Sylabus kurzu SOC616 Atlas.ti - úvod do práce s programem Jarní semestr 2019, FSS MU Lektor: Mgr. Michal Šindelář Email: sindelar.mich@gmail.com , tel. 733 286 101 Držitel lektorských certifikací od výrobce programu – Certified Atlas.ti Student Trainer (10/2014), Certified Atlas.ti Professional Trainer (9/2015); https://cz.linkedin.com/in/msindelar Často kladená otázka a odpověď Otázka: Mohu kurz navštěvovat i bez registrace nebo zapsání? Sednu si někam dozadu a nebudu rušit, slibuju! Odpověď: Bohužel to nejde. Je to tak častý dotaz, že kdybychom na to přistoupili, pak by kurz formálně navštěvovala možná polovina studentů. Potřebujeme vykazovat výkon a atraktivitu předmětu, a to bez zapsaných studentů nejde. Zapsaní studenti také vždy obdrží hromadné maily, mají přístup ke studijním materiálům a komunikace je potom snadnější. Díky za pochopení. Místo a čas Výuka podle rozvrhu v ISu. Kredity: 2 ECTS Ukončení předmětu: zápočet. Časová náročnost kurzu Účast na výuce (5x90 minut) a seminářích (5x90 minut), celkem 900 minut (20 vyučovacích hodin po 45 minutách). Četba příslušných pasáží z manuálu k programu. Celková časová zátěž kurzu: cca 50 hodin. Podmínky získání zápočtu Účast na výuce a seminářích, práce na vlastním projektu a jeho konzultace během semestru buď individuálně anebo na workshopu. Cíle kurzu Obecným cílem kurzu je seznámit uživatele s programem Atlas.ti, jeho různými částmi a funkcemi, tak, aby byl schopný program samostatně používat při své práci. Absolvent kurzu 1. Bude používat program k různorodým účelům spojených se studiem a prací např. k: A. organizaci literatury, studií B. správě rozmanitých dat (rozhovorů, přepisů, vizuálních dat, článků, poznámek atd.) C. analýze dat (textová data, rozhovory, focus groups) D. analýze otevřených odpovědí z dotazníkového šetření E. tvorbě “systematic review” F. tvorbě odborného textu G. a dalším - viz Best Practices na konci dokumentu 2. Bude rozumět základním principům fungování software Atlas.ti. Absolvent se bude orientovat v prostředí programu a bude obeznámen s většinou nástrojů programu. 3. Bude rozlišovat mezi základními nástroji programu (manažer primárních dokumentů, manažer úryvků, manažer kódů, manažer memo poznámek, hyperlinky a síťové náhledy) a dokáže vysvětlit způsoby jejich použití. 4. Bude schopen použít program a jeho možnosti ve své práci, a to nejen při empirickém výzkumu, ale třeba i při studiu literatury nebo ve snaze o praktické zvládání většího množství rozmanitých dat: A. založit a udržovat hermeneutickou jednotku, spravovat primární dokumenty, spojovat záznamy a jejich přepisy B. tvořit úryvky, přikládat k nim komentáře, propojovat úryvky napříč dokumenty, orientovat se v úryvcích C. kódovat úryvky, definovat vztahy mezi kódy, spravovat úryvky skrze kódy D. třídit a filtrovat data podle zvoleného klíče E. organizovat poznatky skrze memo poznámky F. využívat program k řešení rozmanitých analytických problémů Kurz je praktické povahy. Ačkoliv součástí kurzu bude demonstrace funkcí programu, ukázky různých použití, těžiště kurzu spočívá v praktické práci s programem na modelové sadě dat. Osnova Jak Atlas.ti strukturuje práci s daty · redukce dat z jedné strany · nanášení vrstev na data z druhé strany · kontrola nad rozmanitými, rozsáhlými či komplexními daty · možnost procházet data a do nich zanesených vrstev komentářů, poznámek a pozorování z různých perspektiv Dokumenty a data · typy dokumentů – články, literatura, rozhovory, videa, vizuální data, nahrávky · organizace dokumentů do skupin · vlastnosti dokumentů jako nezávislé proměnné Úryvky · základní jednotka segmentace dat, první krok redukce dat v projektu · rozsah úryvku a jeho analytická užitečnost · nanášení vrstev na úryvek – komentář úryvku jako místo pro interpretaci nebo myšlenku · propojování úryvků mezi sebou pro zachycení souvislostí případně pro stavbu argumentu Kódování · kód jako reprezentant analytické kategorie, konceptu · kód jako „škatulka“ po úryvky, třídící princip · induktivní a deduktivní strategie kódování · kognitivní organizace kódů – barvy a předpony · analytická organizace/kombinace kódů – skupiny kódů, smart skupiny kódů o skupiny kódů – analytické pomůcky pro code-doc table, query tool; třídení kódů pro kódování viz ukázka s indikátory pro dotazníky; možnost zachytit konceptuální význam (komponenty teorie uvnitř skupiny) · automatické kódování · komentář kódu – zachycení obsahu kódu, popis konceptu, využití jako operační definice kódu · propojování kódů mezi sebou – zaznamenání konceptuální struktury · kódování focus groups Síťové náhledy · povaha síťového náhledu jako flexibilní pracovní desky · mechanika nástroje – otevírání, ukládání, nastavení zobrazení objektů · analytické využití – čtení a procházení dat, základní třídění dat, analytická práce s daty · stavba argumentu v síťovém náhledu · propojování objektů a nastavení lokálních a globálních vztahů mezi objekty · filtrování · nanášení vrstev na úryvek – využití názvu úryvku pro základní kategorizaci Memo poznámky · knihovna textů psaných během projektu; memo poznámka vs. komentář úryvku/kódu · typy „memo“ poznámek o výzkumná „opravdová“ mema – reflexe, uvažování, poznámky, výstupy z porovnávání a třídění dat o teoretické, rešerše literatury, viz náčrt kapitoly o emocích o metodologické – výzkumné otázky, výzkumný design, strategie a další postup, okruhy rozhovorů, poznámky k dotazníkům a sekundárnímu průzkumu aj. o analytické – interpretace dat Analytické nástroje a další · Code-Document Table – příklad proměny mluvčích v médiích; rešerše dotazníků pro sekundární analýzu dat v dizertaci · Query Tool · Coocurrence Table · output · vyhledávání Konkrétní analytické problémy · kvantitativní dotazník a analýza otevřených odpovědí · výskyt tématu/proměnných v čase v článcích (doc-code table) · Thematic Content Analysis a sémantická struktura hodnocení tabáku