Základy psychologie tvořivosti  Jarní semestr 2020, rozsah: 1/1, „B“, 4 kredity Garantka: Doc. Mgr​. Lenka Lacinová​, Ph.D (lacinova@fss.muni.cz)1 Vyučující: Mgr. ​Eva Pavlíková ​(konzultace po domluvě, epavliko@gmail.com) C ílem tohoto výběrového semináře je nejen se poučit o psychologickém pojetí tvořivosti akademicky, tj. studiem příslušné teorie, ale rovněž si zkusit tvořit a prožít pocity provázející proces vlastního tvoření. Předmět je svou povahou ​AKTIVNÍ ​a ​INTERAKTIVNÍ​– očekává se bdělá a nadšením sršící účast.. Výuka PSYb1550 se koná: KDY: ​pondělí V KOLIK: ​16:00 – 17:40 KDE: učebna ​Studio 5.27​(5. patro), FSS MU, Joštova 10 KLASIFIKOVANÝ ZÁPOČET ​- podmínky: 1. nejméně 80% ​aktivní účasti na lekcích​, tj. možno ​2 krát​nepřijít. Vyšší neúčast (3 až 4 absence) bude řešena náhradním zadáním, vysoká neúčast (tj. 4 a více absencí) pak doporučením předmět opakovat v následujícím akademickém roce. Docházka těch, kteří „spadnou do pořadí“ v průběhu prvních týdnů JS, bude řešena individuálně. 2. ​prezentace své vlastní tvořivosti​nějakým výtvorem trojrozměrným, virtuálním, slovním, hudebním … před ostatními účastníky semináře. Na začátku každé lekce 2-3 lidé předvedou svoji tvořivost. Přineste s sebou něco, co jste sami vytvořili - rozměrné předměty hmotné povahy stačí vyfotit. Prezentace všeho druhu - můžete (se) předvést reálně či virtuálně v rozsahu 5 – 7 minut. Termín prezentace své tvořivosti zvolte zde​nejpozději do ​8. 3. 2020​, prozíraví lidé využijí i data 1 V letním semestru 2019 z důvodu pracovní zaneprázdněnosti nevyučuje. 1 24. 2. a 2. 3​. Než se ostatní rozkoukají, mají část splněnu :-). 3. ​zápočtová/seminární práce​​(zvolíte JEDNU z níže uvedených alternativ a do ​15. 3. 2020​): 4. úspěšné absolvování ​vědomostního testu 5. bonusové body: ​vstupní úkol​, ​tvorba otázek do testu, vytvoření on-line sdílené mentální mapy (Povinná literatura k testu: ● Dacey, J. S.; Lennon, K. H. (2000). ​Kreativita.​Praha: Grada – vybrané kapitoly: o 1. kreativita a její složky (str.11-20) o 2. stručné dějiny kreativity (str. 20-44) o 7. formování rysů tvořivé osobnosti (str.120-133) o 8. kognitivní procesy v kreativitě (str. 134-149) o 9. kreativní řešení problémů (str. 150-162) o 11. hemisféry mozku (str. 176-188) o 12. nový biologicko-sociální výklad kreativity (str. 191-215) ● Přednášky ● Doporučená literatura k testu: o Žák, P. (2004). ​Kreativita a její rozvoj.​​Brno: Computer Press. ● Vaše vlastní otázky/úlohy – po každé lekci napište do sdíleného dokumentu alespoň jednu kvízovou otázku na to, co vás nejvíce zaujalo či co jste si zapamatovali: Kvízové otázky & otázky do testu Okruhy zápočtových prací pro rok 2020 ​(seřazeno dle odborného přínosu) praktická zkušenost s administrací na identifikaci tvořivosti Obnáší návštěvu kabinetu psychodiagnostických pomůcek a administrace Torranceho testu tvořivého myšlení nebo Testu Urban-Jelenova na sobě či dobrovolníkovi včetně vyhodnocení dle příslušného manuálu. Zápočtovou prací budiž oskenované vyplnění testu (se zamaskovanými identifikačními údaji testované