Psychodiagnostické praktikum
PhDr. Radka Neužilová Michalčáková, Ph.D.
Psychodiagnostické praktikum
Info
Term
Spring 2020
Úplnou verzi sylabu předmětu s veškerými tématy, závaznými pokyny, podmínkami a harmonogramem naleznete v Organizačních pokynech Studijních materiálů tohoto předmětu
Chapter contains:
1
Study text
Chapter contains:
1
Study text
Chapter contains:
1
Study text

Blok 1

termín: 27.2. 14-19:40h., vyučující: Mgr. Michal Jabůrek, Mgr. Ondřej Straka

Blok 1: je zaměřen na konstrukt inteligence, konkrétně na jeho operacionalizaci v rámci komplexních inteligenčních testů.Ve stručnosti budou představeny aktuálně v zahraničí nejrozšířenější komplexní testy určené k diagnostice inteligence - Wechsler Intelligence Scale for Children - Fifth Edition (WISC-V), Wechsler Adult Intelligence Scale - Fourth Edition (WAIS-IV), Cognitive Assessment System - Second Edition (CAS II), Woodcock–Johnson IV Tests of Cognitive Abilities (WJ IV) a Stanford-Binet Intelligence Scale - Fifth Edition (SB5). Budou nastíněna teoretická východiska těchto testů (PASS, C-H-C atd.), jejich historie a struktura. Částečně se také dotkneme alternativního přístupu k diagnostice inteligence, kterým je tzv. dynamická diagnostika.Poté budou detailněji prezentovány některé z testů, které jsou aktuálně využívány ke komplexní diagnostice inteligence v České republice - Mezinárodní edice Woodcock – Johnson II: Testy kognitivních schopností (WJ IE II COG), Wechslerova inteligenční škála pro děti - třetí edice (WISC III) a Inteligenční a vývojová škála pro děti ve věku 5–10 let (IDS) - a ty testy, které jsou aktuálně do ČR standardizovány - Cognitive Assessment System - Second Edition (CAS II) a Woodcock–Johnson IV Tests of Cognitive Abilities (WJ IV).V druhé části bloku si budou moci studenti vyzkoušet praktickou administraci nástroje WJ IE II COG či CAS II.

Blok 2

V souvislosti s pandemií koronaviru a vyhlášenými mimořádnými opatřeními je v daném termínu zrušena kontaktní výuka.

termín: 26.3., 14-19:40h., vyučující: Mgr. Petra Strádalová

Bloky 2 a 3: jejich cílem je bližší seznámení s vybranými testy kognitivních funkcí včetně možnosti získání praktické zkušenosti s jejich administrací. Konkrétně budou představeny následující testy: Rey-Osterriethova komplexní figura a Bostonský kvalitativní skórovací systém BQSS k jejímu vyhodnocení, Paměťový test učení, vybrané subtesty Wechslerovy paměťové škály WMS-III, Test cesty, Stroopův test, Test verbální fluence, Londýnská věž, Wisconsinský test třídění karet,Test pozornosti D2, Test zrcadlového kreslení. V rámci bloků bude věnována pozornost také screeningovým testům kognitivních funkcí (Addenbrookský kognitivní test ACE-R, Mini-mental state examination MMSE, Montrealský kognitivní test MoCA) a specifikům neuropsychologické diagnostiky.


Blok 3

V souvislosti s pandemií koronaviru a vyhlášenými mimořádnými opatřeními je v daném termínu zrušena kontaktní výuka. "Setkání "proběhne online formou.

termín: 7.5. 14-19:40h., vyučující: PhDr. Radka Neužilová Michalčáková, Ph.D.

Bloky 2 a 3: jejich cílem je bližší seznámení s vybranými testy kognitivních funkcí včetně možnosti získání praktické zkušenosti s jejich administrací. Konkrétně budou představeny následující testy: Rey-Osterriethova komplexní figura a Bostonský kvalitativní skórovací systém BQSS k jejímu vyhodnocení, Paměťový test učení, vybrané subtesty Wechslerovy paměťové škály WMS-III, Test cesty, Stroopův test, Test verbální fluence, Londýnská věž, Wisconsinský test třídění karet,Test pozornosti D2, Test zrcadlového kreslení. V rámci bloků bude věnována pozornost také screeningovým testům kognitivních funkcí (Addenbrookský kognitivní test ACE-R, Mini-mental state examination MMSE, Montrealský kognitivní test MoCA) a specifikům neuropsychologické diagnostiky.