Procházka Josef FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ HOSPODÁŘSKÁ OPATŘENÍ PRO KRIZOVÉ STAVY CÍLE 1.OBJASNIT PŘÍSTUPY K PLÁNOVÁNÍ A REALIZACI HOSPODÁŘSKÝCH OPATŘENÍ PRO KRIZOVÉ STAVY (HOPKS) –PLATNÁ PRÁVNÍ ÚPRAVA –ZÁKLADNÍ POJMY – 2.OBJASNIT ROLI SPRÁVY STÁTNÍCH HMOTNÝCH REZERV (SSHR). – • • – OBSAH • ÚVOD 1. ZÁKLADNÍ POJMOVÝ APARÁT 2. PLÁTNÁ PRÁVNÍ ÚPRAVA 3. SPRÁVA STÁTNÍCH HMOTNÝCH RESERV • ZÁVĚR LITERATURA •ZÁKLADNÍ: •Zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatření pro krizové stavy •Zákon č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv. • •DOPORUČENÁ: •Koncepce hospodářských opatření pro krizové stavy na léta 2019–2024 s výhledem do roku 2030, SSHR, Praha, 2018. •Koncepce tvorby, udržování a využití zásob pro humanitární pomoc do roku 2020 s výhledem do roku 2030. Praha: SSHR, 2017 • • •ÚVOD MOTTO •Pokud to myslíme s přípravou na krize vážně, musíme mít k dispozici nejen dostatek materiálních zásob, ale také funkční systém jejich výroby a doplňování. •K tomu jsou potřeba výrobní kapacity, které bohužel nezajistí jen státní podniky. •Již za první republiky stát dával za povinnost strategickým podnikům, aby udržovaly schopnost vyrábět nárazově nezbytný materiál a výrobky nebo aby samy měly určité skladové zásoby. •To samozřejmě nelze činit bez náležitých finančních kompenzací a hlavně bez změny naší mentality, která si navykla na život ve všeobecném bezpečí a blahu. •Předsedkyně výboru pro obranu Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, paní Černochová, duben 2020 •ZÁKLADNÍ POJMOVÝ APARÁT KLÍČOVÁ SLOVA •Hospodářská opatření pro krizové stavy (HOPKS) •Nouzové a válečné hospodářství •Hospodářská mobilizace •Regulační opatření •Státní hmotné rezervy •Výstavba infrastruktury pro HOPKS • Hospodářská opatření pro krizové stavy (HOPKS) •Zákona č. 241/2000 Sb., o HOPKS • •Organizační, materiální nebo finanční opatření pro zabezpečení nezbytné dodávky výrobků, prací a služeb, bez níž nelze zajistit překonání krizových stavů. • •HOPKS vytvářejí podmínky pro realizaci opatření krizového a havarijního plánování v praxi. • •HOPKS pokrývají jak vojenské, tak i nevojenské KS • • Hospodářská opatření pro krizové stavy (HOPKS) •HOPKS ZAHRNUJÍ: •Systém hospodářské mobilizace •Systém nouzového hospodářství •Vytváření a použití státních hmotných rezerv •Výstavba a údržba infrastruktury •Systém regulačních opatření • • • • • Systém hospodářské mobilizace •Organizační, materiální, personální a jiná opatření pro zabezpečení mobilizačních dodávek pro potřeby OS a ozbrojených bezpečnostních sborů za SOS a VS •Garantem hospodářské mobilizace (HM) je Správa státních hmotných rezerv (SSHR) •SSHR zajišťuje procesy plánování, financování a kontroly. •Objednavatelé mobilizačních dodávek (Ústřední správní úřady např. MO ČR) •Podnikatelské subjekty – dodavatelé mobilizačních dodávek z celé ČR. •Předmětem dodávek: výrobky, technika a náhradní díly, smluvní zajištění potřebných druhů oprav (běžné, střední, generální) a další služby. • Systém hospodářské mobilizace (HM) tvoří organizační, materiální, personální a jiná opatření, kterými ústřední správní úřad zabezpečuje mobilizační dodávku pro potřeby ozbrojených sil a ozbrojených bezpečnostních sborů za stavu ohrožení státu a válečného stavu. (5) HM je jednou z hlavních oblastí systému zajištění ekonomiky státu při přípravě plnění úkolů ozbrojených sil ČR při jejím možném ohrožení. Do této činnosti je významně zapojena i SSHR, která garantuje celou oblast HM a v rámci toho zajišťuje procesy plánování, financování a kontroly. V rámci zabezpečení splnění úkolů HM jsou do tohoto systému na