INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM Procházka J. FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ MASARYKOVI UNIVERZITY V BRNĚ KATEDRA POLITOLOGIE Řád k hašení ohně pro města zemská, městečka a dědiny markrabství moravského •Vydán za vlády Marie Terezie, 21. srpna 1751. •Stanovil, jak vyhlašovat požární poplach. •Určoval, kdo je povinen hasit a kdo odpovídá za řízení likvidace požáru. •Obsahoval tresty a pokuty za porušení těchto pokynů. •Obsahoval také nařízení na budování cihlových komínů. Zobrazit zdrojový obrázek POŽÁRNÍ ŘÁDY Podrobnější určení povinností obyvatelstva při požárech, především povinnosti cechů a zdůraznění odpovědnosti obcí za zajišťování požární bezpečnosti přinesly požární řády vydané Josefem II. v letech 1785 a 1787. • • • Zobrazit zdrojový obrázek Řád policie požárové a řád hasící CÍLE 1.REFLEXE PŘEDCHÁZEJÍCÍ PŘEDNÁŠKY A SEMINÁŘE 2.OBJASNIT ČINNOST IZS •TYPOVÉ ČINNOSTI •STUPNĚ POPLACHŮ •ORGANIZACE ZÁSAHU 3.OBJASNIT HLAVNÍ SLOŽKY IZS (ÚKOLY A SCHOPNOSTI) 4. 1.Jak je možné charakterizovat integrovaný záchranný systém (IZS)? 2.Podle jakých pravidel se řídí činnost IZS? 3.Jaké jsou hlavní a ostatní složky IZS? 4.Jaké jsou úrovně poplachu IZS? Podle jakých kritérií se odlišují? 5.Co to jsou typové činnosti IZS? 6.Podle jakých zásad se určuje velitel zásahu a jaké jsou jeho pravomoci? 7. UČEBNÍ OTÁZKY LITERATURA •MODUL E: VNITŘNÍ BEZPEČNOST A VEŘEJNÝ POŘÁDEK A VYBRANÉ KAPITOLY KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ. Strany 18-24: mimořádné události, IZS a postavení a činnost policie české republiky v něm •Zákon č.239/2000 Sb. o integrovaném záchranném systému •Vyhláška Ministerstva vnitra č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení IZS (koordinace činnosti složek IZS). •Katalog typových činností IZS. GŘ HZS. Dostupné z: STC_09_Zasah_slozek_IZS__u__mimoradne__udalosti_s_velkym__poctem_zranenych_osob (1).pdf •Statistické ročenky HZS. Dostupné z: ročenka_2020.pdf •Cvičení IZS: Protiteroristický zásah. Dostupné z: NEJVĚTŠÍ PROTITERORISTICKÉ CVIČENÍ V HISTORII ČR – YouTube •Cvičení IZS: Nehoda vlaku. Dostupné z: Vlak 2017 - cvičení IZS - YouTube 1.Jaké jsou zásady činnosti krizového manažera? 2.Jaké jsou fáze řízení za krizové situace? 3.Jakými vývojovými fázemi krize prochází? 4.Jaké jsou fáze rozhodovacího procesu? 5.Co představuje zkratka OODA? 6. 6. REFLEXE PŘEDCHÁZEJÍCÍ PŘEDNÁŠKY FUNKCE FÁZE ŘÍZENÍ ZA KRIZOVÉ SITUACE •ŘÍZENÍ RIZIK •ANALÝZA RIZIK •MINIMALIZACE VZNIKU KRIZE •PLÁNOVÁNÍ A VYTVÁŘENÍ OPATŘENÍ PRO ŘEŠENÍ KRIZÍ • (RESILIENCE, PŘIPRAVENOST, POHOTOVOST, UDRŽITELNOST) • •ŘÍZENÍ KRIZÍ •NASAZENÍ SIL A PROSTŘEDKŮ •MINIMALIZACE ŠKOD A DOBY TRVÁNÍ KRIZE •ODSTRANĚNÍ ŠKOD •OBNOVA A NÁVRAT DO BĚŽNÉHO STAVU • REAKCE (REACTION) PŘÍPRAVA (PREPARATION) MITIGACE (MITIGATION) OBNOVA (RECOVERY) FUNKCE KM • Hendrych T. Termín krizová situace a jeho vymezení v krizovém řízení. Dostupné z: 004termin_krizsit.pdf (hzsmsk.cz) KRIZOVÉ ŘÍZENÍ •Souhrn řídících činností orgánů krizového řízení • •Zahrnuje: •analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik •plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností •přípravu na krizové situace a jejich řešení •ochranu kritické infrastruktury • •Zdroj: zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení • KRIZOVÉ ŘÍZENÍ JAKO ROZHODOVACÍ PROCES ÚVOD MIMOŘÁDNÁ UDÁLOST •Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému •Škodlivé působení sil a jevů vyvolaných činností člověka, přírodními vlivy, a také havárie ohrožující život, zdraví, majetek nebo životní prostředí