osoby) a vaše vyhodnocení v písemné podobě. Součástí by mělo být i metodologické zamyšlení nad testovatelností kreativity v intencích použité metody. zpracování hesla z oblasti psychologie tvořivosti do Wikipedie2 2 ​http://cs.wikipedia.org/wiki/Wikipedie:Studenti_p%ed%9a%ed_Wikipedii 2 Pomozte české Wikipedii, aby obsahovala kvalitní a dobře ozdrojovaná hesla z psychologie kreativity a rozšiřte svoje dovednosti o psaní veřejných odborných textů. dobré heslo = ozdrojované heslo (kvalitní zdroje - recenzované odborné publikace - monografie, výzkumy v odborných časopisech) velmi dobré heslo = viz výše + propojení na související témata, tj. odkazy na kvalitní weby, multimediální aplikace, fulltexty odborných článků... Zvolené téma/heslo zapište do ​15. 3. 2020 ​této sdílené tabulky a do ​3. 5. 2020 nakopírujte do příslušného sloupce i URL odkaz na vaše wikiheslo. Odkazy na hesla, která zpracovali kolegyně a kolegové z vyšších ročníků najdete na dalších listech stejné tabulky. tvořivé praktikum​- aktivní účast na akci pořádané Dětským koutkem na FSS3 Obnáší vymyšlení, připravení a zrealizování tvořivé, sportovní či zábavné aktivity pro děti batolecího/předškolního věku v rámci např. Velikonočního odpoledne pořádaného Dětským koutkem na FSS. Vhodné pro trpělivé zájemce s hravým duchem a pozitivním vztahem k netrpělivým lidským mláďatům v časnějších fázích vývoje. Avšak i tady bude podmínkou kratší písemné pojednání – zdůvodnění zvolené aktivity, její vhodnosti pro daný věk dětí, co v dětech může vyvolat za pocity, jaké dovednosti může stimulovat a jak případně může přispět k rozvoji tvořivosti dítěte. (Tato aktivita je vhodná i jako kompenzace častější nepřítomnosti ve výuce, neboť nahradíte nepřítomnost užitečnou přítomností.) (kritický) rozbor a zhodnocení vybraného komerčně nabízeného kurzu tvořivosti či osobního rozvoje Trh se zájmovým i profesním vzděláváním přetéká nejrůznějšími nabídkami zaměřenými sebezdokonalení či lepší zvládání života. Najděte nabídku, která vypadá zaměřená též na rozvíjení tvořivosti, a se zapojením kritického myšlení zhodnoťte, co vzdělávání nabízí, zda je/není podloženo vědeckými poznatky, jakých metod využívá a zda nějak hodnotí osobní přínos pro frekventanty či jejich skutečný pokrok v trénované oblasti. Zvolit termín prezentace své tvořivosti 8. 3. 2020 Termín zadání tématu seminární práce: ​15. 3. 2020 Termín odevzdání seminární práce: 3. 5. 2020 Rozsah práce: 4 - 5 normostran 3 Jde o podporu Dětského koutku na FSS, obdobnou aktivitu jinde nelze uznat. 3 Forma odevzdání zápočtové práce: pouze v ​elektronické podobě​do stejnojmenné složky ODEVZDÁVÁRNY předmětu PSY 155. Hesla do Wikipedie se „odevzdávají“ na Wikipedii, vyučujícím „zasíláte“ pouze odkaz na heslo – zkopíruje je do tabulky, kde jste se k tématu přihlásili: Formální náležitosti zápočtové práce: - normostrana = 60 znaků na řádku, 30 řádků, 1800 znaků včetně mezer na jedné stránce - písmo Times New Roman, velikost 12 - formát elektronického textu aBcD.​doc​, aBcD.​rtf​, aBcD.