základě smluvních vztahů zapojovány ústřední správní úřady, kterým zvláštní právní předpis svěřuje pravomoc k řízení ozbrojených sil a ozbrojených bezpečnostních sborů – (2) Plán hospodářské mobilizace •Požadavky stanovují OS a ozbrojené bezpečnostní sbory. •Odpovědným orgánem za zajištění těchto požadavků jsou ministerstva, do jejichž působnosti zabezpečení OS a ozbrojených bezpečnostních sborů patří (MO, MV, MS, MF). •Objednatel mobilizační dodávky (SSHR) uzavře s dodavatelem smlouvu pro zajištění mobilizační dodávky. •Výdaje jsou hrazeny z rozpočtové kapitoly SSHR. • • • Vývoj počtu subjektů hospodářské mobilizace Zdroj: SSHR Vývoj prostředků na zabezpečení hospodářské mobilizace Zdroj: SSHR Vývoj prostředků na mobilizační rezervy Zdroj: SSHR Systém nouzového hospodářství •Součást HOPKS zabezpečující nezbytné dodávky pro uspokojení základních životních potřeb obyvatelstva, pro podporu činnosti HZS, ZZS, Policie a armády hasičských záchranných sborů a havarijních služeb a pro podporu výkonu státní správy, •Dodávky by měly probíhat způsobem obvyklým pro období mimo krizové stavy. •Systém nouzového hospodářství se využívá pro překonání všech krizových stavů (SN, NS, SOS, VS). •Tento systém lze využít i za válečného stavu pro uspokojení potřeb civilních subjektů. • • • Systém nouzového hospodářství zabezpečuje, aby nezbytné dodávky pro: uspokojení základních životních potřeb, podporu činnosti záchranných sborů, havarijních služeb, zdravotnické záchranné služby a Policie České republiky, podporu výkonu státní správy probíhaly způsobem obvyklým pro období mimo krizové stavy. Systém nouzového hospodářství je vedle systému hospodářské mobilizace, použití státních hmotných rezerv, výstavby a údržby infrastruktury a regulačních opatření jednou ze součástí systému hospodářských opatření pro krizové stavy. Systém nouzového hospodářství se využívá pro překonání všech krizových stavů (VS, SOS, NS, SN). Tento systém lze využít i za válečného stavu pro uspokojení potřeb civilních subjektů. Tento systém je zabezpečován prostřednictvím nezbytných dodávek, tj. dodáváním výrobků, prací a služeb. Systém válečného hospodářství •Rozhodující část výrobních kapacit a služeb hospodářství státu pro zabezpečení činnosti ozbrojených sil a ozbrojených bezpečnostních sborů, uspokojení základních životních potřeb obyvatelstva a zachování základních funkcí státu. •Vzniká transformací mírového hospodářství. •Zahrnuje novou formulaci cílů, změnu výrobních programů, přeměnu průmyslu, evakuaci lidí, kapacit a materiálu, alokaci zdrojů a změnu v řízení. • Věcné zdroje •Věcné prostředky podle krizového zákona tj. movitá nebo nemovitá věc nebo poskytovaná služba, •Nezbytné dodávky podle zákona č. 241/2000 Sb., o HOPKS, tj. výrobky, práce nebo služby, bez nichž nelze zajistit překonání krizového stavu, •Státní hmotné rezervy (SHR), tj.: –pohotovostní zásoby (1%), –zásoby pro humanitární pomoc (0,03%) –hmotné rezervy (90%), – a mobilizační rezervy (9%). – Státní hmotné rezervy •Státem vytvořené zásoby důležitých surovin, materiálů, polotovarů a výrobků. •Určené pro zajištění obranyschopnosti a obrany státu, ochranu životně důležitých hospodářských zájmů státu •Zajišťování nezbytných dodávek: –v systému nouzového hospodářství –v systému hospodářské mobilizace, –pro humanitární pomoc a pro odstraňování následků krizových situací. • Hmotné rezervy tvoří strategické rezervy státu v oblasti nouzových zásob ropy a ropných produktů a zásob pro zajištění surovinové a potravinové bezpečnosti České republiky. Pohotovostní zásoby a zásoby pro humanitární pomoc vytváří Správa státních hmotných rezerv v systému