A-4. Teorie a výzkum Kvantitativní výzkum SPP 118 2014 Vědecký proces •Teorie • •C •Předpovědi / predikce / hypotézy • •D •Pozorování / měření / výzkum • • A •Empirická zobecnění • • B •generují •ověřovány pomocí / porovnány s •produkují •Podporují / odporují / naznačují změny v •Výzkumník něco vidí (A), dále zkouší popsat a vysvětlit co vidí (A-B), pak se snaží udělat předpovědi na základě své teorie (D-C), které pak znovu porovnává s tím co vidí (D-A). Deduktivní a induktivní argumentace / zdůvodňování •Deduktivní (přístup „testování teorie“*) •Pokud Jana je členem odborů, pak bude volit Demokraty. •Jana je členkou odborů. •Pak, Jana volí Demokraty • •Induktivní (přístup „výstavba teorie“*) •Hubert, Walter a Jana, kteří jsou členy odborů, volí Demokraty. •Proto, všichni členové odborů volí Demokraty. • •*De Vaus •Zdůvodňování / Inference •= pokus učinit závěry o řádu empirického (zkušenostního, smyslového) světa na základě pozorování / evidence •Výraz •Nejjednodušší element •Má vlastnost/význam/smysl •Nelze posuzovat pravdivost •=koncept, slovo •př. pes •Výrok / tvrzení •= soud o výrazu / výrazech •Tvrzení (oznamovací věta) •Pravdivý / nepravdivý •př. Pes je savec Abstraktní tvrzení •Několik výrazů formuje abstraktní tvrzení z kterých jsou odvozeny pozorovatelné události • •Druhy abstraktních tvrzení • 1.hypotézy - pokud pozorovatelné predikce nebyly ještě testovány/ověřeny 2.Empirická zobecnění– hypotézy odvozené přímo z pozorování 3.Zákony– empirická zobecnění které byly opakovaně ověřovány a jsou široce přijímány jako platné • • a)Je-li objem plynu konstantní, a teplota vzroste, pak se tlak plynu zvýší (Boylův zákon). • •b) Pokud plní člověk jednoduchý úkol, pak bude jeho výkon lepší v přítomnosti druhých než o samotě. •změna v 1. sadě událostí (teplota plynu / přítomnost druhých) je následována změnou v 2. sadě (tlak plynu / výkon člověka), za určitých podmínek/předpokladů ( konstantní objem / jednoduchý úkol) •Zákony, vysvětlení a predikce /předpověď Teorie • •slouží k vysvětlení zákonů, hypotéz a empirických zobecnění, •Pokouší se odpovědět na otázku „proč“? •Např. Proč Je-li objem plynu konstantní, a teplota vzroste, pak se tlak plynu zvýší? • •Protože: •1. Zvýší-li se teplota (A), zvýší se kinetická energie plynných částic (B). •2. Jakmile B, zvýší se rychlost pohybu částic (C) •3. Jakmile C, ale není jim umožněno cestovat dále protože nádoba má konstantní objem, narážejí do vnitřních stěn nádoby častěji a s větší razancí (D) •4. Jamile D, tlak na stěny nádoby se zvyšuje (E) •5. A proto, je-li objem nádoby konstantní (předpoklad), pak jakmile se zvýší teplota (A), zvýší se tlak (E). •= kinetická teorie plynů • • • • • •Cíl teorie = vysvětlit co nejširší spektrum jevů v reálném světě •Jak toho dosáhnout? 