SKUPINA A SKUPINA B SKUPINA C Functional consuming (FC) FC1: Know how to use searching tools to get information needed in the media. Vie ako získať informácie z médií cez vyhľadávacie nástroje "Umím používat vyhledávací nástroje, abych získal/a potřebné informace." "Vím, jak používat vyhledávací nástroje abych získal/a potřebné informace z médií" FC2: Catch up with the changes in the media. Drží krok so zmenami v médiách. Bez obtíží zvládám reagovat na všechny změny v médiích. Držím krok se změnami v médiích FC3: Make use of various media environments to reach information. "Vie sa v mediálnom prostredí pohybovať tak, aby získal/a chcené informácie." "Je pro mě snadné používat různá mediální prostředí, abych našel/našla potřebné informace." Využívám různá mediální prostředí k dosažení informací FC4: Realize explicit and implicit media messages. Vie rozoznať explicitné a implicitné mediálne správy. Dokážu rozlišit přímé sdělení i skrytý kontext ve zprávách. "Uvědomuji si, které mediální zprávy jsou explicitní a které implicitní" FC5: Notice media contents containing mobbing and violence. "Rozoznáva mediálne obsahy, ktoré obsahujú nenávistné a násilné prejavy." "Zaznamenávám mediální obsahy, ve kterých je zobrazena hromadná šikana a násilí." "Všímám si mediálních obsahů, které obsahují shlukování v davech a násilí" "FC6: Understand political, economical and social dimensions of media contents." "Rozumie politickému, ekonomickému a sociálnemu kontextu mediálnych obsahov." "Rozumím politickým, ekonomickým a sociálním dimenzím mediálních obsahů." "Rozumím politickým, ekonomickým a sociálním dimenzím mediálních obsahů" FC7: Perceive different opinions and thoughts in the media. V médiách vníma rôzne názory a myšlienky V médiích vnímám různé názory a myšlenky. Vnímám odlišné názory a myšlenky v médiích Critical consumption (CC) "CC1: Distinguish different functions of media (communication, entertainment, etc.)." "Vie rozlíšiť jednotlivé funkcie médií (komunikácia, zábava, atď.)" "Dokážu rozlišit různé funkce, která média nabízejí (komunikace, zábava)." "Rozlišuji různé funkce médií (komunikace, zábava, atd.) " CC2: Determine whether or not media contents have commercial messages. "Rozlišuje, či mediálne obsahy nesú komerčné informácie, alebo nie." "Jsem schopný/á rozlišovat, zda se v mediálním obsahu objevují komerční zprávy." "Rozlišuji, zda mediální obsahy obsahují/mají, či neobsahují/nemají reklamní zprávy " "CC3: Classify media messages based on their producers, types, purposes and so on." "Rozdeľuje informácie z médií na základe ich tvorcov, typov, účelu, atď." "Rozpoznám různé typy zpráv podle typu média, jejich tvůrců a jejich účelu atd." "Rozděluji mediální zprávy na základě jejich tvůrců, druhů, účelů atd." CC4: Compare news and information across different media environments. Porovnáva spravodajstvo a informácie naprieč rôznymi platformami. Dokážu porovnat zprávy a informace pocházející z různých mediálních prostředí. Srovnávám novinky a informace napříč různými mediálními prostředími CC5: Combine media messages with own opinions. Spája si správy v médiách s vlastnými názormi Jsem schopný/á zkombinovat informace z médií společně se svými vlastními názory Obsahy mediálních zpráv vyhodnocuji na základě vlastních zkušeností. CC6: Consider media rating symbols to choose which media contents to use. Vyberá si obsahy podľa označenia vhodnosti "Když si vybírám, jaké mediální obsahy budu konzumovat, zvažuji hodnocení a reakce na ně." Při výběru mediálního obsahu beru v úvahu jeho hodnocení ostatními uživateli. CC7: Make decision about the accuracy of media