ZPĚTNÉ VAZBY STUDENTŮ K PRAXÍM Jsou zde zahrnuty zpětné vazby studentů i z nesmluvních pracovišť PPP VORONĚŽSKÁ „O náslechy se žádá předem emailem, jen je potřeba předem počítat s tím, že občas se rodič z termínu odhlásí a někdy se může stát i to, že rodič s dítětem nedorazí bez toho, aniž by se předem omluvil. Obvykle vede praxi pokaždé jiný psycholog, který se může zaměřovat na jiné věci, což vede k tomu, že jsou od sebe vyšetření poměrně odlišná. V jarním semestru jsou nejvíce na pracovišti zastoupena vyšetření školní zralosti, případně výukových potíží. Samotný jednotlivý náslech vyšetření probíhá tak, že je třeba 15 minut před vyšetřením být v čekárně odkud si studenta před vyšetřením vyzvedne příslušný psycholog, vysvětlí, co se bude dít a jaké metody budou použity. Je možnost také podívat se do karty dítěte. V průběhu vyšetření student sedí bokem nebo za psycholožkou a nemůže do vyšetření, jakkoliv zasahovat. Obvykle je prvně sejmuta anamnéza, poté rodič odchází a dítě řeší samostatně různé úkoly v rámci diagnostických metod. Následně psycholog obvykle potřebuje nějaký čas na vyhodnocení, po kterém si z čekárny dítě i rodiče zavolá a informuje rodiče o výsledcích. Po konci vyšetření je možnost se konkrétního psychologa doptat prakticky na cokoliv, obecně jsou velmi sdílní a neměl jsem u většiny z nich pocit, že bych vyšetření nějak narušoval.“ „Většina praxe je sestává z náslechů různých psychologických vyšetření v rámci PPP. Na náslechy se chodí k více psycholožkám, je tedy možné vidět odlišné přístupy k práci. Po násleších je možnost s psycholožkou volně diskutovat – doporučuji si psát poznámky/otázky během vyšetření, případně k obecnějším tématům i dopředu. Součástí praxe je také schůzka, na které je vysvětleno fungování PPP (např. čím se zabývá, jak často, …) – i zde doporučuji si předem připravit dotazy. Nabízejí se i jiné náplně praxe (např. práce s třídním kolektivem) jsou však spíše vzácnější. Při vyšetření WISC nebo W-J některé psycholožky mohou studentovi povolit administraci některého subtestu. Výhodou je časová flexibilita – na náslechy lze chodit v průběhu celého semestru, každý náslech si student domlouvá s vedoucí PPP podle vlastní časových možností.“ „Praxi v PPP Voroněžská bych určitě doporučila. Paní Matoušková a všechny její kolegyně, se kterými jsem se setkala, jsou velmi milé a vstřícné. Vždy se snažili, aby přítomnost studenta nenarušila vyšetření, ale zároveň byla pro studenta co možná nejvíc přínosná. Po vyšetření byly vždy ochotné si se studentem sednout a zodpovědět veškeré dotazy a nejasnosti. Z jejich práce byla znát profesionalita. Kromě jednotlivých vyšetření jsme měli možnost se účastnit i skupinových akcí, např. terapeutické skupinky pro děti z rozvedených či rozvádějících se rodin.“ „Praxe na tomto pracovišti probíhá ve formě náslechů. Student si v průběhu semestru domlouvá s mentorkou termíny přes email, které obou stranám vyhovují. Náslechy trvají zhruba 2-4 hodiny. Student je přítomen u vstupních rozhovorů, vyšetřeních, závěrečných konzultací výsledků, případně u terapeutické a intervenční práce s dětmi. Před a po každém náslechu je možné s psychologem probrat problémy daného klienta, použité metody a jejich výsledky. Student má možnost ptát se opravdu na vše, psycholog je v tomto ohledu trpělivý. Bylo možné mít náslechy u různých psychologů. Obecně praxe bude vyhovovat studentům, kteří preferují flexibilitu.“ OSMEC – ZŠ A MŠ 28. ŘÍJNA, BRNO „Na praxi jsem viděla zejména specifika školy s větším podílem romských žáků a velká část diskuse se školním psychologem se týkala tohoto tématu. Vyzkoušet jsem si mohla zadávání a vyhodnocování sociometrie. Viděla jsem také výuku ve vybraných třídách (a několik přístupů k žákům) a práci psychologa s žáky čerstvě po kázeňském přestupku. K nahlédnutí jsem také dostala návrhy podpůrného opatření.