http://img.blesk.cz/img/1/full/2427143-img-matka-dite-rodice-fotka-fotografuje-foceni-obrazek-priro da-park-radost-v2.jpg?v=2 Dětství: co to je? Irena Kašparová •. Jak definujeme dětství? Co dětství obnáší? Jak formujeme své představy dětství? Pro koho je kategorie dětství důležitá? Obrázky a fotografie: •Utváří a potvrzují kulturní hodnoty a kategorie • •Včetně chápání rodičovství a dětství Související obrázek Do imagesshape aculture’svalues? > Výsledek obrázku pro zavražděná anička Jak ovlivňují obrazy dětství naše kulturní hodnoty? https://timedotcom.files.wordpress.com/2014/09/attachment-parenting-01.jpg?quality=75&strip=color&w =423 https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/20/9b/ca/209bca04f0b84acb4ddd309454785155.jpg Kdo obrazy dětství vytváří? Pro koho jsou obrazy dětství tvořeny? Výsledek obrázku pro první školní den Výsledek obrázku pro child as einstein Jak nás obrazy dětství ovlivňují? Výsledek obrázku pro running children http://siteaboutchildren.com/wp-content/uploads/2015/01/crying-children-of-war.jpg Co ovlivnilo naše vnímání dítěte a dětství? CICERO 106-43 BC • • •„Dětství samo o sobě nemůžeme adorovat, jenom jeho potenciál.“ https://pompeiinetworks.files.wordpress.com/2014/09/cicero1.jpg https://theviewfromsarisworld.files.wordpress.com/2013/10/fullsize.jpg „Ve středověku neexistovala představa dětství. To ale neznamená, že děti byly zanedbávány, opouštěny či nenáviděny. Představa o neexistenci dětství by neměla být zaměňována s neexistencí lásky k dětem. Chci tím jen říci, že ve středověku neexistovalo vnímání dětství coby doby kvalitativně či jinak odlišné od období dospělosti.“ Phillippe Ariés, 1962 https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/53/91/d2/5391d2f8f5ea0be41100cf187588653a.jpg http://www.castlesandmanorhouses.com/pics/medieval-clothing-5.jpg https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/7c/e9/86/7ce98637facbd5dc8d0e92231e87f233.jpg http://www.medievalists.net/wp-content/uploads/2014/01/Medieval-India.jpg Ďábelské dítě: 17. století Křesťanství: dítě je řízeno instinkty a touhami/chtíčem, nemá sexuální zábrany. https://theawakezone.files.wordpress.com/2015/02/bear-girl.jpg Výsledek obrázku pro wild children http://babelis.es/wp-content/uploads/2015/10/MV5BMTg2NjQ5Mjg2NV5BMl5BanBnXkFtZTYwODI4NDI3._V1._SX47 5_SY324_.jpg Dnešní představy ďábelských dětí http://cdn.playbuzz.com/cdn/a859f199-c497-411b-8d1c-2dcc53091de9/81978816-04e8-490d-bd24-47044928df 7b_560_420.jpg http://i0.wp.com/listverse.com/wp-content/uploads/2012/03/500full.jpg?resize=295%2C400 http://c8.alamy.com/comp/BKEPBC/a-statue-of-an-angelic-child-is-frozen-in-time-with-its-hands-clasp ed-BKEPBC.jpg Výsledek obrázku pro angelic child http://images.halloweencostumes.com/products/25247/1-1/angelic-toddler-costume.jpg Renesance a humanismus (14. – 17. století) nevinné dítě “Thus parents, by humouringand cockering them whenlittle, corrupt the principlesof nature in their children,and wonder aft... Nevinné dítě: čisté, přírodní, svobodné, andělské, nezkažené, obraz Boží http://www.turnbacktogod.com/wp-content/uploads/2008/10/jesus-with-children-1211.jpg Dnešní představy nevinného dítěte http://f.ximg.cz/img1/5207/13005207_4_zv8vxshjo.jpg Dítě jakoTabula Rasa (17. století) http://www.vytvory.cz/wp-content/uploads/2011/02/panenka-115.jpg Od chvíle, kdy se tvé dítě narodí, jej musíš učit nenáročnosti. Dnešní děti příliš milují luxus. Mají divné manýry, opovrhují autoritou a neváží si starších. Nevstávají ze židlí, když do místnosti přijde rodič nebo učitel. Co jen z nich vyroste za strašné dospělé? . Od chvíle, kdy se tvé dítě narodí, jej musíš učit nenáročnosti. Dnešní děti příliš milují luxus. Mají divné manýry, opovrhují autoritou a neváží si starších. Nevstávají ze židlí, když do místnosti přijde rodič nebo učitel. Co jen z nich vyroste za strašné dospělé? (Socrates 469 – 399 př.n.l) . From the day your baby