1.Vysokou mírou abstraktnosti 2. Malým množstvím předpokladů / podmínek • • •Pozor! Potvrzení predikce není dostačující podmínkou pro potvrzení teorie • Proč? Protože může existovat více teorií, které vysvětlují dané empirické pravidelnosti a které produkují stejné predikce. • •př. Teorie sociální podpory •Přítomnost druhých podporuje výkon při jednoduchých úkolech, •1. protože pouhá fyzická přítomnost druhých zvyšuje člověkovo fyziologické podráždění / vzrušení / aktivitu •vs. •2. protože člověk věří, že přítomní lidé posuzují a hodnotí jeho chování / výkon Teorie Testování teorie •Skrze sadu hypotéz: použitím deduktivní logiky vytvoříme sadu hypotéz, které testujeme na datech v terénu. Pokud je teorie pravdivá pak musí nastat určité skutečnosti v reálném světě. •Př. Ne rozvod sám o sobě ale úroveň konfliktu mezi rodiči ovlivňují pohodu dítěte (teorie rodičovského konfliktu) •Pokud je pravdivá, pak musí platit že (hypotézy): • • • Rodiče rozvedeni Úroveň konfliktu NE ANO NÍZKÁ (a) (b) VYSOKÁ ( c ) (d) • • 1)Děti v situace „a“ a „b“ budou stejně „v pohodě“ 2)Děti v situaci „c“ a „d“ budou stejně „v nepohodě“ 3)Děti v situaci „c“ si povedou hůř než v situaci „a“(totéž u „d“ vs. „b“) 4)Děti v situaci „b“ si povedou lépe než děti v situaci „c“ (totéž u „a“ vs. „d“) 1) Další teorie •Hakimina teorie preferencí (Hakims preference theory 2000,2003) – rodinná politika, porodnost –3 typy žen: zaměřené na rodinu (20%), na práci (20%), adaptivní – kombinace práce a rodiny (60%) –Různé typy – různé nástroje rodinné politiky –Různé typy – různá úroveň fertility – př. hypotéz: pokud je teorie pravdivá, pak ženy zaměřené na rodinu budou mít více dětí než ženy zaměřené na práci –V ČR testoval Rabušic a Chromková-Manea (Rabušic a Chromková-Manea 2007: Hakims preference theory in the czech context) Typologie jako prediktor fertility •Zdroj: Rabušic a Chromková-Manea 2007 Typologie jako prediktor postojů k nástrojům rodinné politiky •Zdroj: Rabušic a Chromková-Manea 2007 Další teorie 2 •Herzbergova dvoufaktorová teorie (Herzberg two-factor theory 1959) pracovní spokojenosti –Nespokojenost nelze měřit na jedné škále •Hygienické faktory: vztahy, podmínky, peníze, jistota (nespokojenost vs. absence nespokojenosti) •Motivační faktory: uznání, úspěch, postup, práce samotná (uspokojení vs. absence uspokojení) •Uspokojení hygienických faktorů vede k prevenci nespokojenosti (disssatisfaction) a špatnému výkonu ale pouze uspokojení motivačních faktorů vede k lepšímu než standardnímu výkonu. •Výzkumné otázky a hypotézy •Výzkumné otázky • •Snižuje počet doktorů a poměr doktorů specialistů úmrtnost? • •Jsou v manželství muži při konverzaci více náchylní k používání negativního chování jako stěžování, kritizování, obrana atd. než ženy? • •Stimulují domácí investice v chudých zemích ekonomický růst více než zahraniční investice? •Hypotézy •= předběžné odpovědi na výzkumné otázky •= očekávaný ale nepotvrzený vztah mezi dvěma nebo více proměnnými • •- hypotéza by měla spekulovat o •1) podstatě vztahu – tj. indikovat která proměnná predikuje / předpovídá kterou •2) formě vztahu - tj. jak změna v jedné proměnné je vztažena ke změně v druhé proměnné • •Např. hypotézou „Vzrůst ve vzdělání bude mít za následek pokles v předsudečnosti“ říkáme, že •1) vzdělání predikuje předsudečnost •2) jakmile se vzdělání zvýší, předsudečnost se sníží •Hypotézy •Formy hypotéz (1) •1. „Pokud-pak“ výrok (podmíněný výrok) • •Podmínka (kategorie proměnné) která následuje po „pokud“ způsobuje podmínku (kategorii proměnné) která následuje po „pak“ • •Např. Pokud je člověk