1 Jarní semestr 2019, rozsah: 1/1, „B“, 4 kredity Garantka: Doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D1 (lacinova@fss.muni.cz) Vyučující: Mgr. Eva Pavlíková (konzultace po domluvě, epavliko@gmail.com) ílem tohoto výběrového semináře je nejen se poučit o psychologickém pojetí tvořivosti akademicky, tj. studiem příslušné teorie, ale rovněž si zkusit tvořit a prožít pocity provázející proces vlastního tvoření. Předmět je svou povahou AKTIVNÍ a INTERAKTIVNÍ – očekává se bdělá a nadšením sršící účast časné ranní pondělní hodině navzdory . Výuka PSY 155 se koná: KDY: pondělí V KOLIK: 8:00 – 9:30 (Zahajujeme semestr ) KDE: učebna U 33 (3. patro), FSS MU, Joštova 10 KLASIFIKOVANÝ ZÁPOČET - podmínky: 1. nejméně 80% aktivní účasti na lekcích, tj. možno 2 krát nepřijít. Vyšší neúčast (3 až 4 absence) bude řešena náhradním zadáním, vysoká neúčast (tj. 4 a více absencí) pak doporučením předmět opakovat v následujícím akademickém roce. Docházka těch, kteří „spadnou do pořadí“ v průběhu prvních týdnů JS, bude řešena individuálně. 2. prezentace své vlastní tvořivosti nějakým výtvorem trojrozměrným, virtuálním, slovním, hudebním … před ostatními účastníky semináře. Na začátku každé lekce 2-3 lidé předvedou svoji tvořivost. Přineste s sebou něco, co jste sami vytvořili - rozměrné předměty hmotné povahy stačí vyfotit. Prezentace všeho druhu - můžete (se) předvést reálně či virtuálně v rozsahu 5 – 7 minut. Termín prezentace své tvořivosti zvolte zde do 5. 3. 2019: 3. zápočtová práce (zvolíte JEDNU z níže uvedených alternativ a do 18. 3. 2019): 4. úspěšné absolvování vědomostního testu (Povinná literatura k testu:  Dacey, J. S.; Lennon, K. H. (2000). Kreativita. Praha: Grada – vybrané kapitoly: o 1. kreativita a její složky (str.11-20) 1 V letním semestru 2019 z důvodu pracovní zaneprázdněnosti nevyučuje. C 2 o 2. stručné dějiny kreativity (str. 20-44) o 7. formování rysů tvořivé osobnosti (str.120-133) o 8. kognitivní procesy v kreativitě (str. 134-149) o 9. kreativní řešení problémů (str. 150-162) o 11. hemisféry mozku (str. 176-188) o 12. nový biologicko-sociální výklad kreativity (str. 191-215)  Přednášky  Doporučená literatura k testu: o Žák, P. (2004). Kreativita a její rozvoj. Brno: Computer Press.  Vaše vlastní otázky/úlohy – po každé lekci napište do sdíleného dokumentu alespoň jednu kvízovou otázku na to, co vás nejvíce zaujalo či co jste si zapamatovali: Kvízové otázky & otázky do testu Okruhy zápočtových prací pro rok 2019 (seřazeno dle odborného přínosu) praktická zkušenost s administrací na identifikaci tvořivosti Obnáší návštěvu kabinetu psychodiagnostických pomůcek a administrace Torranceho testu tvořivého myšlení nebo Testu Urban-Jelenova na sobě či dobrovolníkovi včetně vyhodnocení dle příslušného manuálu. Zápočtovou prací budiž oskenované vyplnění testu (se zamaskovanými identifikačními údaji testované osoby) a vaše vyhodnocení v písemné podobě. Součástí by mělo být i metodologické zamyšlení nad testovatelností kreativity v intencích použité metody. zpracování hesla z oblasti psychologie tvořivosti do Wikipedie2 Pomozte české Wikipedii, aby obsahovala kvalitní a dobře ozdrojovaná hesla z psychologie kreativity a rozšiřte svoje dovednosti o psaní veřejných odborných textů. dobré heslo = ozdrojované heslo (kvalitní zdroje - recenzované odborné publikace - monografie, výzkumy v odborných časopisech) velmi dobré heslo = viz výše + propojení na související témata, tj. odkazy na kvalitní weby, multimediální aplikace, fulltexty odborných článků... Zvolené téma/heslo zapište do 17. 3. 2019 této sdílené tabulky a do 23. 4. 2019 nakopírujte do příslušného sloupce i URL odkaz na vaše wikiheslo. Odkazy na hesla, která zpracovali kolegyně a kolegové z vyšších ročníků najdete na dalších listech stejné tabulky. 