Druhořadé volby POLb1120 Kampaně v České republice 9. března 2020 / Miloš Gregor ‣volby do Evropského parlamentu ‣volby do krajských zastupitelstev mgregor@fss.muni.cz mgregor@fss.muni.cz volby do Evropského parlamentu mgregor@fss.muni.cz volby do EP - témata a kampaně ‣1,5 měsíce po vstupu ČR do EU ‣24 mandátů ‣32 stran a hnutí ‣národní témata ‣ODS referendum o vládě 2004 mgregor@fss.muni.cz volby do EP - témata a kampaně ‣22 mandátů ‣33 stran a hnutí ‣pád vlády Mirka Topolánka –> kabinet Jana Fischera ‣ODS: kritika hejtmanů za ČSSD (www.cssdprotivam.cz) ‣ČSSD: boj proti hospodářské krizi + referendum o vládě 2009 mgregor@fss.muni.cz volby do EP - témata a kampaně ‣21 mandátů ‣38 stran a hnutí ‣nebylo referendum o vládě ‣evropská témata ! 2014 mgregor@fss.muni.cz volby do EP - témata a kampaně ‣21 mandátů ‣39 stran a hnutí ‣dezinformace a fake news, které se nestaly ‣chybělo jednotící téma ‣dvojí kvalita potravin 2019 mgregor@fss.muni.cz volby do EP - výsledky 2004 (volební účast 28,3 %) ODS - 30 % KSČM - 20,3 % SNK-ED - 11 % KDU-ČSL - 9,6 % ČSSD - 8,8 % Nezávislí - 8,2 % mgregor@fss.muni.cz volby do EP - výsledky 2009 (volební účast 28,2 %) ODS - 31,5 % ČSSD - 22,4 % KSČM - 14,2 % KDU-ČSL - 7,7 % mgregor@fss.muni.cz volby do EP - výsledky 2014 (volební účast 18,2 %) ANO - 16,1 % TOP 09 + STAN - 16,0 % ČSSD - 14,2 % KSČM- 11,0 % KDU-ČSL - 10,0 % ODS - 7,7 % SSO - 5,2 % mgregor@fss.muni.cz volby do EP - výsledky 2019 (volební účast 28,7 %) ANO - 21,2 % ODS - 14,5 % Piráti - 14,0 % Spojenci pro Evropu (STAN + TOP 09) - 11,7 % SPD - 9,1 % KDU-ČSL - 7,2 % KSČM- 6,9 % ————————— ČSSD - 4,0 % mgregor@fss.muni.cz volby do krajských zastupitelstev mgregor@fss.muni.cz volby do krajských zastupitelstev ‣ 2000 a 2004 - značně decentralizované ‣ 2008 a 2012 - zřetelná míra centraliace u ČSSD ‣ 2016 - opět spíše decentralizované mgregor@fss.muni.cz volby do krajských zastupitelstev 2012 ‣ČSSD: 134 miliard Kč chtějí ODS & TOP 09 darovat církvím. ‣ Řekněte dost Nečasově vládě/ Řekněte dost bezohledné vládě. ‣ODS: Ze sídla získaného v restituci se teď káže proti restituci. ‣KDU-ČSL: Chcete za vzdělání platit stále více? My teda ne!!! ‣KSČM: Jiná cesta je možná. Zastavíme koalici a její ‘reformy’. ‣TOP 09: Neměla celostátní téma/slogan. Víc, než si myslíte. mgregor@fss.muni.cz volby do krajských zastupitelstev případová studie: volby do krajských zastupitelstev 2012 otázka církví v ČR = narovnání vztahu státu s církvemi narovnání vztahu státu s církvemi = církevní restituce mgregor@fss.muni.cz volby do krajských zastupitelstev ‣argumenty politiků proti ‣argumenty politiků pro ‣názor veřejnosti mgregor@fss.muni.cz volby do krajských zastupitelstev ‣ vrácení nemovitého majetku za 75 mld. Kč ‣ vyplacení 59 mld. Kč za 30 let (+ inflace) ‣ postupné snižování dotací církvím až na nulu ‣ zastánci: KDU-ČSL a TOP 09 ‣ odpůrci: KSČM, ČSSD a ANO mgregor@fss.muni.cz podstata? 1) Nečasovy církevní restituce zadluží stát. 2) Rozdání majetku Vatikánu. 3) Jedná se o nespravedlivý dar. mgregor@fss.muni.cz kritika ČSSD mgregor@fss.muni.cz kritika ČSSD mgregor@fss.muni.cz kritika ČSSD mgregor@fss.muni.cz kritika ČSSD mgregor@fss.muni.cz kritika ČSSD "Je to náš plakát, není to podvrh. Chceme tím vyburcovat voliče, aby určitě přišli volit a pomohli nám svrhnout vládu," mgregor@fss.muni.cz kritika ČSSD "Máme k dispozici analýzy, podle nichž by některé objekty v areálu Pražského hradu opravdu mohly být vydány a to nechceme připustit.” zdroj: iDnes.cz, 5. 10. 2012 Anna Matušková srpen 2012 mgregor@fss.muni.cz “Je plně logické, že sociální demokraté budou na církev i zákon útočit. Ostatně to dělají již delší dobu a proti současné podobě zákona se jasně vymezují. V případě ‘nabírání’ politických bodů je jasné, že rétorika a podova kampaně bude vyhrocená.” 