Vědecké poznání a výzkumný proces Předmět Kvantitativní výzkum Empirické poznání světa •Člověk poznává svět pomocí vlastní smyslové zkušenosti. •Empirické poznání neformální: nahodilá vlastní zkušenost. •Empirické poznání systematické: • shromažďování a uspořádávání dat (třídění); • testování hypotéz (věda). Neempirické poznání světa •Člověk poznává svět jinak, než pomocí vlastní smyslové zkušenosti. Neempirické poznání, běžné •Zdrojem poznatků o světě jsou pro člověka poznatky sdílené ostatními lidmi ve společnosti: běžné poznání (zdravý rozum). Neempirické poznání světa, intelektuální •Zdrojem poznatků je pro člověka jeho vlastní rozum, intelekt. •Člověk z kusých poznatků získaných empiricky neformálně nebo běžným poznáním systematickým přemýšlením vytváří celistvé poznatky o světě: poznání logikou. •Člověku promýšlí do smysluplného celku poznatky, které se mu vynořily v mysli na základě nahodilého podnětu: poznání inspirací. Neempirické poznání světa, autorita •Zdroj poznatků: autorita •Poznatky o světě přikazuje člověku mocenská autorita: autoritářské poznání. •Člověk přebírá poznatky o světě od člověka, který má společensky uznávané poznatky o světě získané empiricky: autoritativní poznání. Výzkumný proces a jeho dokumentace v bakalářské práci •Věda: Tvorba množiny poznatků o světě (teorie) systematickým empirickým zkoumáním světa. •Etapy: 1. Příprava empirického výzkumu 2. Empirický výzkum 3. Výsledky výzkumu a jejich publikace Etapa Příprava empirického výzkumu, cíle •Proč? (symbolický cíl); K čemu to v praxi bude? (aplikační cíl); Co? (poznávací cíl, základní výzkumná otázka). •Související předmět ve studijním programu: Předmět Metodologie závěrečné práce (zápočet za rozpracované cíle). Etapa Příprava… Design •Design empirického výzkumu = Co? + Jak? + Kde? + Kdy? + Kdo? •Související předmět ve studijním programu: Předmět Konceptualizace závěrečné práce (zápočet za design výzkumu). Etapa Příprava… Bak. práce •Pasáž v bakalářské nebo diplomové práci dokumentující etapu přípravy empirického výzkumu: Kapitoly teoretické části, část kapitoly s metodikou. •Doba vyhrazená v rámci studia. Dva semestry. Etapa Empirický výzkum •Náplň etapy: Výzkumník šetří empirická data pomocí technik empirického šetření dat. Analýzou dat vytváří poznatky o zkoumané části sociálního světa. Etapa Empirický… Bak. práce •Pasáž v bakalářské nebo diplomové práci dokumentující etapu: Zpravidla první kapitola empirické části. •Doba vyhrazená v rámci studia: Půl semestru. •Související předmět ve studijním programu: Žádný. Etapa Výsledky výzkumu a jejich publikace •Náplň etapy: Formulace výsledků výzkumu a jejich oznámení odborné veřejnosti sepsáním bakalářské práce a její obhajobou před zástupci odborné veřejnosti (komise pro obhajobu bakalářských prací). Etapa Výsledky… Bak. práce •Pasáž v bakalářské nebo diplomové práci dokumentující etapu: Kapitoly empirické části a nebo kapitola s diskusí výsledků výzkumu. •Doba vyhrazená v rámci studia: Půl semestru. •Související předmět ve studijním programu: Žádný. (Částečně souvisí předmět Diplomový seminář, kde učitel uděluje studentovi zápočet za hotový text bakalářské nebo diplomové práce.) Jaký byl základ tohoto poznatku? •Mladá žena tvrdí: „Nikdy jsem neviděla v naší škole nikoho, kdo by nosil červené kalhoty.“ •Postup při určení zdroje poznání. • OT: Pochází poznatek z přímé zkušenosti? ODP: Ano, poznatek pochází z přímé zkušenosti. • OT: Pochází poznatek ze systematické zkušenosti? ODP: Ne, poznatek nepochází ze systematické zkušenosti. Poznatek pochází z neformální, minulé, osobní zkušenosti. Jaký byl základ tohoto poznatku? •Zaměstnanec firmy X tvrdí: „Všichni ve firmě X přece říkají, že špatně nastavený systém benefitů negativně ovlivňuje motivaci k práci.“ •Pochází poznatek z přímé zkušenosti? (Odpověď: NE.) •Pochází poznatek od autora tvrzení? (Odpověď: NE.) •Od koho poznatek autor tvrzení přejímá? (Odpověď: Zaměstnanec X přejímá poznatek z běžného vědění, které sdílí z ostatními zaměstnanci firmy X.) KONEC