÍ SE V NATO I. přestavba polských ozbrojených sil (dislokace vojsk, zkrácení vojenské služby, zmenšení armády, profesionalizace armády) polská účast v Afganistánu • jedna z prvních zemí, která se připojila – Polsko • vojáci pod vedením americké ar., především speciální jednotky GROM (2001 Freedom“ a 2007 – 2014 ISAF)Freedom“ a 2007 – 2014 ISAF) • maxima účast dosáhla v roce 2010 – cca 2 600 vojáků • Polsko se účastní i „Resolute Support“ (od 2015) zaměřené na výcvik a poradenství afgánským bezpečnostním složkám POLSKÉ ETABLOVÁNÍ SE V NATO I. přestavba polských ozbrojených sil (dislokace vojsk, zkrácení vojenské služby, zmenšení vojáci pod vedením americké ar., především speciální jednotky GROM (2001 – 2006 operace „Endurin cca 2 600 vojáků Support“ (od 2015) zaměřené na výcvik a poradenství afgánským POLSKÉ ETABLOVÁNÍ SE V NATO II. • podpora rozšiřování se NATO směrem na východ (podpora aktivit Ukrajiny a Gruzie) •polská účast v Iráku od 2003 •rozporuplné vnímání jejich nasazení x všeobecně rozšířený souhlas s aktiv účastí polských složek ve světěúčastí polských složek ve světě •Kritici: „USA vnímá PR jako druhořadého partnera“ (nedostatek vděčnosti z polskou spolupráci, visa waiver systém …), oslabení spolupráce s některými evropskými partnery (SRN, FR, Belgie, Řecko) •Pozitivně hodnocena role účasti v Afgánistánu modernizaci armády (gen. Petelicki: nenaskytla možnost modernizovat polskou armádu POLSKÉ ETABLOVÁNÍ SE V NATO II. podpora rozšiřování se NATO směrem na východ (podpora aktivit Ukrajiny a rozporuplné vnímání jejich nasazení x všeobecně rozšířený souhlas s aktiv Kritici: „USA vnímá PR jako druhořadého partnera“ (nedostatek vděčnosti z systém …), oslabení spolupráce s některými evropskými partnery (SRN, FR, Belgie, Řecko) Afgánistánu a Iráku s ohledem na : „bez Iráku a předtím Afgánistánu by se nenaskytla možnost modernizovat polskou armádu“) POLSKÁ POZICE VŮČI REFORMĚ NATO Polská reflexe měnícího se prostředí = snaha o posílení soudržnosti NATO a především onceptu kolektivní obrany Lisabonský summit 2010 - polský diplomatický tlak na: •ukotvení čl. 5 jako primárního základu strategické koncepce organizace•ukotvení čl. 5 jako primárního základu strategické koncepce organizace •modernizace NATO •Plánování v případě krize •Princip automatičnosti v případě agrese (nepřijato) •PR dlouhodobé zájmy v otázce financování a přítomnosti jednotek USA v Evropě POLSKÁ POZICE VŮČI REFORMĚ NATO Polská reflexe měnícího se prostředí = snaha o posílení soudržnosti NATO a především polský diplomatický tlak na: ukotvení čl. 5 jako primárního základu strategické koncepce organizaceukotvení čl. 5 jako primárního základu strategické koncepce organizace Princip automatičnosti v případě agrese (nepřijato) PR dlouhodobé zájmy v otázce financování a přítomnosti jednotek USA v Evropě POLSKÁ BEZPEČNOSTNÍ POLITIKA PO ROCE 2000 • Realita multipolárního světa • Rostoucí tenze mezi PR a RF a rostoucí velmocenské ambice RF vůči svému okolíokolí • Snaha o posílení PR-USA partnerství POLSKÁ BEZPEČNOSTNÍ POLITIKA PO ROCE 2000 Rostoucí tenze mezi PR a RF a rostoucí velmocenské ambice RF vůči svému POLSKÉ BEZPEČNOSTNÍ STRATEGIE PO ROCE 2000 trategie z roku 2000 – reflexe polského vstupu do NATO trategie 2003 a 2007 NATO je základním principem polské bezpečnosti (důraz na čl. 5) rozvoj EBOP jako druhý pilíř polské bezpečnostirozvoj EBOP jako druhý pilíř