nouzového hospodářství. Mobilizační rezervy zajišťují nezbytné požadavky v systému hospodářské mobilizace. Rozměr a materiální obsah státních hmotných rezerv umožňuje zvládnout běžné krizové situace, počáteční období hospodářské mobilizace a také poskytovat humanitární pomoc České republiky do zahraničí. Zásoby jsou vytvořeny v nezbytné ekonomické míře a jsou trvale spravovány, obměňovány a doplňovány dle příslušných potřeb aktualizace katalogu zásob. Část zásob je předsunuta již přímo k uživateli např. zásoby pro HZS ČR. V případě potřeby je SSHR připravena aktuálně nedostatkové zásoby (např. léky) rychle dokoupit. Je samozřejmostí, že do systému použití SHR patří i jejich rychlé nárokování pomocí informačních systémů SSHR a také jejich okamžitá přeprava k uživateli. Strategické zásoby •Část hmotných rezerv představující zásoby životně důležitých surovin, materiálů, výrobků a potravinových položek pro materiální zajištění obranyschopnosti a obrany státu, pro odstraňování následků krizových situací a pro ochranu životně důležitých hospodářských zájmů státu. • Nezbytná dodávka •Dodávka výrobků, prací a služeb pro zajištění základních životních potřeb obyvatelstva, pro podporu činnosti OS, ozbrojených bezpečnostních sborů, HZS a havarijních služeb a pro podporu výkonu státní správy, bez níž nelze zajistit překonání krizových stavů. •Dodavatelem jsou právnické osoby, jejichž předmět podnikání umožňuje dodání požadovaných komodit. •Nezbytnou dodávku hradí orgán krizového řízení, který o ní rozhodl. •Jsou využívány za podmínek stanovených zákonem pro řešení krizových situací. •Zajištění nezbytných dodávek za krizové situace organizují orgány krizového řízení (krizové štáby) a dodávky zajišťují podnikatelské subjekty. Plán nezbytných dodávek •Základní plánovací dokument, přílohou krizového plánu •Plánování nezbytných dodávek je spojeno s trvalým přehledem o nich a o jejich dodavatelích (IS Argis). •IS Argis slouží pro informační a materiálovou podpora orgánů krizového řízení. •Je provozován a spravován SSHR. •Mohou do něj vstoupit další uživatelé včetně obcí s rozšířenou působností. •Uživatelé mohou nárokovat a získat požadované nezbytné dodávky. •Do systému vstupují vybrané ekonomické subjekty a poskytují požadované informace o svých kapacitách a o možných nezbytných dodávkách. • • Regulační opatření •Opatření sloužící ke snížení spotřeby nedostatkových surovin, výrobků a energií •Usměrnění spotřeby těchto komodit v souladu s krizovými plány v případech, kdy krizová situace nabývá rozsahu a běžné ekonomické nástroje nejsou při zajišťování nezbytných dodávek dostatečně účinné. • Regulační opatření slouží ke snížení spotřeby nedostatkových surovin, výrobků a energií nebo usměrnění spotřeby v souladu s krizovými plány v případech, kdy krizová situace nabývá takového rozsahu, že běžné ekonomické nástroje nejsou při zajišťování nezbytných dodávek dostatečně účinné. Regulační opatření mohou být přijata jen v případě, že účinku s nimi spojeného nelze dosáhnout jinak. Mohou být vyhlášena jen na nezbytně nutnou dobu. K jejich zrušení musí dojít nejpozději při zrušení krizových stavů. Pokud na vyhlášený krizový stav bezprostředně navazuje vyhlášení jiného krizového stavu, může orgán oprávněný k vyhlášení krizového stavu rozhodnout o ponechání některých dříve vyhlášených regulačních opatření v platnosti. HOSPODÁŘSKÁ OPATŘENÍ PRO KRIZOVÉ STAVY HOPKS •Součást obranného plánování a CNP •Nezbytný nástroj k zajištění věcných zdrojů a služeb pro potřeby obranného plánování a CNP. • •Vlivy: •potřeba věcných zdrojů zabezpečovaných v systému hospodářské mobilizace pro obranné