vysoce vzdělaný, pak bude vykazovat nízkou míru předsudečnosti. • •2. Matematický výrok • • Y= f(X), čteme že Y je funkcí X •např. předsudečnost je funkcí vzdělání • - v podstatě podmíněný výrok, protože Y = f(X) říká, že pokud •(a pouze pokud) X má tuto hodnotu, pak Y bude mít tuto hodnotu •další např. E = mc2 •(energie je rovna hmotě krát rychlosti světla na druhou) •Např. Předsudečnost = 10 - ½ vzdělání • •Formy hypotéz (2) •3. kontinuální výroky • •Čím větší X, tím větší Y •(vzrůst v jedné proměnné bude následovat vzrůst v druhé) • •Např. „Čím vyšší vzdělání, tím nižší předsudečnost“ nebo trochu jinak „Jakmile se vzdělání zvýší, tak se předsudečnost sníží“ • •4. výroky rozdílu • •Např. „Lidé s vysokým zděláním budou vykazovat nižší míru předsudečnosti než lidé s nízkým vzděláním“ • •Použití 3 nebo 4 závisí na typu proměnných •(3=poměrové a intervalové, 4=nominální a ordinální) Pracovní hypotézy •= převedení hypotéz do měřitelné podoby • •Př. Co je předsudečnost? • Jaké jsou měřitelné indikace předsudečnosti? • •Př. Hypotéza: •„Čím více podnětů týkajících se politiky osoba dostává, tím vyšší je pravděpodobnost, že bude participovat v politice“ • •…….Nezávisle proměnná: expozice politickým stimulům • •Indikace: - Frekvence sledování politických pořadů v TV - ……………………………………….v rozhlase - Čtení politických rubrik v novinách - Politické debaty v rodině - ………………….s přáteli - Odebírání nebo četba politicky orientovaných periodik - Atd. • •……..Závisle proměnná: míra politické participace • •Indikace: • hlasování ve volbách • členství v politické straně • podílení se na předvolební agitaci • členství v sociálních sdruženích (feministických, environmentálních..) • ……Pracovní hypotézy • •„Lidé, kteří čtou pravidelně politické rubriky, hlasují ve volbách častěji, než osoby které nečtou“ • •„Lidé kteří sledují politické pořady jsou častěji aktivními členy politické strany než ti, kteří nesledují“ • •..atd. •Teorie redukce nejistoty skrze rodičovství •(Friedman et al.1994) •3 základní strategie redukce nejistoty: zaměstnání, manželství a rodičovství. •Rozvod ohrožuje manželství. Proto ti, kteří čelí objektivně vyššímu riziku rozvodu mají větší potřebu redukovat nejistotu, a budou pravděpodobněji než jiní vyhledávat rodičovství jako jeden z alternativních prostředků redukce nejistoty. • Výzkumy ukazují, že tři typy manželství jsou náchylnější k rozvodům: páry pocházející z různých náboženských, sociálních a vzdělanostních vrstev, lidé z nižších sociálních vrstev, a lidé, kteří vstupovali do manželství v nízkém věku. předpoklad hypotéza hlavní Hypotézy pracovní Lidé usilují o snižování nejistoty HA 1 Objektivní riziko rozvodu má pozitivní efekt na časování rodičovství ? předpoklad hypotéza hlavní Hypotézy pracovní Lidé usilují o snižování nejistoty HA 1 Objektivní riziko rozvodu má pozitivní efekt na časování rodičovství Např. Čím vyšší vzdělanostní rozdíl mezi partnery, tím vyšší pravděpodobnost narození dítěte Nebo Čím nižší věk partnerů v době uzavření manželství, tím dříve (od uzavření manželství) se jim narodí dítě. Nebo Je-li jeden z rodičů katolík a druhý ateista, budou mít dříve dítě než nábožensky homogenní páry.