PSY518 Poruchy chování ve školní psychologii Sylabus V rámci předmětu se studenti dozví, jaké typy poruch chování a klientů se nejčastěji v ambulanci školního psychologa nebo psychologa ve středisku výchovné péče objevují. Budeme se bavit jak o individuální práci s dítětem nebo mladistvým, tak s jeho rodinou. Studenti se krom teorie seznámí s nástroji, které je možné při této práci použít (terapeutické pískoviště, sociometrické metody, skupinové nástroje apod.). Kromě toho budeme probírat reálné kazuistiky a diskutovat o nich. Záverečná práce bude spočívat ve vlastních nápadech při popisovaném problému, které budeme (krom písemného vypracování) diskutovat ve skupině v rámci kolokvia. Pá 1.3. 8:00–13:00 výuka proběhne ve středisku výchovné péče Help Me (Bořetická 2, Brno-Vinohrady) 1) Seznámení se se středisky výchovné péče -jakou roli hrají v kontextu ostatních institucí a profesí pracujícími s dětmi s poruchami chování -jak vypadá práce v SVP (denní režim, klientela, jednotliví pracovníci, cíle, opatření, nástroje -jak vypadá práce psychologa v SVP (mezi poradenstvím a terapií, práce s klientem a jeho rodinou, spolupráce s OSPOD) 2) Typy klientů a práce s nimi a) výchovné problémy plynoucí z chyb ve výchově b)záškoláctví (typy záškoláctví a na ně navazující způsob práce) So 2.3. 8:00–13:00 (U43) 1)agresivita a ADHD -jak to rozlišovat -práce s pedagogy a rodiči 2)šikana -příčiny šikany -práce s vnitřním napětím -práce se sebevědomím -pravidla pro třídní kolektiv, učitele, rodiče Pá 15.3. 8:00–13:00 (U53) Práce s rodinou -transgenerační přenos -rodinná terapie -hledání zdrojů -změny výchovných stylů So 16.3. 8:00–13:00 (U53) 1) Specifika dětí z pěstounské péče -„nevysvětlitelné“ jednání a co s ním -narušená důvěra -práce s prarodiči 2)skupinová terapie -vývoj skupiny -nástroje pro práci se skupinou -osobnost terapeuta, souhra terapeutické dvojice