messages. Vie zhodnotiť presnosť mediálnych správ "Je pro mě snadné rozhodnout se, která mediální sdělení jsou přesná." Dělám si vlastní názor na přesnost mediálních zpráv. CC8: Analyze positive and negative effects of media contents on individuals. Vie posúdiť pozitívne a negatívne efekty mediálnych obsahov na jednotlivcov. "Dokážu analyzovat pozitivní i negativní dopady, které může mít mediální sdělení na jednotlivce." Vyhodnocuji positivní a negativní efekty mediálních obsahů na jednotlivce. "CC9: Evaluate media in terms of legal and ethical rules (copyright, human rights, etc.)" "Hodnotí médiá z právneho a etického hľadiska (autorské práva, ľudské práva, atď.)" "Dokážu zhodnotit média z hlediska právního a etického přístupu (autorská práva, lidská práva atd.)." "Při hodnocení médií mě zajímají otázky legality a etických pravidel (copyright, lidská práva, atd.)." "CC10: Assess media in terms of credibility, reliability, objectivity and currency. " "Posudzuje médiá z hľadiska dôveryhodnosti, spoľahlivosti, objektivity a aktuálnosti." "Dokážu posoudit média z hlediska důvěryhodnosti, spolehlivosti, objektivity a hodnoty informací." "U médií se zajímám o jejich důvěryhodnost, spolehlivost, objektivitu a kvalitu." CC11: Fend against the risks and consequences caused by media contents. Chráni sa pred rizikami a negatívnymi dopadmi mediálneho obsahu Dokážu sám sebe ubránit před riziky a důsledky spojenými s mediálními obsahy. Bojuju proti rizikům spojených s mediálními obsahy. Functional prosumption (FP) FP1: Create user accounts and profiles in media environments. Vytvára si účty a profily na rôznych mediálnych platformách "Je pro mě snadné, vytvářet účty a profily na různých mediálních platformách." Vytvářím uživatelské účty a profily v mediálním prostředí. "FP2: Use hardware necessary for developing media contents (text, image, video, etc.)." "Využíva technické nástroje nevyhnutné pre tvorbu mediálneho obsahu (text, obrázok, video, atď.)" "Umím používat technické vybavení počítače nezbytné pro vytvoření mediálních obsahů (text, obrázek, video atd)." "Používám hardware potřebný pro úpravu mediálních obsahů (textů, obrázků, videí, atd.)" "FP3: Use software necessary for developing media contents (text, image, video, etc.)." "Využíva programové nástroje nevyhnutné pre tvorbu mediálneho obsahu (text, obrázok, video, atď.)" "Jsem schopna/schopen používat programové vybavení počítače nezbytné pro vytvoření mediálních obsahů (text, obrázek, video atd)." "Používám software potřebný pro úpravu mediálních obsahů (textů, obrázků, videí, atd.)" "FP4: Use basic operating tools (button, hyperlinks, file transfer etc) in the media." "V médiách využíva základné ovládacie nástroje (tlačidlo, hyperlinky, prenos súborov atď.)" "Umím používat základní ovládací prvky v médiích jako jsou tlačítka, hypertextové odkazy, vkládání souborů atd." "Používám základní ovládací nástroje (tlačítka, hyperlinky, převody souborů, atd.) dostupná v médiích. " FP5: Share digital media contents and messages on the Internet. Na internete zdieľa mediálne obsahy a informácie. Jsem dobrý/á ve sdílení digitálních obsahů a zpráv na internetu. Sdílím mediální obsah a zprávy digitálních médií na Internetu. FP6: Make contribution or comments to media contents shared by others. "Zapája sa do diskusií, či prispieva k tvorbe obsahov druhých." "Umím reagovat (sdílet, komentovat atd.) na mediální obsah, který sdílejí ostatní." Komentuji mediální obasah sdílený ostatními nebo k mediálnímu obsahu jinak přispívám. FP7: Rate or review media contents based on personal interests and liking. Hodnotí a posudzuje