2 http://cs.wikipedia.org/wiki/Wikipedie:Studenti_p%ed%9a%ed_Wikipedii 3 tvořivé praktikum - aktivní účast na akci pořádané Dětským koutkem na FSS3 Obnáší vymyšlení, připravení a zrealizování tvořivé, sportovní či zábavné aktivity pro děti batolecího/předškolního věku v rámci např. Velikonočního odpoledne pořádaného Dětským koutkem na FSS. Vhodné pro trpělivé zájemce s hravým duchem a pozitivním vztahem k netrpělivým lidským mláďatům v časnějších fázích vývoje. Avšak i tady bude podmínkou kratší písemné pojednání – zdůvodnění zvolené aktivity, její vhodnosti pro daný věk dětí, co v dětech může vyvolat za pocity, jaké dovednosti může stimulovat a jak případně může přispět k rozvoji tvořivosti dítěte. (Tato aktivita je vhodná i jako kompenzace častější nepřítomnosti ve výuce, neboť nahradíte nepřítomnost užitečnou přítomností.) (kritický) rozbor a zhodnocení vybraného komerčně nabízeného kursu tvořivosti či osobního rozvoje Trh se zájmovým i profesním vzděláváním přetéká nejrůznějšími nabídkami zaměřenými sebezdokonalení či lepší zvládání života. Najděte nabídku, která vypadá zaměřená též na rozvíjení tvořivosti, a se zapojením kritického myšlení zhodnoťte, co vzdělávání nabízí, zda je/není podloženo vědeckými poznatky, jakých metod využívá a zda nějak hodnotí osobní přínos pro frekventanty či jejich skutečný pokrok v trénované oblasti. Zvolit termín prezentace své tvořivosti 5. 3. 2019 Termín zadání tématu seminární práce: 17. 3. 2019 Termín odevzdání seminární práce: 23. 4. 2019 Rozsah práce: 4 - 5 normostran Forma odevzdání zápočtové práce: pouze v elektronické podobě do stejnojmenné složky ODEVZDÁVÁRNY předmětu PSY 155. Hesla do Wikipedie se „odevzdávají“ na Wikipedii, vyučujícím „zasíláte“ pouze odkaz na heslo – zkopíruje je do tabulky, kde jste se k tématu přihlásili: Formální náležitosti zápočtové práce: - normostrana = 60 znaků na řádku, 30 řádků, 1800 znaků včetně mezer na jedné stránce - písmo Times New Roman, velikost 12 - formát elektronického textu aBcD.doc, aBcD.rtf, aBcD.txt (ne .pdf) - citační pravidla dle APA (Americké psychologické asociace) – viz více Metodika tvorby bibliografických citací „VSTUPNÍ ÚKOL“ Studentky a studenti, jimž byl potvrzen zápis do PSY 155, velmi stručně (= heslovitě) sepíší: 1. své pohnutky, proč si jste si zapsali Základy psychologie tvořivosti. 2. svá očekávání ohledně průběhu a náplně kursu. 3 Jde o podporu Dětského koutku na FSS, obdobnou aktivitu jinde nelze uznat. 4 3. sebehodnocení své tvořivosti: Jste tvořivá/tvořivý? Jak se to pozná či projevuje? 4. představu osobní užitečnosti tvořivosti ve svém dalším osobním či profesním vývoji. Své odpovědi, prosím, napište do následujícího formuláře, ideálně do 16. 2. 2019 (těm, co bude zápis potvrzen později, mohou dodatečně.) Vstupní úkol Vstupní úkol není povinný, ale je bodově hodnocen a body se započítávají do celkového hodnocení - viz tabulka níže. Jeho smyslem je trochu předem poznat lidi, kteří se v kursu sejdou Klasifikační kriteria PSY 155 Základy psychologie tvořivosti Max body Min body aktivní účast na lekcích, otázky do testu 5 3 „Vstupní úkol“ 3 1 Seminární práce 10 5 Prezentace vlastní tvořivosti“ 10 5 Kontrola znalostí (test, kolokvium ) 10 5 Terminář 17.2. 2019 12.2. 2019 odevzdat vstupní úkol vyřízení žádostí o výjimku se zápisem PSY 155 5.3. 2019 zadat do sdíleného kalendáře termín prezentace své tvořivosti 17.3. 2019 zadat do sdílené tabulky téma seminární práce/wikihesla 23.4. 2019 odevzdání seminární práce (ODEVZDÁVÁRNA ISu, odkaz na wikiheslo do tabulky) 6.5. 2019 kontrola znalostí - test 18.5. 