Krizový management 27.4.2022 Krizová intervence, základní pojmy, právní úprava, ukázka intervence, dotazy Bc. Michaela Hrušková, Mgr. Lucie Pospíšilová Krizová intervence u u„Krize přichází tehdy, jestliže jedinec vyhodnotí situaci jako u velmi nebezpečnou a jestliže nenachází způsob, jak se s ní vyrovnat.“ u uodborná metoda práce s klientem v situaci, kterou osobně prožívá jako zátěžovou, nepříznivou a ohrožující ukrizový intervent klienta podporuje v jeho schopnost řešit problém tak, aby dokázal aktivně a konstruktivně zapojit své vlastní zdroje a schopnosti a využít sociální opory ujde o časově omezený zásah, jehož cílem je stabilizace klienta, podpora jeho kompetencí a nasměrování klienta uFormy KI: ua) prezenční – terénní, ambulantní, pobytové ub) distanční – telefonická, internetová uk výkonu krizové intervence je potřebný kvalitní akreditovaný vzdělávací kurz u Postoje studentů humanitních oborů ke krizové intervenci Právní rámec v KI uVýkon povolání KRIZOVÉHO INTERVENTA se řídí zákonem o sociálních službách č. 108/2006 Sb. v návaznosti na vyhlášku č. 505/2006 Sb. (krizová pomoc, krizová telefonická intervence). uIntervent zachovává mlčenlivost o všech údajích, které se od klienta dozvěděl! uVýjimky: upokud klient dá souhlas (písemný, ústní) s poskytnutím informací (např. pro trestní stíhání, pro orgán sociálně právní ochrany dětí, taky, pokud sám sdělí informace o sobě, svém bydlišti – pro přivolání RZS...) upokud se intervent prokazatelně dozvěděl o tom, že na klientovi byl spáchán trestný čin (dle §368 trestního zákona – Neoznámení TČ), např. vražda, těžké ublížení na zdraví, týrání svěřené osoby, obecné ohrožení upokud se intervent dozví, že někdo chce na klientovi trestný čin spáchat nebo tak právě činí (dle § 367 - Nepřekažení TČ), např. vražda, zabití, těžké ublížení na zdraví, loupež, pohlavní zneužití (u dítěte mladšího 15 let), znásilnění, týrání svěřené osoby, nedovolená výroba a jiné nakládání s omamnými a psychotropními látkami a s jedy. uOznamovat TČ intervent nemusí – pokud by vystavil sebe nebo osobu blízkou ohrožení zdraví, života nebo by byl ohrožen trestním stíháním! uOznámení: orgánu SPOD oznámit, že na dítěti byl nebo mohl být spáchán trestný čin, že jde o dítě jinak ohrožené nebo poskytnout informace na žádost OSPOD § 53. Vždy oznamujeme skutečnosti o spáchání trestného činu na dítěti (příprava trestného činu, trestný čin, který se děje nebo se stal a pokračuje - dále pohlavně zneužívá i v době, kdy volá na LD, přichází do KC). u Výběrové řízení na obsazení pracovního místa: právník: statutární město Třinec Právní rámec v KI uVe vztahu ke klientovi se intervent při výkonu své práce řídí právními předpisy – ochrana osobních údajů: u- Listina základních práv a svobod (čl. 10 odst. 3) u- zákon o zpracování osobních údajů (zák. Č. 110/2019 Sb.) u- GDPR u- zákon o sociálních službách č. 108/2006 (§100 mlčenlivost, 100a sdělování inf, OSPOD) u- občanský zákoník č. 89/2012 - § 81 a dále – ochrana osobnosti (osobnost čl., jeho život, práva, důstojnost...) uMlčenlivost - řídí se dle zákoníku práce, zákona o soc. službách a zdravotnických službách uTrestní zákoník ( zák. č. 40/2009 Sb.) - § 180 neoprávněné nakládání s osobními údaji uOchrana krizového interventa: u- zákon č. 108/2006 