ZURn6330 Kvalitativní výzkum mediálního publika I Sylabus verze 1, 2022 JS Čtvrtek 10:00-11:40 Vyučující a cvičící: Alena Macková (amackova@fss.muni.cz) Martina Novotná Iveta Jansová Lucie Čejková Při mailovém kontaktu s vyučujícími do názvu mailu vždy, prosím, uveďte kód kurzu (ZURn6330). Anotace Cílem metodologicky orientovaného kurzu je zprostředkovat studentům znalost kvalitativního výzkumu mediálních publik, a to v souvislosti s vybranými teoretickými a výzkumnými problémy z oblasti studií nových médií. Konkrétní témata, na něž se kurz soustředí, jsou v každém z vyučovaných semestrů jiná. V jarním semestru 2022 se kurz soustředí na problém online diskuzí na sociálních sítích, motivací pro participaci a vnímanou povahu těchto diskuzí. Absolvování kurzu by mělo studentům zajistit praktickou obeznámenost s technikou kvalitativních polostrukturovaných rozhovorů a jejich analýzou. Podmínky zakončení ● Účast na cvičeních je povinná. Účastníci kurzu mohou absentovat nejvíce dvakrát během semestru. ● Kurz je zakončen zápočtem, jehož získání je podmíněno jednak pravidelnou docházkou a jednak splněním dále stanovených úkolů. Struktura práce v semináři a průběžné úkoly ● Předmět má charakter otevřeného semináře, v němž se setkávají prvky přednášky s prvky výzkumně orientovaného workshopu. V zásadě tak bude mít podobu modelového týmového výzkumu, přičemž v čase bude rozdělen do tří fází: ○ Fáze první je věnována uvedení do tématu, vyjasnění teoretických a metodologických východisek, metodologickému školení. ○ Fáze druhá je věnována výběru respondentů, sběru dat a jejich ošetření. ○ Fáze třetí se pak soustředí na problém analýzy, interpretace a vyvozování výsledků. ● Studenti budou na některých úkolech pracovat ve tří či čtyřčlenných týmech. ● Každý student absolvuje cvičný rozhovor jako tazatel a jako respondent s dalšími účastníky kurzu. ● Každý ze studentů během kurzu získá dva respondenty, kteří odpovídají týmovému zadání. S nimi provede a zpracuje polostrukturované kvalitativní rozhovory (jejichž přepisy odevzdá v dále stanovených termínech). ● Analýza rozhovorů a terénních poznámek z rozhovoru bude probíhat v týmech. Každý z týmů na konci kurzu bude prezentovat svá zjištění. Termíny Začátek výuky: 17.2. 2022 Odevzdání nahrávky cvičného rozhovoru: 22.3. 2022 Odevzdání přepisu prvního rozhovoru: 10.4. 2022 Odevzdání druhého rozhovoru: 1.5. 2022 Prezentace týmových výsledků: 19.5. 2022 Odevzdání závěrečné zprávy: 22.5. 2022 Literatura Povinná četba k teoretickým a výzkumným východiskům kurzu: (1) Teoretická východiska a problém – online diskuze: · Lu, Y. a Lee, J. K. 2020. Determinants of cross-cutting discussion on Facebook: Political interest, news consumption, and strong-tie heterogeneity. New Media & Society. First Published January 23, https://doi.org/10.1177/1461444819899879. · Numerato, D., L. Vochocová, V. Štětka a A. Macková. The vaccination debate in the “post-truth” era: social media as sites of multi-layered reflexivity. Sociology of Health & Illness. 2019, roč. 41, č. 1, s. 82-97. doi:10.1111/1467-9566.12873. · Sang et al. 2020. Signalling and Expressive Interaction: Online News Users’ Different Modes of Interaction on Digital Platforms. Digital Journalism, pp. 467-485 | Published online: 09 Apr 2020. https://doi.org/10.1080/21670811.2020.1743194. · Strandberg, K., Himmelroos, S., Grönlund, K. 2019. Do discussions in like-minded groups necessarily lead to more extreme opinions? Deliberative democracy and group polarization. International Political Science Review Vol 40, Issue 1, https://doi.org/10.1177/0192512117692136. (2) Metody I (obecný design a příprava na rozhovory): · Jak formulovat výzkumnou