Environmentální etika zoocentrismus Opakování nKdy se v teocentrické environmentální etice začíná objevovat pojem evoluce? n nČím se liší Ruskin a de Chardin? n nCo to je Moorův naturalistický chybný závěr? n nKdo neposlal definici dobra? (!!!) n n Zoocentrismus nZoocentrismus I. n nErazim Kohák tvrdí, že s ním začíná 3. vlna environmentální angažovanosti (konec 60. let) n nTo (podle názoru autora těchto slidů) není tak úplně pravda, nicméně zoocentrismus přes několik věcí, které mu lze vytýkat zajímavým způsobem upravuje náš pohled na biocentrismus a tvoří významný proud v rámci 3. vlny environmentalismu. n Zoocentrismus nZoocentrismus II. n nZoocentrismus není to samé jako ochrana zvířat – je to v jednom významném smyslu užší směr. nOchrana zvířat může mít mnoho zdrojů, zoocentristický je jen jeden z nich: nImmanuel Kant – člověk nemá nechat ubližovat němé tváři, protože to co se uplatní vůči ní může později aktér uplatnit i proti člověku. Kant tedy usiloval o ochranu zvířat, ale nebyl v žádném případě zoocentrik. A podobných postojů, jaké nacházíme u Kanta najdeme mnoho i u jiných autorů. Takže ne každý ochránce zvířat je zoocentrik. n Zoocentrismus nZoocentrismus III. n nA to co platí pro ochránce zvířat platí i pro biocentrismus – ne každý biocentrik je zoocentrik. nAlbert Schweitzer (exemplární biocentrik náboženského založení) by si se zoocentriky nerozuměl. To co je živé má automaticky vnitřní hodnotu. nZoocentrici – uvnitř světa živých tvorů existují předěly, hranice, které mají mimořádně veliký význam – ne každý živý tvor má stejně velkou a významnou hodnotu – musíme diferencovat. To u Alberta Schweitzera není, nebo rozhodně ne v přísně zoocentrickém slova smyslu. Zoocentrismus n n nZoocentrismus IV. nZajímavý je také poměr zoocentriků a ekocentriků – oba směry používají úplně jinou perspektivu, ale oba jí chtějí ukotvit v našem poznání faktického světa. nEkocentrikové – hodnotu odečítáme z našeho biologického poznání. nZoocentrikové – hodnotu odečítáme z faktického uspořádání „těl“ a duševních vlastností živých bytostí. nZoocentrikové a ekocentrikové se zásadně liší svým pojetím ukotvení objevování objektivních hodnot, ale jsou stejné tím, že věří v objektivní poznání hodnot. Zoocentrismus nZoocentrismus V. n nVýznamní představitelé a autoři: nPeter Singer n/Animal Liberation, Practical Ethics, All Animals are Equal/ nZásadní je článek All Animals are Equal z roku 1974. n nObsah základních idejí tohoto článku: n1. K rozšíření rovnoprávnosti v historii dochází, ale její rozšíření na ženy, Hispánce a homosexuály není konečným stádiem tohoto rozšiřování. n2. Je paradoxní, že myšlenka práv zvířat byla v historii často používaná jako argument proti právům černochů či žen. /Viz článek Thomase Taylora z Cambridge./ n3. Proč je tedy stále problém připustit práva zvířatům? – existují dva nebo tři zásadní důvody. Zoocentrismus nZoocentrismus VI. n n n n3. Proč je tedy stále problém připustit práva zvířatům? – existují dva až tři zásadní důvody. n3.A. – Nepochopení významu slova rovnoprávnost. Rovnoprávnost neznamená identičnost práv – ženy mohou požádat o umělé přerušení těhotenství či o umělé oplodnění, ale požadovat stejné právo pro muže je nesmyslné, protože muži nemohou být těhotní. To ovšem neznamená, že neusilujeme o rovnoprávnost mužů a žen. nGorily, psi či prasata nemohou volit, a proto je nesmyslné mluvit o volebním právu prasat, ovšem požadavek rovnoprávnosti ve smyslu principiálně stjené hodnoty práva na život to nenarušuje. Stejná hodnota práva na život jednoduše neznamená identická práva. Zoocentrismus n nZoocentrismus VII. n n n3.B. – Nepřekonání ryzího biologického vidění světa. Člověk je biologicky konstruován jako všežravec a k tomu, aby uznal práva ostatních živých tvorů musí