​txt ​(ne .pdf) - citační pravidla dle APA (Americké psychologické asociace) – viz více ​Metodika tvorby bibliografických citací „VSTUPNÍ ÚKOL“ Studentky a studenti, jimž byl potvrzen zápis do PSY 155, ​velmi stručně (= heslovitě)​sepíší: 1. své pohnutky, proč si jste si zapsali Základy psychologie tvořivosti. 2. svá očekávání ohledně průběhu a náplně kurzu. 3. sebehodnocení své tvořivosti: Jste tvořivá/tvořivý? Jak se to pozná či projevuje? 4. představu osobní užitečnosti tvořivosti ve svém dalším osobním či profesním vývoji. Své odpovědi, prosím, napište do následujícího formuláře, ideálně do ​16. 2.​​2020 (těm, co bude zápis potvrzen později, mohou dodatečně.) Vstupní úkol Vstupní úkol není povinný​, ale je bodově hodnocen a bonusové body se započítávají do celkového hodnocení - viz tabulka níže. Jeho smyslem je trochu předem poznat lidi, kteří se v kurzu sejdou klasifikace Počet bodů A 33 – 37 B 28 – 32 C 23 – 27 D 18 – 22 E 13 – 17 F 12 a méně Klasifikační kriteria PSY 155 Základy psychologie tvořivosti Max body Min body aktivní účast na lekcích, otázky do testu ​(bonus) 5 0 „Vstupní úkol“ ​(bonus) 3 0 Vytvoření online ment. mapy ​(bonus) 3 0 Seminární práce 10 5 Prezentace vlastní tvořivosti“ 10 5 4   Kontrola znalostí (test, kolokvium ) 10 5 Terminář 16.2. 20 14.2. 2020 odevzdat ​vstupní úkol vyřízení žádostí o výjimku se zápisem PSY 155 8.3. 2020 zadat do sdíleného kalendáře ​termín prezentace své tvořivosti 15.3. 2020 zadat do sdílené tabulky ​téma seminární práce/wikihesla 27.4. 2020 kontrola znalostí - ​test 3.5. 2020 odevzdání seminární práce​(ODEVZDÁVÁRNA ISu, odkaz na wikiheslo do tabulky) 17.5. 2020 odevzdání náhradní práce ​(náhrada za absence či jiné neplnění… ☺ ) Termíny hlídá také ​Google kalendář PSY 155 & PSY 227 Následující program kurzu je rámcový, tj. mohou nastat změny. Lekce budou mít část výkladovou a část praktickou v proměnlivém poměru, s důrazem spíše na vlastní aktivitu, sebezkušenost a zážitek. Teorii každý může doplnit dle: - seznamu doporučené literatury (zvídaví a nadprůměrně pilní) - studijních materiálů v ISu (zvídaví a běžně pilní) - E-learningové požadavky a povinnou literaturu k testu - všichni ☺ Ke sdělování tipů, požadavků a jiných nezbytných informací bude využíváno elektronické pošty přes IS – sledujte, prosím. První lekce 17. 2. 2020 Úvodní setkání Seznámení skupiny Shrnutí podmínek předmětu "Koláče tvořivosti" - sebeposuzovací techniky Druhá lekce 24. 2. 2020 Trocha nezbytné teorie v psychologii tvořivosti O významu teorie tvořivosti a jejích aplikacích (tvůrčí proces, tvořivá osobnost – Perkinsův model) Třetí lekce 2. 3. 2020 Myšlení zvané tvůrčí − Myšlení konvergentní a myšlení divergentní − Charakteristiky tvůrčího myšlení – fluence, flexibilita, elaborace, originalita… − Funkce mozkových hemisfér – tradované omyly versus nové poznatky − Vlastnosti tvořivé osobnosti – schopnost „vidět“, tj. pozorovat, všímat si a uvědomovat si viděné, vidět a uvědomovat si široké souvislosti, odvaha „jít proti proudu“, mít vlastní názor a umět ho vyjádřit, hravost, radost ze života… 5 Čtvrtá lekce 9. 3. 