otázku: “Asking Good Questions”: s. 146–148 v Ḱozinets R., V. 2020. Netnography: the essential guide to qualitative social media research. London, Thousand Oaks, New Delhi, Singapore: Sage. · Velmi stručné shrnutí/přehled o SSI: Adams, W. 2015. “Conducting Semi‐Structured Interviews.” in Newcomer, K. E., Hatry, H. P., Wholey, J. S. (eds.) Handbook of Practical Program Evaluation. · Příprava před vstupem do terénu a výběr respondentů: “Preparing for any Interviewing Sequence” a “Before Making Contact and Starting the Fieldwork Phase of the Research Process.” s. 72-109 a 184-190 v Wengraf, T. 2001. Qualitative Research Interviewing, London: Sage. · Opakované rozhovory a srovnání F2F a online: Weller, S. 2017. „Using internet video calls in qualitative (longitudinal) interviews: some implications for rapport,“ International Journal of Social Research Methodology p. 613-625. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13645579.2016.1269505 (3) Metody II (dramaturgie, dotazování, etika, přepisy): · Dramaturgie rozhovoru: “Preparing Moderately- or Heavily-Structured Interviews in Qualitative Research Interviewing.” s. 152-182 v Wengraf, T. 2001. Qualitative Research Interviewing, London: Sage. · Dramaturgie rozhovoru, reciprocita a role a vliv tazatele: “The Semi-Structured Interview as a Repertoire of Possibilities” a “Conducting the Interview: The Role of Reciprocity and Reflexivity.” s. 45-53 a 75-118 v Galletta, A. 2013. Mastering the Semi-Structured Interview and Beyond. New York: New York University Press. · Jak na přepis rozhovoru a poznámky: “Copying, Indexing and Transcribing.” s. 208-223 v Wengraf, T. 2001. Qualitative Research Interviewing, London: Sage. · Etika a rizika při hloubkovém dotazování: Corbin, J., Morse, J. M. 2003. “The Unstructured Interactive Interview: Issues of Reciprocity and Risks When Dealing With Sensitive Topics.” Qualitative Inquiry 9 (3): 335-354. * Deníčková metoda: Bartlett, Ruth, and Christine Milligan. Diary Method : Research Methods, Bloomsbury Publishing Plc, 2020. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral.proquest.com/lib/masaryk-ebooks/detail.action?docID=6379882. Kapitoly: Chapter 1: The development of diary techniques for research (str. 1-11); Chapter 3: Practical issues with diary techniques: Design and analysis (pouze str. 29-41). * Kümpel, A. S. (2021). Using messaging apps in audience research: An approach to study everyday information and news use practices. Digital Journalism, 1–12. https://doi.org/10.1080/21670811.2020.1864219. Doporučená literatura – deníčky * Berg, M. & Düve, C. (2012). Qualitative media diaries: An instrument for doing research from a mobile media ethnographic perspective. Interactions Studies in Communication & Culture. * Groot Kormelink, T. (2020). Seeing, Thinking, Feeling: A Critical Reflection on Interview-based Methods for Studying News Use. Journalism Studies, 21(7), 863–878. https://doi.org/10.1080/1461670x.2020.1716829. * Moretti, V., Chakraborty, A. (2020), Media Habits and Covid-19. Using Audio-Diaries Technique to Explore “Official” Information Consumption, Fuori Luogo Rivista di Sociologia del Territorio, Turismo, Tencologia. 7, 97 - 104. DOI: 10.6092/2723-9608/7043. * Schnauber-Stockmann, A., & Karnowski, V. (2020). Mobile devices as tools for Media and Communication Research: A scoping review on collecting self-report data in repeated measurement designs. Communication Methods and Measures, 14(3), 145–164. https://doi.org/10.1080/19312458.2020.1784402. (4) Metody III (analýza a interpretace dat): · Kódování podle metody “zakotvené teorie”: s. 39-105 v Strauss, A., J. Corbinová. 1999. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Nakladatelství Albert. · Kodování – tematická analýza a její postup: Braun, Clarke. 2008. Using thematic analysis in psychology. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1191/1478088706qp063oa · Užitečné tipy, postup a trocha pragmatiky, jak pracovat s kvali daty: “Some pragmatics of qualitative data analysis.” s. 273-290, Rapley, T. 2011. In Silverman D. (ed.) Qualitative Research, third ed. London: Sage. · Tipy, jak na výzkumnou zprávu: s “Writing Your Report” s. 383-396, v Silverman, D. 2014. Interpreting Qualitative Data. London: Sage. Doporučená literatura – teorie: · Vochocová, L. 2021. ‘Frustrated women invite the immigrants to Europe’: Intersection of (xeno-) racism and sexism in online discussions on gender aspects of immigration, European Journal of Cultural Studies Vol 24, Issue 1, 2021 https://doi.org/10.1177/1367549420973207. · Baek, Y., M. Wojcieszak, M. Delli. 2012. „Online versus face-to-face deliberation: Who? Why? What? With what effects?“ New Media & Society 14: 363-383. · Bode, L., E. K. Vraga, P. Borah, D. V. Shah. 2014. „A new space for political behavior: Political social networking and its democratic consequences.“ Journal of Computer-Mediated Communication 19: 414-429. · Dahlberg, L. 2007. „The Internet, deliberative democracy, and power: Radicalizing the public sphere.“ International Journal of Media and Cultural Politics 3 (1): 47-64. · Dahlgren, P. 2005. „The Internet, Public Spheres, and Political Communication: Dispersion and Deliberation.“ Political Communication 22 (2): 147-162. · Halpern, D., J. Gibbs. 2013. „Social Media as a Catalyst for Online Deliberation? Exploring the Affordances of Facebook and YouTube for Political Expression.“ Computers in Human Behavior 29 (3): 1159-1168, · Jetmar, J. 2017. „Deliberativní demokracie: Od Habermase k sociálním sítím.“ Diplomová práce, Masarykova univerzita: Brno. · Macková, A. 2017. Nová média v politické komunikaci: politici, občané a online sociální sítě. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Mezinárodní politologický ústav, ISBN 978-80-210-8745-3. · Jiang, J., Chen, E., Yan, S., Lerman, K., Ferrara, E. 2020. Political polarization drives online conversations about COVID‐19 in the United States. Human Behavior and Emerging Technologies, 2, 200–211. · Klimiuk, K., Czoska, A., Biernacka, K., & Balwicki, Ł. 2021. Vaccine misinformation on social media – topic-based content and sentiment analysis of polish VACCINE-DENIERS’ comments on Facebook. Human Vaccines & Immunotherapeutics, 1-10. · Rossini, P. 2020. Beyond incivility: Understanding patterns of uncivil and intolerant discourse in online political talk. Communication Research, 009365022092131. doi:10.1177/0093650220921314 · Butters, R., Hare, Ch. 2021. Polarized Networks? New Evidence on American Voters’ Political Discussion Networks. Political Behavior. · Heatherly, K. A., Lu, Y., & Lee, J. K. (2016). Filtering out the other side? Cross-cutting and like-minded discussions on social networking sites. New Media & Society, 19(8), 1271-1289. doi:10.1177/1461444816634677 Doporučená literatura – metoda: · DOING FIELDWORK IN A PANDEMIC: https://docs.google.com/document/d/1clGjGABB2h2qbduTgfqribHmog9B6P0NvMgVuiHZCl8/preview?fbclid=IwAR 3-4TES2KGg-poDu5ockPq5EOD3EiOPC6QVD-OuHm0wdGofH25qhaVS6Z8#heading=h.hx58zhng8hgk · Babbie, E. R. 2016. The practice of social research. Fourteenth edition. Boston: Cengage Learning. · Ezzy, Douglas. 2002. Qualitative Analysis: Practice and Innovation. New York: Routledge. · Hendl, J. 2005. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. · Arksey, H., & Knight, P. (1999). Interviewing for Social Scientists: An Introductory · Resource with Examples. London: SAGE. (Obzvlášť kapitoly “Achieving a Successful Interview”, “Why Interviews” a “Approaches to Interviewing”.) · Tracy, S. J. (2010). Qualitative Quality: Eight “big-tent” criteria for excellent qualitative research. Qualitative Inquiry, 16(10), 837–851. · Strauss, A., J. Corbinová. 1999. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Nakladatelství Albert. · Silverman, D. 2014. Interpreting Qualitative Data. London: Sage. Detailní harmonogram: 17. 2. Úvodní přednáška: vymezení cílů a obsahu předmětu Zadání: četba zadané teoretické literatury (do 24. 2.) 24. 2. Výzkumný problém: Diskuze na online sociálních sítích v čase klesající důvěry a rostoucí polarizace · Úvod do teorie – vymezení tématu a teoretického problému · Otázky a cíl výzkumu · Úloha teorie ve výzkumu, ukotvení problému v teorii Zadání: četba zadané metodologické literatury – balík I (do 3. 3.) 3. 3. Na cestě k výzkumu a k datům: výzkumná metoda I · Role, silné stránky a limity kvalitativního výzkumu · Etnografický výzkum · Typy výzkumných rozhovorů – rozhovory s návodem · Expertní a elitní rozhovory · Terénní poznámky a jejich role Zadání: četba zadané metodologické literatury – balík II (do 10. 3.) Zadání: uskutečnění cvičného rozhovoru a odevzdání nahrávky (do 20. 3.) 10.3. Na cestě k výzkumu a k datům: výzkumná metoda II · Dramaturgie rozhovorů a role tazatele (na co se ptát a na co ne, kdy) · Rozprava nad zadáním rozhovoru a jeho vedením · Vzorkování - zadání a výběr respondentů · Oslovení respondentů a etika (informovaný souhlas) · Rozdělení do týmů Zadání: uskutečnění cvičného rozhovoru a odevzdání nahrávky (do 20. 3.) Zadání: uskutečnění prvního rozhovoru a odevzdání přepisu (do 10. 4.) 17. 3. Na cestě k výzkumu a k datům: výzkumná metoda III · Doplňkové metody sběru dat · Přepisy rozhovorů a anonymizace · Specifika online rozhovorů Zadání: uskutečnění prvního rozhovoru a odevzdání přepisu (do 10. 4.) 24. 3. Na cestě k výzkumu a k datům: výzkumná metoda IV · Rozprava nad cvičnými rozhovory · Rozprava a zpětná vazba k hledání respondentů pro rozhovor 1 Zadání: uskutečnění prvního rozhovoru a odevzdání přepisu (do 10.4.) Zadání: četba zadané metodologické literatury – balík III (do 31.3.) 31.3. Analýza dat I · Analýza a kódování rozhovorů · Rozprava a zpětná vazba k hledání respondentů pro rozhovor 1 · Rozprava k hledání respondentů pro rozhovor 2 Zadání: uskutečnění prvního rozhovoru a odevzdání přepisu (do 10. 4.) 7.4. VÝUKA NEPROBÍHÁ Zadání: uskutečnění prvního rozhovoru a odevzdání přepisu (do 10. 4.) 14. 4. Analýza dat II · Rozprava a zpětná vazba k přepisům prvních rozhovorů · Rozprava k hledání respondentů pro rozhovor 2 Zadání: návrhy výzkumných otázek pro analýzu (do 21.4.) Zadání: uskutečnění druhého rozhovoru a odevzdání přepisu (do 1.5.) 21.4. Analýza dat III · Výzkumné otázky · Výzkumná zpráva a její struktura · Interpretace dat · Jak psát analytickou část (jak reportovat výsledky) – jak se liší výzkumná zpráva od DP? Zadání: uskutečnění druhého rozhovoru a odevzdání přepisu (do 1.5.) Zadání: analýza dat a vypracování výzkumné zprávy (do 22. 5.) 28 4. VÝUKA NEPROBÍHÁ Zadání: uskutečnění druhého rozhovoru a odevzdání přepisu (do 1.5.) Zadání: analýza dat a vypracování výzkumné zprávy (do 22. 5.) 5. 5. Analýza dat IV · Diskuse nad probíhající analýzou · Diskutování dílčích výsledků, zajímavostí Zadání: analýza dat a vypracování výzkumné zprávy (do 22. 5.) 12.5. VÝUKA NEPROBÍHÁ (TÝMOVÉ KONZULTACE) Zadání: analýza dat a vypracování výzkumné zprávy (do 22. 5.) 19. 5. Prezentace týmových výsledků – závěrečných zpráv Zadání: analýza dat a vypracování výzkumné zprávy (do 22. 5.)