Operacionalizace §Prvek teorie, který nabývá několika dimenzí §Např. dimenze deprivace: o ekonomická deprivace, o psychická d. o sociální d. o fyzická d. o politická d. Teoretická proměnná (= koncept) Problém s empirickým šetřením konceptu §Teoretické proměnné většinou představují něco, o co je nepozorovatelné, o na co se nedá zeptat běžnými slovy, o a co se nedá z dokumentů studovat. §Nelze je v sociální realitě zkoumat technikami šetření empirických dat napřímo – potřeba operacionalizace Operacionalizační kroky 1.Nalezení, nebo stanovení, odborné definice zkoumané teoretické proměnné a jejich dimenzí. 2.Nalezení ukazatelů (indikátorových proměnných) teoretické proměnné 3.Přiřazení technik empirického šetření dat k indikátorovým proměnným 4.Převedení indikátorových proměnných na veličiny stanovením úrovní měření Operacionalizace „deprivace“ Převod proměnné na veličinu §(Indikátorová) proměnná: Zapojení se do činností v zájmových organizacích Otázka na počet členství v zájmových organizacích: „V kolika zájmových organizacích jste členem / členkou?“ Úroveň měření: Poměrová => Poměrová veličina „Členství“ §(Indikátorová) proměnná: Zapojení se do činností v zájmových organizacích Otázka na povahu činnost v dané zájmové organizaci. „Podílíte se tvorbě programu v organizaci?“ Ano (1); Spíše ano (2); Nevím (3); Spíše ne (4); Ne (5) Úroveň měření: Ordinální => Ordinální veličina „Program“ Ukazatel (= Indikátor). Definice §Ukazatel je určitý jev, z jehož výskytu můžeme s vysokou pravděpodobností usuzovat na výskyt zkoumaného jevu. (Stefan Nowak) §Ukazatel v užším smyslu: ukazatel je pozorovatelný jev. Druhy ukazatelů (v užším smyslu) §Ukazatel je přímo jevem, který chceme zkoumat: definiční ukazatel. (Poznámka: Není třeba druhého operacionalizačního kroku.) §Ukazatel je ve věcném vztahu se zkoumaným jevem: věcný ukazatel. oUkazatel a zkoumaný jev mají povahu pozorovatelných jevů. Vztah mezi ukazatelem a zkoumaným jevem se dá empiricky ověřit. Empirické ukazatele. oUkazatel je pozorovatelný a zkoumaný jev je nepozorovatelný. Na existenci zkoumaného jevu výzkumník usuzuje na základě jeho vztahu k ukazateli. Inferenční ukazatel. Validita ukazatele §Ukazatel = indicator ; Zkoumaný, indikovaný jev = indicatum. §Rozsah: množina objektů, jevů sociálního světa. §Poměr rozsahu indicatoru (I) ku rozsahu indicata (C) = míra validity ukazatele. Nevalidní ukazatel §Indicator (I) vůbec neukazuje indicatum (C). §Jestliže se objeví indicatum, pak jej indicator nikdy neukáže. §Např.: Atraktivní vzhled (I); Lidský kapitál (C). C I Méně validní ukazatel §Indicator (I) někdy ukazuje jevy, které nejsou indicatem (C). §Jestliže se objeví indicatum, pak jej indicator někdy neukáže. §Např.: Společenské styky (I); Lidský kapitál (C). IC I C Více validní ukazatel §Indicator (I) ukazuje pouze indicatum (C). §Jestliže se objeví indicatum, pak jej indicator někdy neukáže. §Např.: Vrozené schopnosti (I); Lidský kapitál (C) I C Více validní ukazatel §Indicator (I) někdy ukazuje jevy, které nejsou indicatem (C). §Jestliže se objeví indicatum, pak jej indicator vždy ukáže. §Např.: Nejvyšší dosažené vzdělání (I); Lidský kapitál (C) C I §Indicator (I) ukazuje pouze indicatum (C). §Jestliže se objeví indicatum, pak jej indicator vždy ukáže. IC Zcela validní ukazatel Seminář, příklad §Výzkumnice indikuje výši lidského kapitálu pracovníka (indicatum) nejvyšším dosaženým vzděláním pracovníka (indicator). §Jaký druh ukazatele představuje nejvyšší dosažené vzdělání? §Jaký je poměr rozsahu indicata k rozsahu indicatoru? §Co plyne z výše uvedeného poměru rozsahů pro validitu indicatoru? Operacionalizace. Příklad k procvičení §Indicatum: Motivace ke studiu na VŠ. §Indicator: Docházka na přednášky. §Jaký druh ukazatele představuje docházka na přednášky? §Jaký je poměr rozsahu indicata k rozsahu indicatoru? §Co plyne z výše uvedeného poměru rozsahů pro validitu indicatoru?