Ohnisková skupina po realizaci žákovského komunitního projektu (zkráceno a omezeno na vybrané pasáže). V projektu měli zapojení žáci 2. stupně rozhodnout a prosadit vhodné adaptační či mitigační v okolí školy. Žáci vyhodnotili potřeby obce a prezentovali návrhy na jejím vedení. Výsledným projektem bylo vybudování jezírka, technicky pak realizované obcí. Úkoly • Mezi jakými stranami probíhala v programu distribuce moci? • Jaká strana měla v programu největší vliv na rozhodování? Jaké důsledky to mělo na žáky? Rozhovor [00:03:03.07] Tazatelka: Já vím, že jste dělali jezírko, ale než jste s tím začali, tak jste se museli něco naučit, něco se dozvědět. [00:03:05.17] C1: Adapační a mitigační opatření. Jsme udělali výzkum nejvíc rizikových míst, zjistili jsme školu, kulturní dům a JZD. U té školy tak bylo horko, vlny sucha a u toho kulturního domů to byly velký betonový plochy a rizika povodní, je tam jen jeden odtokovej kanál, kterej se vždycky ucpe. A chtěli jsme udělat, aby se vyměnily nepropustný materiály za propustný. A dozvěděli jsme se od pana starosty, že to je prej normálně propustný. Ale pořád se tam zadržuje voda na tom parkovišti, proto jsme to chtěli vyměnit. A pak JZD, a tam je velká betonová plocha a rizika povodní, od tamtaď jde nejvíc vody. [00:04:45.22] Tazatelka: Takže vy jste měli nějaký tři návrhy, který jste přednesli na zastupitelstvu a oni si vybrali. [00:04:55.20] D1: No my jsme si to odhlasovali. A na tom zastupitelstvu jsme to přednášeli že to je náš finální projekt, kterej bysme chtěli uskutečnit. [00:05:02.27] C1: No a na tom JZD už je asi deset stromů vysazenejch, oni to udělali stejně. Jsme se s taťkou o tom bavili a když jsme tam přišli, tak tam byly ty stromy. [00:06:12.09] Tazatelka: A to jste hlasovali vy? [00:06:12.09] D2: Šestá a sedmá třída. Ekotým to hlasoval úplně na začátku roku, když jsme ani nevěděli, že budeme zapojený v tom projektu. Tam hlasoval první stupeň. [00:06:35.05] Tazatelka: A paní učitelky taky? [00:06:37.03] D2: Ne. [00:06:48.19] Tazatelka: A hlasovali jste všichni pro jezírko? [00:06:54.17] všichni přitakávají, že ano [00:07:04.14] C3: Ty propustný by byly hrozně drahý, to by stálo asi 66 tisíc. Takhle to máme u školy, že je tam to horko, to se ví, takhle budeme blíž k tomu jezírku, bude tam lepší vzduch. [00:11:31.26] Tazatelka: Na základě té mapy jste se teda naučili, jak by to mělo vypadat a na základě toho jste dělali ty návrhy. A pak hlasovali. Jak to bylo dál, když jste se rozhodli? [00:11:53.10] D2: Nejdřív jsme udělali prezentaci a pak s tím šli na zastupitelstvo. To nám to schválilo, byli celkem nadšení, takže přispěli. Nejdřív jsme je prosili o 2500, protože nám to scházelo. Polovinu celý částky dělá pumpa, kterou jsme chtěli obnovit tu studnu. Chtěli jsme si to kopat sami, protože by nám jinak nevyšly peníze. Pan starosta řekl, že nám sežene bagr, takže bagr přijel a udělal díru. [00:12:52.10] D1: A pak nám pan starosta dal plachtu. [00:12:53.10] D2: To bylo z JZD. Byly tam koberce, pak ta plachta a teď je tam voda a ještě budeme nakupovat nějaký rostliny. [00:13:20.29] C2: To nám zrovna dneska ukazovala paní učitelka. [00:13:27.09] D2: A ještě oblázky do mělčiny. [00:13:32.14] C1: A kapr a bahno, aby to čistil. [00:14:48.11] Tazatelka: A když jste šli na to zastupitelstvo, tak jste šli vy, jako žáci? [00:14:49.04] D2: Jsme si udělali prezentaci a šli to prezentovat. C2, H, A, R, já, C3 a C1. A sedmáci sehnali občerstvení. a pak rychle zdrhli. [00:15:36.15] Tazatelka: Takže domluvil toho bagristu, a kdy přijede a tak už řešila paní učitelka? [00:15:36.15] D2: Pan starosta to celý domluvil. Prostě nám řekl, že v tenhle den přijede, učitele že pro nás přijdou. Nakonec to bylo ve tři hodiny, takže jsme tam byli kousek místo tělocviku. [00:16:00.16] C1: To se domlouvalo přes spolužáka, tak to bylo o něco lehčí. To byl spolužákův děda. [00:18:37.24] Tazatelka: A když jste zkoumali okolí obce a školy, co vás nejvíc překvapilo? [00:19:00.12] D2: Že nám řekli na zastupitelstvu, že podle tabulek to jsou propustný materiály. [00:19:16.01] Tazatelka: Jako, že zámkovka je propustnej materiál? [00:19:16.01] C1: No, já nevím, jestli to myslel vážně. [00:19:22.14] D1: Myslel. Ale nepropouští to tak, jak má. [00:19:59.07] C2: No stejně máš dole