Herní žurnalistika

1. Úvodní hodina

ZURb1406 Specializovaná žurnalistika: Herní žurnalistika

Fakulta sociálních studií

jaro 2020

Rozsah

1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.

Vyučující

Mgr. Jan Miškov

Rozvrh

Výuka probíhá každé sudé pondělí 16:00–19:40 Střižna 531

Cíle předmětu

Herní žurnalistika ve formě tištěných magazínů a internetových stránek je trvalou součástí progresivně rostoucího kulturního průmyslu digitálních her, který s tradičními médii soupeří o pozornost publika od 80. let minulého století. Frekventanti semináře v rámci redakce během semestru spolupracují na produkci příspěvků. Studenti se v praxi učí vyhledávat a ověřovat informace ke zprávám a tematickým článkům, pořizovat rozhovory, psát, analyzovat, komentovat a editovat vlastní texty, přičemž téma příspěvku a žánr si mohou zvolit sami. Vedle toho se zdokonalí při práci se záznamovou technikou (s diktafony, kamerami a fotoaparáty) a v pořizování ilustračních záběrů (tj. obrazová příloha, snímání, střih a postprodukce videa). Podílejí se na projektech spojených se specifickými žánry herní žurnalistiky (např. recenze, interview a reportáže). Nabývají nejen schopnost tvořit nové obsahy určené k publikaci, ale získají také zpětnou vazbu kolegů a zkušenosti z týmové spolupráce.

Osnova

Seminář sestává z tematických okruhů, jež na herní žurnalistiku pohlíží z různých perspektiv, např. historické, regionální, socio-kulturní či etické hledisko, a rovněž se zaměřuje na jednotlivé žánry herní žurnalistiky, s nimiž se aspirující herní novináři setkají v praxi (viz Interaktivní osnova kurzu).

Výukové metody

Teoretický výklad na seminářích doplňují příklady a průběžné úkoly vztažené k jednotlivým žánrům či útvarům praktické herní žurnalistiky; editace a publikování článků v redakčním systému; zpětná vazba formou redakčních porad a diskuzí. Výuka simuluje reálné redakční prostředí, přičemž aktivní zapojení studentů je cílem efektivní simulace. Simulace a rolové hry po studentech vyžadují, aby svět viděli z nové perspektivy, a to v úlohách, které v rámci pracovního týmu zastávají. Výukové simulace vytváří příležitosti k vybudování značné synergie mezi učením se myslet v relevantních teoretických rámcích a učením se, jak se vypořádat s komplexitou skutečných situací v praxi.

Výstupy z učení

Studenti jsou po absolvování předmětu způsobilí k ovládání grafických, postprodukčních a editačních aplikací. Dále budou umět navrhnout, připravit a realizovat vlastní projekty i produkty v rámci specifických žánrů praktické herní žurnalistiky, které budou schopni publikovat. Kromě toho si osvojí dovednost zorganizovat a řídit práci týmu nebo zastávat dílčí úlohu v redakci.

Metody hodnocení

Předpokladem k udělení zápočtu je aktivní přístup a vypracování min. dvou průběžných úkolů, pravidelná účast na seminářích a spolupráce v redakci.

Další komentáře

Předmět je vyučován každoročně. Střídání teoreticky a prakticky zaměřených seminářů (práce ve skupině po dvou vyučovacích hodinách). Semináře na sebe navazují díky proměnlivé dynamice rolí v redakci.