SPP820 Úvod do poradenství Jitka Navrátilová, Ph.D. Cíl dnešní hodiny • - Seznámení se se základními prvky poradenského procesu. • • - Zvažování role poradců, klientů a jejich vzájemného vztahu a jejich vlivu na průběh poradenského procesu. Poradenství v sociální práci •Podporuje a rozvíjí schopnosti klientů; •Zachovává a chrání tyto schopnosti; •Předchází a zabraňuje poškozování zájmů klienta; •Obnovuje ztracené schopnosti; •Zaopatřuje a chrání bezmocné klienty. • (upraveno dle Salomonové) Poradenství v sociální práci •Poradenství je založené na vztahu pomoci, přičemž poradce má snahu podporovat růst, rozvoj, zralost a lepší uplatnění klienta, aby docházel lépe zvládat svoji životní situaci. • •Další významy poradenství: •výměna informací mezi klientem a poradcem; •fenomén lidské interakce; •proces učení; •nástroj pro ovlivňování chování klienta; Poradenství v sociální práci •Setkání mezi dvěma nebo více lidmi „tváří v tvář“. Pro toto setkání je klíčová interakce mezi sociálním pracovníkem a klientem. Je kladen důraz na roli klienta v poradenském procesu. Pro úspěšnost celého procesu je klíčové, jakým způsobem sociální pracovník nahlíží na klienta. Co není poradenství? •Není být kamarádem; •Není přátelení se; •Nezahrnuje rodičovskou péči; •Není léčbou; •Není kurzem ani výukou; •Není o udílení rad; •Není o tom, dělat klientovi vůdce; •Není pouhé používání poradenských dovedností; • Poradce – hlavní charakteristiky •Vyjádřené ryzí přání být klientům prospěšný; •Prokazované přijímání klientů a úcta k nim; •Schopnost naslouchat a rozumět psychické bolesti klientů z jejich úhlu pohledu; •Výborné poradenské a komunikační dovednosti; •Výcvik; •Teoretická ukotvenost; •Osobní přednosti a nedostatky; Pozitivní atributy poradce •Je dostupný •Reaguje na pocity klienta •Dává zpětnou vazbu •Vede klienta k samostatnosti •Je podpůrčí, podporuje rozvoj klienta •Pomáhá klientovi se sebepoznáním •Jedná poctivě a objektivně • Klient •Osobní problémy a bolesti; • •Záměrné vyhledání pomoci (nedobrovolní klienti; • •Osobní záležitosti klienta ovlivňují průběh poradenského procesu Vztah mezi poradcem a klientem •Empatie • •Akceptace • •Kongruence Problematické vazby v poradenství •Nedostatečná angažovanost • - nedostatečné porozumění klientům a nevhodné způsoby sdělování tohoto porozumění; • - „nepřítomnost ve vztahu“; • - neprokazování úcty klientům; • Problematické vazby v poradenství •Přílišná angažovanost • - zoufalá potřeba klientům pomoci; • • - ke klientům cítíte silnou přitažlivost; • • - potřeba udělat klienta závislým na nás