EU Kids Online (IV) •Výzkum použití internetu – problematický •Teoretická (konceptuální) rovina •Metodologie •Porovnatelnost? •Rovina časová a kulturní •Jak to vypadá v praxi? Výřez obrazovky Výřez obrazovky Výřez obrazovky Livingstone, S. (2016). A framework for researching Global Kids Online: Understanding children’s well -being and rights in the digital age.London: Global Kids Online EU Kids Online I (2006-09) •Rešerše literatury •Budování vědní základny •Formulace základních otázek a hypotéz • •„as a thematic network of 21 countries, EU Kids Online identified and critically evaluated the findings of nearly 400 research studies, drawing substantive, methodological and policy-relevant conclusions“ (p. 3) • EU Kids Online II (2009-11) •Mezinárodní survey •25 zemí •IPSOS – agentura pro sběr dat •Metodologie: •Stratifikovaný náhodný vzorek uživatelů internetu 9-16 • •„as a knowledge enhancement project across 25 countries, the network surveyed children and parents to produce original, rigorous data on their internet use, risk experiences and safety mediation“ • EU Kids Online II •Tvorba dotazníku •Mnoho různých zájmů! •Zadání projektu – rizika a příležitosti používání internetu •Implikace pro praxi a policy •Zájmy jednotlivých výzkumníků •Sociology, media studies, psychology, education, literacy, policy, law… •Liší se metodologické přístupy a okruhy zájmů •Příklad: prediktory a vysvětlující proměnné •Dotazník má omezenou délku! • Výřez obrazovky Livingstone, S. (2016). A framework for researching Global Kids Online: Understanding children’s well -being and rights in the digital age.London: Global Kids Online Práce s daty EUKO II •In the „third phase (2011-14), the EU Kids Online network has provided a focal point for timely findings and critical analyses of new media uses and associated risks among children across Europe, drawing on these to sustain an active dialogue with stakeholders about priority areas of concern for children’s online safety“ • Práce s daty EUKO II •Rychlá diseminace- krátké reporty a prezentace na konferencích a setkáních •Reporty – majoritní podíl výstupů •Potřeba rychle diseminovat •Odborné publikace •Kniha •Odborné články – minimální podíl •Spousta závěrů deskriptivních – publikována v reportech a knize •Otázka „prostoru“ pro další publikace •Omezený počet prediktorů • Net children go mobile (2012-14) •Snaha o návaznost na EUKO II •Hlavní cíl – reflektovat rozvoj a rozšíření mobilních technologií • •Není nadnárodní financování •Participace jen 7 zemí • •Nutnost: přidat položky do dotazníku, zkrátit dotazník •Vyřazena celá sekce s individuálními prediktory •Hlavní cíl – porovnání trendů s ohledem na změny s příchodem mobilních technologií Výřez obrazovky Výřez obrazovky EU Kids Online III •Kvalitativní výzkum EU Kids Online IV •Zatím poslední fáze projektu Meanwhile: Global Kids Online Výřez obrazovky Global Kids Online is an international research project that aims to generate and sustain a rigorous cross-national evidence base around children’s use of the internet by creating a global network of researchers and experts. Global Kids Online was developed as a collaborative initiative between the UNICEF Office of Research-Innocenti, the London School of Economics and Political Science (LSE), and the EU Kids Online network. Supported by the WeProtect Global Alliance (2015 – 2016) principal investigators Professor Sonia Livingstone (LSE) and Jasmina Byrne (UNICEF Office of Research) Výřez obrazovky http://globalkidsonline.net/safer-internet-day-2018/ Global Kids Online •Vytváření dotazníku použitelného napříč kulturami •Co to znamená? •Jeden z cílů EU Kids Online IV – komparabilita s GKO • EU Kids Online IV •Vývoj dotazníku a metodologie – dlouhý proces •2016-2017 – rozhodování o koncepci výzkumu a prioritách •Shánění zdrojů • Challenges •Vývoj technologií, platforem, aplikací… •Změny v dotazníku? •Anglická i lokální verze •Některé změny nutné • • • Výřez obrazovky Kognitivní testování Výřez obrazovky Výřez obrazovky EUKO II Výřez obrazovky Výřez obrazovky Výřez obrazovky Změnit nastavení soukromí ve tvém profilu na sociální síti. Tímto myslíme nastavení, kterým se ovládají informace o tobě, které budou zpřístupněny i ostatním uživatelům internetu. b) Vím, jak si změnit nastavení soukromí (např. na sociálních sítích) Porovnat různé webové stránky, abys zjistil/a, jestli jsou informace pravdivé c) Snadno si dokážu ověřit, jestli je informace, kterou najdu na internetu pravdivá a) Vím, jak uložit fotku nebo obrázek, které najdu na internetu d) Snadno dokážu vybrat vhodná klíčová slova pro vyhledávání na internetu e) Vím, které informace bych měl/a a neměl/a sdílet na internetu g) Vím, jak vytvořit a zveřejnit video nebo hudbu na internetu h) Vím, jak upravit obsah na internetu (např. fotky nebo videa), který vytvořil někdo jiný i) Vím, jak nainstalovat aplikace do mobilního zařízení (telefonu či tabletu) j) Vím, jak sledovat výdaje za používání mobilních aplikací k) Vím, jak provést nákupy v aplikacích Změnit nastavení filtru, (tím myslíme změnit způsob, jakým tvůj počítač nebo internetový prohlížeč filtruje nebo vybírá webové stránky, které můžeš nebo nemůžeš vidět) Přidat webovou stánku do oblíbených Blokovat nevyžádanou inzerci nebo spam Vymazat historii navštívených stránek Najít informace o tom jak používat internetové zabezpečení Exposure to SEM – EUKO II Výřez obrazovky Exposure to SEM Výřez obrazovky Výřez obrazovky Exposure to SEM Výřez obrazovky Výřez obrazovky Výřez obrazovky Výřez obrazovky Výřez obrazovky Výřez obrazovky Výřez obrazovky Exposure to SEM EUKO II a IV Výřez obrazovky Výřez obrazovky Výřez obrazovky Výřez obrazovky Výřez obrazovky Výřez obrazovky Výřez obrazovky EUKO IV •Množství různých zájmů •návaznost na výzkumníky i země •Nefunguje 100% centrální řízení •Nemožné i kvůli zájmům funderů •Cílem dodat „jednotná data“ •Několik verzí položek •Core, extended core, optional •Skupina 9-10 •Moduly EUKO IV - Moduly •Reakce na specifická společenská témata •Cyberhate, digital citizenship •Na rozvoj technologií •Internet of Things, mHealth •Zájmy výzkumníků •Cyberbystanders, Social media and uses of sexual content Internet of things Výřez obrazovky Internet of things •Your personal information being used without your knowledge • Your personal information being shared with companies or government agencies without your permission • •Your personal information being shared with companies or government agencies without your permission (for example, a health tracking app sharing your data with a producer of supplements, or with an insurance company, or with the national health system) • • EUKO IV - metodologie •Několik různých přístupů (návaznost na funding) •Agentura vs. vlastní administrace •Random walk a sběr ve školách •Individuálně a hromadně administrovaný sběr •Papírový a online dotazník