PSYn5470 Lektorské dovednosti pro psychology SYLABUS PŘEDMĚTU PRACOVIŠTĚ Katedra psychologie, Fakulta sociálních studií MUNI PŘEDMĚT PSYn5470 Lektorské dovednosti pro psychology FORMA STUDIA magisterské denní studium GARANT Mgr. Václav Wortner, Ph.D. © Mgr. Václav Wortner, Ph.D. 2 PSYn5470 Lektorské dovednosti pro psychology 1. Obsah 1. OBSAH____________________________________________________________ 2 2. VYUČUJÍCÍ________________________________________________________ 3 3. ANOTACE PŘEDMĚTU_________________________________________________ 3 4. STUDIJNÍ CÍLE____________________________________________________ 3 5. ORGANIZACE_______________________________________________________ 3 6. OBSAH PŘEDMĚTU___________________________________________________ 3 6.1 Tělo a mysl lektora __________________________________________________ 3 6.2 Jak ne/přednášet _____________________________________________________ 4 6.3 Práce se skupinou ____________________________________________________ 4 7. POŽADAVKY NA UKONČENÍ PŘEDMĚTU___________________________________ 4 7.1 Účast v předmětu _____________________________________________________ 4 7.2 Mini workshop ________________________________________________________ 4 7.3 hodnocení předmětu ___________________________________________________ 4 8. MATERIÁLY K PŘEDMĚTU_____________________________________________ 5 PŘÍLOHA 1. UPOZORNĚNÍ K PODVODNÉMU PLNĚNÍ STUDIJNÍCH POVINNOSTÍ_____ 5 © Mgr. Václav Wortner, Ph.D. 3 PSYn5470 Lektorské dovednosti pro psychology 2. Vyučující Mgr. Václav Wortner, Ph.D. e–mail: vaclav.wortner@mail.muni.cz 3. Anotace předmětu PSYn5470 patří mezi profilující předměty ECTS B z oblasti psychologie práce. Jeho cílem je rozvoj lektorských dovedností, schopnosti pracovat se skupinou a připravit workshop na psychologická témata především ve firemním prostředí. Předmět je určen studentům magisterského studia psychologie FSS MUNI. Práci v předmětu tvoří aktivní účast v zážitkových a sebezkušenostních cvičeních, jejich reflexe a aplikace rozvíjených dovedností v praxi při realizaci „mini workshopu“. 4. Studijní cíle Po absolvování předmětu budou studenti: i. vědět, jak jejich tělo reaguje v roli lektora a jak se v této roli uvolnit ii. chápat základní principy zážitkové pedagogiky a učení zážitkem iii. znát aktivity, ze kterých lze vytvořit design vzdělávacího programu iv. umět pracovat se skupinou účastníků v. umět reagovat v náročných situacích při vzdělávání a pracovat s náročnými typy účastníků vi. znát role a úkoly lektora a potřeby skupiny podle vývojové fáze, ve které se nachází vii. schopni připravit a realizovat workshop na psychologické téma z oblasti „měkkých“ dovedností 5. Organizace Předmět tvoří 3 výukové bloky (10:00 - 16:00, 60 minut na oběd) konané v níže uvedených termínech. Setkání 1: 23. dubna 2021 Setkání 2: 7. května 2021 Setkání 3: 21. května 2021 Maximální počet účastníků: 12 Ukončení: Pro úspěšné ukončení předmětu je třeba splnit požadavky uvedené v článku 7 tohoto sylabu. 6. Obsah předmětu 6.1 TĚLO A MYSL LEKTORA  psychosomatická stránka veřejného vystupování v práci lektora  sebedůvěra, uvolnění, partnerský a výkonový vztah k sobě, vztah k vlastní chybě  schopnost improvizace © Mgr. Václav Wortner, Ph.D. 4 PSYn5470 Lektorské dovednosti pro psychology 6.2 JAK NE/PŘEDNÁŠET  design interaktivního vzdělávání, principy zážitkové pedagogiky  typy aktivit a vzdělávacích metod – od otázek k hraní rolí a simulacím 6.3 PRÁCE SE SKUPINOU  facilitace skupinové práce a rozpoznávání skupinové dynamiky  nároční účastníci a práce s nimi  náročná skupina a náročné situace při vzdělávací akci  role a úkoly lektora / facilitátora a potřeby skupiny podle vývojové fáze, ve které se nachází 7. Požadavky na ukončení předmětu 7.1 ÚČAST V PŘEDMĚTU a. Účast v předmětu je povinná a přítomnost ve výuce je kontrolována. Studijní setkání jsou nenahraditelná, protože při nich studenti rozvíjejí řadu důležitých dovedností. b. Na studijních setkáních je možná neúčast na jedné její části (dopolední / odpolední blok) v maximálním rozsahu 3 hodiny omluvená ze zdravotních důvodů doložená omluvenkou od lékaře řádně zapsanou v ISu. c. Účast na realizaci mini workshopu je povinná a nelze ji nahradit jinou aktivitou. 7.2 MINI WORKSHOP a. Jedná se o týmový úkol pro dvojice studentů. Cílem je připravit a realizovat interaktivní workshop na psychologické téma v délce 30 minut pro skupinu účastníků. b. Dvojice a témata si studenti zvolí mezi prvním a druhým setkáním, vybírají si téma podle své preference z oblasti „měkkých“ dovedností ve firemním prostředí, např.: efektivní komunikace, zpětná vazba v komunikaci, řešení konfliktů, role v týmu, osobnostní typologie, interkulturní dovednosti, předsudky a stereotypy, rozhodování a rizika kognitivních omylů, stress management, work-life balance, time management apod. c. Po druhém setkání mohou studenti konzultovat s vyučujícím design „mini workshopu“, výběr vzdělávacích metod a literaturu, ze které budou čerpat teorii. d. Na třetím setkání studenti zrealizují „mini workshop“ pro skupinu ostatních studentů a dostanou zpětnou vazbu na tyto oblasti: i. prezentační dovednosti v roli lektora ii. interaktivita programu, vhodnost využití vzdělávacích metod, zapojení účastníků iii. zakotvení v psychologii, využití výzkumů a teorií 7.3 HODNOCENÍ PŘEDMĚTU Předmět jej ukončen zápočtem za splnění povinností uvedených v bodech 7.1 a 7.2. © Mgr. Václav Wortner, Ph.D. 5 PSYn5470 Lektorské dovednosti pro psychology 8. Materiály k předmětu Schopnost najít pro vybrané téma dostatek odborných zdrojů, schopnost založit design a obsah workshopu na relevantních psychologických výzkumech, modelech a teoriích je součástí práce lektora. Pro přípravu „mini workshopu“ mohou studenti kombinovat různé zdroje, jak jednotlivé výzkumy z odborných časopisů, tak psychologické monografie nebo příručky. Příloha 1. Upozornění k podvodnému plnění studijních povinností Výuka na FSS MU předpokládá, že studenti znají studijní předpisy, a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání univerzity i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví. Podvodné plnění studijních povinností není za žádných okolností na FSS tolerováno. Každý případ podvodného chování je trestán nejpřísnější sankcí, a to nepodmínečným vyloučením ze studia. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout.