Marketing Úvod · Proč je marketing důležitý? o Když děláte něco skvělého (malujete, píšete, dobrovolničíte), děláte to pro ostatní lidi a je fajn, aby se o tom dozvěděli a k tomu slouží marketing o abyste si vybudovali osobní značku · Marketing jako věda nebo jako něco přirozeného? Tradiční vs. Content Marketing · Tradiční marketing: o cílený na masu, masmédia: reklamy v novinách, v TV, na rádiu, na billboardech, v letácích o spoléhá na to, že v době, kdy nemáte, co dělat, ho budete sledovat → je to velice drahé, nedává to lidem žádnou hodnotu, otravuje je to · Content marketing nebo také firemní žurnalistika (content is the king) o personalizovaný (hledáte si letenky do Bruselu…), dává vám přidanou hodnotu (blogy s recepty v Albertu) – vzdělávací nebo zábavný obsah a v něm je ukrytá zpráva či produkt · Vychází to z modelu, kdy lidé si nekoupí váš produkt hned, ale po delší době Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky o SEE → THINK → DO → CARE (Avinash Kaushik) o See – fáze, v níž oslovujeme nejširší zasažitelné publikum. Lidé v této fázi mou značku, produkt nebo službu ještě vůbec neznají. o Think – v této fázi publikum mou značku, produkt nebo službu zná, porovnává ji s konkurencí a přemýšlí nad možnostmi. o Do – fáze, v níž chce kvalifikované publikum v daném okamžiku provést konverzi, například nakoupit. o Care – fáze, v níž oslovujeme stávajícího zákazníka. o Pro každý typ publikace musíš volit jiný typ obsahu Zdroje: Neil Patel, Avinash Kaushik, Seth Godin, Coppyblogger · Jaké jsou výhody a nevýhody (Neil Patel) o Pro zákazníky: § Dává lidem přidanou hodnotu o Pro firmy: § Vzdělá lidi tak, že jsou ochotni si produkt koupit § Vytváří v lidech reciprocitu (obsah zadarmo → pravděpodobně si něco koupí) § Je to levnější § Lidé sdílejí obsah a ne webovky § Zlepšuje ti to SEO – 1 článek týdně, 52 stránek § Dostaneš traffic · Selský rozum o Robert Němec: „Cílem našeho byznysu je, abychom vás znali lépe než vaše manželka.“ Podle výzkumu ze Stanfordu stačí 300 aktivit na FB, aby tomu tak bylo. → Chraňte si svoje soukromí a rozhodněte se, co na soc. sítě budete dávat o A pak abychom vám prodali, co chceme. MARKETING JE MANIPULACE! · Shrnutí content marketingu Jak se content marketing dělá? Cvičení: Najdi osobnost/značku, jejichž marketing vás oslovuje a líbí se vám. A popište proč. 1. Rozmyslete si, jaký typ obsahu budete tvořit a kde ho budete dávat · Jaký typ obsah se tvoří o Text: článek, rozhovor, citát, leták, e-book o Video: YT, televize o Audio: podcast o Grafické: infografika, plakát o Fyzické: událost o OBSAH MUSÍ MÍT PŘIDANOU HODNOTU PRO ČTENÁŘE · Kde ho budete publikovat o a) na svůj blog (Wordpress/Medium/Blogger), b) médium · Máte dostatek obsahu, který budete schopni dlouhodobě tvořit? Je tento obsah kvalitní a originální? Co budete dělat, když vám dojdou nápady? Čím to nahradíte? Jak často budete chtít něco sdílet? · Většina blogů odumře po pár měsících → 52 příspěvků ročně 2. Vytvořte si seznam příspěvků na 2-3 měsíce dopředu (plán na sociální sítě) a několik z nich zpracujte. · Kvalita> kvantita o vysoce kvalitní a originální obsah – aktuální věc, top lidi o nepřehltit počtem příspěvků a sítí · Rozhodněte se, jak často budete sdílet. o Pravidelnost o (Benjamin Von Wong, influencer) o 1x denně/1x týdně, ráno/večer Cvičení: Připravte si seznam 10 článků. Máte dostatek zajímavého obsahu a víte, jak často ho budete sdílet. Skvělé! Ale pro koho bude? 3. Vyberte si cílovou skupinu · Kdo bude vaším čtenářem? Zkuste si ho co nejvíce definovat (na základě analytiky, na základě rozhovorů s čtenáři) · Marketingová persóna – 1 a více · Jan Kříž, CMO, pracuje v inkubátoru UP21, stará se o PR, branding a strategický marketing, 32 let, muž, Praha, 50-60 tisíc Kč, magisterský titul, marketing, ženatý, bezdětný, cíl: seberozvoj/vzdělávání/byznys/cestování, hodnoty, strachy, marketing message a jak ho oslovit · Přizpůsobte jim obsah: délka článku, jazyk článku Znáte vaše čtenáře. Bezva! Jak se k nim dostat? Cvičení: Zkuste definovat vašeho čtenáře. 4. Zvolte si kanál · Sociální sítě – FB (2,5%-2014), TW, LN, INST, YouTube, Reddit, GitHub a skupiny uvnitř · Média – noviny, časopisy, rádio/podcasty, televize · Newsletter, případně do patičky emailu · Fyzický (být vidět na přednáškách a konferencích) · Guerilla marketing – nálepky, transparenty · Doporučení → nejlepší marketing!! Víte, jak se k čtenářům dostat. Fantastické. Teď můžete začít. 5. Začněte · Buďte konzistentní (Milan Šemelák) o jedno téma (nemíchat věci z osobního života) o jednu key message o jeden jazyk (lidé vás škatulkují) o jeden styl · Dávejte lidem přidanou hodnotu (nepsat jen o sobě, sledovat a komentovat ostatní, sdílet linky) 6. Sledujte analytiku a přizpůsobujte obsah · Reakce lidí na váš obsah · Sbírání dat (v souladu s GDPR) – Google Analytics, Facebook o Kdy vás lidé sledují, co sledují, co je to za typ lidí, kde jsou, co mají rádi, jaká používají klíčová slova · Zhodnocení a obsah přizpůsobovat o Typ obsahu, délku příspěvku a trvání dobu postování, reklamu, SEO o ANN HANDLEY: 184 – blog: 1500, FB post: · SEO o určit si hlavní klíčová slova (konkrétnější např. místo rozhovor → sportovní rozhovor z Moravy) o zajistit, aby bylo k blogu hodně odkazů na jiných webech o zeptat se přímo čtenářů, co hledají za klíčová slova o jasný název blogu, jasný název článku, klíčová slova v textu, prolinkované, fotky Shrnutí: · Mějte selský rozum a do marketingu se nezamilujte ani se z něho nezblázněte. · Pište pravidelně, dávejte to pravidelně na sociální sítě, zajímejte se o svoje čtenáře a myslete na ostatní.