ZURn6211 Teorie a výzkum online komunikace Téma: anonymita online •Anonymita – často skloňovaná s ohledem na dění v online prostředí • •Odráží jeden aspekt který odlišuje online a offline prostředí Téma: anonymita online •Anonymita – často skloňovaná s ohledem na dění v online prostředí • •Odráží jeden aspekt který odlišuje online a offline prostředí • •Odlišuje? Částečně….a jen někdy Anonymita – interdisciplinární koncept •Mediální a komunikační studia •Psychologie •ICT oblast •Právo Koncept anonymity •Termín známý už dekády zpět • •Výzkum skupinového chování a deindividuace • •V 90. letech – mediovaná komunikace (ale studie i mnohem dříve) •GDSS - Group Decision Support Systems Anonymita online •Co si představíte pod pojmem anonymita? • •Co si představíte pod pojmem online anonymita? • Definice anonymity? •Scott (Anonymous; 1998): the degree to which the identity of a message source is unknown and unspecified • •Velmi často jako „negace“ identity - neidentifikovatelnost Jak uchopit anonymitu? •Pfitzmann & Köhntopp, (2001): •anonymity - the state of being not identifiable within a set of subjects •také unlinkability, unobservability, and pseudonymity • Jak uchopit anonymitu? •Pinsonneault & Heppel (1998): “the inability of group members to identify the origin of messages they receive and the destination of messages they send” (p. 90) •Public self-awareness – accountability •the degree to which individuals feel liberated from social evaluation and from threats of punishment: lack of identification, diffused responsibility, proximity, knowledge of other group members, confidence group members have in the system • Jak uchopit anonymitu? •Scott (1998): •physical anonymity - the physical separation from the source •discoursive anonymity - inability to link information and source – také pseudonymity Diskutované dopady anonymity •Na chování •Antisociální projevy – zvýšená agrese •Prosociální chování – dvojí efekt (pozitivní i negativní) •Sebe-odkrývání • •Jak to je vysvětlováno? Equalization hypothesis •Dubrovsky et al. (1991) • •Anonymita - internet vytváří podmínky které smazávají rozdíly, např. týkající se sociálního statusu • Online disinhibice •Suler (2004) • •Anonymita jako jeden ze šesti rysů online prostředí •+ neviditelnost, distanc, solipsistická introjekce, asynchronní komunikace, smazávání statusových nerovností • •Podporuje disinhibované chování (toxické i benigní) SIDE – social identity model of deindividuation effects •Anonymita – v rámci výzkumu hlavně vizuální – podporuje depersonalizaci • •Anonymita nás a druhých • •Kognitivní komponenta: více salientní sociální identita = inklinace k chování v rámci sociální skupiny a jejích norem • •Strategická komponenta – dopady anonymity „Anonymous“ ( = Scott:) on anonymity (1998) •Kritický přístup ke konceptu • •Problémy: •Dichotomické chápání •Anonymita koho? •Vnímaná anonymita (problém zůstává dodnes) •Jaká anonymita? Model: sender and receiver Anonymita online…dnes? •Charakter online prostředí •Sociální sítě a prolínání online a offline života •Habituace na informační prostředí • Hayne & Rice (1997) •„Technická" a „sociální" anonymita • •Technická: "occurs when any meaningful identifying information about others (or yourself) is removed from any material exchange (p.432) •Sociální: "occurs when users actually perceive others (and perhaps even oneself ) to be deindividuated or unidentifiable, perhaps because they do not perceive any cues or contexts available to use in attributing the identities of others in relating multiple message" (p.432) •Jak jsou propojeny? Co „tvoří“ (a „boří“) anonymitu v CMC? •„Co je online a jak?“ •Charakter komunikace – Vizuál? Text? •Vodítka k identitě – profil? Informace v textu? • •„S kým interagujeme?“ • charakter vztahu – existující blízkost, anticipace kontaktu • •„Kdo jsme?“ •Individuální faktory – např. tendence k sebe-odkrývání, anxieta vztažená k CMC, hranice soukromí • Anonymita ve výzkumu •Jak ji měříme? • •Experimenty: Anonymita jako podmínka: ne/vizuál, profil s informacemi a bez •Obsahová analýza: kódování identifikujících informací (faktických či personálních) •Dotazníky: Otázky na anonymitu – vnímaná, na základě publikovaných informací •Slabá místa? Anonymita ve výzkumu •Problémy metody •anonymita výzkumu anonymity •redukce anonymity na konkrétní podmínku •dichotomizující chápání • •Efekty nejsou jednoznačné – i když zjištění podporují efekt anonymity na chování •Často jako moderační efekt • •Potřeba zapojit více vysvětlujících faktorů – PROČ anonymita má daný efekt? Ukázky výzkumu •Na antisociální chování – kyberšikana a flaming •Prezentace o self-disclosure Barlett, C. P., Gentile, D. A., & Chew, C. (2016). Predicting cyberbullying from anonymity. Psychology of Popular Media Culture, 5(2), 171–180. •Předpoklad: Suler a disinhibice •Anonymity subscale of the Attitude and Strength Differential Scale (Barlett & Gentile, 2012), five items: 1 strongly disagree – 2 strongly agree •Sending mean e-mails or text messages is easy to do because I am not face-to-face with the other person. •I feel comfortable sending mean text messages or e-mails to anybody no matter if I know them or not. •I join Facebook or MySpace groups that are mean to someone I do not know be-cause my friends are members of that group. •I am less likely to send mean e-mails or text messages if my name can be identified. •Mean e-mails or text messages that do not have my name attached to them are easy to forward on to others. Výřez obrazovky Lapidot-Lefler, N., & Barak, A. (2012). Effects of anonymity, invisibility, and lack of eye-contact on toxic online disinhibition. Computers in human behavior, 28(2), 434-443. •2 (anonymity/non-anonymity) * 2 (visibility/invisibility) * 2 (eye-contact/absence of eye-contact) factorial experimental design •Anonymity: assigning the participants random aliases, with no further identification •Non-anonymity: first name, surname, gender, age, place of residence, major field of study, and job held if employed •Visibility: webcam •eye-contact – kamera u očí, žádost o udržování kontaktu •Messenger – diskuse „life-saving drug dilemma“ •Kódování rozhovoru + self-report Flaming •Nejvíce: anonymous and invisible participants who had no eye-contact (M= 75.95). •Nejméně: anonymity, invisibility conditions + eye-contact (M= 49.32). •Hlavní efekt očního kontaktu •Interakce: v podmínce anonymity bez kontaktu vyšší flaming než s kontaktem • •online sense of unidentifiability