polské bezpečnosti nutnost kooperace mezi EU a NATO složkami (snaha vyhnout se „Sofiině volbě“) klesající role OBSE rostoucí role úzké spolupráce s USA hrozby především nevojenské povahy: terorismus, organizovaný zločin, proliferace ZHN kybernetické hrozby … 2007 – zmínka o Rusku v intencích energetické bezpečnosti POLSKÉ BEZPEČNOSTNÍ STRATEGIE PO ROCE 2000 reflexe polského vstupu do NATO NATO je základním principem polské bezpečnosti (důraz na čl. 5); rozvoj EBOP jako druhý pilíř polské bezpečnosti;rozvoj EBOP jako druhý pilíř polské bezpečnosti; EU a NATO složkami (snaha vyhnout se „Sofiině volbě“) hrozby především nevojenské povahy: terorismus, organizovaný zločin, proliferace ZHN zmínka o Rusku v intencích energetické bezpečnosti NÁRODNÍ BEZPEČNOSTNÍ STRATEGIE PR (2014) flektuje rozvoj multipolárního uspořádání světa ozeb ziko regionálních a lokálních konfliktů (možnost zatažení Polska jak přímo, tak nepřímo) rozby nevojenské, ale i vojenské povahy (i hrozba vojenskými kapacitami) eflexe rostoucí hrozby ze strany RF (konfrontační politika, eskalace vztahů s okolními měmi) ilíře bezpečnosti stejné, ALE konstatování slábnoucího NATO, interní problémy EU, oslabov olupráce s USA .. = důraz na rozvoj vlastních obranných možností BSE = potřeba renesance regionálních bezpečnostních struktur NÁRODNÍ BEZPEČNOSTNÍ STRATEGIE PR (2014) flektuje rozvoj multipolárního uspořádání světa -) příčina plejády výzev pro Polsko + ziko regionálních a lokálních konfliktů (možnost zatažení Polska jak přímo, tak nepřímo) rozby nevojenské, ale i vojenské povahy (i hrozba vojenskými kapacitami) eflexe rostoucí hrozby ze strany RF (konfrontační politika, eskalace vztahů s okolními ilíře bezpečnosti stejné, ALE konstatování slábnoucího NATO, interní problémy EU, oslabov olupráce s USA .. = důraz na rozvoj vlastních obranných možností BSE = potřeba renesance regionálních bezpečnostních struktur JEDNÁNÍ O PROTIRAKETOVÉ OBRANĚ I. •První informace již v roce 2001, předběžná jednání od 2002 •Oficiální nóta 19. 1. 2007 (vyjednavač Witold Kaczyńského) •Polsko zaujalo spíše kladný postoj = vyřešení dlouhodobých snah o fyzickou přítomnost amerických ozbrojených sil + další posílení USA •Tuskova vláda (po říjnu 2007) = stejné osoby, ale jiný přístup, pokles vyjednávacích aktivit (x PiS + prezident – obava z amerických prezidentských voleb) •Obnovení jednání jaro 2008 – komplikace = jednání s Litvou v květnu 2008 JEDNÁNÍ O PROTIRAKETOVÉ OBRANĚ I. První informace již v roce 2001, předběžná jednání od 2002 Oficiální nóta 19. 1. 2007 (vyjednavač Witold Waszczykowski, pod taktovkou Polsko zaujalo spíše kladný postoj = vyřešení dlouhodobých snah o fyzickou přítomnost amerických ozbrojených sil + další posílení USA - Polsko vztahů vláda (po říjnu 2007) = stejné osoby, ale jiný přístup, pokles vyjednávacích obava z amerických prezidentských voleb) komplikace = jednání s Litvou v květnu 2008 JEDNÁNÍ O PROTIRAKETOVÉ OBRANĚ II. nec června 2008 = dojednána hlavní smlouva, schází jednání o protihodnotě =) dlužování jednání 7. 2008 D. Tusk – odmítnutí nabídky USA z důvodu zpečnostních záruk pro Polsko“zpečnostních záruk pro Polsko“ . 8. 2008 odvolán Waszczykowski, funkci převzal . 8. 2008 ukončeno jednání . 8. 