plánování a systému nouzového plánování pro CNP; •schopností (včetně jejich znalostí) obranné průmyslové základny tyto požadavky zabezpečovat; •výše přidělených finančních prostředků ze státního rozpočtu. • PODSTATA HOPKS •Převážně materiální a technická podpora krizových opatření a postupů •Potřeba materiálů a techniky je různorodá, dle typu a rozsahu krize. •Nezbytné a mobilizační dodávky vycházejí z analýzy rizik ústředních správních úřadů, krajů a ORP (identifikaci potřeby) •Mohou být zatíženy určitou kumulační, statistickou, či analytickou chybou. Snahou je maximalizovat požadavky a jistit svou připravenost. •Udržování zásob pro krizové stavy a realizace opatření je finančně náročná. •Hledán je kompromis mezi krizovou připraveností a náklady na tuto připravenost. ÚČEL HOPKS •Pro překonání krizové situace je využíván ekonomický potenciál státu, právnických a podnikajících fyzických osob. •Systém HOPKS umožňuje přípravu na řešení krizových situací s využitím dostupných zdrojů ekonomických subjektů (právnických nebo podnikajících fyzických osob). •Systém HOPKS umožňuje si předem ujasnit, co bude potřebné pro řešení KS, co bude možné zabezpečit u podnikatelské sféry a co bude nutné zabezpečit vytvořením dostatečných zásob. HOPKS •Jsou přijímána po vyhlášení krizových stavů a jsou určena: •k uspokojení základních potřeb fyzických osob na území ČR umožňující přežití krizových stavů bez těžké újmy na zdraví •pro podporu činnosti OS, ozbrojených bezpečnostních sborů, záchranných sborů, havarijních služeb a zdravotnické záchranné služby, •pro podporu výkonu státní správy. • SYSTÉM HOPKS –Zahrnuje: –systém nouzového hospodářství, –systém hospodářské mobilizace, –použití státních hmotných rezerv, –výstavbu a údržbu infrastruktury, –regulační opatření –systému vazeb, smluv, zásob –IS pro evidenci a řízení zajišťování věcných zdrojů – Činnost Správy státních hmotných rezerv (SSHR). – • • •SPRÁVA STÁTNÍCH HMOTNÝCH REZERV SPRÁVA STÁTNÍCH HMOTNÝCH REZERV –Zajišťuje: – pořízení položek SHR, – financování realizace prvků infrastruktury (sklady, kryty, sila na zemědělské produkty,…), – financování uchování výrobních schopností, – financování přípravy mobilizačních dodávek –informační podporu HOPKS a podporu rozhodování orgánů krizového řízení (informace o věcných zdrojích potřebných k pokrytí nezbytných dodávek). PLÁN VYTVÁŘENÍ A UDRŽOVÁNÍ SHR •Základní plánovací dokument pro zajištění opatření v oblasti nouzového hospodářství, hospodářské mobilizace a tvorby státních hmotných rezerv (SHR) •Požadavky uplatňují ústřední správní úřady •Přílohu tvoří: –skladba hmotných rezerv, –jejich minimální limity –a orientační cílové stavy. •Plán zpracovává SSHR, dvouleté cykly, •Projednává Bezpečnostní rada státu •Schvaluje vláda • Základní a výchozí podmínkou pro zajištění fungování systému NH za krizových stavů je plánování nezbytných dodávek v období přípravy na krizovou situaci a průběžná aktualizace údajů o požadavcích na nezbytnou dodávku a údajů o možnostech využití vhodných zdrojů, které se nacházejí ve vlastnictví podnikatelských subjektů. Základním způsobem zabezpečení nezbytných dodávek za krizového stavu je využití zdrojů, které se nacházejí ve vlastnictví podnikatelských subjektů a jsou používány k jejich běžné komerční činnosti. Pouze v případech, kdy tyto zdroje, co do množství nebo druhu nepostačují k řešení krizové situace nebo nelze věcné zdroje od podnikatelských subjektů získat v požadované časové lhůtě, vytváří odpovídající zdroje stát v systému státních hmotných rezerv pořízením pohotovostních zásob (PZ) a také uhrazením nákladů na uchování výrobních schopností. (2) • Systém