1) Zákon neznamená riziko prolomení Benešových dekretů 2) Zákon nezvýhodní církve před všemi ostatními skupinami restituentů 3) Největším vlastníkem nemovitého majetku se nestane cizí stát Vatikán 4) Rozsah vydávaného majetku je a bude známý 5) Finanční náhrady se poskytnou jen za nevydaný majetek církve 6) Finanční kompenzace není nadhodnocená 7) Církevní restituce nezvýší zadluženost státu 8) Zákon nezmění politické poměry v zemi ani jeho nekonfesní podstatu 9) Stát nebude mít dohled nad církevním majetkem 10) Nezatěžujeme budoucí generace, řešíme nespravedlnost mgregor@fss.muni.cz obhajoba TOP 09 Pro vrácení takového majetku platí: a) stát se musel stát vlastníkem až po 25. února 1948, a b) církvím za vyvlastněný majetek nebyla vyplacena žádná náhrada. mgregor@fss.muni.cz obhajoba TOP 09 1) Zákon neznamená riziko prolomení Benešových dekretů 2) Zákon nezvýhodní církve před všemi ostatními skupinami restituentů Na rozdíl od restituentů, kterým byl majetek vrácen už v 90. letech, církve navíc nemohou už 20 let čerpat ze svého majetku žádné výnosy. Jen výnosy z církevních lesů za uplynulou dobu dosáhly miliardových hodnot. mgregor@fss.muni.cz obhajoba TOP 09 3) Největším vlastníkem nemovitého majetku se nestane stát Vatikán Zákon o církevních restitucích se týká celkem 17 církví, z nichž katolickou církev reprezentují Církev římskokatolická a Církev řeckokatolická. Zbylých 15 církví nemá na Vatikán žádnou vazbu. 4) Rozsah vydávaného majetku je a bude známý Zákon říká, že se církvím vydá cca 200 tisíc ha naturálně a za 61 tisíc ha dostanou finanční náhradu. mgregor@fss.muni.cz obhajoba TOP 09 5) Finanční náhrady se poskytnou jen za nevydaný majetek církve Finanční náhrada 59 mld. korun je náhrada za majetek, který se vydávat nebude. Vypočítala se tak, že se od celkové hodnoty původního církevního majetku (134 mld. Kč) odečetla hodnota majetku, který se církvím vydat může (75 mld. Kč). 6) Finanční kompenzace není nadhodnocená Používají se tržní ceny, aby výsledné ocenění představovalo spravedlivou hodnotu majetku, kterým stát církvím v minulosti protiprávně odebral, a se kterým nemohly nakládat a mít z něj užitek. mgregor@fss.muni.cz obhajoba TOP 09 7) Církevní restituce nezvýší zadluženost státu Za nevydaný majetek bude církvím vyplacena náhrada ve výši 59 mld. Kč. Tuto částka bude stát splácet po dobu 30-ti let ve výši cca 2 miliardy ročně (to jsou necelé dvě tisíciny státního rozpočtu). 8) Zákon nezmění politické poměry v zemi ani jeho nekonfesní podstatu V právním státě je nepřípustné nevrátit majetek komukoliv jen proto, že zastává jiné názory. Zákon nekonfesnost státu podpoří. mgregor@fss.muni.cz obhajoba TOP 09 9) Stát nebude mít dohled nad církevním majetkem Dnes platná Listina základních práv a svobod stanoví, že stát se nesmí vázat na žádné náboženské vyznání a že církve jsou na státu nezávislé a spravují si své záležitosti nezávisle na státních orgánech. 10) Nezatěžujeme budoucí generace, řešíme nespravedlnost ČR je nástupcem bývalého československého státu, který církevní majetek v rozporu se svými vlastními zákony zabral. “Na první pohled se může dokonce zdát, že ČSSD odmítá vyrovnání s církvemi úplně, až následně se výrazně menším písmem dozvídáme o jakémsi “Církevním fondu” a výnosu z něj. Kampaň se tedy mohla zdát poněkud zjednodušující a populistická.” mgregor@fss.muni.cz Veřejné mínění ‣ mediální prostor patřil ČSSD ‣ “okurková” sezóna ‣ snaha překrýt jiná témata a kouzy Markething.cz mgregor@fss.muni.cz Počty věřících zdroj: sčítání lidu, domů a bytů 2011 mgregor@fss.muni.cz “Každý má svoji pravdu. Jde jen o to, čí pravda bude víc slyšet.” příště (16.3.) nás čeká:
 On-line kampaně díky za pozornost! mgregor@fss.muni.cz