2008 podepsána Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki cząca rozmieszczenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej antybalistycznych obronnych rakiet przechwytujących orski a C. Rice – předpokládaná ratifikace do ledna 2009 JEDNÁNÍ O PROTIRAKETOVÉ OBRANĚ II. nec června 2008 = dojednána hlavní smlouva, schází jednání o protihodnotě =) odmítnutí nabídky USA z důvodu „poskytnutí nedostatečných , funkci převzal Sikorski Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki cząca rozmieszczenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej antybalistycznych obronnych rakiet przechwytujących (R. předpokládaná ratifikace do ledna 2009 – Sejmu však nepředloženo). SOUČASNÁ PODOBA POLSKÉ BEZPEČNOSTNÍ POLITIKY – REFORMA ARMÁDY 998 - Program na integraci do NATO a modernizaci polských ozbrojených sil na léta 1998 012 Program restrukturalizace a technické modernizace ozbrojených sil PR na léta 2001 Výdaje na obranu 1,95% HDP, dlouhodobý problém s plýtvání prostředkyVýdaje na obranu 1,95% HDP, dlouhodobý problém s plýtvání prostředky acílení na vnitřní obranu země, ještě posíleno s odstoupením Obamovy administrativy od protiraketov brany rpen 2012: Komorowského doktrína – potřeba budování vzdušných ozbrojených sil země včetně otiraketové obrany a to i bez účasti USA, přesun pozornosti od účasti na zahraničních misí k aktivitám pojeným s obranou země (prioritizace akcí, změna organizace…) 012 – plán na modernizaci a nákup vojenských zařízení na období 2013 odní obrany) SOUČASNÁ PODOBA POLSKÉ BEZPEČNOSTNÍ REFORMA ARMÁDY Program na integraci do NATO a modernizaci polských ozbrojených sil na léta 1998 – Program restrukturalizace a technické modernizace ozbrojených sil PR na léta 2001 -2006 Výdaje na obranu 1,95% HDP, dlouhodobý problém s plýtvání prostředkyVýdaje na obranu 1,95% HDP, dlouhodobý problém s plýtvání prostředky acílení na vnitřní obranu země, ještě posíleno s odstoupením Obamovy administrativy od protiraketov potřeba budování vzdušných ozbrojených sil země včetně otiraketové obrany a to i bez účasti USA, přesun pozornosti od účasti na zahraničních misí k aktivitám akcí, změna organizace…) plán na modernizaci a nákup vojenských zařízení na období 2013 – 2022 (posílení vzdušné a POLSKÁ REAKCE NA ROSTOUCÍ NAPĚTÍ V REGIONU I. en 2014 – premiérka Kopacz – posílení polských den 2015 – zacílení na kybernetickou bezpečnost zpečnosti PR) rvenec 2015 – Sejm přijal zákon potřebný k dernizaci armády, ne méně než 20% z těchtodernizaci armády, ne méně než 20% z těchto voj systému protiraketové obrany) pen 2015 – prezident Duda – nutná větší aktivita árazníková zóna“ S – výdaje na obranu by měly dosáhnout až áků, role aktivních záloh, krizové plány na obranu POLSKÁ REAKCE NA ROSTOUCÍ NAPĚTÍ V REGIONU I. polských výdajů na obranu (úroveň min 2 %) bezpečnost a hybridní válku (Doktrína kybernetic k ukotvení 2 % výše výdajů na obranu (20% těchto financí musí jít na posílení vzdušné obrantěchto financí musí jít na posílení vzdušné obran aktivita NATO v regionu, Polsko je využíváno ja až 2,3 % HDP, rozšíření armády až na 120 obranu země POLSKÁ REAKCE NA ROSTOUCÍ NAPĚTÍ V REGIONU I. vá polská vláda důraz především na posílení východních – 9. 7. 