a vyžadující provedení záchranných a likvidačních prací. •Záchranné práce: činnost k odvrácení nebo omezení bezprostředního působení rizik vzniklých mimořádnou událostí, zejména ve vztahu k ohrožení života, zdraví, majetku nebo životního prostředí, a vedoucí k přerušení jejich příčin. •Likvidační práce: činnosti k odstranění následků způsobených mimořádnou událostí. INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM •Zahájení činnosti IZS v roce 2001. •Společný postup různých subjektů při provádění záchranných a likvidačních prací při mimořádných událostech. •Nejedná se o organizaci nebo instituce s organizační strukturou nadřízených a podřízených útvarů a managementem. •Koordinovaný společný postup zasahujících subjektů při provádění záchranných a likvidačních prací nebo při přípravě na ně. • SLOŽKY IZS •Základní složky IZS zajišťují nepřetržitou pohotovost pro příjem ohlášení vzniku mimořádné události, její vyhodnocení a neodkladný zásah v místě mimořádné události. •Za tímto účelem rozmísťují své síly a prostředky po celém území ČR. •Ostatní složky IZS poskytují při záchranných a likvidačních pracích plánovanou pomoc na vyžádání. •Plánovanou pomocí na vyžádání se rozumí předem písemně dohodnutý způsob poskytnutí pomoci obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, krajskému úřadu, Ministerstvu vnitra nebo základním složkám IZS při provádění záchranných a likvidačních prací. SLOŽKY IZS •HLAVNÍ SLOŽKY •HASIČSKÝ ZÁCHRANNÝ SBOR ČR •JEDNOTKY POŽÁRNÍ OCHRANY •ZÁCHRANNÁ ZDRAVOTNÍCKÁ SLUŽBA •POLICIE ČR •OSTATNÍ SLOŽKY •VYČLENĚNÉ SÍLY A PROSTŘEDKY OZBROJENÝCH SIL, •OSTATNÍ OZBROJENÉ BEZPEČNOSTNÍ A ZÁCHRANNÉ SBORY, •ORGÁNY OCHRANY VEŘEJNÉHO ZDRAVÍ, HAVARIJNÍ, POHOTOVOSTNÍ, ODBORNÉ A JINÉ SLUŽBY (Horská služba, Vodní záchranná služba, Letecká záchranná služba, Báňská záchranná služba), •ZAŘÍZENÍ CIVILNÍ OCHRANY, NEZISKOVÉ ORGANIZACE A SDRUŽENÍ OBČANŮ •ODBORNÁ ZDRAVOTNICKÁ ZAŘÍZENÍ NA ÚROVNI FAKULTNÍCH NEMOCNIC PRO POSKYTOVÁNÍ SPECIALIZOVANÉ PÉČE STÁLÉ ORGÁNY PRO KOORDINACI SLOŽEK IZS •Operační a informační střediska IZS •Operační středisko HZS kraje •Operační a informační středisko GŘ HZS ŘÍZENÍ A KOORDINACE SLOŽEK IZS •Při společném zásahu je koordinace zajištěna na následujících úrovních: •TAKTICKÁ •velitelem zásahu v místě nasazení složek a v prostoru předpokládaných účinků mimořádné události •OPERAČNÍ •operačním a informačním střediskem IZS, •STRATEGICKÁ •starostou obce s rozšířenou působností, •hejtmanem kraje a v Praze primátorem hlavního města Prahy •Ministerstvem vnitra a ostatními správními úřady. VELITEL ZÁSAHU •Vyhlašuje odpovídající stupeň poplachu podle poplachového plánu IZS •Velitelem zásahu je zpravidla příslušník HZS. •U mimořádných událostí bezpečnostního charakteru (vnitřní bezpečnost a veřejný pořádek) je velitelem zásahu příslušník Policie ČR. •Pokud není ustanoven velitel zásahu, řídí zásah velitel nebo vedoucí zasahujících sil a prostředků složky IZS, která v místě zásahu provádí převažující činnost •Dle zákona o IZS má velitel zásahu pravomoc: •vyžádat osobní nebo věcnou pomoc na fyzické nebo právnické osobě, •požádat o odstranění stavby nebo porostu, •vyhlásit evakuaci, omezit pohyb osob, jejichž přítomnost v místě zásahu není potřebná. •Právnické nebo i fyzické osoby mají nárok na odškodnění a na náhrady za poskytnutou osobní a věcnou pomoc, za omezení vlastnického nebo užívacího práva při provádění záchranných a likvidačních prací. TYPOVÉ ČINNOSTI IZS •STČ-01/IZS špinavá bomba •STČ-02/IZS demonstrování úmyslu sebevraždy •STČ-03/IZS hrozba použití