Psychologie a internet Úvodní hodina Něco ke kurzu •Cíl kurzu: •Kurz si klade za úkol seznámit studenty se základními pojmy a koncepty v kontextu výzkumu psychologie a internetu • Podmínky absolvování •1) Aktivní účast minimálně na 10 hodinách •2) Skupinové zpracování a prezentace vybraného tématu z poskytnutého seznamu témat •3) Vypracování seminární práce na individuálně zvolené téma. Práce je vypracována samostatně •4) Napsání zpětné vazby na 2 další seminární práce (a úprava vlastní práce na jejich základě) • •Viz sylabus!!! Internet jako sociální prostředí •Již před příchodem Internetu mediovaná interakce (telefon) •Návaznost na výzkum masové komunikace (hl. od 50. let) •S příchodem Webu 2.0 ale Internet již nebývá vnímán „pouze jako nástroj“ k mediování komunikace •Internet se stal specifickým prostředím, které se prolíná s dalšími prostředími, v nichž dnes žijeme •Je jedním z našich sociálních prostředí Internet jako sociální prostředí •V současnosti také dochází k extenzi tohoto prostředí i do dalších kontextů •lze se připojit takřka odkudkoli (smartphone) • •Dichotomie online/offline již zastaralá, často nefunkční • Co myslíte….. •Kolik lidí používá internet v ČR? • •16 + • •Vůbec? •Denně? Jednotlivci používající internet - uživatelé internetu Výřez obrazovky Výřez obrazovky Výřez obrazovky Výřez obrazovky EU KIDS ONLINE IV v České republice 2017-2018 online aktivity a rizika u dětí a dospívajících 2825 dětí a dospívajících, kteří používají internet věk 9-17 let 89 základních a středních škol v celé České republice EUKidsOnline_Logo2015_CMYK Výřez obrazovky EU KIDS ONLINE IV https://www.internetworldstats.com/stats.htm Výřez obrazovky IWS adopts as its benchmark a broad definition and defines an Internet User as anyone currently in capacity to use the Internet. In our opinion, there are only two (2) requirements for a person to be considered an Internet User: (1) The person must have available access to an Internet connection point, and (2) The person must have the basic knowledge required to use web technology. •http://www.statsilk.com/maps/world-stats-interactive-maps-index#Digital%20Divide%20&%20ICT •EUROSTAT, PEW •EU Kids Online, Global Kids Online • •Irtis.muni.cz – co delame primo zde na fakulte • •Digital divide • •Znáte tento pojem? • • Internet •Digital divide • •Znáte tento pojem? • •Původně rozdíl mezi ne/uživateli PC a internetu, hl. zaměření na socioekonomické faktory • Internet Digital divide •Lupač, Sládek, 2008 – v ČR dochází k prohlubování: •„According to the WIP CZ findings shown above, we assume that about four-fifths of nonusers are potential Internet users. The basic problems are lack of public access points or awareness of them, lack of digital skills, and low understanding of what is Internet use good for and what are its main assets.“ •„The sociodemographic distribution of physical access and its development shows that big parts of Czech society are seriously lagging behind the informationalization process; it counts especially for the older generation, people with low education, people from low-income households, and people having insufficient social contact with people who might be more likely connected.“ • • • Co to přináší za problémy? Digital divide •Lupač, Sládek, 2008 – v ČR dochází k prohlubování: •„According to the WIP CZ findings shown above, we assume that about four-fifths of nonusers are potential Internet users. The basic problems are lack of public access points or awareness of them, lack of digital skills, and low understanding of what is Internet use good for and what are its main assets.“ •„The sociodemographic distribution of physical access and its development shows that big parts of Czech society are seriously lagging behind the informationalization process; it counts especially for the older generation, people with low education, people from low-income households, and people having insufficient social contact with people who might be more likely connected.“ • • • Koho se to týká? Digital divide •Digital divide pořád zůstává, ovšem také se mění •Někde se prohlubuje, někde ustupuje •S ohledem na socio-demografické skupiny i na to, čeho se týká (access vs. usage and skills gap) •např. známky umenšování rozdílů přístupu v návaznosti na SES • •Záleží ale na pojetí digital divide •A na tom , co měříme • • • Digital divide •“Second-level” digital divide • •Týká se více vrstev přístupu (nejen dichotomie ano/ne) a použití ICT („usage gap“) • •Min, 2010 – „současný rozdíl v přístupu bude pokračovat ve formě rozdílu v používání“ (s. 22) • •Usage a skills – silně propojeny • Digital divide •Přístup celkově – lze se vůbec někde připojit na internet? Je dostupná síť? A jak je síť kvalitní (broadband)? • Digital divide •Přístup celkově – lze se vůbec někde připojit na internet? Je dostupná síť? A jak je síť kvalitní (broadband)? •Přístup individuální – kde se lze připojit? Doma, v práci, ve škole, při chůzi? Kolikrát denně? Jak je to drahé? • Digital divide •Přístup celkově – lze se vůbec někde připojit na internet? Je dostupná síť? A jak je síť kvalitní (broadband)? •Přístup individuální – kde se lze připojit? Doma, v práci, ve škole, při chůzi? Kolikrát denně? Jak je to drahé? •Skills – jak umíme s internetem zacházet? Co na něm dokážeme (můžeme) dělat? • Digital divide •Přístup celkově – lze se vůbec někde připojit na internet? Je dostupná síť? A jak je síť kvalitní (broadband)? •Přístup individuální – kde se lze připojit? Doma, v práci, ve škole, při chůzi? Kolikrát denně? Jak je to drahé? •Skills – jak umíme s internetem zacházet? Co na něm dokážeme (můžeme) dělat? •Způsob použití – jaké jsou naše preference? Co používáme a co ne? (např. sociální sítě) • • •Přístup k internetu •Použití rozlišných komunikačních technologií, přístrojů •Frekvence/intenzita použití •Šíře zapojení do online aktivit •(Pearce & Rice, 2013) Digital divide Digital divide •Kdo internet používá? A kdo NE? •Obecně velká míra penetrace •X •přetrvávající digital divide • •Digital divide (J. Van Dijk & Hacker, 2003; J. a. G. M. van Dijk, 2006): •přístup celkově •přístup individuální •„digital skills“ •Použití („usage gap“) • • • Možnosti