Úvod do kurzu – struktura a požadavky ZUR559 Kvantitativní metody výzkumu médií Cíle —Naučiť sa samostatne navrhnúť a realizovať vlastný kvantitatívny empirický výskum na relevantnú tému z oblasti mediálnych štúdií —Vhľad do toho, ako sa generujú sociálno-vedné poznatky —Schopnosť zadať výskum a kriticky zhodnotiť už realizovaný výskum a dáta — Struktura kurzu —28.2. Design empirického výzkumu. Tvorba návrhu výzkumu. Výzkumné téma a výzkumný problém. Jak napsat úvod. —7.3. Diskuze nad návrhy výzkumných témat a problémů. Teoretický kontext výzkumu. Práce s literaturou. Cíl výzkumu. Výzkumné otázky. —14.3. Workshop I: diskuse nad návrhy projektů —21.3. Individuální práce na výzkumném projektu. —28.3. Hypotézy a operacionalizace. — — — Struktura kurzu —4.4. Volba výzkumné strategie, metody a techniky sběru dat. Volba výzkumného souboru. —11.4. Workshop II: diskuse nad návrhy projektů —18.4. Individuální práce na výzkumném projektu. —25.4. Survey. —2.5. Obsahová analýza. —9.5. Survey a obsahová analýza – cvičení. —16.5. Individuální práce na výzkumném projektu. — — Požadavky pro udělení zápočtu 1.účast a aktivní participace v hodinách: absence a jejich omluvy se řídí pravidly uvedenými ve studijním řádu; jedna absence bez omluvy je akceptována 2.vypracování vlastního výzkumného projektu, odevzdávání průběžných verzí a ústní obhajoba finální verze (pozn.: projekt je možné zpracovávat ve dvojicích): —do 11. 3.: odevzdání první části vlastního výzkumného projektu do ISu; prezentace na hodině; nebodováno —do 8. 4.: odevzdání druhé části vlastního výzkumného projektu do ISu; nebodováno —do 19. 5.: odevzdání kompletní verze projektu v elektronické verzi do ISu; je třeba získat min. 50 b (max. 80 b) Struktura výzkumného projektu I. —A. Do 11.3. —predstavenie výskumnej témy —formulácia výskumného problému —zdôvodnenie voľby témy výskumu – akademická a sociálna relevancia —teoretický kontext výskumu a prehľad literatúry —B. Do 8.4.: opravená prvá verzia + —špecifikácia výskumného cieľa („cieľom tohto výskumu je/bude…“) —formulácia hlavnej výskumnej otázky/otázok a vedľajších výskumných otázok —formulácia hypotéz (min. 5 hypotéz) + ich zdôvodnenie —operacionalizácia: stanovenie indikátorov —voľba metódy výskumu a jej zdôvodnenie, stručný popis metódy —popis výskumného súboru + výberovej techniky Struktura výzkumného projektu II. —C. Do 19.5. – finální verze, bodováno —zoznam základnej literatúry k téme (minimálne 10 relevantných akademických textov) —výskumný nástroj: v prípade survey návrh dotazníku; v prípade obsahovej analýzy návrh kódovacieho kľúča Otázky —Motivace? (Diplomová práce?) —Speciální očekávání? — Témata —Zpravodajství v RTVS před a po volbě nového generálního ředitele (komparativní obsahová analýza) —Ženy v médiích jako autorky a aktérky: analýza trendů ve zpravodajském a publicistickém obsahu —Mediální zobrazovaní žen-političek —Zrádcové a presstituti nebo strážní psi demokracie? Komparativní analýza mediálního obrazu novinářů —Ekonomické přežití médií v čase Googlu a Facebooku: analýza možností a rizik financování médií —Objektivita a vyváženost mediálního pokrytí volebních kampaní, případně vybraných významných události —Mediální reprezentace různých marginalizovaných skupin (např. lidí se zdravotním postižením, etnických menšin, LGBTQ+, apod.) Inspirace 1.Journal of Communication 2.Applied Linguistics 3.Political Communication 4.International Journal of Press/Politics 5.Communication Theory 6.Information Communication and Society 7.New Media and Society 8.Journal of Advertising 9.Communication Research 10.Human Communication Research 11.Public Opinion Quarterly 12.Media Psychology 13.Research on Language and Social Interaction 14.Internet Research 15.European Journal of Communication 16.Journalism and Mass Communication Quarterly 17.Mass Communication and Society 18.Journalism 19.Communication Monographs 20.Public Understanding of Science http://knihovna.fss.muni.cz/ezdroje.php