o soc. službách - § 89 opatření omezující pohyb osob u- zákon č. 40/2009 Trestní zákoník u§ 28 Krajní nouze – pokud činem odvrátí nebezpečí hrozící jiné osobě u§ 29 Nutná obrana - činem odvrátí hrozící nebo trvající útok vůči jiné osobě u Paragraf dne... § 89 – Konoptikum Krize uKrize je poměrně frekventovaný termín, který se používá k popisu situací, při kterých se něco dramaticky mění a tato změna je doprovázena negativními emocemi. Jde o subjektivní záležitost. uTři základní složky krize: uNastane určitá spouštěcí událost – může být očekávaná, neočekávaná. uJedinec jí vnímá jako ohrožující, nebezpečnou. uObvyklé způsoby jejího zvládá selhávají, pokud se situaci nepodaří zvládnout, nastane krize. uOčekávané události: ua) normální, kritická vývojová období – např. adolescence nebo střední věk, kdy je jedinec obzvláště zranitelný; ub) tvz. přechodové, tranzitorní stavy – např. svatba, stěhování, jedinec přechází z „jedné jistoty přes nejistotu do jiné jistoty“ a musí si při tom osvojit nové sociální role, čelit novým úkolům, výzvám a přizpůsobit se novým podmínkám. uNeočekáváné (situační, traumatické) události jsou zpravidla náhlé a nečekané. Jedná se o nepředvídatelné změny, které mohou potkat kohokoliv a kdykoliv. Obvykle to jsou reálné ztráty např. ztráta partnera, ztráta schopnosti. Ale může to být naopak i také „příchod“ nové osoby do nějaké sociální situace, např. předčasně narozené dítě. Mohou to být také jenom nečekané nebo naprosto nenadálé situace v daný okamžik. uKrize jsou nedílnou, přirozenou součástí života každého člověka, neměly by být automaticky považovány za něco nenormálního, natož patologického. Krizi je možné chápat i jako vývoj a změnu. u Krize a krizová intervence Krize uKrize jako ZTRÁTA, ZMĚNA NEBO VOLBA. uOvlivňující faktory: věk, gender, u osobnost, zdraví, možnost ventilace u emocí, schopnost zvládat situace, předchozí krize, víra, opora, životní situace uOhrožení: děti, dospívající, senioři, kolektivy, etnika, záchranáři uPřekonání, zvládnutí krize neznamená: uZapomenout na to, co se stalo – někdy to není účelné, ani možné např. smrt milovaného člověka. uŽivot bude stejný jako předtím – klient i jeho život se po překonané krizi často mění a nemusí to být nutně změna k horšímu. uPřekonání, zvládnutí krize znamená: uZnovuzískání energie potřebné k běžnému „normálnímu“ fungování. uOpětovnou schopnost cítit uspokojení, nebo dokonce radost. uObnovení vztahů a vazeb k ostatním lidem. u u Krizi středního věku zážitky nepřekonáte. Chce to dlouhodobý projekt, radí psycholog | Dvojka Reakce v krizi: uAlfa reakce - zvýšené fyziologické funkce (horký dech, napnuté svaly, třes rukou nebo celého těla) aktivita pozbývá smyslu, objevují se silné, intenzivní a převážně negativní emoce (křik, nářek, zloba). u Lidé v krizi jsou často přecitlivělí, silně nedůvěřiví, až paranoidní. u Nezainteresovaným osobám se může jejich jednání jevit jako nelogické, nesmyslné, „nenormální“ a snadno tak mohou učinit nesprávný závěr, že se tito lidé „prostě zbláznili“, že jsou to „hysterky“ apod. uBeta reakce - tzv. solný sloup, mrtvý brouk (vzácnější, v extrémně náročných situacích), ztuhlost strnulost, výrazné snížení schopnosti komunikovat, emoce nejsou pociťovány ani projevovány. u U tohoto typu reakcí