2016 – Varšavský summit NATO olská aktivní role, snaha o „přelomový summit“ strá rétorika řijetí rozhodnutí o vyslání čtyř posílených předsunutýchřijetí rozhodnutí o vyslání čtyř posílených předsunutých astern Flank) . Zodpovědnost rámcových zemí převezmou ozhodnutí o udržení přítomnosti v Afganistanu AESH jako bezprostřední hrozba členských zemí ůraz na jaderné síly Aliance (zdůrazněn závazek iančním principu a jednoznačné přihlášení se k NATO Hrozba kybernetické a hybridní války … snaha o posílení jednoty zemí NATO POLSKÁ REAKCE NA ROSTOUCÍ NAPĚTÍ V REGIONU I. východních jednotek NATO předsunutých praporů do Estonska, Lotyšska, Litvy a Polpředsunutých praporů do Estonska, Lotyšska, Litvy a Pol převezmou USA, Kanada, Velká Británie a Německo. závazek pokračovat v budování protiraketové obrany NATO jako k „jaderné alianci“) ZAHRANIČNÍ POLITIKA PR VŮČI USAZAHRANIČNÍ POLITIKA PR VŮČI USA HISTORICKÉ KOŘENY I. oland is the most pro-American country in the world loajálnější a nejvěrnější partner ve střední Evropě? = borowski, M. 2003) torický zdroj nedůvěry v západní evropské mocnosti = zdroj důvěry v USA + podobnost názorů co setorický zdroj nedůvěry v západní evropské mocnosti = zdroj důvěry v USA + podobnost názorů co se vádění politiky týká (hodnoty, nevylučuje se unilaterální jednání, skepse vůči multilaterálním anizacím) 18 W. Wilson a podpora obnovy polské nezávislosti hur Bliss Lane - I saw Poland betrayed: An American 56 – 60ties krátkodobé „oteplení vztahů“ American country in the world — including the United States” loajálnější a nejvěrnější partner ve střední Evropě? = instinktivní atlanticismus (Longhurst, K. – torický zdroj nedůvěry v západní evropské mocnosti = zdroj důvěry v USA + podobnost názorů co setorický zdroj nedůvěry v západní evropské mocnosti = zdroj důvěry v USA + podobnost názorů co se vádění politiky týká (hodnoty, nevylučuje se unilaterální jednání, skepse vůči multilaterálním 18 W. Wilson a podpora obnovy polské nezávislosti – oficiálně duben 1919 (kladný, nespolupracující) I saw Poland betrayed: An American Ambassador reports to the American people (194 27 28 HISTORICKÉ KOŘENY II. E. Gierek a postupná náprava vztahů 1982 R. Regan a podpora Solidarity Fenomén „Polish- Americans“(cca 9mil. menšina) a postupná náprava vztahů – 1972 konzulátní dohoda a podpora Solidarity “(cca 9mil. menšina) 29 POLSKÁ STRATEGICKÁ KULTURA POLSKÁ STRATEGICKÁ 30 EFLEXE VE SPOLEČNOSTI A KULTUŘE ps://www.youtube.com/watch?v=9EzeW5KoPUI ps://www.youtube.com/watch?v=oecHq2neweA EFLEXE VE SPOLEČNOSTI A KULTUŘE www.youtube.com/watch?v=9EzeW5KoPUI www.youtube.com/watch?v=oecHq2neweA HLAVNÍ TÉMATA VZÁJEMNÝCH VZTAHŮ PO ROCE 1989 - integrace do NATO a EU - spolupráce v bezpečnostní oblasti- spolupráce v bezpečnostní oblasti - otázka vízových povinností HLAVNÍ TÉMATA VZÁJEMNÝCH VZTAHŮ PO ROCE spolupráce v bezpečnostní oblastispolupráce v bezpečnostní oblasti ZAHRANIČNÍ POLITIKA PR VŮČI USA V 90. LETECH • Duben 1989 (Bush st.) – Plán hospodářské pomoci Polsku • Červenec 1989 Bush návštěva Varšavy 1991 Perském zálivu + evakuace amerických agentů CIA z IrákuPerském zálivu + evakuace amerických agentů CIA z Iráku • důležitá role USA v procesu sjednocování Německa • komplikace vztahů: „Carbine Affair“ • intenzifikace vzájemných vztahů potvrzena vzájemnou deklarací z roku 1991 • zpomalení po nástupu Clintonovy administrativy (domácí otázky, směřování na Asii, změna jednáním o vstup do NATO) ZAHRANIČNÍ POLITIKA PR VŮČI USA V 90. Plán hospodářské pomoci Polsku návštěva Varšavy 1991 - polský kontingent ve válce v Perském zálivu + evakuace amerických agentů CIA z IrákuPerském zálivu + evakuace amerických agentů CIA z Iráku USA v procesu sjednocování Německa intenzifikace vzájemných vztahů potvrzena vzájemnou deklarací z roku 1991 zpomalení po nástupu Clintonovy administrativy (domácí otázky, směřování na ZAHRANIČNÍ POLITIKA PR VŮČI USA V 90. LETECH Polsko buduje image spolehlivého spojence USA: • březen 1999 – podpora voj. zásahu proti Srbsku • duben 1999 – podpora USA v otázce revize strategické koncepce NATO • září 2001 – promptní podpora USA v boji proti terorismu (6. 