Odpovědi 1. 1/6 2. 6 3. ano 4. 5/6 5. 11/36. Jedna cesta je přes doplňkový jev, tj. situaci, kdy nám ani jednou nepadne šestka. Hledaná pravděpodobnost je pak doplňkem do šestky. Tj. 5/6 * 5/6 = 25/36. 1-25/36= 11/36. Druhá cesta je vypsat všechny možné výsledky našeho hodu (je jich 36) a spočítat ty, které vyhovují našemu zadání, tj. alespoň jedna šestka (je jich 11) ... 11/36. 6. 1/6. Jsou zde 2 cesty výpočtu: a) vzorec P(B|A) =P(A∩B) / P(A) =P(hodu dvou šestek) / P(hodu šestky) b) Selský rozum říká, že co jsme hodili prve nijak nesouvisí s tím, co hodíme při druhém hodu. Druhý hod je na prvním nezávislý a proto je P („6“) při druhém hodu stejná, jako kdybychom házeli poprvé. 7. 1/5 8. (1/5)^10 ≈ 0,0000001 9. kombinací 10. (1/2)^10 = 1/1024 11. 1024 12. (20 nad 2) = 20!/(2!(20-2)!) = 190 13. 1/36 14. 1/6 15. E(X) = 0 . 0,25 + 1 . 0,5 + 2 . 0,25 = 1 16. a) 17. 0,25 18. nezávislé 19. (4/52).(3/51).(2/50).(1/49) = 24/6497400 ≈ 0,0000037 20.1 P(Př+) = (450+225)/1500 = 0,45 neboli 45% (pro další výpočty se hodí si takto přepočítat celou tabulku na procenta) 20.2 P(St-) = (225+750)/1500 = 0,65 20.3 Šance jsou poměr pravděpodobnosti úspěchu ku pravděpodobnosti neúspěchu. Takže 0,35/0,65 = 7 ku 13, což je 0,54. 20.4 P(St+|Př-) = 0,05/0,55 = 0,09 20.5 P(St+|Př+) = 0,3/0,45 = 0,66 20.6 P(Př-|St-) = 0,5/0,65 = 0,77. Nemá-li student na to, aby studium zvládl úspěšně až do konce, měl by s pravděpodobností asi 77% u takto koncipovaných přijímaček dosáhnout negativního výsledku. 20.7 P(Př+|St+) =0,3/0,35 = 0,86 21. Použijeme Bayesův vzorec: P(psala ž|grafolog ž) = (P(psala ž). P(grafolog ž|psala ž)) / ((P(psala ž). P(grafolog ž|psala ž))+P(psal m). P(grafolog ž|psal m)) = (0,1 . 0,95) / ((0,1 . 0,95)+(0,9 .0,05)) = 0,095/(0,095+0,045) = 0,095 / 0,14 = 0,68. Odsoudíme ženu na doživotí, jsme-li si její vinou jistí na 68%? Kolik členů poroty myslíte bude považovat ženu za vinnou s 95% pravděpodobností? 22. odpoveď a, nakoľko každá hodnota na kocke má rovnakú šancu že padne 23. - správne identifikované percento negatívnych prípadov (detekcia absencie) - ide o podmienenú pravdepodobnosť, že za predpokladu, že pacient nemá danú chorobu, test bude negatívny. 24. - podmienená pravdepodobnosť toho, že výsledok testu bude pozitívny, keď pacient chorobu má - percento správne identifikovaných pozitívnych prípadov (identifikácia javu, citlivosť) 25. v tomto prípade rátame prediktívnu hodnotu pozitívneho testu, kde vzorec je nasledovný: V našom prípade je P(D+)=1% Potom: 0,8*0,01/0,8*0,01+(1-0,9)*(1-0,01)=0,075=7,5% pravdepodobnosť, že človek s pozitívnym výsledkom má dyskalkúliu. 26. rovnaký postup ako v príklade 25, výsledok: P+=4,3% 27. 10 000x 0,04=400 28. 28.1 modré sú tri guličky a spolu je 15 guličiek, takže 3/15 = 0,2 28.2 je tu 7 žltých a 3 červené, takže (7+3)/15= 0,667 28.3 Pravdepodobnosť, že vytiahneme červenú farbičku je 3/15=0,2, takže pravdepodobnosť, že ju nevytiahneme je 1-0,2= 0,8 29. Pravdepodobnosť, že osoba 1 a osoba 2 a osoba 3 budú do práce jazdiť verejnou dopravou je: 0,6 x 0,6 x 0,6= 0,216 30. ide o kombinácie s piatimi položkami (typy topingov), vybrané sú dva topingy: 5!/(3! x 2!)=120/12=10