není moc poznat, že se daný člověk nachází v krizi, protože nekřičí, nevolá o pomoc, nedává zřetelně najevo, že se mu něco děje a že potřebuje pomoc. Proto u těchto reakcí hrozí zvýšené riziko, že si prostě nevšimneme, že je daný jedinec v krizi, protože se nám jeví, že je docela v pohodě, jako že „zvládá“. Lotova manželka se ohlédla — ONLINE KNIHOVNA Strážné věže Fáze krize uFÁZE I: vědomosti, dovednosti, schopnosti jedince a osvědčené zdroje pomoci při konfrontací s událostí, která je příčinou krize - pokud se ukazují jako nedostatečné vedou k napětí a neklidu. Aktivuje své adaptační mechanismy a také osvědčené zdroje pomoci: pokud jsou tyto strategie neúspěšné, krizový stav se prohlubuje a následuje druhá fáze. uFÁZE II: jedinec v krizi se domnívá, že není schopen situaci zvládnout, cítí se neúspěšný a díky tomu pociťuje vlastní zranitelnost, což má negativní dopad na jeho sebevědomí. Používá náhodné nepromyšlené postupy a pokud se řešení neobjeví , pocit napětí narůstá a nastupuje další fáze. uFÁZE III: zvyšující se napětí mobilizuje všechny rezervy jedince, ten projevuje max. možnou snahu k vyhledání nových způsobů řešení problému. V této fázi je jedinec nejvíce přístupný pomoci zvenčí. Nakonec dochází buď k překonání krize a získání ztraceného pocitu rovnováhy - nebo se snažení ukazuje jako neúspěšné. Tady vzniká riziko, že krize přejde do chronického stavu. Krize se prohlubuje a dochází do fáze 4. uFÁZE IV: napětí se stává nesnesitelným. Jedinec může působit navenek, že situaci zvládá, ale opak je pravdou. Zkreslené vnímání prohlubuje vnitřní chaos a vede k panice. Adaptační procesy se hroutí. Normální fungování je zcela narušeno. Různé projevy chování např. předrážděnost, sebevražedné tendence, abúzus (nadměrné nadužívání) alkoholu nebo drog. V této fázi jako nejvhodnější zásah se jeví odborná krizová intervence. u Pár slov o krizi | Akademie Pravdy Znaky a etapy krizové intervence uZnaky krizové intervence: u Ihned - neprodleně, neodkladně a co nejdříve u V blízkosti - v dosahu, apel na dostupnost u S očekávanou způsobilostí - kompetentně u Bezpečně - neměla by být poškozující jak pro klienta, tak pro interventa – nepoškozovat, neubližovat u Jednoduše - jednoduchými postupy uKrizová intervence nepředstavuje stav, nýbrž proces interakce krizového interventa s klientem. Tento proces směřuje z výchozího (navázání kontaktu) do cílového bodu (ukončení a zhodnocení intervence). uKrizová intervence má strukturu, klíčová je zakázka!!! uEtapy krizové intervence: u u u u u zahájení krizové intervence vlastní intervence ukončení krizové intervence úvod stať závěr Jáma zoufalství Techniky KI uReflexe událostí uReflexe emocí – zrcadlení uReflexe obsahu – reprodukce uParafrázování – citování sděleného uPřerámování uAktivní naslouchání uGrounding – focusing – centering uMlčení, poskytnutí prostoru, ujištění o bezpečí uAktivity v krizové intervenci uPoskytnutí bezpečí, usnadnění komunikace, podpora ventilace e-mocí, „zkompetetnění“ klientka, dodávání naděje, konfrontace s realitou, identifikace nejdůležitějšího problému, skrytá zakázka, využití efektivních adaptačních mechanismů, mobilizace zdrojů pomoci, vytvoření plánu pomoci. uČeho se vyvarovat? uUtěšování, udělování dobrých rad, tlumení emocí, tlak na rychlá rozhodnutí, bagatelizování projevů krize, časné léky. u Psychológia - EuroEkonóm.sk Zakázané věty u„To bude dobré.