11. Varšava konference o terorismu pro• září 2001 – promptní podpora USA v boji proti terorismu (6. 11. Varšava konference o terorismu pro země CEE a SEE). • 2003 – Irák – Polsko jako jedna ze tří zemí účastnící se operace, nekritická podpora (?) „dopis osmi“ („United We Stand“) x zhoršení vztahů se Spojenci v Evropě (J. Chirac příležitost mlčet“) Vrchol podpory USA především v období 2003 – 2005 (kauza tajných vězeňských komplexů USA na polském území – Stare Kiejkuty, kauza nákupu letounů F16) ZAHRANIČNÍ POLITIKA PR VŮČI USA V 90. Polsko buduje image spolehlivého spojence USA: podpora USA v otázce revize strategické koncepce NATO promptní podpora USA v boji proti terorismu (6. 11. Varšava konference o terorismu propromptní podpora USA v boji proti terorismu (6. 11. Varšava konference o terorismu pro Polsko jako jedna ze tří zemí účastnící se operace, nekritická podpora (?) x zhoršení vztahů se Spojenci v Evropě (J. Chirac – „nové členské země promeškaly svou 2005 (kauza tajných vězeňských komplexů USA na , kauza nákupu letounů F16) KRITIKA POLSKÉ ZAHRANIČNÍ POLITIKY VŮČI USA V 21. STOLETÍ - Je polská zahraniční politika příliš submisivní? Polský přístup k USA jako: ..“manifestace klientismu“ (Zięba 2013: 118) ..“satelitismus“ (Kuźniar 2006: 24)..“satelitismus“ (Kuźniar 2006: 24) ..“Bandwagoning“ (Kramer 2004: 383 – ..“amerikanizace polské zahraniční politiky“ ..“Polsko je poputchnik“ (Kuźniar 2015) Jaké zisky spojenectví s USA Polsku přináší (ekonomické a politické?) KRITIKA POLSKÉ ZAHRANIČNÍ POLITIKY VŮČI Je polská zahraniční politika příliš submisivní? Polský přístup k USA jako: 2013: 118) – 463) ..“amerikanizace polské zahraniční politiky“ (Kuźniar 2006: 324) Jaké zisky spojenectví s USA Polsku přináší (ekonomické a politické?) VISA WAIVER PROGRAMME Jak Poláci cestují na území Spojených států? Visa Waiver Program (VWP) – 2010 9,8%, 2011 10 %, 2012 9,3 Obamův slib revize současného ustanovení již 2008 enát - březen, duben 2011 - Barbara A. Mikulski a Mark Kirk 20112011 Obamův dopis zákonodárcům – květen 2011 Poláci – Bulhaři – Rumuni – výjimka v EU Červen 2015 - Visa Waiver Program Enhanced Security and Reform Act (S. 1507) , 2012 9,3 %, 2013 10,8 %, 2014 6,4 %.... Kirk- Secure Traveler and Counterterrorism Partnership Act of Visa Waiver Program Enhanced Security and Reform Act (S. 1507) 36 e very much want you to p on Fifth Avenue and where else in the United tes ….I am going to make a priority. And I want toa priority. And I want to ve this issue before very g. My expectation is that problem will be solved ing my presidency." ama, 2011) OBAMOVA ADMINISTRATIVA A VZTAH K POLSKU áří 2009- oznámena European Phased Adaptive jen 2009 – Polská účast na EPAA díky he golden age of Polish-American relations .7.2012): Obamova otočka na Asii bamova změna kurzu vůči Rusku OBAMOVA ADMINISTRATIVA A VZTAH K POLSKU Phased Adaptive Approach (EPAA) Polská účast na EPAA díky SM-3 missiles (dohoda 3. 7. 