Environmentální etika systémové pojetí environmentální etiky & svědomí Systémová pojetí I. n(Etika Země, Evoluční ontologie, Nové evoluční paradigma) n nZatímco hlubinná ekologie, biocentrická etika či environmentální teocentrismus vycházejí z několika stejných předpokladů, je jak svými předpoklady, tak genealogicky, systémové pojetí environmentální etiky samostatným proudem. n nJedná se o eko-centrismus, tzn. zvýraznění hodnoty celku ve smyslu biotického společenství (ekosystémů). n nJe důležité si uvědomit čím se eko-centrismus od předchozích proudů liší, a čím si myslel, že se liší. To si ukážeme na jednotlivých myslitelích. n nSám vyslovuji tuto předběžnou interpretaci: eko-centričtí autoři si mysleli, že oproti předcházejícím autorům přinášejí vědečtější pojetí etiky, a že jejich etika vychází z pokroku vědy, ale skutečná odlišnost spočívala v důrazu na hodnotu celku. Systémová pojetí II. nPředstavitelé systémového pojetí: nI. Aldo Leopold (1887-1948) nVystudovaný lesník, ochranář (ovšem ve smyslu ochrany společenství), autor ideje „myslet jako hora“ /ovšem jinak než HE/. Není filosof a chybí mu filosofická metodika, ovšem nesmírně ovlivnil druhou a třetí vlnu amerického environmentalismu – v tom srovnatelný pouze s Arnem Naessem. nBývá obviňován z toho, že mnoho myšlenek přebírá z nacistické ochrany přírody – to je sice pravda, ale kromě důrazu na celek (to je důležité), nepřebírá nic „nacistického“, pouze koncept ochrany přírody, který ale nacisté měli velmi kvalitně zpracovaný. Problém je pouze důraz na celek, ale ten zase není možné najít pouze v nacismu. Není nacistickým nebo post-nacistickým autorem. n Systémová pojetí III. n nCo říká Aldo Leopold? nNaše etické koncepty procházejí evolucí stejně jako příroda (pro Řeky nebyl život otrokyň žádnou hodnotou, ale v průběhu času došlo k rozšíření konceptu hodnoty). nDnes máme jedinečnou šanci v této evoluci hodnot postoupit dál, a to díky větší znalosti etického (to méně) a také díky znalosti omezenosti našeho poznání (to více). nZ naší znalosti fungování přírody můžeme dnes konečně odvodit novou normu, která díky neznalosti našich předků nebyla ustanovitelná. A tato norma zní: n„Určitá věc je správná, když směřuje k zachování integrity, stability a krásy biologického společenství. Směřuje-li jinam je špatná.“ – toto je poznatek vědy, který je dále vědou fundovaný a vyjadřuje etiku, která z vědy vyplývá. nNový směr podle Leopolda překonává bio-centrismus, protože náhle nejsou pro nás všechny druhy rovnocenné – existují druhy, které máme chránit, ale také druhy, které máme v daný okamžik ničit. n n n Systémová pojetí IV. nCo říká Aldo Leopold? n n„Rovnost druhů je pouze funkcí nadřazenosti celku.“ nCelek je to rozhodující, nikoliv jednotlivé životy! A tuto nadřazenost celku je nutno hodnotově prosadit. Pouze ekonomické nástroje selžou, pokud nebudeme všichni vnímat celek jako nadřazený – musíme být intelektuálně a emocionálně jiní, navzdory ekonomickým tlakům! nEko-centrická etika bude podle Leopolda vždy bojovat proti ekonomizmu, protože jeho chápání hodnoty, jako hodnoty pro spotřebitele je v rozporu s hodnotou celku! nLeopold své názory dokumentuje na příkladech (a to navíc velmi skromně), ale na nás zůstává otázka, zda lze hodnoty takto odečítat ze světa! Systémová pojetí V. n n nW. R. Catton „Přestřeleno“ nMyšlenky A. Leopolda