ZURn4104 Český mediální systém v mezinárodní komparativní perspektivě SYLABUS JE ORIENTAČNÍ A V PRŮBĚHU SEMESTRU SE MŮŽE MĚNIT. Semestr: jaro 2020 Čas a místo: přednáška/seminář: čtvrtek 16:00 - 17:40 a pátek 10:00 – 13:40 v učebně AVC (vybrané dny) Vyučující: Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, PhD. Kontakt: m.urbanikova@mail.muni.cz Obsah a cíl: Cílem tohoto kurzu je představit studujícím možnosti komparativního výzkumu komunikace, seznámit je se základy systémového myšlení o médiích a s pozicí českého mediálního systému v rámci mezinárodního prostředí. Kurz se zabývá otázkami, jak a proč se různé národní mediální systémy liší, jak se tyto odlišnosti a podobnosti vyvíjí, jak je lze zkoumat, a jaké jsou v této srovnávací perspektivě vybrané hlavní rysy českého mediálního systému. První blok lekcí se věnuje teoretickým a metodologickým východiskům komparativního výzkumu komunikace, druhý blok je zaměřen na téma srovnávání mediálních systémů, a třetí blok se podrobněji věnuje vybraným oblastem českého mediálního systému v mezinárodní perspektivě. V průběhu kurzu si studující osvojí teoretické rámce, které jim pomůžou při analýze čím dál tím komplexnějších a více propojených světových mediálních prostředí. Zároveň prohloubí svoji schopnost kriticky uvažovat o fungování médií v České republice, kontextualizovat a vyhodnocovat národní i mezinárodní trendy, a promýšlet a argumentovat v debatách o klíčových problémech a oblastech fungování médií. INFORMACE O ORGANIZACI KURZU V DOBĚ MIMOŘÁDNÝCH OPATŘENÍ · Plánované termíny prezentací a odevzdání závěrečných esejů zůstávají nezměněny. V případě (odůvodněných) potíží s dodržením termínu mne prosím co nejdříve kontaktujte, individuálně dohodneme další postup. Kritéria hodnocení prezentací i esejů jsou ve studijních materiálech v ISu. · Prezentace prosím uložte v patřičném termínu do učebních materiálů do složky Prezentace – budou sloužit jako povinná literatura pro Vaše kolegy a kolegyně. Zpracování prezentací je zcela ve Vaší režii, minimum je ale vytvoření (a odevzdání) písemné ppt prezentace; inovativní forma nebo prvky (např. video/audio) jsou vítány. V případě zájmu o interaktivní formu přednesení mne prosím kontaktujte. · Podrobnější zadání prezentací: dané je pouze téma, zpracování je na Vás a Vaší rešerši a analýze. Doporučuji důkladně nastudovat zejména první a druhou lekci, které se týkají metodologických postupů a možných teoretických rámců při komparativní analýze, a v rámci prezentace (a později i eseje) je aplikovat. · Obecně ale platí, že u prezentací týkajících se jednotlivých mediálních systémů a kultur je třeba popsat jejich hlavní rysy a charakteristiky (při tom, na co konkrétně se zaměřit, vycházejte z teoretických východisek vztahujících se k vymezení mediálního systému/kultury a k tomu, na základě jakých kritérií je lze srovnávat). V každém případě musí být jasné, z čeho vycházíte a proč jste zvolili daná kritéria. · U prezentací vztahujících se ke komparaci českého mediálního systému je třeba v daném aspektu porovnat český mediální systém s alespoň jednou, ale ideálně více zeměmi – opět, výběr zemí a zdůvodnění tohoto výběru je součástí Vaší analytické úlohy. · Vzhledem ke zrušení kontaktní výuky a nemožnosti diskuse přibylo nad rámec původního plánu drobné cvičení: zodpovězení otázek k filmu The Post (2017). Zadání (čtyři otázky) jsou v ISu. Odpovědi prosím zpracujte (samostatně, písemně) a soubor odevzdejte do Odevzdávárny v ISu. Cvičení není bodováno, ale pro úspěšné ukončení kurzu je nutné jej v adekvátní podobě zpracovat (v případě nedostatečného vypracování budu muset texty vracet). Nejpozdější termín odevzdání: 17. květen 2020. · Při jakýchkoliv otázkách nebo potřebě konzultace mě neváhejte kontaktovat přes e-mail (lze si kromě jiného dohodnout konzultaci přes Skype). Požadavky a bodování: Podmínky pro udělení zápočtu jsou následující: 1. Aktivní a informovaná participace v hodinách · kurz kombinuje přednášky a interaktivní semináře a počítá s aktivní účastí studujících a s jejich důkladnou domácí přípravou (spočívající zejména v nastudování zadané literatury) · absence a jejich omluvy se řídí pravidly uvedenými ve studijním řádu; dvě absence bez omluvy jsou akceptovány 2. Vypracování skupinové prezentace na zadané téma (na 20 min., v cca pětičlenných skupinách); témata budou rozdělena na prvním setkání; max. 30 bodů 3. Samostatné nebo skupinové (ve dvojicích) vypracování závěrečné eseje v rozsahu 4 500 až 5 500 slov (včetně seznamu literatury a poznámkového aparátu) na vybrané téma (obecně: úkolem je srovnat vybranou oblast českého mediálního systému s jedním nebo vícero zahraničními mediálními systémy); téma je třeba předem konzultovat s vyučující; max. 70 bodů; termín: 31. 5. 2020 Bližší podmínky hodnocení prezentací a esejů budou v průběhu semestru vloženy do ISu. Hodnocení: A = 92 a více bodů B = 91-84 bodů C = 83-76 bodů D = 75-68 bodů E = 67-60 bodů F = 59 a méně bodů Program lekcí: 20.2. 1. Úvod do kurzu. Představení sylabu. Podmínky absolvování. BLOK A Teoretická a metodologická východiska komparativního výzkumu komunikace 19.3. 2. Komparativní výzkum komunikace: proč, co a jak srovnávat? · Povinná literatura: * Esser, F. & Hanitzsch, T. 2012. On the Why and How of Comparative Inquiry in Communication Studies. Pp. 3-22 in: Esser, F. & Hanitzsch, T. The Handbook of Comparative Communication Research. New York: Routledge. · Doporučená literatura: * Hepp, A. & Couldry, N. 2009. What Should Comparative Media Research be Comparing? Towards a Transcultural Approach to ‘Media Cultures’. Pp. 32-47 in Thussu, D. Internationazing Media Studies. Routledge, pp. 32-47. * Kelly, M. J., Mazzoleni, G. McQuail, D. 2004. The Media in Europe – the Euromedia Handbook. Euromedia Research Group.London, Sage Publications. * Kleinsteuber, H. J. 2004. Comparing Mass Communication Systems: Media Formats, Media Contents, and Media Processes. Pp. 64-86 in F. Esser & B. Pfetsch (Eds.), Comparing Political Communication: Theories, Cases, and Challenges (Communication, Society and Politics). Cambridge: Cambridge University Press. * Livingstone, S. 2003. On the Challenges of Cross-National Comparative Media Research. European Journal of Communication, 18 (4), pp. 477-500. * Silverstone, S. 2003. On the Challenges of Cross-National Comparative Media Research, European Journal of Communication, 18(4), pp. 477-500. * So, C.Y.K. 2017. Mapping Comparative Communication Research: What the Literature Reveals. Pp. 12-35 in Chan, J. M. & Lee, F.L.F. Advancing comparative media and communication research. New York: Routledge. * Vliegenthart, R. 2012. Analyzing Comparative Data: Opportunities and Challenges. Pp. 486-500 in: Esser, F. & Hanitzsch, T. The Handbook of Comparative Communication Research. New York: Routledge. * Wirth, W. & Steffen Kolb, S. 2004. Designs and Methods of Comparative Political Communication Research. Pp. 87-111 in: Esser, F. & Pfetsch, B. Comparing Political Communication: Theories, Cases, and Challenges. Cambridge, UK: Cambridge University Press. * Yin, R.K. 2014. Case Study Research: Design and Methods. Los Angeles: Sage. 20.3. 3. Kde najít data? Řebříčky, benchmarking, národní zprávy a komparativní statistiky. Mediální systém, pole nebo kultura? Funkcionalizmus, systémová teorie, teorie polí. · Povinná literatura: * Hanitzsch, T., 2007. Deconstructing Journalism Culture: Toward a Universal Theory. Communication Theory, 17(4), pp. 367-385. · Doporučená literatura: * Adams, B.N. & Sydie, R.A. 2001. Sociological Theory. Pp. 345-368: Twentieth-Century Functionalism. Thousand Oaks: SAGE Publications. * Bauer, J.M. 2010. Learning from Each Other: Promises and Pitfalls of Benchmarking in Communication Policy. Info, 12(6), pp. 8-20. * Bourdieu, P. and Wacquant, L. 1992. An Invitation to Reflexive Sociology. Chicago: University of Chicago Press. Part 2: The Purpose of Reflexive Sociology - Kap. 3: The Logic of Fields, pp. 94-115, Kap. 4: Interest, Habitus, Rationality, pp. 115-140. * Freedom of the Press 2019 (Freedom House): https://freedomhouse.org/report/freedom-world/freedom-world-2018 * Hardy, J. 2012. Comparing Media Systems. Pp. 185-206 in: Esser, F. & Hanitzsch, T. The Handbook of Comparative Communication Research. New York: Routledge. * Hesmondhalgh, D. 2006. Bourdieu, the Media, and Cultural Production. Media Culture Society, 28(2), pp. 211-231. * Luhmann, N. 2006. Sociální systémy. Nárys obecní teorie. Brno: CDK. * Marcinkowski, F. 2008. Systems Theory. Pp. 771-773 in Kaid, L.L. & Holtz-Bacha, CH. Encyclopedia of Political Communication. Thousand Oaks: SAGE Publications. * Sparks, C. 2017. Can We Compare Media Systems? Pp. 36-62 in Chan, J. M. & Lee, F.L.F. Advancing comparative media and communication research. New York: Routledge. * Violation of Press Freedom Barometer (Reporters without Borders): https://rsf.org/en/barometer * Vos, T. P. 2016. Journalistic Fields. The SAGE Handbook of Digital Journalism. Thousand Oaks: SAGE Publications. * World Press Freedom Index 2019 (Reporters without Borders): https://rsf.org/en/ranking 20.3. 4. Kategorizace mediálních systémů: Od čtyř teorií tisku od Sieberta, Petersona a Schramma až ke třem modelům Hallina a Manciniho. · Povinná literatura: * Hallin, D. & Mancini, P. 2008. Systémy médií v postmoderním světě. Tři modely médií a politiky. Kap. 1: Úvod, str. 29-46. Kap. 4: Mediální a politické systémy a otázka diferenciace, str. 95-114. Praha: Portál. · Doporučená literatura: * Curran, J. et al. 2009. Media System, Public Knowledge and Democracy: A Comparative Study. European Journal of Communication, 24 (1), pp. 5-26. * Hachten, W. A. 1981. The World News Prism: Changing Media, Clashing Ideologies. Ames: The Iowa State University Press. * Kleinsteuber, H.J. 2010. Convergence of Media Systems. In Donsbach, W.: The International Encyclopedia of Communication. John Wiley & Sons, Ltd. * Polumbaum, J. 2009. Comparative Models of Journalism. In: Encyclopedia of Journalism. Thousand Oaks: Sage Publications, Inc. * Siebert, F. S., Peterson, T. & Schramm, W. 1956. Four Theories of the Press. The Authoritarian, Libertarian, Social Responsibility and Soviet Communist Concepts of What the Press Should Be and Do. Urbana: University of Illinois Press. BLOK B Srovnávání mediálních systémů 26.3. 5. Za třemi modely Hallina a Manciniho: kam zařadit mediální systémy postkomunistických krajin? Existuje post-komunistický mediální model? Srovnávání mediálních systémů v čase europeizace a globalizace: směrem ke konvergenci, nebo divergenci? · Povinná literatura: * Dobek-Ostrowska, B. 2015. 25 Years After Communism: Four Models of Media and Politics in Central and Eastern Europe. Pp. 11-44 in Dobek-Ostrowska, B. & Głowacki, M. Democracy and Media in Central and Eastern Europe 25 Years On. Frankfurt am Main: Peter Lang Edition. · Doporučená literatura: * Brüggemann, M. et al. 2014. Hallin and Mancini Revisited: Four Empirical Types of Western Media Systems. Journal of Communication 64: pp. 1037-1065. * Curran, C. & Park, M. J. 2000. Beyond Globalization Theory. Pp. 3-18 in Curran, C. & Park, M. J. De-Westernizing Media Studies. New York: Routledge. * Dobek-Ostrowska, B., Glowacki, M, Jakubowicz, K. & Sükösd, M. (2010). Comparative Media Systems. European and Global Perspectives. Central European University Press. * Downey, J. & Mihely, S. 2012. Central and Eastern European Media in Comparative Perspective. Politics, Economy and Culture. Ashgate. * Hallin, D. & Mancini, P. 2012. Comparing Media Systems Beyond the Western World. Cambridge University Press. * Hallin, D. & Mancini, P. 2008. Systémy médií v postmoderním světě. Tři modely médií a politiky. Kap. 8: Budoucnost tří modelů, str. 275-318. Praha: Portál. * Hallin, D. & Mancini, P. 2010. Comparing Media Systems: A Response to Critics. Media & Jornalismo 9 (17): pp. 53-67. * Hallin, D. & Mancini, P. 2012. Comparing Media Systems: A Response to Critics. Pp. 207-220 in: Esser, F. & Hanitzsch, T. The Handbook of Comparative Communication Research. New York: Routledge. * Hallin, D. & Mancini, P. 2017. Ten Years After Comparing Media Systems: What Have We Learned? Political Communication 34 (2): pp. 155-171. * Herrero, L.C. et