2020 Možnosti a meze identifikace tvořivosti − testy tvořivosti (Torranceho test tvořivého myšlení, Test Urban-Jelenův, THT) − dotazníky (KAI, Raudsepp) − sebeposuzovací metody − praktické a metodologické problémy testování tvořivosti Pátá lekce 16. 3. 2020 Administrace testu tvořivosti − (Torranceho test tvořivého myšlení, − Test Urban-Jelenův)​, − Test hravé tvořivosti Šestá lekce 23. 3. 2020 Tvořivost a pedagogická praxe - Hlavní předpoklady uplatňování tvůrčích přístupů ve vyučování (předpoklad rozvíjitelnosti kreativity + informovaný pedagog + aktivní a nadšený žák) - Teoretická báze: divergentní a konvergentní myšlení, princip názornosti v prezentaci poznatků Praktické vyzkoušení některých metod aktivizace posluchačů, jejich vtažení do „děje výuky“ Sedmá lekce 30. 3. 2020 Osobnosti psychologie tvořivosti − T. Buzan a MindMaps − E. de Bono: Six Thinking Hats − A. Osborn – Brainstorming… Osmá lekce​​6. 4. 2020 Osobnosti psychologie tvořivosti − T. Buzan a MindMaps − E. de Bono: Six Thinking Hats A. Osborn – Brainstorming… 13. 4. 2020 – Pondělí velikonoční Devátá lekce 20. 4. 2020 Pravidelná výuka se nekoná, bude nahrazena úkolem – vytvoření sdílené on-line Mind Map, konkrétní zadání obdržíte elektronickou poštou přes IS MUNI. https://mind42.com/ username: Psychologie Tvořivosti login: FSSMUpsy155 6 27. 4. 2020 − Kontrola znalostí – ​test​​(ti, co se ze závažných důvodů nebudou moci dostavit k testu, domluví se individuálně) − literatura k testu:​​Dacey, J. S.; Lennon, K. H. (2000). ​Kreativita.​Praha: Grada. Desátá lekce 4. 5. 2020 Vnitřní zdroje tvořivosti, „mandaly“ (teoreticky i prakticky – C. G. Jung aj.) - osobní mandala, sebereflexe, vnitřní bariéry tvořivosti Jedenáctá lekce 11. 5. 2020 Tvořivost zakotvená v hlavě versus tvořivost zakotvená v těle - lokalizace pocitů a emocí v těle, vyjádření (se) pohybem - reflexe semestru 7 Literatury k tvořivosti dosti (proto pozor na její kolísavou kvalitu): Literatura základní v češtině: Dacey, J. S.; Lennon, K. H. (2000). ​Kreativita.​Praha: Grada. Gardner, H. (1999). ​Dimenze myšlení.​Praha: Portál. Hlavsa, J., Jurčová, M.(1978).​Psychologické metódy zisťovania tvorivosti.​Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy. Hlavsa,J. (1971).​​Aplikovaná psychologie kreativity.​Československá psychologie, 25(6), 615-626. Hlavsa,J. (1972).​​Nástin psychologie kreativity.​Československá psychologie, 26(5-6), 529-535. Hlavsa,J. (1985).​​Psychologické základy teorie tvorby.​Praha: Academia. Hlavsa,J. (1986).​​Psychologické metody výchovy k tvořivosti.​Praha: SPN. Hlavsa,J.a kol.(1981).​​Psychologické problémy výchovy k tvořivosti.​Praha: SPN. Howard, P. J. (1998). ​Příručka pro uživatele mozku.​Praha: Portál. Viewegh, J. (1986). ​Fantazie (teoretická studie).​Praha: Academia. Žák, P. (2004). ​Kreativita a její rozvoj.​​Brno: Computer Press. Literatura základní cizojazyčná: Clover, A. J.; Ronning, R. R. and Reynolds, C. R. (1989). ​Handbook of Creativity. New York: Plenum Press. Runco, M. A. (1997). ​The Creativity Research Handbook.