“ „Myslím, že pozice školního psychologa, obzvláště v tandemu se sociálním pedagogem dává velmi smysl a i poté co jsem měla možnost jej pozorovat si myslím, že by měl být zaveden na více škol. Jen se mi zdá, že jeho práce možná až moc vyžaduje administrativu a umím si představit, že v některá období roku je to na úkor práce s dětmi.“ „Praxe mi přinesla to, že mám mnohem přesnější představu o povolání školního psychologa, navíc na škole, kde jsou výchovné a jiné problémy poměrně časté. Ve starších ročnících jsme administrovali dotazníky k sociometrii, které jsme následně skórovali a graficky zpracovávali, na prvním stupni jsme dětem administrovali Ravenovy matice. Výsledky sociometrie bylo zajímavé porovnávat s pozorováním konkrétních tříd během výuky. Dále jsme si vyzkoušeli sepsání zpětné vazby učitelům v souvislosti s jejich výukou. „ „Profesi vnímám více pozitivně, než před nástupem na praxi. Přijde mi pestrá a poměrně záživná. Tato konkrétní škola je zajímavá tím, že je svodová. Většinu žáků tvoří Romové (v současnosti asi 85%). Školní psycholog zde zdaleka neřeší jenom výchovné problémy. Náplň jeho práce je různorodá, podíváte se přímo do tříd, vyzkoušíte si administraci různých metod (klima ve třídě, kognitivní schopnosti), můžete být přítomni i u intervencí v problematických situacích, být v kontaktu přímo s žáky, a získáte vhled do spolupráce s pedagogickými pracovníky a jinými subjekty (např. OSPOD).“ „Uvědomila jsem si, že psycholog může být ve škole velmi důležitým článkem. Překvapilo mě, jak často s ním spolupracují pedagogové, kteří se například neostýchají ho zavolat k situacím, jež jsou pro ně příliš náročné. Zcela novým pro mě byl způsob provádění krizových intervencí, které zde byly výrazně autoritativnějšího rázu. S mým humanistickým smýšlením se mi to občas zdálo až příliš tvrdé. Zároveň však rozumím tomu, že je v tomto kontextu nezbytná „pevnější ruka“. Zajímavou pro mě byla také zkušenost se sociometrií. Doposud jsem byla spíše jejím odpůrcem. Nyní se domnívám, že může být při správném použití poměrně užitečným zdrojem informací. „ „Profesi školního psychologa na Osmecu vnímám určitě jako výzvu, která vyžaduje emoční stabilitu a silné vnitřní zdroje. J Líbí se mi, jak je psycholog pevně zakotvený v celém systému a poskytuje určitou oporu všem stranám. Zajímavá je také dynamika a proměnlivost jeho práce.“ „Párkrát jsem měla pocit, že nebýt dalšího dospělého v mojí blízkosti, žáci by mě tak trochu „převálcovali“. Nevnímám to ale nijak negativně, spíše je to pro mě podnět, naučit se být v některých situacích ráznější.“ „Praxe mi umožnila nejen vidět způsob práce školního psychologa, ale také nahlédnout do fungování celého systému školy. Vyzkoušela jsem si administraci a vyhodnocení několika metod a zúčastněné pozorování. Měla jsem možnost náslechů krizových intervencí a výchovných komisí.“ „Zázemí odborných profesí ve škole mě překvapilo (psycholog, speciální pedagog, sociální pracovník, logoped). Jejich spolupráce přinášela žákům zázemí pro specifické intervence. Vybrané metody jsou používané účelně a v souladu s dostupnými normami. Osobní interakce s dětmi byly vedené v přátelské atmosféře s cílem získávat a udržovat důvěru. V některý případech bych byl asi aktivnější, ale uvědomuji si u druhou stránku věci – že někdy je lepší nespěchat a dát věcem volný průběh. Používané metody, role psychologa, vztah ostatními profesemi ve škole poukazovali na fakt, že odborná práce psychologa je ve škole dobře zavedená.