Environmentální vzdělávání a jeho evaluace Obsah a hodnocení pro JS 2023 Otázky na úvod „nejsem toho názoru, že když člověk je nadšenec a má rád přírodu a myslí věci dobře, tak je jedno, jak učí. To se – tedy alespoň v mém okolí – někdy stává naopak cestou do pekel.“ (lektorka B) „Když má (lektor) přírodu rád, děti to poznají a nezáleží na tom, jakým způsobem výuka probíhá a jaké metodické postupy sleduje. A naopak, sebelepší a sebemodernější metodický postup lásku k přírodě nevyvolá ani u vzdělavatele ani u vzdělávaných.“ (lektor A) Jaké jsou Vaše zkušenosti s environmentální výchovou či evaluacemi? Prodiskutujte oba citované názory lektorů EV z praxe. Jaké odrážejí předpoklady o EV? Do jaké míry s každým z nich souhlasíte či nesouhlasíte? Cíle kurzu •Po ukončení si studenti osvojí kompetence pro • •Vytváření programů environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO) pro zvolenou věkovou kategorii a cíle; •Hodnocení kvality programů EVVO podle zvolených kritérií; •Přípravu a realizaci evaluačního výzkumu programů EVVO. Průběh práce •Příprava na hodinu (úkoly z minula) •Práce na hodině •Přednáška •Skupinové úkoly, procvičení •Průběžný týmový úkol Týmový úkol •2-3 členné týmy •Připravit vlastní program EV (včetně evaluačního plánu) (cca 8-12 s) •Do 31.5. nahrát do Odevzdávárny Hodnocení •Aktivní účast (A-F) •Zpracování vlastního programu (týmový úkol) (A-F) •Obhajoba Hodnocení aktivní účasti ·F: účast na méně než 4 přednáškách ·E: účast na 4 přednáškách ·D: účast na 5 přednáškách ·C: účast na 6 přednáškách ·B: účast na 7-8 přednáškách ·A: účast na 9 a více přednáškách • Hodnocení navrženého programu 1.Zaměření programu 2.Teorie programu 3.Kvalita programu 4.Evaluační plán 5.Mimořádný bonus ·A: 8 bodů ·B: 7 bodů ·C: 6 bodů ·D: 5 bodů ·E: 4 body ·F: 3 a méně bodů. •Mimořádný bonus má hodnotu +3 body. • Kritéria 1-4 budou vyučujícím hodnoceny na škále: splněno (2 body) -částečně splněno (1 bod) -nesplněno (0 bodů). Příklady možných programů… •Návrh letního environmentálně zaměřeného tábora /kurzu… •Návrh krátkého výukového programu pro mladší žáky… •Návrh výukového programu pro studenty SŠ… •Návrh a realizace workshopu / semináře pro studující … •Návrh a realizace projektu zaměřeného na udržitelnost na FSS (projekt by měl obsahovat i vzdělávací část)… Obhajoba programu •Ústně, v týmech, v červnu 2023 •Nepřítomnost = F •Diskuse a hodnocení zpracovaného programu •Závěrečné hodnocení vycházející z hodnocení programu a aktivní účasti Klíčové zdroje •IS: organizační pokyny a Učební materiály •http://evvoprednasky.cz Teorie programu „Environmentální vzdělávání a jeho evaluace“ Kompetence pro hodnocení a zpracování programů Kompetence pro evaluaci programů Práce s případovými studiemi Přednášky Skupinové úkoly Týmový projekt Pozitivní postoj k propojování teorie s praxí Self-efficacy Zpracovávání a evaluace programů v praxi Procvičení k propojování teorie a praxe EV… •Jste hodnotiteli grantové agentury podporující EV. Vyberte nejvýše dva z programů EV (pracovní list), které byste navrhli podpořit. Snažte se vybrat takové programy, u kterých lze předpokládat, že mají největší šanci účastníky pozitivně ovlivnit. •TIP: Úkol odkazuje na přehled vhodných a problematických postupů EV, popsaných ve videopřednáškách „Vztah k přírodě a rozvíjení environmentální senzitivity“ a „Ekologické zákonitosti a badatelské dovednosti“. Otázka na závěr •Na co byste se v kurzu chtěli nejvíce zaměřit? •Co byste mi doporučili pro další práci (obsah, forma)? •V čem byste na konci kurzu chtěli být jiní, než na jeho začátku? • Úkol na příště (21.2.): Přečtěte si program „Jonáš cestuje“ (materiál je v IS, s. 13). Jaký dopad si myslíte, že program na žáky bude mít? TIP: Může vám pomoci podívat se na videopřednášky „Problémy a konflikty“ a „Proenvironmentální chování a akční kompetence“.