Sociální problém a HVO Problém: Dlouhodobě nás v ČR trápí nízka porodnost pod hranicí reprodukce (2 děti/žena) (v poslední době se to lepší), což vede při prodlužování délky života a konstantní hranici odchodu do důchodu k napjatosti veřejných rozpočtů atd..... HVO: Jaké jsou příčiny (faktory) nízké plodnosti? DVO: Ovlivňuje míra nejistoty míru plodnosti? Teorie ● Teorie redukce nejistoty skrze děti (Friedman,Hechter,Kanazawa 1994 in Suchanec 2008 - „Pořizujeme si děti ke snížení naší nejistoty“? (diplomka)) Teorie: Ke snížení nejistoty vedou tři globální strategie – a) zaměstnání,b) partnerství,c) děti. Lidé s nižším potenciálem k jedné strategii (např.z důvodu nižšího vzdělání k a)) se uchylují ke strategii druhé (např. k c)) Pokud platí (předpoklad tehdy doložený výzkumem), že páry s rozdílnou úrovní vzdělání (vzdělanostní heterogamie) budou náchylnější k rozvodu (strategie b), pak budou volit strategii c). ● ● Konceptualizace ● Máme dva koncepty – vzdělanostní heterogamie a porodnost Předpokládáme, že čím vyšší heterogamie, tím vyšší porodnost Vzdělanostní heterogamie ● + porodnost Operacionalizace koncept dimenze indikátor Nástroj sběru (otázka dotazník) heterogamie - Rozdíl mezi úrovní vzdělání muže a ženy, čím větší rozdíl, tím větší heterogamie Aktuální počet dětí 1. Jaké je vaše nejvyšší vzdělání? 2. Jaké je nejvyšší vzdělání vašeho partnera? 3. Kolik máte dětí? porodnost - Design ● Nejsnažší by byl průřezový a ten volím – Alternativně longitudinální panelový – sledovali bychom pravidelně na stejných párech (např. ročně) za jak dlouho po vstupu do partnerství se jim narodí dítě) Do experimentu bych se v tomto případě z etických důvodů nepouštěl:) – Metoda sběru dat a výběru vzorku ● Volím sekundární analýzu, data jsou dostupná v existujících databázích (soc. Archiv) – Pokud bych dělal primární výzkum: ● ● Sběr: dotazník (koncepty jsou jednoduše zjistitelné skrz dotazník, velký vzorek) Výběr vzorku: náhodný (1000) Proměnné, kódování, transformace ● „Vzdělání“ (kategorie: 1=ZŠ a méně, 2=SŠ, 3=VŠ) „Vzdělání partnera“ (kategorie: 1=ZŠ a méně, 2=SŠ, 3=VŠ) „Heterogamie“ = „Vzdělání“ – „Vzdělání partnera“ (kategorie: 0=nulová heterogamie, -1 nebo +1=střední heterogamie, -2 nebo +2 = vysoká heterogamie) „Počet dětí“ (hodnoty: 0 až nekonečno) ● ● ● Metoda analýzy a limity ● Korelace mezi proměnnými „heterogamie“ a „počet dětí“ (tohle nemusí nutně být, to je kurz „statistika“ pamatujete?:) Limity: – – ● Falešná korelace? Kdy měřit počet dětí?Na konci reprodukčního cyklu ženy?Kontrolovat věk?(např.40 let) Zohledňovat počet partnerů? Jiné? – –