“ „Měl jsem z praxe trochu obavy. Ty se ale velice rychle rozplynuly. Všichni, se kterými jsme se potkali byli vstřícní a otevření. Měl jsem dojem, že většinu lidí práce bavila – brali ji jako poslání. Všiml jsem si, že se učitelé i ostatní odborní pracovníci upřímně radovali ze všech úspěchů, které jejich žáci dosáhli. V takovém prostředí bylo příjemné chvilku pobýt a zažít atmosféru smysluplné práce. „ „Díky psychologovi jsme mohli vyzkoušet několik používaných metod. Měli jsme příležitost samostatně je administrovat i vyhodnocovat (Ravenovy matice, Hollandův dotazník, Dotazník B4 –sociometrie). Absolvovali jsme tříhodinové pozorovaní vyučování klasickou metodou i jednu hodinu vedenou Feuersteinovou metodou instrumentálního obohacování. Pan psycholog se nám ochotně věnoval, připravoval program podle našich preferencí tak, aby pro nás praxe byla zajímavá a přínosná.“ „Bylo obohacující zažít specifika vzdělávání v převážné romské kultuře. Potěšilo mě, jak kvalitní zázemí žáci ve škole měli.“ „Praxi na tomto pracovišti bych rozhodně doporučila. Mentor je velmi ochotný a pustí praktikanty k čemukoliv, co by chtěli. Sám se snaží vymýšlet zajímavý program a nabídnout možné aktivity studentům. Škola je velmi specifická tím, že většina dětí jsou Romové, tím je i práce psychologa velmi specifická. Na denním pořádku se řeší agresivní žáci, výchovné komise a práce s OSPOD. Rozhodně doporučuji studentům, kteří mají zájem o tuto sociální skupinu, ale i všem ostatním, jelikož se na této praxi skutečně nudit nebudete. SVP HELP ME, Brno „Studenti, kteří absolvují praxi na středisku výchovné péče Help Me, dostanou možnost zapojit se do chodu zařízení v takové intenzitě, jakou si sami určí. Mají možnost trávit čas s dětmi při aktivitách nebo v osobním volnu a dozvědět se více o jejich příbězích či samotné zkušenosti se zařízením. Studenti mohou vést vlastní aktivity v rámci klasické výuky či odpoledních programů například pro rozvoj sociálně-emočních dovedností. Pokud se s dětmi dostatečně poznají a dostanou jejich svolení k účasti na skupinové psychoterapii, mohou vidět, jak je s dětmi hloubkově psychoterapeuticky pracováno.“ VOŠ a SŠ Boskovice „Praxi hodnotím jako velice přínosnou. Vzhledem k tomu, že pan magistr pracoval dříve i v PPP, poskytl mi náhled z obou stran. Zároveň byly zkušenosti, jimiž jsem si na jeho pracovišti prošel, velice rozmanité. Setkal jsem se s různými problematiky, různými způsoby jejich řešení a různými metodikami a metodami. Pracovníci na daném pracovišti byli velice milí a ochotní. Neváhali se podělit o své zkušenosti a o informace o svém pracovišti. Podobně i veškerý styk se studenty a pozorovatelské zkušenosti jistě upotřebím, ať už se vyskytnu v rámci vlastní budoucí praxe na jakémkoliv pracovním místě.“ „Nenechte se zmást vzdálenosti školy od Brna, je to velmi dobře vybavená instituce, jak materiálně, tak personálně. Možnost nahlédnout i do procesu, jakým probíhá kariérové poradenství. Pan psycholog je velmi vstřícný a ochotný sdílet postřehy ze své celoživotní praxe.“ PPP BRNO „Prax je veľmi dobre organizovaná, v dostatočnom predstihu pred jej začiatkom pracovisko zasiela potrebné informácie o jej následnom priebehu. Je zväčša organizovaná na viacerých pracoviskách, čo je z hľadiska variability získanej skúsenosti veľmi prínosné, študent sa stretne s viacerými prístupmi aj klientmi. Študenti, ktorí očakávajú aktívne zapojenia sa do priebehu vyšetrení však môžu byť sklamaní, keďže prax je skôr náhľadová a je vhodná napríklad pre študentov, ktorí česky aktívne nehovoria, alebo sa na vedenie vyšetrenia necítia dostatočne kompetentní. Napriek tomu bol však prístup všetkých vedúcich mentoriek veľmi ústretový a ľudský, venovali všetok svoj čas a úsilie k tomu, aby si študent z daného dňa odniesol čo najviac vedomostí a skúseností. Prax je rozhodne aj napriek svojmu „obmedzeniu“ aktívne sa do vyšetrenia zapojiť veľmi obohacujúca.