​New Jersey: Hampton Press Cresskill. Sternberg, R. J. (2005): ​Handbook of Creativity. ​(8​th​ edition). New York: Cambridge University Press, 8 Adams J. L. (1986). ​Conceptual Blockbusting: A Guide to Better Ideas. Addison-Wesley: Reading Massachusetts. Adams J. L. (1986).​The Care and Feeding of Ideas.​Addison-Wesley: Reading, Massachusetts. Aplikace psychologie tvořivosti ve výchově a vzdělávání: Bean,R. (1996). ​Jak rozvíjet tvořivost dítěte.​​Praha: Portál. Fichnová, K. & Szobiová, E. (2007). ​Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí. Praha: Portál. Fischer, R. (1997). ​Učíme děti myslet a učit se.​Praha: Portál. Lokšová, I., Lokša, J. (2003). ​Tvořivé vyučování.​Praha: Grada. Lokšová, I.; Lokša, J. (1999).​Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál. Read, H. (1967). ​Výchova uměním.​Praha: Odeon. Silberman, M. (1997). ​101 metod pro aktivní výcvik a vyučování.​Praha: Portál. Zelina, M.& Jaššová, E. (1984).​​Tvorivosť - piata dimenzia.​Bratislava: Smena. Zelina,M.& Zelinová,M.(1990).​​Rozvoj tvorivosti detí a mládeže.​Bratislava: SPN. Zuk, A.N. (1981).​​Psychologia tvorivosti.​Bratislava. Aplikace psychologie tvořivosti – tzv. „motivační literatura“ – návody, postupy, techniky, aktivity: Buzan, T. (2002). ​Síla duchovní inteligence.​Praha: Columbus. Buzan, T. (2002). ​Síla kreativní inteligence.​Praha: Columbus. Buzan, T. (2004). ​Chytře na své tělo.​Praha: Columbus. Buzan, T. (2004). ​Jděte na to chytře.​Praha: Columbus. Buzan, T. (2007): ​Mentální mapování.​Praha: Portál. de Bono, E. (1997). ​Šest klobouků aneb Jak myslet.​Praha: Argo. 9 Kirst,W. & Diekmeyer, U. (1998). ​Trénink tvořivosti.​Praha: Portál. Nöllke, M. (2006). ​Naučte se myslet kreativně​. Praha: Grada. O´Keeffe, J. (1995). ​Týden pro duševní svěžest.​​Praha: Tallpress. O´Keeffe, J. (1995). ​Týden pro osobní úspěch.​​Praha: Tallpress. O´Keeffe, J. (1995). ​Týden pro větší tvořivost.​Praha: Tallpress. Další nezařazené: Csikszentmihalyi, M. (1996). ​O štěstí a smyslu života.​Praha: Lidové noviny. Kim, S. H. (1993). ​Podstata tvorivosti.​Bratislava: Open Windows. Königová, M. (1998). ​Tvořivost = kreativita.​Praha: FF Univerzity Karlovy. Pietrasiňski, Z. (1972).​​Tvorivé myslenie.​Bratislava: Obzor. Poláková, J. (1993). ​Myšlenkové tvoření.​Praha: Filozofický ústav AV ČR. Szobiová, E.(1998). Sociálné prostredie a tvorivosť. ​Psychológia a patopsychológia dieťaťa​, 33(3), 223–231. Tuma, M. (1991). ​Tvorivý člověk.​​Bratislava: Obzor. 10 Slovníček základních pojmů: pružnost​(flexibilita) = snadné osvojování nových a struktur myšlení soubor cvičení rozvíjejících pružnost myšlení plynulost ​(fluence) = rychlé a snadné nacházení vhodných nápadů a představ soubor cvičení rozvíjejících plynulost myšlení originalita ​= mít často množství neobvyklých a zajímavých nápadů soubor cvičení rozvíjejících originalitu myšlení analýza ​(= schopnost popsat obsah a souvislosti, schopnost precizně definovat) soubor cvičení rozvíjejících analytické složky procesu myšlení produktivita ​(= neustálé překypování nápady a způsoby řešení) soubor cvičení stimulujících produkci nových myšlenek 11