VZTAH K PŘÍRODĚ A ROZVÍJENÍ ENVIRONMENTÁLNÍ SENZITIVITY Foto: Jan Činčera Jan Činčera, Katedra environmentálních studií, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita Brno, 2020 E-mail: cincera@mail.muni.cz Cíle lekce Po ukončení lekce studenti • porovnají jednotlivé přístupy pro rozvíjení vztahu k přírodě a vyberou ten, který je pro jejich praxi nejvhodnější; • na příkladech konkrétních programů rozpoznají vhodné a problematické strategie pro rozvíjení vztahu k přírodě účastnické skupiny; • ve své praxi uplatňují vhodné strategie pro rozvíjení vztahu k přírodě a vyhýbají se těm problematickým. Vstupní otázky • Co ovlivnilo Váš vztah k přírodě? Jaké faktory byly podle Vašeho názoru nejdůležitější? • Jakým způsobem se podle Vašeho názoru vztah k přírodě rozvíjí? Vzniká od narození? Formují ho rodiče? Škola? Volnočasové organizace? • Jak byste nejlépe posilovali vztah dětí k přírodě, pokud byste na to měli několik hodin? Několik dní? Několik let? Vztah k přírodě jako intuitivní součást environmentální výchovy „Pokud chceme, aby se děti opravdu naučily starat o okolní svět, dejme jim čas na to, ať se dříve, než po nich budeme chtít, aby zachránily přírodu a Zemi, ji naučily mít rády.“ (David Sobel) „Pokud chceme, aby si dítě uchovalo svůj vrozený smysl pro úžas … potřebuje společnost alespoň jednoho dospělého, který s ním může sdílet, znovuobjevovat s ním radost, vzrušení a tajemství světa, ve kterém žijeme.“ (Rachel Carson) Vztah k přírodě a environmentální výchova Tradice Vztah k přírodě jako součást kořenů environmentální výchovy. Přesvědčení Vztah k přírodě jako součást hodnotové orientace. Předpoklad Faktor posilující tendenci k proenvironmentálnímu chování. Výzkumy významných životních zkušeností (significant life experience) Lidé aktivní v ochraně životního prostředí často v dětství chodili do přírody. Louise Chawla Zdroj: conservationpsychologyinstitute.com Environmentální senzitivita jako významný faktor odpovědného environmentálního chování (Hungeford a Volk, 1990). Emoční afinita k přírodě je prediktorem pro-environmentálního chování a rozvíjí se v důsledku minulých a současných zkušeností z přírody (Kals, Schumacher & Montada, 1999). Vztah k přírodě znamená různé věci a lze různě ověřovat Hodnota Ochrana přírody, jednota s přírodou jako univerzální hodnoty (Schwartz) Biocentrická / antropocentrická / egocentrická hodnota přírody (Stern) Postoj Ochrana x využívání přírody (Bogner) Oceňování (appreciation) pobytu v přírodě (Bogner) Vztah Environmentální senzitivita (Hungerford & Volk) Environmental affinity, biofilie x biofobie (Wilson) Spojení s přírodou (nature connectedness) (Schultz) Vztah ke zvířatům, rostlinám, místu Zájem Atraktivita přírody, lokality Zájem být v přírodě, strach z přírody Jak vzniká vztah k přírodě Stephen R. Kellert Zdroj: Yale University Hodní králíci a zlí vlci Beatrix Potter (1866-1943) Britská ochránkyně přírody a autorka pohádek o zvířatech Geneticky Kulturně Zkušeností Zdroj: Wikimedia Common, JČ Vrozená „biofilie“: preference určitých druhů zvířat, krajiny Úžas z přírody Rachel Carson (1907-1964) The Sense of Wonder Přímý prožitek úžasu z přírody, role dospělého průvodce Co (ne) víme o vztahu ke zvířatům Vrozené: Pociťované nebezpečí Dívky mají větší obavy než chlapci Naučené: Pociťované nebezpečí Rozdíly mezi kulturními regiony Percepce zvířat se liší již u malých dětí (hodná