Základy práce s informačními zdroji pro bc. studenty PSYb2780 Mgr. Dana Mazancová, DiS. Brno, 1. dubna 2021 Osnova kurzu qÚvodní lekce - samostudium vpráce s informacemi - informační a post-informační společnost, informační gramotnost vpsaní odborných (závěrečných) prací vinformační zdroje - typy, licencované zdroje, kde hledat? qSeminář 1 - praktická práce s elektronickými informačními zdroji vsamostudium – opakování a případné upřesnění látky vzáklady vyhledávacích technik vtvorba rešeršního dotazu vpraktické vyhledávání v oborových databázích qPřednáška citace, citování, plagiátorství vzákladní terminologie, citační styl APA vzáklady citování jednotlivých druhů dokumentů vcitační software, zvláštnosti citování q Seminář 2 - praktická práce s elektronickými informačními zdroji vnadstavbové nástroje a "vědecké sociální sítě" vdatabáze elektronických knih, e-knihy Na co se dnes zaměříme? qJak vyhledávat? qJak tvořit rešeršní dotaz? qGoogle Scholar qPraktické cvičení vyhledávání (EBSCO, Sage) Cíl a smysl qUmět pracovat s klíčovými slovy qRychle najít odpovídající zdroj qRozlišovat mezi zdroji qRozlišovat relevanci zdrojů qSnížit stres při psaní seminárek/diplomek qInformační frustrace - neutopit se v moři materiálů q Zdroj: https://me.me/i/frustration-i-haz-it-weird-nutda-funny-cat-9270449 Vyhledávání Zdroj: https://me.me/i/love-is-all-you-need-false-you-need-science-research-246ae18c0fda4164a611aee97e3dbb 4d Proč vyhledávám? 1) O čem chci/musím psát? Postupné zužování - prohlubování orientace. Už téma trochu znám NEBO píšu o něčem novém? BAVÍ MĚ TO? Procházení zdrojů jako možnost zužování tématu - konkrétnost. 2) Zformulujte téma nebo problém Lze využít tzv. myšlenkových map - grafické znázornění tématu. Zdroj: https://mappalicious.com/tag/mindmap/ PSY101 - UVEDENÍ DO PSYCHOLOGIE Seminární práce „Psychologie v beletrii/divadelní hře“ Zadání: Přečtěte si beletristické dílo (ev. scénář divadelní hry) dle vlastního výběru, najděte a pojmenujte psychologická témata, která se zde vyskytují, a pokuste se o jejich rozbor. 3) Jak téma „dostat“ do vyhledávání KLÍČOVÁ SLOVA (hesla) qhlavně podstatná jména qpříd. jména, zájmena a slovesa když je nutné qpozor na stop words (předložky, spojky, členy) qpředmětová hesla - katalogy knihoven vNejvýznamější hesla charakterizující celý dokument - obdobné v dalších dokumentech. Př. KS psychické trauma; pacienti; rodina; vztahy Př. PH psychické trauma - pacienti - rodinné vztahy Vím, co hledám, co dál? Zdroj: https://www.texanfit.com/jesses-journal/whats-next/ Individuální specifikace Časové rozmezí: Monografie „klasiků“ nebo aktuální výzkumy? Typy dokumentů: Odborné časopisy, kapitoly z knih, příspěvky z konferencí, dizertační práce, zpravodajství Typ dat: obrázky, text, audio, video Jazyk dokumentů: cca 90% anglických zdrojů Forma: odborná x populárně naučná Co se dá najít? qinformace nutné pro základní orientaci v tématu qinformace doplňující a okrajové, ale důležité pro specifičnost práce qzdroje podporující argumentaci autora qzdroje vůči kterým se autor vymezuje qfaktografické zdroje nutné pro analýzu, komparaci, syntézu, atp. Kde můžu hledat? qSpecializované odborné databáze qKnihovní katalogy qSpecializované vyhledávače odborných informací qRepozitáře qKnihovny "Co" mi pomůže hledat? 1. Booleovský model Nejrozšířenější - kombinace termínů pomocí logických operátorů AND, OR, NOT Zdroj: Steinerová, Gřešková & Ilavská, (2010) Operátor AND qLogický součin, průnik Vyhledá jen dokumenty, ve kterých jsou obě klíčová slova Výsledek se zužuje (průnik množin) Spojení významově odlišných pojmů Př. barvy AND emoce barvy emoce Operátor OR qLogický součet, sjednocení Vyhledá dokumenty, kde je alespoň jeden ze zadaných výrazů. Výsledek průzkumu se rozšiřuje (sjednocení množin). Spojení synonym a příbuzných pojmů. Př. psychologie výchovy OR pedagogická psychologie psychologie výchovy pedagogická psychologie Operátor NOT qLogická negace Vyloučí záznamy, které obsahují označené klíčové slovo Záleží na pořadí klíčových slov Výsledek průzkumu se zužuje Př. counselling NOT psychotherapy counselling psychotherapy Příklady Social networks AND adolescents AND cyberbulling Složitý dotaz s využitím booleovských operátorů (adolescents OR teenagers) AND (social networks OR social media) AND cyberbulling • 3. Vyhledávání prostřednictvím "fráze" Bližší specifikace dotazu Slovní spojení Všechna slova se musí vyskytovat v přesném pořadí a uvedeném tvaru Využívají se uvozovky Výsledek vyhledávání se zužuje Př. "child development" Terminologie Zdroj: