PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE – DĚTI, MLÁDEŽ PSY407 PREZENČNÍ STUDIUM Fakulta sociálních studií MU 2019 V PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE – DĚTI, MLÁDEŽ Základní charakteristika: Kurz je realizován v jarním semestru. Cílem kurzu je seznámit studenty s nejobvyklejšími tématy dětského poradenství. Kurz se zaměřuje na potíže dítěte v širším kontextu (vývojové stadium dítěte, jeho potřeby, životní situace apod.) a na poradenský proces. Po ukončení kurzu by studenti měli být schopni: • rozumět dopadům, jaké nejčastější problémy v dětství mají na jednotlivé oblasti života dítěte (např. jak ADHD dítěte ovlivňuje jeho chování, rodinný život, školní výkon, vztahy s vrstevníky, self-esteem a životní spokojenost) • poskytnout základní poradenství rodičům a učitelům dětí s nejčastějšími potížemi (ADHD, ADD, PAS, úzkostnost, problémové chování, agresivita) • vytvořit individualizovaný plán péče o děti s různými typy potíží s respektem k jejich potřebám, životnímu kontextu a vývojovému stadiu. Určeno: Kurz je určen studentům magisterského studia psychologie s profilací Pedagogická a školní psychologie. Garantka a kontaktní osoba kurzu: Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. e-mail: zuzana.masopustova@fss.muni.cz Vyučující: Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. Mgr. Petra Daňsová Mgr. Veronika Hanáčková Mgr. Pavla Boušová Mlynářová Obsahové a časové rozvržení kurzu u Kurz je vyučován formou přednášek a čtyř kazuistických seminářů. Ačkoliv podle stávajícího Studijního řádu MU není účast na přednáškách povinná, pro zdárné zvládnutí témat PSY407 a pro dobrou přípravu na zkoušku je účast na přednáškách velmi důležitá. Témata probíraná na přednáškách jsou nedílnou součástí zkoušky, průběžným studiem si tedy usnadníte přípravu na závěrečnou zkoušku. Pro získání zápočtu je povinné zúčastnit se alespoň tří seminářů s prezentacemi kazuistik. Výuka se koná vždy ve středu 12:00 – 13:40 v P24 PŘEDNÁŠKY 20.2. P1 Z. Masopustová Zásady práce s dospělými – rodiči, učiteli apod. 27.2. P2 Z. Masopustová Úzkostnost a hypersenzitivita 6.3. P3 Z. Masopustová ADHD, ADD, agresivita 13.3. P4 Z. Masopustová PAS 20.3. P5 Z. Masopustová Rozvod, porozvodová péče, výchovný nesoulad, NRP 27.3. P6 P. Daňsová, V. Hanáčková Zásady práce s dětmi 3.4. S1 Z. Masopustová Prezentace kazuistik 10.4. S2 Z. Masopustová Prezentace kazuistik 17.4. S3 Z. Masopustová Prezentace kazuistik 24.4. S4 Z. Masopustová Prezentace kazuistik 15.5. P7 P. Boušová Mlynářová Poradenství v PPP Seminární práce Zadání seminární práce: Seminární prací bude vytvoření kazuistiky, komplexního návrhu řešení problému dítěte. Každý/á student/ka si z libovolné beletrie, filmu apod. vybere příběh dítěte, pro něž by byla vhodná poradenská intervence. Vzhledem k zaměření kurzu je vhodné se vyhnout příběhům ryze ze školního prostředí a příběhům, v nichž není dostatek informací o životním kontextu dítěte. Student/ka příběh popíše dle osnovy uvedené v samostatném dokumentu v ISu. Podstatou seminární práce – kazuistiky pak bude: - zvolit a zdůvodnit cíl/e intervence - navrhnout komplexní řešení problému (s kým, jak …) a podrobně ho popsat - zdůvodnit jednotlivé postupy řešení (s oporou v odborných zdrojích) - podrobně reflektovat rizika zvolených postupů Prezentace kazuistiky: Každý/á student/ka odprezentuje svou kazuistiku (včetně návrhů řešení) na semináři. Seminář bude mít supervizní charakter. Každý/á student/ka ke své prezentaci obdrží zpětnou vazbu od vyučujících i spolužáků. Prezentace je nezbytná pro získání zápočtu, nicméně je bez bodového ohodnocení. K prezentaci kazuistiky je nutné se přihlásit prostřednictvím IS do 31.3.2019. Každý/á student/ka je povinen/povinna se zúčastnit alespoň tří seminářů s prezentacemi kazuistik (prezentovat bude samozřejmě jen jednou). Odevzdání písemné podoby kazuistiky: Písemnou podobu kazuistiky je nutné odevzdat v elektronické podobě ve formátu .doc nebo docx do 7.5.2019 do odevzdávárny v ISu. Předpokládá se, že student/ka v písemné podobě kazuistiky využije zpětnou vazbu, která zazněla na seminářích (tzn. nejen k jeho/její vlastní práci, ale i připomínky a náměty, které zazněly k ostatním kazuistikám a jsou relevantní k jeho/její práci). Hodnocení kazuistiky: Seminární práce se nevracejí k opravě, pro získání zápočtu je tedy nezbytné odevzdat práci v pořádku a splnit základní pokyny. Získaný počet bodů bude spolu s body získanými u ústní zkoušky tvořit výslednou známku. Zápočet Zápočet bude udělen v případě, že student/ka: - absolvoval/a minimálně tři semináře s prezentacemi kazuistik - řádně prezentoval/a svou kazuistiku - odevzdala písemnou podobu řádně (tzn. dle pokynů) vypracované kazuistiky Ústní zkouška Ústní zkoušky se mohou zúčastnit pouze studenti, kteří splnili podmínky zápočtu. Pro úspěšné složení ústní zkoušky je nutné získat minimálně 5 bodů. Hodnocení Závěrečná známka z PSY407 je tvořena součtem bodů ze seminární práce a ústní zkoušky. minimum bodů maximum bodů seminární práce 25 ústní zkouška 5 15 Celkem 40 Celkové hodnocení: A 40-38 vysoce nadstandardní výkon; student(ka) perfektně zvládl(a) obsah kurzu a prokázal(a) vysoce nadprůměrné znalostí a dovedností ve všech oblastech PSY403 B 37-35 nadprůměrný výkon; student(ka) zvládl(a) obsah kurzu a prokázal(a), že je schopen/schopna v některých oblastech v rámci PSY403 podávat výborné výkony C 34-32 adekvátní splnění podmínek kurzu; prokázání zcela přijatelné úrovně znalostí a dovedností v rámci oblastí PSY403 D 31-29 mírně podprůměrné vyhovění požadavkům kurzu, student(ka) má v některých znalostech a dovednostech v rámci oblastí PSY403 více „slabých míst“, kterým by se ještě měl(a) věnovat E 28-26 splnění požadavků kurzu na nejnižší přijatelné úrovni; student(ka) by se měl(a) snažit své znalosti a dovednosti v rámci oblastí PSY403 značně zlepšit a rozšířit F 25 a méně nevyhovění podmínkám kurzu, prokázání nepřijatelně nízké úrovně znalostí a dovedností v rámci oblastí PSY403