písek a kameny, to je zacpaný. Nepropouští to. Písek propustí vodu, ale pak se to zaplácne bahnem, tak je to špinavý a ucpaný. Tam jsou centimetry bahna. [00:20:32.20] Tazatelka: Ale pískem by to právě proteklo? [00:20:38.08] D2: On tam ten písek už v podstatě není, je tam bahno. [00:20:59.05] Tazatelka: A v čem je teda problém, že odteče? [00:21:06.13] D2: Mohla by být záplava pod kopcem. Když se ten kanál ucpe, tak jsou louže po celý silnici. [00:21:26.28] Tazatelka: Že se voda nahromadí a nadělá škodu. Ještě něčemu to škodí? [00:21:42.28] C2: Asi ne. Jen pak jsou návaly bahna. Že ho to vezme a nechá ho tam. [00:24:05.19] Tazatelka: A jak jste se dohadovali, co kdo bude dělat? [00:24:10.21] D2: Když jsme to kopali, tak prostě paní učitelka vzala rýče a lopaty a každýmu dala něco. Řekla že tady se začne, takhle to bude. My jsme to vyměřili, pak to vykopal bagr. Ona nám řekla, kde bude ta mělčinka. [00:25:13.21] D2: No a na tom zastupitelstvu, to jsme byli dobrovolníci a sedmáci se na nás vykašlali. [00:25:49.19] stoupání si na lavičku, Tazatelka vysvětluje ukazování 1-10 jak moc jsou žáci spokojení s výsledkem, 10 je maximum [00:26:15.18] holky ukazují nahoru, obě dávají deset, kluci devět, osm a půl [00:26:45.28] Honza: Dal bych osm a půl, míň bych se neodvážil. Jen je to uprostřed nějaký louky, tak přemýšlím, čemu to pomůže. [00:27:00.02] D2: No právě jí to zavlaží. [00:27:05.14] Honza: Plachta? To přece nebude přetýkat, teče to z pole. [00:27:08.08] děti si vysvětlují, kde se teda voda zadržuje, kde je pole [00:27:57.07] Honza: Já jsem myslel, že se tím má zavlažit ta louka. [00:28:45.16] C1: Mi právě přišlo, že je ten problém v místě, kde to jezírko není. [00:28:48.09] D2: A kde je problém? [00:28:52.28] C1: Mezi školama, jak je hodně štěku a asfaltu. [00:28:55.24] D2: Ale tam jezírko nemůžeš udělat. [00:28:59.23] C1: Ale nějakej koutek, zavlažování. [00:29:04.08] D2: Ale to je na něco jinýho. [00:29:36.08] Tazatelka: A co teda to jezírko řeší za konkrétní problém? [00:29:45.25] D2: Přímo na zavlažení louky, jak tam bude to stanoviště, jak z toho děcka vycákaj vodu, tak zavlaží kus. A potom to jezírko, ta plachta, to okolí to bude nasakovat. [00:30:36.13] Honza: No ale že tam nikdo nebude chodit. [00:30:36.13] D2: Bude, i o přestávce, prvňáci, druháci. [00:30:37.12] Honza: Na to se nemůžeš spolíhat. [00:30:40.12] D2: Kdo by si v létě, až bude horko, nechtěl hrát s vodou. [00:31:02.14] Tazatelka uklidňuje vyhrocenou situaci, děti se hádají o tom, jestli to má vůbec smysl [00:32:18.11] Tazatelka: Ještě jsem se chtěla zeptat, kdo z toho má výhody. Vy jste říkali že vy, že to máte blízko u školy. [00:32:34.13] D2: Louka a stromy okolo. A panu H. nebude týct tolik vody (vedle školy). Stýká mu to tam z pole, udělá se taková rýha. [00:33:10.20] Tazatelka: A má z toho výhody obec? [00:33:15.05] Honza: Ne. [00:33:17.21] D2: Nemusíme zalívat ten sad. Oni to tam chodili zalívat, ty nový stromy, ten novej smrk. [00:33:59.21] diskuze se zvrhává k menší hádce o to, odkud braly vodu na zalévání, co je obecní voda a kde se bere [00:34:18.14] D2: Já si to právě pamatuju, že jak chytáme tu dešťovou vodu, tak že tam nebylo nic. To brala z obecní. Asi týden nepršelo. Prostě obec ušetří. [00:37:42.17] Tazatelka: No a v čem byste řekli, že jste teď jiný, po týhle zkušenosti? [00:37:47.25] D2: Budu se nebát jít s nápadama k zastupitelstvu. [00:38:04.15] C1: Nebudu se realizovat. [00:38:05.09] D1: Já bych se naopak realizovala. Že se nebudeme bát s dalším projektem. [00:38:27.18] C3: A umět si odůvodnit ten projekt příště. [00:38:46.21] Tazatelka: A máte pocit, že máte novou zkušenost? [00:38:49.09] C2: Ne. [00:38:52.04] C1: Už to dělat nebudu. [00:39:32.06] Tazatelka: A šli byste do takovýho projektu znovu? Holky kývou, a co kluci? [00:39:40.10] C1: Ne [00:39:40.10] C2: Jako asi jo, ale něco jednoduššího. [00:39:42.01] C3: Jako nic špatnýho na tom není. [00:39:47.19] C1: Trvá to dlouho. [00:39:51.15] C2: Možná to zkusit úplně sám, aby nám nikdo nepomáhal. [00:40:02.03] D2: Tady nám radila paní učitelka. [00:40:07.10] C3: Kdybysme to dělali sami bez učitelů, to by mě bavilo. [00:40:14.13] C1: Na nějakým místě, kde to je strašně potřeba. [00:40:23.15] Tazatelka: Jako aby to mělo větší dopad? [00:40:27.22] C1: Jo.