x zlá zvířata). V negativním vnímání hraje vliv pociťované nebezpečí a štítivost (disgust). Strach ze zvířete oslabuje souhlas s jeho ochranou. Zdroj: Wikimedia Common Bojíte se vlků? Pavouků? Hadů? Chodíme málo do přírody? Richard Louv Last child in the Woods (2005) Zdroj: richardlouv.com Děti trpí syndromem deficitního kontaktu s přírodou. Pokles návštěvnosti v národních parcích v USA v 1980-2000 (Pergams & Zaradic, 2006, 2007) Růst zájmu o pozorování přírody a rybářství v USA (2006-2016) (USFWS, 2017) Růst návštěvnosti národních parků v ČR v 10. l. 21. století Zájemopříroduklesá Zájemopříroduroste Turisté zaplavují Adršpach. Foto: Lidovky.cz (4.5.2019) Učení venku z pohledu žáků Průzkum environmentální gramotnosti českých žáků, 8. ročník 2019/20. Činčera, Kroufek & ČŠI, 2020 Žáci vypouštějí užovku hladkou do přírody. Foto K. Jančaříková Průzkum na českých školách 6.-9. ročník 2017/8 (N=1752) Senzitivita žáků klesá s ročníkem Dívky vyšší míra senzitivity, než chlapci Žáci vnímají ochranu přírody jako důležitou, jsou v ní rádi a nesouhlasí s nadřazováním zájmu člověka na její využívání. Svobodová, 2019 České děti (7-15 let) tráví týdně v průměru… 2 h venku 4 h u médií Nadace Proměny, 2016 Je to málo? Může za to elektronika? Učení venku z pohledu učitelů • Více než ¾ škol disponuje pozemkem, zahradou či přírodní učebnou • Více než 2/3 škol jezdí pravidelně na pobytové akce • Zhruba polovina žáků nemůže chodit o přestávce ven 10% 9% 11% 37% 21% 12% Nejedou na žádnou akci Méně akcí než jedna za dva roky Zhruba jedna akce za dva roky Jedna akce ročně Dvě akce ročně Tři a více akcí ročněČinčera et al., 2016 N=645 (učitelé na 2. stupni ZŠ) Co (ne)víme… Většina lidí má ráda přírodu. • Nemusí se ale podle toho chovat, ani do ní často chodit. • Děti jsou v přírodě málo, ale mají ji rády a podporují její ochranu. Ne všichni mají přírodu rádi stejně. • Dívky více než chlapci. • Malé děti více než starší (kritické období 5-12 let). Zkušenost samotná nestačí. • Záleží na délce a četnosti. • Záleží na její povaze (přímý / nepřímý / symbolický kontakt). • Záleží na její interpretaci (utilitární x estetický…, hra v přírodě x s přírodou). • Význam spoluutváří referenční osoby a rodinné hodnoty. „Designové principy“ podle D. Sobela Zvířecí spojenci Mapy Zvláštní místo Dobrodružství a tajemství Malé světy Lov a hledání pokladů David Sobel (*1949) Zdroj: antiochne.edu Učení „venku“ Projekt „Učíme se venku“ motivuje k výuce běžných předmětů mimo třídy https://ucimesevenku.cz „Dětská farma“ (1929): projekt Eduarda Štorcha na výuku v přírodě Inovativnivzdelavani.cz Školy v přírodě vliv především na stmelení třídy a vztahy s učiteli Zhruba 20% dětí se z finančních důvodů neúčastní. (Smetáčková, 2011) Osobnostní rozvoj, účinnější výuka, nebo vztah k přírodě? Letní tábory Cílem výuky v přírodě bylo zpravidla posílit osobnostní kompetence dětí a jejich vzájemné vztahy. (Gunnery camp, první letní tábor v USA 1850, Wikimedia Commons) Lesní mateřské školy LMŠ Görlitz (Německo). Foto: J. Činčera …chybí studie potvrzující vliv na rozvoj vztahu k přírodě… Dlouhodobý, opakovaný, pozitivní, přímý kontakt 1954 Dánsko 1993 Německo 2004 Česko 2010 Asociace LMŠ Emilie Strejčková (1939-2009) Zdroj: Toulcův Dvůr Volnočasové iniciativy …občanská věda (citizen science), bird watching… … pátrací hry v přírodě (geocaching, questing…) … dobrovolné brigády v přírodě („Ukliďme Jizerky“) … kroužky ochránců přírody (Junior Ranger Project) Efekt spíše na rozšíření znalostí a udržení stávajícího zájmu než změnu již pozitivních postojů Geocaching. Foto JČ Prohlédni si pečlivě Skalních krásek svody Po cestě pak nepřeraz se O železné schody… Hledačka (quest) Sedmihorky Delia Clark a David Sobel rozvinuli questing jako metodu místně zakotveného učení v USA. www.deliaclarkconfluence.com Model plynulého učení Zaujetí Pozornost Přímá zkušenost Sdílení Hmatový chodník. NP Vodlozersky, Rusko. Foto: JČ Model plynulého učení (Flow learning model) Joseph B. Cornell Sharing Nature Foundation Zdroj: www.sharingnature.com Vsuvka na tábory… Zvyšuje vnímavost? Dílčí studie… Jak propojovat dětí s přírodou? - Zajímavými aktivitami - Seřazenými do plynulého a promyšleného sledu čtyř fází: Jak se mění vnímavost dětí? Tazatel: Jaké to bylo, když jsi byl naposledy venku? Odpovídá: Artur, 7 let PŘED PROGRAMEM S tatínkem při zimních radovánkách. PO PROGRAMU Poznávání ptáčků při programu. Příroda je v pozadí. Příroda je figurou. Dominuje sociální interakce. Dominuje interakce s přírodou. 5-denní program postavený podle modelu plynulého učení. Procházky po Zemi (Earth Walks) Zvukylesa Zaujetí pozornosti, ponoření Zvuk, soustředění Místo OkonanebiPřechod Zrak, perspektiva Větrnítanečníci Zrak, pohyb, detail Tucetdoteků Přechod Hmat, kontrasty Sněžnéscenérie Zrak, linie, kontrasty, kompozice, vrchol Van Matre (2019): Earthwalks: an alternative nature experience. The Institute for Earth Education. Střídání přechodových a statických aktivit Pohádkové rámování aktivit Smysluplný a plynulý celek Pobytové programy EVVO Provázané aktivity Procházky po Zemi Objevitelské cesty Magické místo Slavnostní rituály Fotografie z programu Strážci Země. Foto: A. Kakrdová, M. Medek, V. S. Beňková Pozitivní dopady na environmentální postoje dětí zjištěny u řady pobytových programů. 1 2 3 4 5 Ochrana přírody Využívání zdrojů Posun v environmentálních postojích. Program Strážci Země (N=106) Před programem Po programu Oba rozdíly statisticky významné při alfa=0,05. Outdoorové programy Foto: studenti Pedagogiky volného času, Technická univerzita v Liberci National Outdoor Leadership School (NOLS) & US Forest Service (1990) „Leave No Trace“ principy: Plánuj dopředu a připrav se, Cestuj a kempuj na trvanlivém povrchu Postarej se řádně o svůj odpad Zanechej vše tak, jak jsi našel/la Minimalizuj dopady táborového ohně Dávej pozor na lesní požár Buď ohleduplný k ostatním návštěvníkům Wikipedia Je příroda partner, nebo protivník? Odlišné rámování přírody může mít odlišný dopad na efekt outdoorového programu na environmentální postoje účastníků. Stephen R. Kellert: A National Study of Outdoor Wildnerness Experience „Solo“ tradiční aktivita prožitku samoty v přírodě Zdroj: Outward Bound Integrované tematické celky 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 3,5 4 Přírodní hrozby Sociální ohrožení Nepříjemné situace Strach z lesa: evaluace programu Les ve škole pro 6. ročník (Sdružení TEREZA) Před Po Dlouhodobější školní programy spojené s krátkými pobyty v přírodě mohou zmírnit obavy žáků z lesa. Vliv především na dívky. „S mým tatínkem a psem chodívám vždy v létě lesem na procházku kde je to nádherné. Jednou jsem se v lese ztratila a domů jsem došla díky tomu, že tam byla vyšlapaná cesta a hodně velké místo mechu, které se mi zdálo, že jsem ho