nástražného výbušného systému, nebo nález podezřelého předmětu, munice, výbušnin nebo výbušných předmětů •STČ-04/IZS letecká nehoda •STČ-05/IZS nález předmětu s podezřením na přítomnost B-agens nebo toxinů •STČ-06/IZS opatření k zajištění veřejného pořádku při shromážděních a technopárty •STČ-07/IZS záchrana pohřešovaných osob - pátrací akce v terénu •STČ 08/IZS dopravní nehoda •STČ 09/IZS zásah složek IZS u mimořádné události s velkým počtem zraněných osob TYPOVÉ ČINNOSTI IZS •STČ 10/IZS při nebezpečné poruše plynulosti provozu na dálnici •STČ 11/IZS chřipka ptáků •STČ 12/IZS poskytování psychosociální pomoci •STČ 13/IZS reakce na chemický útok v metru •STČ 14/IZS amok – útok aktivního střelce •STČ 15/IZS mimořádnosti v provozu železniční osobní dopravy •STČ 16A/IZS mimořádná událost s podezřením na výskyt vysoce nakažlivé nemoci ve zdravotnickém zařízení nebo ostatních prostorech •STČ 16B/IZS mimořádná událost s podezřením na výskyt vysoce nakažlivé nemoci na palubě letadla s přistáním na letišti Praha/Ruzyně STUPNĚ POPLACHU IZS •IZS vyhlašuje čtyři stupně poplachu (čtvrtý nejvyšší stupeň je označen jako zvláštní). •Podmínky stanoveny vyhláškou Ministerstva vnitra č. 328/2001 Sb. •Stupeň poplachu vyhlašuje: •pro jedno místo zásahu velitel zásahu •nebo operační a informační středisko při prvotním povolávání složek na místo zásahu. •Operační a informační středisko může vyhlásit stupeň poplachu pro určité území postižené mimořádnou událostí, pokud je na něm více jak jedno místo zásahu. • PRVNÍ STUPEŇ POPLACHU •Mimořádná událost ohrožuje jednotlivé osoby, jednotlivý objekt nebo jeho část, s výjimkou objektu, kde jsou složité podmínky pro zásah, jednotlivé dopravní prostředky osobní nebo nákladní dopravy nebo plochy území do 500 m2, nebo •Záchranné a likvidační práce provádí základní složky, které není nutno při společném zásahu nepřetržitě koordinovat. • DRUHÝ STUPEŇ POPLACHU •Mimořádná událost ohrožuje nejvýše 100 osob, více jak jeden objekt se složitými podmínkami pro zásah, jednotlivé prostředky hromadné dopravy osob, cenný chov zvířat nebo plochy území do 10 000 m2, •Záchranné a likvidační práce provádí základní a ostatní složky z kraje, kde mimořádná událost probíhá, •Je nutné nepřetržitě koordinovat složky velitelem zásahu při společném zásahu. • TŘETÍ STUPEŇ POPLACHU •Mimořádná událost ohrožuje více jak 100 a nejvýše 1000 osob, část obce nebo areálu podniku, soupravy železniční přepravy, několik chovů hospodářských zvířat, plochy území do 1 km2, povodí řek, produktovody, •Jde o hromadnou havárii v silniční dopravě nebo o havárii v letecké dopravě, nebo •Záchranné a likvidační práce provádí základní a ostatní složky nebo se využívají síly a prostředky z jiných krajů, •Složky je nutné při společném zásahu v místě zásahu koordinovat velitelem zásahu za pomoci štábu velitele zásahu a místo zásahu rozdělit na sektory a úseky. •Na základě rozhodnutí řídícího důstojníka HZS kraje oznamuje operační a informační středisko kraje vyhlášení třetího stupně poplachu poplachového plánu kraje hejtmanovi. •Obdobně se oznamuje vyhlášení třetího stupně poplachu poplachového plánu kraje starostovi obce s rozšířenou působností. • ZVLÁŠTNÍ STUPEŇ POPLACHU •Mimořádná událost ohrožuje více jak 1000 osob, celé obce nebo plochy území nad 1 km2, •Záchranné a likvidační práce provádí základní a ostatní složky včetně využití sil a prostředků z jiných krajů, popřípadě je nutno použít zahraniční pomoci, •Složky je nutné při společném zásahu v místě zásahu koordinovat velitelem zásahu za pomoci štábu velitele zásahu a