“ u„Čas zahojí všechny rány.“ u„Nebrečte.“ u„Vzpamatujte se.“ u„Určitě…“ J u„To nemyslíte vážně?!“ u„Zbláznil jste se?“ u„Tak nic. No.“ u„Kočičko moje zlatá.“ u„Musíte to zvládnout.“ u„Vydržíte víc, než si myslíte. Ti, co Vás mají rádi, by byli smutní. Nemůžete jim to udělat.“ u„Neblázněte, máte před sebou spoustu věcí.“ u„Takhle nemůžete uvažovat.“ u„Proč…?“ u„Chápu to.“ Vláda přitvrzuje opatření - noční zákaz vycházení a omezení pohybu ve dne. Omezení maloobchodu v neděli a od 20 do 05 h. - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení | Kurzy.cz Zlaté věty u„Jsem tady s Vámi.“ u„Tady můžete plakat.“ u„Na Vašem místě bych byla taky naštvaná.“ u„Děkuji za Vaši důvěru.“ u„Povíte mi více o tom, co se stalo?“ u„Jste v péči nějakého lékaře.“ u„To je mi líto.“ u„Z toho, co říkáte/píšete, mám pocit, že…” u„Chápu, že o takových věcech můžete přemýšlet.“ u„Snažím se tomu porozumět.“ u„Napadá Vás jiné řešení?“ u„Jak vypadá Váš den?“ u„Někdy pomůže, když si člověk trochu odpočine.“ u„Co by Vám teď nejvíce pomohlo?“ u„Cítím, že Vás to hodně trápí.“ u„To nevím, ale…“ u Rekvizita Zlatá medaile za první místo | Vystřihovánky pro děti k vytisknutí zdarma PRÁCE S EMOCEMI uEmoce se mohou objevovat v proběhu celé intervence, nejčastěji s nimi však pracujeme v jejím úvodu. Ventilace a ošetření emocí pomůže klientovi se posunout dál, uklidnit se, získat odvahu, zjistit, že je akceptován, že je jeho reakce normální atd. uZakázka musí být taková, aby se dala naplnit. Někdy nás klient nechce pustit k emocím. Je to pro něho těžké, ohrožující. KI: „Na vašem místě bych byla taky naštvaná, ale chápu, že o tom nechcete mluvit.“ u uPLÁČ uSTRACH, ÚZKOST uAGRESE uPANIKA u u u Recenze: V hlavě - jedna z nejoriginálnějších pixarovek vůbec - filmserver.cz Pláč Pláč není známkou slabosti nýbrž známkou emoční inteligence - Zdravestravovani.eu Agrese, hněv, vztek uZa touto emocí je často BEZMOC, strach, trauma, náhlá nečekaná událost, lítost, psychopatologie. ua) agrese vůči třetí osobě – podpora ventilace, reflexe emocí, nehodnotit u b) agrese vůči sobě – reflexe emocí, zajištění bezpečí, nehodnotit, respekt k rozhodnutí klienta u c) agrese vůči interventovi – reflexe emocí, nebránit, vymezit se uKrizový intervent reflektuje, že je klient naštvaný a může mu přiznat právo na vztek, důležité je nechat klientka vymluvit. Často se pak změní v něco jiného lítost, pocit viny apod. uV případě, že klient začne nadávat i nám, je vhodné se vymezit: „Chápu, že máte vztek, ale oslovovat mě tak nemusíte. Nejsem Váš hromosvod.“ uU dětí: „Zlobit se můžeš, ale nesmíš ubližovat lidem a věcem.“ Z deníku koučky: Jak ovlivňují emoce vzteku a zlosti náš život? - Prima Ženy Strach, úzkost uStrach: vím z čeho ... uÚzkost: nevím z čeho ... uPříčiny: trauma, úraz, skrytá zakázka, bezmoc. uProjevy: tichá ustrašená mluva, křik, zrychlená mluva, nutkání mluvit uStabilita krizového interventa!!! uNabízet dostatek bezpečí: popis prostředí např. dveře, komentování vlastních činů např. sklenka s vodou, mít po ruce deku, polštář na břicho (pohankové jsou nejlepší). uNeklást sled otázek, mluvit spíše o pocitech, lehko splnitelné instrukce. u„ Zkuste mi říct, co můžete, co zvládnete ..