jít proti svému biologickému já. To je ovšem pro mnohé velmi obtížné a náročné. Zoocentrismus je postaven na přijetí morálního stanovistka, které je v rozporu s naším biologickým nastavením. n3.C. – Proti zoocentrismu stojí některé náboženské představy. Je ovšem otázka (podle Singera), jak mnoho je anti-zoocentrického v samotném náboženském poselství a jak mnoho je tam dáno historickými, nenáboženskými důvody. n Zoocentrismus nZoocentrismus VIII. n n nOdhlédněme od překážek a podívejme se na samotný problém: nCo znamená tvrzení: všichni lidé jsou si rovni bez ohledu na rasu, původ nebo pohlaví? nBiologická rovnost to není, protože lidé jsou různě velcí, inteligentní, krásní, šikovní. nVýlučnost lidských práv nemůžeme stavět na jejich biologické zvláštnosti, protože když tak učiníme, vždy vypadne množina lidí, kteří tyto vlastnosti nesplňují. nTo samé se stane s myšlením – proč nezabíjet lidi, kteří už nemohou nebo nikdy nebudou moci myslet. nRovnost je v tomto smyslu podle Singera morální ideál (Popper) nikoliv pouhé tvrzení faktů. nRovnost lidí je normativní apel na společnost, aby se všemi zacházela symetricky spravedlivě. n„Dobro žádného individua není z hlediska Univerza důležitější než dobro jakéhokoliv jiného individua.“ n Zoocentrismus nZoocentrismus IX. n n nProč bychom tedy tento postoj neměli vztáhnout na zvířata? nK tomu nás vede jediné kritérium, které ve vztahu k symetričnosti vztahů objevujeme jako platné – schopnost trpět. nSvět morálního je tedy principiálně ohraničen schopností trpět a (z druhé strany) prožívat slast. nKámen necítí ani bolest ani slast – proto je mimo sféru etického. nKůň či pes či myš však bolest cítí a proto patří do sféry etiky. nPokud se díváme na rasisty jako na lidi „starého“ nebo dokonce „zlého“ světa, pak mezidruhové rasisty musíme řadit do stejného okruhu. Struktura jejich myšlení je z hlediska etického pojetí světa zoocentriky stejná. n n n Zoocentrismus nZoocentrismus X. n n nPodle tohoto klíče – schopnost vnímat bolest a trpět (a vnímat slast a libovat si) tedy můžeme vytvořit hierarchii morálních prohřešků, která má objektivní platnost, a kterou můžeme objektivně ověřovat. nSeznam nemorálního chování mezi-druhového rasismu: nKonzumace masa a to jak sama o sobě, tak továrním charakterem jeho produkce. Krutost je registrována pouze v případě poklesu produktivity či zhoršení kvality masa. To je kruté a nemorální dvojnásob. nVivisekce – jen tam, kde bychom byli ochotni použít na sirotkovi proceduru je oprávněná v případě lidoopů. nSoučasná (myšleno 70. léta) filosofie a etika – úkolem etiky a filosofie je „otevírat okna budoucnosti“ a „zpochybňovat stereotypy“ či „nastolovat zásadní morální témata“ – kromě několika výjimek to však současná filosofie a etika nedělá, což je významný problém. n Zoocentrismus n Zoocentrismus nZoocentrismus XI. n nNámitky proti zoocentrismu: nAnnie Dillardová - Plodnost nO životě Vilejše – dva kilometry mohou produkovat 1 000 000 000 larev – kolik jich přežije – několik desítek. O životě vosy chalcidky. O životě vážky. O kanibalismu. O pojídání rodičů hned po narození. nPříroda nezná morálku, takže člověk stojí před dilematem – buď je příroda příšera nebo já jsem zrůda. nMožná jsme morální bytosti, ale pak žijeme v nemorálním světě. Svět, který nás odkojil je příšera nedbající toho, zda žijeme nebo umíráme, ani toho zda se nakonec sám nezničí. nZoocentrismus je v tomto smyslu výkřikem, který nemá kdo slyšet a který utichne stejně jako morální ticho před námi a po nás. Definice dobra nPokuste se vytvořit vlastní definici (či algoritmus, který dokáže ukázat na to co je dobré) dobra. n Definice dobra nCo je základem vaší definice? nExistují výjimky, kterých se vaše definice netýká? nExistuje cosi faktického odkazujícího na dobro? n