Seminář „validita a reliabilita“: Úkol: Zhodnoťte následující výzkumné designy z hlediska interní (kauzální), konstruktové a externí validity Příklad č. 1 - zadání: Vláda se obává svého narůstajícího negativního obrazu v oblasti sociální politiky. Např. stále více lidí si myslí, že se vláda nestará o chudé. Nicméně vláda se domnívá, že jde o komunikační nedorozumění způsobené slabou komunikací vládních aktivit s veřejností. Rozhodne se tedy veřejnost lépe informovat. Realizuje pilotní studii, kdy vybere náhodně 1350 lidí starších 18 let. Tito lidé po dobu 3 měsíců obdrží každý týden informační brožuru o vládní sociální politice. Po 3 měsících jsou tito lidé dotazováni ohledně svých postojů k vládní sociální politice a na to, jak často brožury četli. Z 1350 potenciálních respondentů odpovědělo 837. Na základě odpovědí byli respondenti rozděleni do třech skupin: nikdy nečetli brožuru (423), někdy četli brožuru (302) a vždy četli brožuru (112). Ukázalo se, že čím více lidé četli brožuru, tím pozitivnější byl jejich postoj k vládní sociální politice: spokojeno s vládní politikou bylo 47% mezi „nikdy nečetli“, 56% mezi „někdy četli” a 73% mezi „vždy četli”. Na základě tohoto zjištění vláda vyvodila závěr v souladu s očekáváním, že čím více informací je lidem poskytnuto, tím spokojenější jsou lidé s vládní sociální politikou. Na základě výsledků pilotní studie se vláda rozhodla realizovat informační kampaň celoplošně.