je vytvářen, rozvíjen a provozován k zabezpečení informační podpory plánovacích a rozhodovacích procesů orgánů krizového řízení od úrovně obcí s rozšířenou působností, přes orgány krajů až po ústřední správní úřady, včetně Správy, v oblasti zajišťování věcných zdrojů pro řešení krizových situací K zabezpečení úkolů systému hospodářských opatření pro krizové stavy (HOPKS) IS Argis informačně podporuje především: a) systém nouzového hospodářství s důrazem na zpracování Plánu nezbytných dodávek, b) systém hospodářské mobilizace s důrazem na tvorbu a zpracování související plánovací dokumentace, c) zpřístupnění vybraných informací o státních hmotných rezervách určeným orgánům krizového řízení, d) evidenci věcných zdrojů v majetku státu s právem hospodařit příslušnému ÚSÚ e) vedení evidence objektů z hlediska jejich užitných vlastností a atributů jejich vlastníků a provozovatelů. Do systému vstupují rovněž vybrané právnické a podnikající fyzické osoby (PPFO), které v souladu se zákonem č. 240/2000 Sb. cestou hasičských záchranných sborů krajů poskytují požadované údaje včetně informací o svých schopnostech dodat předmět nezbytné dodávky. IS Argis je realizován jako centrální systém s modulární strukturou, kde nad společnou servisní částí (správa číselníků a registrů, nástroje pro práci s mapovými podklady, komunikační subsystém se správou účtů a práv) jsou vytvářeny moduly jednotlivých aplikací. Centrální systém umožňuje řízený sběr dat a následně práci s nimi podle územní nebo resortní příslušnosti. S využitím stejné technologie zpracování je realizován i systém formulářového sběru dat od právnických a podnikajících fyzických osob. Výsledkem je jednak naplnění požadavku jednotného principu pořizování dat a současně vyloučení jejich duplicity. Uživatelé systém využívají pomocí dálkového přístupu prostřednictvím bezpečné komunikace v prostředí Internetu s rozdílnými přístupovými právy a zabezpečením. Práva uživatelů jsou odvozena od působnosti správního úřadu a přidělené role konkrétního uživatele. www stránky: http://www.argis.cz IS Krizkom je nejen nástrojem podpory pro řízené a evidované předávání požadavků na věcné zdroje po vyhlášení krizového stavu, ale slouží i jako samotný zdroj informací o věcných zdrojích. Umožňuje práci s daty podle územní nebo resortní příslušnosti a poskytuje základní informace o SHR, nabízené humanitární pomoci nebo zahraniční materiální humanitární pomoci a zobrazuje informace o věcných zdrojích u podnikatelských subjektů, které jsou zařazeny do Plánu nezbytných dodávek (dále jen „PND“). Informace jsou poskytovány selektivně podle role, která je jednotlivým uživatelům stanovena s přihlédnutím k jejich věcné a územní působnosti. V případě nedostupnosti nebo nefunkčnosti IS Krizkom probíhá zpracování a řešení požadavků na věcné zdroje náhradním způsobem. Hmotné rezervy •Vybrané základní suroviny, materiály, polotovary a výrobky. •Určeny pro zajištění obranyschopnosti a obrany státu, pro odstraňování následků krizových situací a pro ochranu životně důležitých hospodářských zájmů státu. •Struktura hmotných rezerv: –Ropa a ropné produkty –Potraviny –Kovy –Ostatní strategické materiály • Vývoj výdajů na zajištění hmotných rezerv Zdroj: SSHR Pohotovostní zásoby (1) •Zajištění nezbytných dodávek v systému nouzového hospodářství pro podporu obyvatelstva, činnosti havarijních služeb a hasičských záchranných sborů, které nelze zajistit obvyklým způsobem na území ČR •Vytvářejí se na základě požadavků vyplývajících z krizových plánů ústředních správních úřadů. •Vytvářejí se v případě, kdy ústřední správní úřad není schopen z