Lektorské dovednosti pro psychology Václav Wortner 2/3 Které principy jste si zapamatovali? Vyšij si košili i pod sakem. Předávej to, čemu sám věřís. Vyprávěj příběhy. Připravuj si sdělení tak, aby sis ho dokázal vybavit. Téma vašeho mini-workshopu? slyšeno viděno zažito po 3 týdnech po 3 měsících Kolik z nových poznatků si vybavíme po určitém čase? TIPOVACÍ SOUTĚŽ !!! slyšeno viděno zažito po 3 týdnech 70 % 72 % 85 % po 3 měsících 10 % 32 % 65 % Kolik z nových poznatků si vybavíme po určitém čase? Šokující odhalení !!! Kroky zážitkové pedagogiky Z pohledu lektora Z pohledu účastníka Vzdělávací cíle v zážitkové pedagogice povědomí pochopení pou- žívání Složky zážitkové pedagogiky „Zkušenost je jediný učitel, kterého máme. Neporozumíme, dokud věci sami nezažijeme.“ Swami Vivekananda „Smysl mají jenom poznatky, na které si člověk přišel sám.“ prof. Ivan Vyskočil „Za dvě a půl minuty už to budou chápat.“ Kevin Costner → Účastník musí být aktivní: nepřednášej. → Nech lidi poznatky lovit, nemusíš je krmit. Vzdělávání není kino Review: Jak se ptát? Vydrž > 9 sekund ticha Nevýhodné otázky x uzavřené „Slyšeli jste v této nahrávce nějakou chybu?“ x obecné „Existuje rozdíl mezi verbální a neverbální komunikací?“ x dvoj a vícehlavé „Jak jste se u toho cítili a co Vám to připomnělo a kde byla chyba?“ x návodné „Slyšeli jste, jak moc se klient cítil frustrovaný?“ x mimo téma ? → Soustřeďuj se na dialog, ne na svůj monolog. 1. popsat první dojem, vyvětrat emoce 2. konkrétní fakta a data: popis, co se dělo Jak to probíhalo? jasně oddělení: teď už se nebudeme bavit o proběhlé aktivitě, ale o obecném principu 3. abstrakce: zobecnění (destilace) Co z toho vyplývá? 4. budoucnost: přenos do praxe Jak to v praxi použijete? 5. shrnutí a zarámování review modely a teorie 1. zrcátko 2. svrchník 3. voda 4. svítilna 5. padák 11. kompas 12. mapa 13. kniha 14. vodka 15. solné tablety 6. dýky 7. pláštěnka 8. pistole 9. sluneční brýle 10. lékárnička klíčové neškodné nebezpečné Nároční účastníci → tichý / nereagující účastník → všeználek, mluvka, vtipálek → mistr světa, velký šéf → vyhořelý pesimista → zkušený expert (opravdu) → účastník v odporu moje škodlivé předpoklady: Pokud se účastník nějaké aktivity neúčastní, je to moje selhání. Odpor účastníka snižuje můj výkon, a tudíž snižuje mou hodnotu. → Zajímej se o příčiny odporu. → Neber si odpor osobně. Vztah s účastníky stojí na sebedůvěře lektora. Prevence před kurzem Prevence na začátku kurzu pravidla = bezpečí dobrovolnost otázky mobily a notebooky odchody a příchody tykání, vykání kontext kurzu? proč teď? cíl zadavatele? x co chtějí účastníci? jsou tam dobrovolně? znají se? jak jsou zkušení? !!! heterogenní skupina kolik účastníků? dost času? prostor? !!! v kanceláři program? je interaktivní? mám materiál? 1. využijte neverbálních projevů • oční kontakt • přestaňte mluvit • vstaňte • jděte blíže k účastníkům 2. nepřímý zásah 3. přímý zásah 4. osobní pohovor během pauzy 5. přímý zásah se zapojením ostatních účastníků (tlak skupiny) Nepřecházet, předcházet! Role a úkoly lektora před kurzem… na kurzu… být v kontaktu s tím, co mě baví a co mi dává smysl připravit se na kurz vytvořit bezpečný prostor: • přivítat účastníky: jste tady správně • seznámení účastníků • nastavení pravidel kurzu → prevence) • představit program, cíle, pauzy, jídlo • nastavit oslovování • nastavit míru otevřenosti vnímat skupinu rozhodovat o programu a měnit ho motivovat účastníky propojovat kurz s jejich praxí stále se učit prevence 15 % bezpečí pro učení 70 % dostat je mimo komfortní zónu 15 % reflexe, uzavření Mapa vzdělávacích forem přednáška, audio, video text, obrázky, diagramy, schémata, grafy otázka, brainstorming případové studie, best practices samostatné hledání informací a prezentace supervize intervizní skupiny dril – opakování rutiny stínování – reálná práce se zpětnou vazbou mentora tvorba a testování prototypů modelové aktivity hraní rolí simulace soutěž, hra imaginace virtuální realita Tichá skupina → interaktivní techniky reflexe do skupin tužka a papír, pak prezentace všem grafy škály (prsty: 1 - 5 bodů + nechat okomentovat extrémy, teploměr) fyzické: postavit se do řady na škále ANO – NE, souhlasím - nesouhlasím projektivní: s kartami, barvami, skleničkami, zvířátky, kameny... nedokončené věty další povzbuzovací techniky kladení otázek 536 (počet lidí, čas na zpracování, kolik nápadů mají vygenerovat) hraní rolí Ďáblův advokát Brainstorming Brainwriting Prostorová úprava zápisu (myšlenkové mapy, diagramy, schémata) Hry, Icebreakery Do příště: nachystejte si mini-workshop → design, výběr vzdělávacích metod a literaturu se mnou můžete konzultovat „Learn your theories as well as you can, but put them aside when you touch the miracle of the living soul.“ C. G. Jung Jung, C. G. (1928) Contributions to Analytical Psychology. London: Kegan Paul, Trench, Trubner and Co., Ltd. p. 361 Strukturu porušte, pokud víte, proč to děláte.