is born, you must teach him to do without things. Children today love luxury too much. They have... http://media.gettyimages.com/photos/pupils-recite-di-zi-gui-which-translates-to-standards-for-being -a-picture-id107296116 Dítě Tabula Rasa: tréning, disciplína, autorita dospělého http://img.radio.cz/pictures/c/romove/skolstvi/ai/zs_prakticka_ostrava_3trida1.jpg http://devotionathome.com/wp-content/uploads/2012/05/Children-Studying_Laptops_Online-School.jpg Přirozeně se rozvíjející dítě: ethnocentrické pojetí sekvenčního rozvoje dítěte https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/e8/81/22/e8812236a7f7a0e1d7328e6b341fc669.jpg http://farm8.staticflickr.com/7235/7187363305_61ef5c4e2d.jpg https://cynicalreview.files.wordpress.com/2010/09/beauty-queen.jpg https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRLVoHTqPvt04qxMs7iD3vzxVf4JQAiFhcTxcMUWTsbnrm ntl83 http://images.parents.mdpcdn.com/sites/parents.com/files/styles/width_200/public/images/p_101595981 .jpg Nevědomé dítě: projekce rodičů Rozvojové paradigma •Dítě==== ještě ne hotový člověk Výsledek obrázku pro child poverty Výsledek obrázku pro child poverty Post-rozvojové paradigma: dítě má okamžitou hodnotu samo o sobě Dítě v diskurzu lidských práv Děti jsou ve své kultuře socializováni dospělými Výsledek obrázku pro děti s fotbalisty Výsledek obrázku pro děti ministranti Imitují dospělé http://www.jaksflowergirldresses.com/b3-bd333.jpg Konzumují kulturu Children in Cinema ´Jejich obraz je užíván jako důkaz nefunkční společnosti http://www.asianews.it/files/img/SRI_LANKA_(F)_0702_-_Anemia_e_malnutrizione.JPG Jsou využívány v politických kampaních https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/04/aa/85/04aa85b89d059005da2e33f950083cb1.jpg Propagují názory dospělých v politice https://cdn.slidesharecdn.com/ss_thumbnails/001childlabor-141112090654-conversion-gate01-thumbnail- 3.jpg Nastavují zrcadlo představám dospělých http://www.globalpost.com/sites/default/files/styles/synphoto/public/photos/201503/smoking-kid-indo nesia.jpg?itok=UUzJm63- Jsou pro společnost hrozbou https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/db/bd/81/dbbd81edbb558b66d5799cbd54c10cac.jpg Výsledek obrázku pro dětská šikana Děti jsou vizualizovány… Děti jsou vizualizovány… -Dospělými pro dospělé -Tak aby vyvolávaly emoce -Nebo prodávaly určité produkty - •Co z toho sociologie vyvozuje? Na co se v souvislosti s dětstvím ptá? - - - - Je práce pro děti nebezpečná? http://cdn-media-2.lifehack.org/wp-content/files/2015/03/child-labour-brick-factory.jpg Nebo jim dává možnost jednat? https://c1.staticflickr.com/7/6222/6347992034_91262c4beb_b.jpg Jsou děti obětí násilí? http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/10/12/article-2216721-1574B80E000005DC-389_634x607.jpg Nebo jeho vykonavatelé? http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/02273/child-soldier_2273430k.jpg Mohou obrázky diskriminovat? https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/ff/db/20/ffdb205b63bf0e55ef8e54624586cc28.jpg Jak obrázky dětí ovlivňují naše představy o dětství a dospívání? Topic 2 - Images of Childhood Co z toho plyne? Dětství a dítě jsou kroskulturní kategorie, ukotvené ve fyzické odlišnosti těla Obrázky dětí jsou vytvářeny dospělými pro dospělé Hlas dítěte v sociologii i v antropologii nejčastěji chybí Děti jsou dospělými nejčastěji vizuálně používány k tomu, aby vyvolávaly emoce nebo Prodaly nějaký produkt Resources: •ARIÈS, P., 1996: Centuries of Childhood. Pimlico. •JAMES, A.- JENKS, C. - PROUT, A., 1998: Theorizing Childhood. Wiley. •JENKS, C., 2008: Constructing childhood sociologically. In: Kehily, M. (ed.): An Introduction To Childhood Studies. Maidenhead: Open University Press, s. 93–111. •POSTMAN, N., 1994: The Disappearance of Childhood. Vintage Books. •Images of Childhood: Eastern Washington University, available online www.slideshare.net • •Díky za pozornost! •