časového, ekonomického, či jiného hlediska (např. množství, či unikátnost výroby) zajistit nezbytnou dodávku od ekonomických subjektů. •V tomto případě je možné ekonomické zásoby pořídit z prostředků státu a udržovat je na skladu jako PZ. Pohotovostní zásoby (2) •O použití PZ rozhoduje vedoucí ústředního správního úřadu, na jehož žádost byly pohotovostní zásoby vytvořeny. •O použití PZ po vyhlášení stavu nebezpečí může rozhodnout krajský úřad, pokud: •jsou uložené v jeho správním obvodu, •použití PZ je v jeho plánu nezbytných dodávek •a budou použity k odvrácení ohrožení života nebo zdraví obyvatel nebo odvrácení značné škody. • • Zásoby pro humanitární pomoc (1) •Vytvářeny v systému státních hmotných rezerv, ale jsou součástí systému nouzového hospodářství. •Zásoby humanitární pomoci (ZHP) udržuje SSHR. •Vlastníkem je stát. •O vydání rozhoduje předseda SSHR na základě požadavku krajského úřadu, obecního úřadu s rozšířenou působností. •Přidělení zásob pro humanitární pomoc fyzickým osobám vážně postiženým krizovou situací zajišťuje hejtman nebo starosta obce s rozšířenou působností, kterému byly zásoby pro humanitární pomoc poskytnuty. •Vydané zásoby se neuhrazují, ani nevracejí. • Zásoby pro humanitární pomoc (2) •Zahrnují: •nouzové dodávky potravin, •balenou pitnou vodu, •základní hygienické potřeby, •pracovní vybavení, •nouzové osvětlení, •prostředky umožňující nouzový nocleh, a další potřebné vybavení. • • Výdaje na nákup, obměny a záměnu PZ a ZHP Zdroj: SSHR • Výdaje na oblast nouzového hospodářství Zdroj: SSHR Celkem byly v letech 2001–2018 na oblast NH vynaloženy finanční prostředky ve výši 1.338 mil. Kč. (2) CVIČENÍ ZDROJE 2018 (1) •Procvičit přípravu na řešení krizových stavů s využitím systému CNP •Proběhlo v olomouckém, středočeském a zlínském kraji za účasti krizových orgánů, složek IZS, orgánů veřejné správy a SSHR. •Téma: Koordinace vyžadování a poskytování zdrojů za krizového stavu (KS) CVIČENÍ ZDROJE 2018 (2) - CÍLE •• Prověřit aktuálnost krizových plánů (KP) především v části „Plán nezbytných dodávek“. •Ověřit využitelnost KIS a vazeb orgánů krizového řízení (KŘ) a informační systém Krizkom (SSHR). •Ověřit odbornou připravenost orgánů KŘ. •Procvičit pravidla pro vyžadování a zabezpečení věcných zdrojů. •Procvičit vyhodnocení potřeby věcných zdrojů. •Prověřit systém toku informací při vyžadování a poskytování věcných zdrojů. •Procvičit schopnost reakce krizových štábů (KŠ) obcí s rozšířenou působností (ORP) na vzniklou krizovou situaci, připravenost k analýze a definování potřeb věcných zdrojů. CVIČENÍ ZDROJE 2018 (3) - VÝSLEDKY •Cvičící řešili posloupnost materiálního zabezpečení KS při odstraňování následků rozsáhlých povodní. •Pro zvládnutí krizové situace bylo nutné zajistit nezbytné dodávky. •Prioritně byly vyžadovány zdroje dostupné v územním obvodu příslušných obcí a kraje. •Vzhledem k celkovému rozsahu následků povodně vlastní zdroje nebyly dostatečné a bylo nezbytné zajistit zdroje z ostatních částí území ČR. •KŠ přitom byly využity pravidla a postupy podle Metodiky pro vyžadování věcných zdrojů za krizové situace. •Cvičení znamenalo nárůst schopností KŠ v řešení krizové situace s využitím nezbytných dodávek v rámci HOPKS. ZÁVĚR •ČR disponuje komplexním systémem HOPKS •Systém pokrývá materiální potřeby a služby pro vojenské i nevojenské KS •SSHR koordinuje, plánuje, financuje a řídí HOPKS •Systém je přizpůsobován vývoji bezpečnostního prostředí a ekonomickým možnostem státu •Systém HOPKS upravován dle zkušeností (KS, cvičení) •Opatření hospodářské mobilizace prošla významnou redukcí, není jednoznačně vymezena budoucí poptávka ze strany OS •