“ u„ Jsem ráda, že jste tady, asi bylo těžké sem přijít.“ u„Co nejhoršího se může stát?“ uOceňovat klienta! u u Nebojme se strachu, je to i rádce. Jak nad ním vyzrát? | Vím, co jím Panika uPanická úzkost je takový stav, který se objevuje v návalech úzkosti. Člověk je pod tlakem silné emoce, je ve svém prožívání doslova roztříštěn. Výsledkem je, že těká z místa na místo, jeho chování je často neúčelné a zmatené. Pokud se stav panické úzkosti opakuje i bez přímého vztahu k vnějšímu podnětu - hovoříme o panické úzkostné poruše. uJak postupovat? uSoustředíme se na obnovu tří prvků: uObnova uzemnění (grounding). V panice je prožíván obrovský tělesný neklid, běhání z místa na místo, nedokázání se zastavit. Při práci s klientem direktivně instruujeme: „Zastavte se, opřete se nebo posaďte se! Sedíte? Oběma chodidly se pevně dotýkejte země.“ uObnova tělesného centra (centering). Zde se velmi intenzivně zaměřujeme na dech. Je to další krok, kterým zajišťuje stabilitu těla, či centra těla. Při práci s klientem sledujeme dech: nyní zkuste myslet na svůj dech, zkuste dýchat do břicha. KI klientovi pomáhá a tím, že dýchá s ním i sám zpomalí svůj dech - provázíme, vedeme. „Výdech - nádech.“ uObnova ohniska pozornosti (focusing). V panice není zrychlené jen tělo, ale zrychlí se se také naše prožívání a myšlenky. Důsledkem je neschopnost soustředit a zaostřit na něco hlavního. Proto je vhodné zastavit myšlenkový tok a obnovit ohnisko pozornosti. „Jak se jmenujete? Co vidíte kolem sebe? Víte, kde jste?“ uAby bylo možné s klientem nadále smysluplně postupovat je nutné nejdříve zvládnout stav paniky. V tváří v tvář je vhodné NEZRCADLIT! klientovu paniku. Spíše osvědčené je nabídnout stabilní, vyvážený postoj. Možno klienta edukovat: „To se Vám teď děje je panika, to zvládneme.“ Někdy se může osvědčit klienta se dotknout ne letmo, ale pevně uchopit za ramena nebo celou dlaň mezi lopatky a pevný tlak. Dotek může mít stabilizující vliv. Ale musíme dobře zvážit, zda si to můžeme dovolit…. u Schreiender Mann Getrennt Auf Weißem Hintergrund. Pop-Art Retro-Vektor-Illustration Lizenzfrei Nutzbare Vektorgrafiken, Clip Arts, Illustrationen. Image 90588625. Trauma ureakce na takovou událost, která by vyvolala úzkost téměř v každém, normální reakce na nenormální situaci uzáchrana života, první pomoc - 5 T (teplo, tekutiny, ticho, tišení bolesti, transport) umožné reakce: zmrznutí, depersonalizace, derealizace uklient by měl sedět či ležet - nedovolte mu stát uzůstat s klientem i 2,5 hodiny - fyzické projevy, zima, horko, soustřeďte se na dech upovzbuzování tělesných reakcí “To je v pořádku, to k tomu patří.” “To je to nejlepší, co můžete dělat.”; tato fáze trvá cca 15-20 minut bezprostředně po události (pak se dostaví teplo) uv akutní fázi 48 hodin po události o ní nemluvit (odpočívat, procházet se, pohádka, polévka, 2 dny volno), mohou se ve vlnách vracet tělesné reakce u3-4 den kognitivní sešívání u1. “Co bylo před událostí?” (pokud chce o ní mluvit: “Ne, teď na to není čas.”) u2. “Co bylo po události?” u3. “Co bylo těsně před událostí?” uakce, pocity, obrazy, myšlenky, práce s tělem 15-20 minut upři znovuprožívání traumatu - práce s tělem, dech uZÁVĚR: klient popíše celou událost