https://www.mattdisero.com/blog/terminology/ Co to vlastně dělám? qProhlížení (browsing) "Volím" z předdefinovaných nabídek (např. časopisy, články - seznamy titulů v databázích) qVyhledávání (searching) Jednoduché (Google "okno") Pokročilé (více polí - Booleovské operátory) qMálokdy relevantní záznamy po prvním vyhledávání qRešeršní dotaz nutné ladit qKaždý zdroj – vlastní pravidla → uzpůsobit vyhledávací dotaz qNeexistuje obecný „recept“ jak vyhledávat nejlépe - každý klíčuje, vyhledává, zpracovává po svém. qAle je fajn znát tipy a triky J Tipy a triky Zdroj: https://www.iconspng.com/image/102025/tips-and-tricks Mám málo výsledků qRozšiřte dotaz vpřidejte další/jiná klíčová slova qZrušte omezení vnapř. typ dokumentu, dílčí databáze, jenom slova v názvu apod. Mám mnoho výsledků qZužte dotaz vkonkretizujte vlépe definujte klíčová slova (fráze) vzaměřte se pouze na nějakou oblast apod. qPřidejte omezení vnapř. jen slova v názvu, konkrétní země, typ dokumentu apod. Jsou naše zdroje kvalitní? qrelevance předmětová hesla (řízený heslář) qdůvěryhodnost zdroje jména autorů, instituce, kontakty na správce… qpravidelná aktualizace qodbornost impact factor Scientometrické ukazatele qKvantitativně identifikují vědecké informace. qZajišťují odbornou kvalitu zdrojů. qJe-li práce citována dalšími výzkumníky - má hodnotu. qJe-li citován článek z určitého časopisu - časopis má hodnotu. qPomáhají určit s jak kvalitními zdroji pracujeme Impakt faktor (IF) Proč o něm mluvíme? qZáklad hodnocení publikační činnosti. qDíky němu můžeme porovnat periodika mezi sebou. qVýpočet: q100 článků publikováno v časopise v letech 2013-2014 vCitováno 1000x v roce 2015 vImpakt faktor: 1000/100=10 qVysoký IF = články z periodika se často citují v dalších odborných časopisech qhttp://www.nxtbook.com/nxtbooks/apa/newjournal2020/index.php Hirschův index (H-index) Proč o něm mluvíme? qHromadný ukazatel citovanosti u konkrétního autora. qPř.: Aby vědec dosáhnul h = 30, musí být autorem 30 článků, jež mají počet citací právě 30 a více. qPoznáme, který autor je častěji citovaný - má kvalitní články. Pište si poznámky! Budete vědět, které zdroje jste již prohledali, jakou formu dotazu jste použili, jaká klíčová slova jste přidávali apod. Usnadněte si práci a používejte citační managery. Shrnutí qTéma - zúžení, specifikace, orientace v terminologii qKlíčová slova (formulace dotazu) stop words, Booleovské operátory, *, " ", málo/moc výsledků qVýběr vhodných zdrojů - kvalita, relevance qVyhledávání - poznámky, spolupráce qHodnocení vyhledaných záznamů qDalší operace - citační managery Zadání úkolu Zdroj: https://mansukhmann.wordpress.com/2012/12/15/got-homework/keep-calm-and-do-your-homework/ •Zadání 1. dílčího praktického úkolu najdete v ISu - v Interaktivní osnově předmětu. • •Úkol je třeba vložit do Odevzdávárny předmětu Dílčí úkol č. 1 do čtvrtka 8. 4. 2021 •Pro splnění úkolu Vám stačí proklikat prezentace, vyzkoušet si vyhledávání, popř. zadaná cvičení. Pokud budete potřebovat radu či nějaké další upřesnění, jsem vám k dispozici. J • • • • • Licencované zdroje Praktické ukázky vyhledávání v databázích qEBSCO -dílčí databáze APA PsycARTICLES (plnotextová) a APA PsycINFO (bibliografická, abstraktová) qSage Journals Online Doporučení pro praktické vyhledávání v databázích •Zkuste si projít doporučené databáze. Vyzkoušejte si funkce Browse (listování) v časopisech a Search basic nebo advanced (vyhledávání). •Při zobrazení konkrétního časopisu se podívejte na informace o časopisu či jak hluboko sahá archiv časopisu (které roky jsou dostupné). •Zkuste si vytvořit svůj účet v databázi a zjistěte, jaké další možnosti nabízí (např. alerty, ukládání vyhledávání, atd.) •Zadejte si rešeršní dotaz pomocí KS a různých limiterů (čas, jazyk, obor, atd.), které jste si připravili na začátku prezentace. •Proklikejte si nalezené výsledky, zobrazte si konkrétní záznamy – informace o článku, abstrakt, klíčová slova, plný text článku. •Další oborové databáze najdete i s popisy jejich obsahu najdete na https://knihovna.fss.muni.cz/ezdroje Literatura qSteinerová, J. & Ilavská, J. (2010). Informačné stratégie v elektronickom prostredí. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislavě, 190 s. qBartošek, M. (2008). Nástroje Google.: 2. Google Scholar. Zpravodaj ÚVT MU. 2008, XIX(2), s. 12-16. Dostupné také z: http://webserver.ics.muni.cz/bulletin/articles/602.html qHirschův index (h-index). (2015). Ústav vědeckých informací 1.LF UK a VFN. Dostupné z: http://uvi.lf1.cuni.cz/hirschuv-index-h-index Děkuji vám za pozornost Dana Mazancová mazancov@fss.muni.cz