místo zásahu rozdělit na sektory a úseky, •Společný zásah složek vyžaduje koordinaci na strategické úrovni. •Vyhlášení zvláštního stupně poplachu poplachového plánu kraje oznamuje operační a informační středisko kraje hejtmanovi a velitel zásahu starostovi obce s rozšířenou působností. •Operační a informační středisko kraje povolává a nasazuje síly a prostředky z kraje, koordinuje pomoc se sousedními kraji a informuje o vyhlášení zvláštního stupně poplachu poplachového plánu kraje generální ředitelství HZS. •Obdobným způsobem koordinuje pomoc operační a informační středisko generálního ředitelství. • POLICIE ČR POSLÁNÍ POLICIE ČR •Chránit bezpečnost občanů a majetek, veřejný pořádek, •Vést boj s terorismem, •Odhalovat a vyšetřovat trestnou činnost. • KRAJSKÉ ŘEDITELSTVÍ POLICIE ČR •V rámci všech krajských ředitelství působí: •kriminální policie a vyšetřování, •služba pořádkové, dopravní a cizinecké policie •služba policie pro zbraně a bezpečnostní materiál. •Každé krajské ředitelství policie má personální odbor, odbor vnitřní kontroly a integrované operační středisko. HASIČSKÝ ZÁCHRANÝ SBOR POSLÁNÍ HZS •Chránit životy, zdraví a majetek obyvatel před požáry •Poskytovat účinnou pomoc při mimořádných událostech. •Podíl na plánování: •požární poplachový plán kraje, •poplachový plán IZS kraje •havarijní plán, •vnější havarijní plán •krizový plán kraje, POPLACHOVÝ PLÁN IZS •Zpracovává HZS kraje •Obsahuje síly a prostředky základních a ostatních složek IZS •Stanovuje způsob jejich vyrozumění a dobu uvedení složky do akceschopnosti. •HZS kraje uzavírá s ostatními složkami IZS dohodu o poskytnutí pomoci na vyžádání, která je základem pro jejich začlenění do Poplachového plánu IZS. •Příklad: HZS kraje Vysočina má uzavřeny dohody se záchrannými útvary Armády ČR, oblastními spolky Českého červeného kříže, středisky Správy a údržby dálnice, Jadernou elektrárnou Dukovany, Povodími Moravy, Vltavy a Labe, Jihomoravskou energetikou, Českým rozhlasem a dalšími organizacemi. ZDRAVOTNICKÁ ZÁCHRANNÁ SLUŽBA POSLÁNÍ ZZS •Poskytuje neodkladnou přednemocniční péči při akutním nebezpečí, během transportu až do předání pacienta. •V rámci posilování krizové připravenosti se zaměřuje na: •řešení mimořádných událostí a krizových stavů, jakými jsou dopravní nehody s velkým počtem osob postižených na zdraví, •havárie letadel, •úniky chemických nebo radioaktivních látek, •povodně, •situace s rozšířením vysoce nakažlivých nemocí. PLATNÁ PRÁVNÍ ÚPRAVA ZZS •Zákon č. 374/2011 Sb., o zdravotnické záchranné službě •Zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách •Vyhláška č. 92/2012 Sb., o požadavcích na minimální technické a věcné vybavení zdravotnických zařízení a kontaktních pracovišť domácí péče •Vyhláška č. 98/2012 Sb., o zdravotnické dokumentaci •Vyhláška č. 99/2012 Sb., o požadavcích na minimální personální zabezpečení zdravotních služeb •Vyhláška č. č. 296/2012 Sb., o požadavcích na vybavení poskytovatele zdravotnické dopravní služby, poskytovatele zdravotnické záchranné služby a poskytovatele přepravy pacientů neodkladné péče dopravními prostředky a o požadavcích na tyto dopravní prostředky •Zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta • V roce 2018 bylo ZZS ošetřeno přes milion občanů ČR (každý desátý občan)! ZZS Hl. M. PRAHY 2020 ZÁVĚR •IZS JE KOORDINAČNÍ MECHANISMUS ŘEŠENÍ MIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTI •ČTYŘI ÚROVNĚ POPLACHU IZS •TAKTICKÁ, OPERAČNÍ A STRATEGICKÁ ÚROVEŇ ŘÍZENÍ IZS •ROLE VELITELE ZÁSAHU •TYPOVÉ ČINNOSTI IZS •ROLE JEDNOTLIVÝCH SLOŽEK (HLAVNÍ A OSTATNÍ)