2010). relations has passed“ (Economist, DYNAMIKA VZÁJEMNÝCH VZTAHŮ ZA OBAMOVY -Pozice ministra zahraničních věcí R. -Jaro 2014 odposlechy rozhovoru (Sikorski -Červen 2014 – Obama ve Varšavě -Slib posílení americké přítomnosti v Polsku a v okolních zemích v-Slib posílení americké přítomnosti v Polsku a v okolních zemích v kontextu posilování ruské přítomnosti v regionu -Trvalá přítomnost amerického kontingentu na polském území (znovu nadneseno srpen 2015 – prezident Duda) -Společná vojenská cvičení armád, asistence při reformě voj. sektoru OBAMOVY ADMINISTRATIVY . Sikorského Sikorski a Jacek Rostowski) Slib posílení americké přítomnosti v Polsku a v okolních zemích vSlib posílení americké přítomnosti v Polsku a v okolních zemích v kontextu posilování ruské přítomnosti v regionu Trvalá přítomnost amerického kontingentu na polském území (znovu prezident Duda) Společná vojenská cvičení armád, asistence při reformě voj. sektoru EKONOMICKÁ DIMENZE VZÁJEMNÝCH VZTAHŮ 1989 – The Support East European Democracy olska (Maďarska) *Fond pro stabilizaci polské měny (USA příspěvek 200 mil. USD) * Fond na podporu spolupráce podnikatelských subjektů (USA 240 mil. USD) Technická asistence (4 mil. USD) podpora Polska na mezinárodní úrovni s ohledem na odpuštění dluhu (USA odpis 70% dluhu v roce 1991 + zajištění odpisu 50 Pařížského klubu) EKONOMICKÁ DIMENZE VZÁJEMNÝCH VZTAHŮ Democracy Act – podpora transformace *Fond pro stabilizaci polské měny (USA příspěvek 200 mil. USD) * Fond na podporu spolupráce podnikatelských subjektů (USA příspěvek podpora Polska na mezinárodní úrovni s ohledem na odpuštění dluhu (USA dluhu v roce 1991 + zajištění odpisu 50% polského dluhu v rámci EKONOMICKÁ DIMENZE VZÁJEMNÝCH VZTAHŮ YEAR IMPORT 1989 387.1 1995 663.6 1998 783.8 2004 1,821.52004 1,821.5 2010 2,963.7 2013 4,885.4 2016 5,970.0 • Dovoz zboží do USA • Všechny údaje jsou v mil. USD VZÁJEMNÝCH VZTAHŮ EXPORT TOTAL 413.6 26.5 776.1 112.5 882.1 98.3 929.2 -892.2929.2 -892.2 2,982.9 19.2 3,778.3 -1,107.1 3,661.0 -2,309.0 Zdroj: census.gov SOUČASNÁ PODOBA VZTAHŮ (2017 bdobí „líbánek“ Trump a Kaczyński – vyvrcholení 5. a 6. července 2017 ttps://www.youtube.com/watch?v=a4oCPxIpzH0 ttps://www.youtube.com/watch?v=A1If7MBOdEEttps://www.youtube.com/watch?v=A1If7MBOdEE ákon o holokaustu ritika Izrael, USA) mrazení vztahů na nejvyšší úrovni? Izolace? SOUČASNÁ PODOBA VZTAHŮ (2017 – 2018) vyvrcholení 5. a 6. července 2017 ttps://www.youtube.com/watch?v=a4oCPxIpzH0 ://www.youtube.com/watch?v=A1If7MBOdEE://www.youtube.com/watch?v=A1If7MBOdEE mrazení vztahů na nejvyšší úrovni? Izolace? SOUČASNÁ PODOBA VZÁJEMNÝCH VZTAHŮ?SOUČASNÁ PODOBA VZÁJEMNÝCH VZTAHŮ? AKTUÁLNÍ TÉMATA dování “Fort Trump” - 13. března 2019 - John Rood zástupci ministerstva obrany PR ….. Follow up klarace o strategickém partnerství ský narativ: imárně bezpečnostní optikaimárně bezpečnostní optika dmítání nepředvídatelnosti odlivá není americká kritika NATO (s ohledem na opské spojence), ALE evropské snahy o osamostatnění (PESCO) oto je nutné budovat pevné bilaterální vztahy s USA (ne tlačit USA aby dále podporovali multilateralismus) „získat“ post nejspolehlivějšího spojence! (náhrada za Turecko K v Evropě) Rood (U.S. Defense Undersecretary for Policy) schůz up schůzky Trump – Duda (září 2018) – podepsá (PESCO) tlačit Turecko DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST!DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST! zapletalova@mail.m uni.cz