“ „Praxi v Pedagogicko-psychologické poradně Brno můžu jedině doporučit. V průběhu praxe se stážista podívá na různá pracoviště a k různým školitelům, díky čemuž je celá stáž velmi rozmanitá, zajímavá a obohacující. Během praxe je (podle okolností) možné si vyzkoušet například vyhodnotit nějaký administrovaný test, diskutovat o výsledcích, účastnit se vyšetření, v některých případech se účastnit rozhovoru s rodiči, nahlédnout do spisové dokumentace atd. Školitelky si také většinou udělají čas na prodiskutování jednotlivých případů a zodpovězení případných otázek a ochotně nechají nahlédnout do své práce.“ „Rád jsem poznal různorodost pracovišť. Je zajímavé sledovat práci psycholožek s jednotlivci, rodiči, skupinami, třídami a institucemi. Jde o komplexní proces vyžadující dlouhodobé úsilí. Praxi na tomto pracovišti všem doporučuji, poznají různorodost v poradenské a školní psychologii a jejich propojení s dalšími obory.“ „Jedná sa o výbornú prax. Prax na poradni je dobre zorganizovaná, psychológovia sú príjemný, prax je nenáročná. Jedná sa však hlavne o prax, ktorá je skôr o nahliadnutí do práce psychológa, určite by som uvítala väčšie zapojenie študenta. Prax prebiehala 4 dni. Každý študent si mohol zvoliť dátumy, ktoré mu vyhovovali.“ „Tato praxe se hodně odvíjí od období, ve kterém je realizována. Zúčastníte-li se praxe v jarním semestru, setkáte se pravděpodobně s velkým množstvím vyšetření školní zralosti. Vyberete-li si praxi v podzimním semestru, pravděpodobně bude vaším hlavním programem sledování poradenství ohledně přijímacích zkoušek. Ač se to možná nezdá ideální, většina vyšetření pak nakonec stejně vypadá zcela odlišně.“ PPP Žďár nad Sázavou „Rád jsem poznal různorodost pracovišť. Je zajímavé sledovat práci psycholožek s jednotlivci, rodiči, skupinami, třídami a institucemi. Jde o komplexní proces vyžadující dlouhodobé úsilí. Praxi na tomto pracovišti všem doporučuji, poznají různorodost v poradenské a školní psychologii a jejich propojení s dalšími obory.“ Podané ruce „Prax v Podaných rukách je skvelou príležitosťou pre študentov, ktorých zaujíma realizácia preventívnych programov na školách pre mladistvých. Práca je veľmi dynamická a každý realizovaný program v sebe zahŕňa vždy niečo iné a nové, mentori sú veľmi priateľskí a nápomocní, venujú svoj čas na vysvetlenie zažitých skúseností z besedy, aktívne sa však zaujímajú aj o názor a postrehy praktikanta – stážistu. Prax je vhodná pre aktívnych študentov (zapojenie sa do vedenia besedy) aj pre tých, ktorí preferujú skôr rolu pozorovateľa (zaznamenávanie postojových škál, hodnotenie besedy z „nadhľadu“). Termíny praxe aj konkrétne školy si môže študent vybrať sám podľa dohody s mentorom, v prípade vzájomnej spokojnosti ponúkajú Podané ruky aj možnosť spolupráce vo forme pracovného vzťahu. „ „Určitě bych praxi doporučila všem, kteří se chtějí seznámit s technikami práce se třídou. Dále pro ty, kteří třeba nevědí, jestli by v budoucnu chtěli pracovat spíše individuálně, nebo právě s kolektivem. Myslím, že tato zkušenost dokáže dost napovědět. Na pracovišti jsou velmi milí mladí psychologové, kteří vyslechnou všechny vaše dotazy, poznámky a názory. Organizace celé praxe byla naprosto bez problémů, vždy jsme dokázali najít vhodný termín pro obě strany. Také bych praxi doporučila studentům, kteří se zajímají o drogovou tématiku a chtěli by si udělat představu o roli drog mezi mládeží. Celkově byla praxe velmi zajímavá.“