mediálne obsahy na základe vlastných záujmov a vkusu. "Když mě mediální obsah zajímá nebo se mi líbí, jsem schopný/á ho zhodnotit nebo okomentovat." Hodnotím a posuzuji mediální obsah na základě mých osobních zájmů a zálib. Critical prosumption (CP) CP1: Influence others’ opinions by participating to social media environments. Ovplyvňuje názory ostatných participáciou na sociálnych sieťach Svým sdílením nebo vytvářením obsahu na sociálních sítích můžu ovlivnit názory ostatních. Ovlivňuji názory ostatních svou účastí v prostředí sociálních médií. "CP2: Make contribution to media by reviewing current matters from different perspectives (social, economical, ideological etc.)." "Prispieva do médií hodnotením aktuálneho diania z rôznych uhľov pohľadu (sociálnych, ekonomických, ideologických, atď.)" "Mohu přispívat do médií přezkoumáváním aktuálních záležitostí z různých perspektiv (sociální, ekonomické, ideologické atd.)" "Přispívám do mediálního obsahu tím, že aktuální témata posuzuji z různých úhlů pohledu (sociálního, ekonomického, ideologického atd.)." CP3: Collaborate and interact with diverse media users towards a common purpose. Pre dosiahnutie spoločného cieľu spolupracuje a komunikuje s konzumentmi rôznorodých médií. Jsem schopný/á komunikovat s různými uživateli za účelem společného prospěchu/zájmu. "Spolupracuji a komunikuji s různými uživateli sociálních sítí, se kterými mě pojí společný záměr." CP4: Construct online identity consistent with real personal characteristics. "Vytvára si online identitu, ktorá odráža jeho/jej reálne osobnostné črty" Snadno si vytvořím online identitu odpovídající mým opravdovým osobním vlastnostem. Vytvořím online účet který se zakládá na skutečných osobnostních charakteristikách. CP5: Make discussions and comments to inform or direct people in the media. Informuje alebo usmerňuje ľudí v médiách prostredníctvom diskusie a komentárov "Prostřednictvím médií umím diskutovat, přidávat komentáře nebo i přímo vést lidi." "Diskutuji a komentuji na sociálních sítích, abych jejich uživatele informoval/-a či nasměroval/-a." CP6: Design media contents that reflect critical thinking of certain matters. "Navrhuje mediálne obsahy, ktoré reflektujú jeho/jej kritické myslenie nad konkrétnymi témami." "Mám zkušenosti s vytvářením obsahu, který reflektuje kritické myšlení o určitých tématech." "Vytvářím mediální obsah, který odráží mé kritické uvažování o určitých věcech. x Kriticky přemýšlím o mediálním obsahu, který vytvářím." CP7: Produce opposite or alternative media contents. Vytvára nesúhlasné a alternatívne mediálne obsahy. Jsem dobrý/á ve vytváření opačných nebo alternativních mediálních obsahů. Vytvářím alternativní mediální obsah. CP8: Produce media contents respectful to people’s different ideas and private lives. "Vytvára mediálne obsahy, ktoré rešpektujú súkromie a názory ostatných ľudí. " "Vytvářím mediální obsah s respektem k lidem, kteří mají odlišné myšlení a různé osobní životy." "Vytvářím mediální obsah s ohledem na to, že každý člověk má jiný názor a svůj osobní život." CP9: Create media contents that comply with legal and ethical rules. Vytvára mediálne obsahy v súlade s právnymi a etickými pravidlami. "Je pro mě důležité vytvářet mediální obsahy, které jsou legální a v souladu s etickými pravidly." Vytvářím mediální obsah v souladu se zákonem a etickými pravidly. "CP10: Develop original visual and textual media contents (video clips, web page, etc.)" "Vyvíja originálny vizuálny a textový obsah (videoklipy, webové stránky, atď.)" x "Vytvářím originální vizuální a textový mediální obsah (videa, webové stránky atd.)."