Konvergence médií (technologií) a proměny zpravodajství v éře digitalizace rozhlasového a televizního vysílání Česká televize a její zpravodajství se neustále přizpůsobuje technickému pokroku. Díky němu se média sbližují, dochází k jejich překrývání a doplňování se navzájem. Mediální sdělení se tak vyskytují současně v různých technologických formách. V televizním zpravodajství nejdeme odkazy na sociální sítě a naopak na facebooku, instagramu a twitteru můžeme najít jednotlivé zpravodajské příspěvky nebo odkazy či komentáře na ně. Tato konvergence médií proměňuje nejen zpravodajské žánry, ale také práci novinářů a jejich uvažování o zprostředkování informace divákovi. Dříve redaktor vyjížděl natáčet reportáž, kterou odvysílala televize ve večerní relaci. Dnes dodává příspěvky po celý den - a to jak na sociální sítě, tak do vysílání ČT24. Sociální sítě Souběžně s přípravou televizních zpráv, členové redakce po celý den plní svými příspěvky sociální sítě a internet. V regionálním studiu mají sítě svého editora a koeditora, kteří rozhodují o náplni stránky na facebooku a příspěvky upravují pro web. Stejně tak se jednotlivé příspěvky umisťují na Instagram (udalostibrno) a každý redaktor má svůj profil na Twitteru. MOJO Stále kvalitnější fotoaparáty a záznam videa přinesl do zpravodajství mobilní žurnalismus tzv. Mojo. To umožňuje redaktorům například dostat se na místa, na které by se s velkou televizní kamerou nedostali (např. válečná zóna na Ukrajině), pohotově natočit událost i bez přítomnosti kameramana a v neposlední řadě v krátkém časovém horizontu přenést do mateřské redakce natočený materiál pomoci wifi sítě nebo přímo živé vysílání a streamování právě probíhajících událostí. Propagátorem mobilního žurnalismu v České televizi je Ondřej Schneider, který mimo jiné udělal už v roce 2014 první živý vstup přes mobilní telefon :-) Postprodukční práce s materiálem, který je natočený na mobil je odlišná, protože jednotlivé záběry jsou nahrány do systému zvlášť. Střihač by si je měl před samotným střihem všechny projít, což je složitější než když je materiál v jednom kuse. Na druhou stranu redaktor a kameraman v jedné osobě daleko lépe ví, co natočil a kde to hledat, než když obrazovou část zajišťuje kameraman. Občanský žurnalismus Další využití mobilních telefonů ve zpravodajství přináší možnost vysílání videí nebo fotografií, které zaznamenají sami diváci. Ti se stali v poslední době významným zdrojem informací v mimořádných situacích jako jsou povodně, pády letadel, ale také při menších regionálních akcích, kam se televiznímu štábu nevyplatí cestovat. Česká televize pro tyto diváky připravuje různé příručky, návody a dokonce i workshopy. Literatura: LOKŠÍK, Martin, VENCLÍK, Jiří, ZIKA, Jan. Zásady tvorby zpravodajské reportáže v České televizi. Praha: Česká televize, 2012, 51 s. Elektronická interní příručka pro redaktory zpravodajství ČT