už někdy viděla. Pak jsem si vzpomněla a díky němu jsem došla domů.” (z evaluace program Les ve škole) Další formy… Pytlácká chýše v ZOO Helsinki. Foto JČ ZOOpedagogika, programy botanických zahrad, akvárií… Filmy, knihy, pohádky, aplikace… Nepřímý a symbolický kontakt s přírodou může vyvolat zájem o přírodu či posílit postoj ke konkrétnímu druhu či problému. David F. Attenborough (*1926) Sledování dokumentu „Modrá planeta II“ ovlivnilo pro-environmentální chování 88% z více než 2000 respondentů ze spotřebitelského výzkumu v UK (Waitrose & Partners Food and Drink Report, 2018-2019) Obrazy krásných zvířat nebo zničené přírody? Interpretace pohádek, příběhů… Antropomorfizace zvířat…? Zdroj: Pinterest Čemu se vyhnout… „O včeličkách bez včeliček“ • Náhrada přímé zkušenosti symbolickou, příliš krátkou, bez přímé a pozitivní zkušenosti. „Když je to venku, je to ekovýchova.“ • Záměna „hry s přírodou“ za „hru v přírodě“ – sportovní utkání, povinné výlety z „A“ do „B“. „Co tě nezabije, to tě posílí.“ • Záměna environmentální výchovy za osobnostní rozvoj – vnímání přírody jako protivníka, výzvy, strašáka („noční stezky odvahy“) V aktivitě „Strážce Noci“ děti prožívají krásu a tajemství noci jako pohádkové, neohrožující dobrodružství. Zdroj: Sunship Earth. Na procvičení • Podívejte se na anotaci následujících programů. Jaké z hlediska environmentální výchovy problematické postupy v nich je možné najít? Jaké jsou pravděpodobné dopady hodnocených programů? Jak by se programy měly změnit, aby vzrostla šance, že posílí vztah žáků k přírodě? Včelí domov Délka 90 minut, v učebně, 1. stupeň. Pomocí dramatické výchovy a aktivit na rozvoj spolupráce se seznámíme s životem včel v úlu i s významem a jejich funkcí v přírodě. Zopakujeme si známé druhy květin. V simulační hře si zkusíme, jak probíhá sběr pylu. Pobytová znamení. Délka 45 min, učebna s možnou vycházkou, 1. stupeň Žáci se učí, jak se mají v přírodě chovat, a čeho si všímat, aby poznali přítomnost živočichů. Při programu se učí rozpoznávat donesené vzorky přírodnin a obrázků. V případě hezkého počasí je v rámci programu možná i krátká vycházka s hledáním pobytových znamení přímo v přírodě. Otázky k diskusi a náměty na samostatnou práci • Který z prezentovaných přístupů Vás nejvíce oslovil? Kterému byste se případně chtěl/-a věnovat? • Která část přednášky Vás překvapila? V čem přednáška odporovala Vašim zkušenostem či názorům? • Které z diskutovaných témat pro Vás bylo nejzajímavější? • Co byste si z přednášky chtěli vzít do své současné či budoucí praxe? • V jakých situacích může být oprávněné nahradit v EV přímý kontakt s přírodou symbolickým? Pokuste se svůj názor opřít o konkrétní výzkumné studie. Doporučená literatura • Bixler, R. D., & Floyd, M. F. (1997). Nature is scary, disgusting, and uncomfortable. Environment and Behavior, 29(4), 443–467. • Carson, R. (1965). The Sense of Wonder. • Chawla, L. (1999). Life Paths Into Effective Environmental Education. The Journal of Environmental Education, 31, 1, 15-26. • Kahn, P.H. & Kellert, S. R. (2002). Children and Nature: Psychological, sociocultural, and Evolutionary Investigations. Cambridge: MIT. • Prokop, P. & Randler, C. (2017). Biological Predispositions and Individual Differences in Human Attitudes Toward Animals. Ethnozoology, 447-466. • Sobel, D. (2008). Childhood and Nature. Design Principles for Educators. Stenhouse Publishers.