al., 2017. Rethinking Hallin and Mancini Beyond the West: An Analysis of Media Systems in Central and Eastern Europe. International journal of communication (Online), pp.4797-4823. * Jakubowicz, K. 1998/1999. Normative Models of Media and Journalism and Broadcasting Regulation in Central and Eastern Europe. International Journal of Communications Law and Policy (9), pp. 1-32. * Jirák, J. & Trampota, T. 2008. O vztahu médií a politiky v postmoderním světě. Pp. 9-23 in Hallin, D. & Mancini, P. Systémy médií v postmoderním světě. Tři modely médií a politiky. Praha: Portál. * Lauk, E. 2008. How Will It All Unfold? Media Systems And Journalism Cultures In Post-Communist Countries. Pp. 194-213 in Jakubowicz, K. & Sükösd, M. Finding The Right Place On The Map: Central And Eastern European Media Change. Chicago: Intellect Books. * Pfetsch, B. & F. Esser. 2008. Conceptual Challanges to the Paradigms of Comparative Media Systems in a Globalized World. Journal of Global Mass Communication, 1(3/4), pp. 118-131. * Rantanen, T. 2013. A Critique of the Systems Approaches in Comparative Media Research: A Central and Eastern European Perspective. Global Media and Communication 9 (3): pp. 257-277. * Smaele, H. De. 1999. The Applicability of Western Media Models on the Russian Media System. European Journal of Communication 14(2), pp. 173-189. * Štětka, V. 2012. From Multinationals to Business Tycoons: Media Ownership and Journalistic Autonomy in Central and Eastern Europe. The International Journal of Press/Politics 17 (4): pp. 433-456. 27.3. 6. Profesionalizace novinářů (od řemesla k povolání) a česká novinářská kultura v komparativní perspektivě. · Povinná literatura: * Urbániková, M. & Volek, J. 2018. The Professional Identity of Czech Journalists in an International Perspective. International Communication Gazette 80 (5): pp. 452-475. · Doporučená literatura: * Anikina, M., Dobek-Ostrowska, B. & Nygren, G. 2013. Journalists in Three Media Systems: Polish, Russian and Swedish Journalists About Values and Ideals, Daily Practice and the Future. Moscow: Journalism Faculty. * Deuze, M. 2002. National News Cultures: A Comparison of Dutch, German, British, Australian, and U.S. Journalists. Journalism 79 (1): pp. 134-149. * Hanitzsch, T. & Donsbach, W. 2012. Comparing Journalism Cultures. Pp. 262-275 in: Esser, F. & Hanitzsch, T. The Handbook of Comparative Communication Research. New York: Routledge. * Hanitzsch, T., Hanusch, F., Mellado, C. et al. 2011. Mapping Journalism Cultures Across Nations. Journalism Studies 12 (3), pp. 273-293. * Hanitzsch, T. 2011. Populist Disseminators, Detached Watchdogs, Critical Change Agents And Opportunist Facilitators: Professional Milieus, The Journalistic Field And Autonomy In 18 Countries. International Communication Gazette 73 (6), pp. 477-494. * Wilensky, H.L., 1964. The Professionalization of Everyone? American Journal of Sociology, 70(2), pp.137-158. 27.3. 7. Sledování filmu The Post (2017). Diskuse k filmu. BLOK C Vybraná témata komparativních mediálních studií 23.4. 8. Prezentace I: Americký mediální systém a americká žurnalistická kultura. Prezentace II: Ruský mediální systém a ruská žurnalistická kultura. Prezentace III: Britský mediální systém a britská žurnalistická kultura. Prezentace IV: Německý mediální systém a německá žurnalistická kultura. 24.4. 9. Prezentace V: Vzdělávání budoucích novinářů v komparativní perspektivě: jaké jsou možné způsoby odborné přípravy budoucích novinářů, jaké jsou jejich výhody a nevýhody, a jaký systém dominuje v ČR? Prezentace VI: Česká média veřejné služby v komparativní perspektivě (např. způsoby financování, institucionální nastavení, zabezpečení nezávislosti, aktuální situace…) Prezentace VII: Způsoby financování médií v ČR v komparativní perspektivě (např. využívání paywall, podpora lokální žurnalistiky v US a v UK, podpora tisku v Norsku…) Prezentace VIII: Svoboda médií a bezpečnost novinářů v ČR v komparativní perspektivě Diskuze nad tématy závěrečných esejí 24.4. 10. Kritika komparativní perspektivy (host: Mgr. Jan Miessler)