v nové formě přinesl do environmentálního „povídání“ W. R. Catton, sociolog a biolog. nSvojí úvahu Cattona zahajuje otázkou, zda náš vlastní lidský druh podléhá ekologickým pravidlům, jako všechny ostatní druhy. – Odpovídá, že podléhá. nJestliže podléhá a ekologické zákony pro něj platí, můžeme náš vývoj těmito zákony charakterizovat. nCo z této jednoduché úvahy můžeme odvodit? n n Systémová pojetí VI. nW. R. Catton „Přestřeleno“ nPro každý druh platí tzv. carrying capacity, kterou můžeme definovat jako maximální mez únosnosti daného území pro určitý druh. nDruh, který tuto carrying capacity překračuje, bude vždy po čase stlačen na její mez. nČlověk, pro kterého toto pravidlo platí stejně jako pro ostatní organizmy dokázal překonat (dočasně) carrying capacity díky fosilním palivům – ale tím nerozšířil studnu, pouze prudce navýšil schopnosti čerpat vodu. nJestliže dnes 9/10 energie čerpáme ze zdrojů mimo carrying capacity přijde nutně mrchožroutská smrt. Systémová pojetí VII. nW. R. Catton „Přestřeleno“ n nEkologické zákony pro nás platí jako pro každý jiný druh. Jsme faktickou součástí celku ekologického společenství, otázkou zůstává, zda jsme důstojnou součástí. nDůstojní můžeme být pouze při hodnotovém uznání – vyplývajícím z faktů, které nám přináší biologie a sociologie, že tvůrčí schopnosti jednoho druhu můžeme uplatňovat v rámci nadřazeného biotického systému pouze tehdy, když existujeme aniž bychom jej ohrožovali. nNadřazenost biotického celku je faktická danost, ze které musíme odečítat všechny naše hodnoty. nČlověk nedokáže zabezpečit přetrvání ničeho, včetně sebe, toto je výhradní schopnost globálního ekosystému. Konečným cílem člověka je toto pochopit. nČlověk je podřazen sociálním celkům a ty jsou podřazeny ekosystému Země. Systémová pojetí VIII. nJosef Šmajs n n(Ohrožená kultura, Kultura proti přírodě, Evoluční ontologie) n nBiologicky holistické přístupy nepocházejí pouze od biologů, což dokazuje právě Šmajsova evoluční ontologie, která je filosoficky spekulativní nikoliv biologicky založená. n nŠmajs tvrdí: nexistují dva základní systémy, které určují podobu Země (globální ekosystém a systém kultury) nčlověk je součástí obou systému, ale v podřazeném postavení je pouze vůči systému přírodnímu núspěch kultury (člověka jako malého boha) je vždy ohrožen původní závislostí a podřízeností člověka systému přírody nkultura je subsystém, který nemůže dlouhodobě vyhrát n Systémová pojetí IX. nZákladní předpoklady eko-centrických autorů n nexistuje „objektivní poznání“ a dnes se k němu můžeme významně přiblížit nz tohoto „objektivního poznání“ je možné odečíst objektivní hodnoty – a tyto objektivní hodnoty říkají, že celek je víc než jeho pouhá část nčlověk je vrchol evoluce, ale jeho produkty se s vrcholnými produkty evoluce nemůžou měřit ani náhodou nrovnost druhů je iluze, podřízenost druhů celku je základní poznatek n n Systémová pojetí X. nNebezpečí systémových pojetí (a odvození hodnot ze systémů) I. n n Systémová pojetí XI. nNebezpečí systémových pojetí (a odvození hodnot ze systémů) II. n n Systémová pojetí XII. nNebezpečí systémových pojetí (a odvození hodnot ze systémů) III. Systémová pojetí XII. nNebezpečí systémových pojetí (a odvození hodnot ze systémů) III. Problém svědomí I. nCo je to svědomí & jak se projevuje nZvnitřněný otec? nTlak společnosti? nOzvěna evoluce?