Design A A teacher wants to know the effects of certain teaching methods on the results of the exams. There are two independent variables the teacher is interested in: A-assignments to be completed in groups (cat. !) or individually (cat. 2) and B-teaching extensively (students just listening-cat. I) or intensively (interacting with the students-cat. 2). Of the 375 students in the class, 60 were prepared to participate in an experiment; they were randomly assigned to the four groups consisting of the combination of the categories of variables A and B. After the experimental semester, it turned out that 3 students had not complied with their assignment; they were left out from the final analyses. All experimental' students took their exams, with the following result: AH I 1 average score (out of 10): 7.1 AB = 12 AB =21 AB = 22 6.9 6.8 6.9 Design I) In a psychiatric ward of an hospital the effectiveness of a new therapy was investigated. Characteristic of this new therapy was the emphasis on maintaining as much as possible the usual social roles patients used to play. The experimental group getting the new therapy consisted of all patients that were admitted to the hospital during tiie period Jan. 1998 - May 1999. The control group, getting the traditional treatment, consisted of all patients that were admitted during the period Jan. 1997 - Dee. 1997. The success of the new therapy was evaluated (among other things) by means of the percentage of people that had to be admitted again within a period of 12 months. For the experimental group this percentage was 24.8% and for (he control group 22.2%. Seminář ..validita a reliabilita": Úkol: Zhodnoťte následující výzkumné designy z hlediska interní (kauzální), konstruktové a externí validity Příklad č. 1 - zadání: Vláda se obává svého narůstajícího negativního obrazu v oblasti sociální politiky. Napr. stále více lidí si myslí, že se vláda nestará o chudé. Nicméně vláda se domnívá, že jde o komunikační nedorozumění způsobené slabou komunikací vládních aktivit s veřejností. Rozhodne se tedy veřejnost lépe informovat. Realizuje pilotní studii, kdy vybere náhodně 1350 lidí starších 18 let. Tito lidé po dobu 3 měsíců obdrží každý týden informační brož'jru o vládní sociální politice. Po 3 měsících jsou tito lidé dotazováni ohledně svých postojů k vládni sociální politice a na to, jak často brožury četli. 2 1350 potenciálních respondentů odpovědělo 837. Na základě odpovědí byli respondenti rozděleni do třech skupin: nikdy nečetli brožuru (423), někdy četli brožuru (302) a vždy četli brožuru (112), Ukázalo se, že čím vice lidé četli brožuru, tim pozitivnější byl jejich postoj k vládní sociální politice: spokojeno s vládní politikou bylo 47% mezi „nikdy nečetli'1, 56% mezi „někdy četli" a 73% mezi „vždy četli". Na základě tohoto zjištění vláda vyvodila závěr v souladu s očekáváním, že čím více informací je lidem poskytnuto, tím spokojenější jsou lidé s vládní sociální politikou. Na základě výsledků pilotní studie se vláda rozhodla realizovat informační kampaň celoplošně. 0, x + X +4 .c n :lei . o Sem inář VPL1 1 8 Úkol: Zhodnoťte následující výzkumné designy z hlediska interní (kauzální) konstruktové a externí validity Příklady možných hrozeb interní validity: A) Absence náhodného rozdělení do skupin (kontrolní skupina pouze implicitní v podobě lidí, kteří odpověděli, že brožuru nečetli) - přítomnost „samovýběru" -hrozba selekce - např. číst mohli ti, co se pozitivně zajímají, tedy že ve skutečnosti platí opačná kauzalita: čím více jsou nakloněni, tím více čtou B) Žádná kontrola nad „dávkováním" intervenční látky - respondenti si mohli sami nadávkovat látku v souladu s tím, jak si oni sami myslí, že je od nich očekáváno (odraz „poslušnosti") - vysoká korelace mezi informovaností a postojem může být pouze odrazem vyšší poslušnosti/loajality (tedy poslušnější lidé uvedli, že četli vždy a faktor poslušnosti způsobil i pozitivní postoj k politice) C) Absence pretestu - vůbec není známo, jakou míru spokojenosti vykazovali testovaní lidé před obdržením brožury - např. lidé, co četli brožury vždy, mohli být na počátku daleko spokojenější s vládní politikou, než ti co je nečetli - ve skutečnosti je tedy možný i negativní efekt (na počátku studie je mezi „čtenáři" a „nečtenáři" větší rozdíl ve spokojenosti ve prospěch „čtenářů" než na konci) D) I kdyby implicitní skupiny byly před obdržením brožury v průměru podobné, co se týče míry spokojenosti s politikou, nelze vyloučit, že díky neznámé podobě 38% odpadu (který mohl být různý a systematický v různých skupinách) nedošlo k naměření různé míry spokojenosti díky tomuto různému odpadu a ne díky skutečnému efektu informační brožury - hrozba experimentální úmrtnosti. Možné hrozby externí validity: A) Nenáhodný vzorek - přesněji vzorek byl sice vybrán náhodnou procedurou, nicméně v důsledku velkého „odpadu" (1350 - 837 - 513 lidí neodpovědělo, tj. 38%) o kterém nelze předpokládat, že by byl náhodný Možné hrozby konstruktové validity: A) Lze posoudit validitu částečně obsahově (obsahová validita) a zjevnou validitu. V této souvislosti text užívá termíny „slabá komunikace", „čím více informací je lidem poskytnuto, tím spokojenější jsou lidé s vládní sociální politikou", „informační kampaň". Pokud je informační brožura standardního (očekávaného) vyhotovení, pak je konzistentní s konstruktem „informační kampaň". Nyní ke vztahu „čím více informací je lidem poskytnuto, tím spokojenější jsou lidé s vládní sociální politikou". První část vztahu tedy „čím více informací je lidem poskytnuto" je spíše na úrovni indikace než na úrovni konstruktu (kterým by byla např. „informovanost"). Míra informovanosti jakožto konstrukt se v textu explicitně nevyskytuje - posuzovat konstruktovou validitu je tudíž irelevantní. Validitu konstruktu „spokojenost s vládní sociální politikou" nelze posoudit, neboť v textu nejsou informace o indikacích konstruktu. }j>k%Lrfk f ?7 Xn ■-1 r ^ ZI0/, S 2^ lift -f .—. y ŕi m ' 11z x< , ha I w 441 -J IM U)ä^al /ta n ,2 vi'at (b--- 72 si/m líru OPPAdlo tí\ 15" 3i 41 Z. - 7 3> % %tm*o> MB- 4J f "HZ ^0 f ^ - 1ZZ ^ Ml f Í0% S** -f - T T T, ť os T n 1í? jf?3 V) [ ^ J Ttt>y 6V o0 PAD S% TA^