2019 odevzdání náhradní práce (náhrada za absence či jiné neplnění…  ) Termíny hlídá také Google kalendář PSY 155 & PSY 227 Můžete se přidat do uzavřené skupiny Základy psychologie tvořivosti 2019 na Facebooku Následující program kursu je rámcový, tj. mohou nastat změny. Lekce budou mít část výkladovou a část praktickou v proměnlivém poměru, s důrazem spíše na vlastní aktivitu, sebezkušenost a zážitek. Teorii každý může doplnit dle: - seznamu doporučené literatury (zvídaví a nadprůměrně pilní) - studijních materiálů v ISu (zvídaví a běžně pilní) klasifikace Počet bodů A 33 – 37 B 28 – 32 C 23 – 27 D 18 – 22 E 13 – 17 F 12 a méně 5 - E-learningové požadavky a povinnou literaturu k testu - všichni  Ke sdělování tipů, požadavků a jiných nezbytných informací bude využíváno elektronické pošty přes IS – sledujte, prosím. První lekce 18. 2. 2019 Úvodní setkání "Koláče tvořivosti" - sebeposuzovací techniky Druhá lekce 25. 2. 2019 Trocha nezbytné teorie v psychologii tvořivosti O významu teorie tvořivosti a jejích aplikacích (tvůrčí proces, tvořivá osobnost – Perkinsův model) Třetí lekce 4. 3. 2019 Myšlení zvané tvůrčí  Myšlení konvergentní a myšlení divergentní  Charakteristiky tvůrčího myšlení – fluence, flexibilita, elaborace, originalita…  Funkce mozkových hemisfér – tradované omyly versus nové poznatky  Vlastnosti tvořivé osobnosti – schopnost „vidět“, tj. pozorovat, všímat si a uvědomovat si viděné, vidět a uvědomovat si široké souvislosti, odvaha „jít proti proudu“, mít vlastní názor a umět ho vyjádřit, hravost, radost ze života… Čtvrtá lekce 11. 3. 2019 Možnosti a meze identifikace tvořivosti  testy tvořivosti (Torranceho test tvořivého myšlení, Test Urban-Jelenův, THT)  dotazníky (KAI, Raudsepp)  sebeposuzovací metody  praktické a metodologické problémy testování tvořivosti Pátá lekce 18. 3. 2019 Administrace testu tvořivosti  (Torranceho test tvořivého myšlení,  Test Urban-Jelenův),  Test hravé tvořivosti Šestá lekce 25. 3. 2019 Tvořivost a pedagogická praxe - Hlavní předpoklady uplatňování tvůrčích přístupů ve vyučování (předpoklad rozvíjitelnosti kreativity + informovaný pedagog + aktivní a nadšený žák) - Teoretická báze: divergentní a konvergentní myšlení, princip názornosti v prezentaci poznatků Praktické vyzkoušení některých metod aktivizace posluchačů, jejich vtažení do „děje výuky“ Sedmá lekce 1. 4. 2019 Pravidelná výuka se nekoná, bude nahrazena úkolem – vytvoření sdílené on-line 6 Mind Map, konkrétní zadání obdržíte elektronickou poštou přes IS MUNI. https://mind42.com/ username: Psychologie Tvořivosti login: FSSMUpsy155 Osmá lekce 8. 4. 2019 Osobnosti psychologie tvořivosti  T. Buzan a MindMaps  E. de Bono: Six Thinking Hats  A. Osborn – Brainstorming… Devátá lekce 15. 4. 2019 Osobnosti psychologie tvořivosti  T. Buzan a MindMaps  E. de Bono: Six Thinking Hats A. Osborn – Brainstorming… 22. 4. 2019 – Pondělí velikonoční  29. 4. 2019 Vnitřní zdroje tvořivosti, „mandaly“ (teoreticky i prakticky – C. G. Jung aj.) - osobní mandala, sebereflexe, vnitřní bariéry tvořivosti Desátá lekce 6. 5. 2019  Kontrola znalostí – test (ti, co se ze závažných důvodů nebudou moci dostavit k testu, domluví se individuálně)  literatura k testu: Dacey, J. S.; Lennon, K. H. (2000). Kreativita. Praha: Grada. Jedenáctá lekce 13. 5. 2019 Tvořivost zakotvená v hlavě versus tvořivost zakotvená v těle - lokalizace pocitů a emocí v těle, vyjádření (se) pohybem - reflexe semestru 7 Literatury k tvořivosti dosti (proto pozor na její kolísavou kvalitu): Literatura základní v češtině: Dacey, J. S.; Lennon, K. H. (2000). Kreativita. Praha: Grada. Gardner, H. (1999). Dimenze myšlení. Praha: Portál. Hlavsa, J., Jurčová, M.(1978). Psychologické metódy zisťovania tvorivosti. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy. Hlavsa,J. (1971). Aplikovaná psychologie kreativity. Československá psychologie, 25(6), 615-626. Hlavsa,J. (1972). Nástin psychologie kreativity. Československá psychologie, 26(5- 6), 529-535. Hlavsa,J. (1985). Psychologické základy teorie tvorby. Praha: Academia. Hlavsa,J. (1986). Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha: SPN. Hlavsa,J.a kol.(1981). Psychologické problémy výchovy k tvořivosti. Praha: SPN. Howard, P. J. (1998). Příručka pro uživatele mozku. Praha: Portál. Viewegh, J. (1986). Fantazie (teoretická studie). Praha: Academia. Žák, P. (2004). Kreativita a její rozvoj. Brno: Computer Press. Literatura základní cizojazyčná: Clover, A. J.; Ronning, R. R. and Reynolds, C. R. (1989). Handbook of Creativity. New York: Plenum Press. Runco, M. A. (1997). The Creativity Research Handbook. New Jersey: Hampton Press Cresskill. Sternberg, R. J. (2005): Handbook of Creativity. (8th edition). New York: Cambridge University Press, Adams J. L. (1986). Conceptual Blockbusting: A Guide to Better Ideas. AddisonWesley: Reading Massachusetts. Adams J. L. (1986).The Care and Feeding of Ideas. Addison-Wesley: Reading, Massachusetts. Aplikace psychologie tvořivosti ve výchově a vzdělávání: 8 Bean,R. (1996). Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Praha: Portál. Fichnová, K. & Szobiová, E. (2007). Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí. Praha: Portál. Fischer, R. (1997). Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál. Lokšová, I., Lokša, J. (2003). Tvořivé vyučování. Praha: Grada. Lokšová, I.; Lokša, J. (1999). Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál. Read, H. (1967). Výchova uměním. Praha: Odeon. Silberman, M. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál. Zelina, M.& Jaššová, E. (1984). Tvorivosť - piata dimenzia. Bratislava: Smena. Zelina,M.& Zelinová,M.(1990). Rozvoj tvorivosti detí a mládeže. Bratislava: SPN. Zuk, A.N. (1981). Psychologia tvorivosti. Bratislava. Aplikace psychologie tvořivosti – tzv. „motivační literatura“ – návody, postupy, techniky, aktivity: Buzan, T. (2002). Síla duchovní inteligence. Praha: Columbus. Buzan, T. (2002). Síla kreativní inteligence. Praha: Columbus. Buzan, T. (2004). Chytře na své tělo. Praha: Columbus. Buzan, T. (2004). Jděte na to chytře. Praha: Columbus. Buzan, T. (2007): Mentální mapování. Praha: Portál. de Bono, E. (1997). Šest klobouků aneb Jak myslet. Praha: Argo. Kirst,W. & Diekmeyer, U. (1998). Trénink tvořivosti. Praha: Portál. Nöllke, M. (2006). Naučte se myslet kreativně. Praha: Grada. O´Keeffe, J. (1995). Týden pro duševní svěžest. Praha: Tallpress. O´Keeffe, J. (1995). Týden pro osobní úspěch. Praha: Tallpress. O´Keeffe, J. (1995). Týden pro větší tvořivost. Praha: Tallpress. Další nezařazené: Csikszentmihalyi, M. (1996). O štěstí a smyslu života. Praha: Lidové noviny. Kim, S. H. (1993). Podstata tvorivosti. Bratislava: Open Windows. Königová, M. (1998). Tvořivost = kreativita. Praha: FF Univerzity Karlovy. 9 Pietrasiňski, Z. (1972). Tvorivé myslenie. Bratislava: Obzor. Poláková, J. (1993). Myšlenkové tvoření. Praha: Filozofický ústav AV ČR. Szobiová, E.(1998). Sociálné prostredie a tvorivosť. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 33(3), 223–231. Tuma, M. (1991). Tvorivý člověk. Bratislava: Obzor. 10 Slovníček základních pojmů: pružnost (flexibilita) = snadné osvojování nových a struktur myšlení soubor cvičení rozvíjejících pružnost myšlení plynulost (fluence) = rychlé a snadné nacházení vhodných nápadů a představ soubor cvičení rozvíjejících plynulost myšlení originalita = mít často množství neobvyklých a zajímavých nápadů soubor cvičení rozvíjejících originalitu myšlení analýza (= schopnost popsat obsah a souvislosti, schopnost precizně definovat) soubor cvičení rozvíjejících analytické složky procesu myšlení produktivita (= neustálé překypování nápady a způsoby řešení) soubor cvičení stimulujících produkci nových myšlenek