relativně v klidu, sledujeme aktivaci organismu u u Removing Trauma from the Body | Shining Light Energy Works Trauma u dětí unehody, pády, lékařské zákroky, násilí, ztráta, stresory životního prostředí uv první řadě se musí uklidnit pomáhající, pomáhá práce s dechem uupokojit a utišit dítě (náruč, přikrýt, odpočívat), jemné položení ruky na záda uústup šoku: ptát se na tělesné pocity, všímat si vydechnutí, zastavení třesu, úsměvu unediskutovat o nehodě: podpora fyzický reakcí uvyplakat, netišit pláč, normalizace reakcí, bezpečné prostředí upráce s emocemi: až se uklidní, pak se bavit co se stalo, vlastní zkušenost, co cítí, je v pořádku uTRAUMA JE ENERGIE, KTERÁ POTŘEBUJE JÍT VEN. NENÍ NEMOC, JE TO POSTIŽENÍ u Děti a trauma – Pro Terapie SPECIFIKA VYBRANÝCH SITUACÍ upsychiatričtí klienti: přijetí klienta, zveřejnění nereálné zakázky, u náhled na situaci, návazná péče. uznásilnění: bezpečné prostředí, navrácení pocitu kontroly u (podpora, edukace, přeformulace). usebevraždy: klíčování nápadu – myšlenky – tendence – pokus, nebát se pojmenovat, odvracet riziko (zajistit bezpečí), reflexe stavu nikoli příčiny, mapování co pomáhalo doteď, jedno z možných řešení, odklad, kontrakt. ufunkcionální ztráty – uznání ztráty, ventilace emocí, pomoc při překážkách, identifikace falešných obranných mechanismů a podpora efektivních. umateriální ztráty – rozpoznání významu a dalších ztrát, akceptace (vyprávění). usmrt – kontakt, bezpečí, emocionální houba, normalizace, zdroje sociální opory, vztah se zemřelým, vina + jak funguje. udomácí násilí – kontakt, bezpečí, reflexe projevů, OCENĚNÍ, náhled na situaci, mapování, edukace (opakování, eskalace, blízkost, spol. domácnost), opora a doporučení. Kdy je POMOC touhou PO-MOCI? - RUAH Vybrané užitečné i zajímavé odkazy: uAdresář pomoci MPSV – placené i bezplatné linky: https://www.mvcr.cz/clanek/adresar-pomoci-telefonni-informacni-a-krizove-linky-a-online-pomoc-v-ces ke-republice.aspx uČeská asociace pracovišť linek důvěry z.s.: www.capld.cz uRozcestník chatové krizové pomoci: https://iporadna.cz/elinka-chatova-poradna/ uCentrum LOCIKA: https://www.centrumlocika.cz/ uYOU TUBE: uLinka bezpečí – rozhovory, ukázky hovorů: https://www.youtube.com/c/Linkabezpe%C4%8D%C3%AD116111/videos uSíla empatie: https://www.youtube.com/watch?v=tuBZZasavZo uPaliativní péče: https://www.youtube.com/channel/UCPcBY1Oyo7jxqaREJA7WedA uMobilní aplikace NEPANIKAŘ uEMOTION AID: http://emotionaid.cz/ u u Internet věcí IoT: Budoucnost, bezpečí a jak mění svět | Ábíčko.cz Doporučená literatura: uŠpatenková, N. a kol. (2017). Krize a krizová intervence. Praha: Grada Publishing. uŠpatenková, N. a kol. (2001, 2011). Krizová intervence pro praxi. Praha: Grada Publishing. uVodáčková, D. a kol. (2022). Krizová intervence. Praha: Portál. uKnoppová, D. (1997). Telefonická krizová intervence. Praha: Remedium. uPeter A. Levine (2011). Probuzení tygra. Praha: Maitrea. uMaggie Klineová, Peter A. Levine (2012). Trauma očima dítěte. Praha: Maitrea. uÚlehla, I. (1996). Umění pomáhat. Písek: Renesance. uEllis, A. (2002). Trénink emocí. Praha. Portál. u u Qué es literatura > Poemas del Alma Děkujeme za pozornost. u u u„Život není problém, který je třeba řešit, ale realita, kterou je třeba zažít.“ u u uSøren Kierkegaard